وزیر فرهنگ یونان در جلسه‌ای با فرماندار اژه جنوبی به بررسی و کنترل پیشرفت پروژه‌های نمادین فرهنگی و تاریخی در منطقه رودوس پرداخت.

بررسی پیشرفت پروژه های نمادین فرهنگی در یونان

طی جلسه‌ای که خانم «لینا مندونی»، وزیر فرهنگ یونان، با فرماندار منطقه اژه جنوبی و همکارانش در شهر رودوس برگزار کرد، وضعیت پیشرفت پروژه‌های نمادین فرهنگی، از جمله ارتقاء قلعه به شهر قرون وسطایی رودوس، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته خانم مندونی، دریای اژه نه تنها مکانی پربرکت است، بلکه بیش از ۳۰ درصد از ذخایر تاریخی کشور ما در آن قرار دارد. این موضوع، علاوه بر اینکه مزیت نسبی بزرگی به شمار می‌آید، مسئولیت بزرگی نیز به همراه دارد؛ چراکه ما موظفیم این میراث را به شکلی پایدار مدیریت کنیم و به نسل‌های بعدی منتقل نماییم. در جزایر دریای اژه جنوبی، وزارت فرهنگ پروژه‌هایی به ارزش چندین میلیون یورو در دست اجرا دارد. به‌ویژه در جزایر «دودکانیز»، بخش فرهنگی بیش از ۵۰ میلیون یورو از صندوق بازیابی جذب خواهد کرد. این صندوق به طور خاص هزینه بازسازی تئاتر ملی رودوس و همچنین بازسازی مجموعه‌ای از اماکن در شهر قرون وسطایی رودوس را تأمین می‌کند.

این پروژه‌ها تا پایان سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهند شد، که شامل ایجاد یک مسیر پیاده‌روی باستان‌شناسی جدید به مساحت حدود ۲۰ هکتار خواهد بود. شهر قرون وسطایی رودوس، که از سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از این اقدامات بهره‌مند خواهد شد. وزیر فرهنگ یونان همچنین از پروژه‌های در دست اجرای این شهر بازدید کرد.

در ادامه، خانم مندونی از مسجد «مورات» بازدید نمود. این بنای تاریخی از سال ۲۰۰۰ بسته بوده و اکنون تحت بازسازی قرار دارد. مسجد مورات که در سال ۱۶۳۶ ساخته شد و در سال ۱۷۹۷ به شکل کنونی خود درآمد، یکی از بناهای بسیار مهم در تاریخ مسلمانان منطقه است. این مسجد همچنین نمونه‌ای برجسته از معماری است که ویژگی‌های دوران عثمانی را با عناصر مصری و نئوکلاسیک ترکیب می‌کند. مجموعه ۸ هکتاری «مورات»، که در قرن هفدهم و در مقابل دریا، خارج از دیوارهای قرون وسطایی و نزدیک مرکز اداری شهر ساخته شده، یک مکان زیارتی بین‌المللی محسوب می‌شود. با اجرای پروژه‌های بازسازی، مشکلات سازه‌ای مسجد و مقبره به صورت جامع و کل‌نگر برطرف خواهد شد.

منبع: نافتومپوری‌کی، 26 جولای 2024
لینک منبع

کد خبر 20802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =