کنفرانس بین المللی با عنوان "کردهای قفقاز - چشم انداز آینده" در 15 اوت در تفلیس برگزار شد. برگزارکننده کنفرانس انجمن کردهای گرجستان "رونای" است.

کنفرانس بین المللی "کردهای قفقاز - چشم انداز آینده"

در این رویداد نمایندگان و دانشمندان سازمان های کردی از گرجستان، اتحادیه اروپا، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ترکیه، اسرائیل و عراق حضور داشتند.شرکت کنندگان کنفرانس علاوه بر بحث در مورد مشکلات جامعه کرد در قفقاز جنوبی، موضوعاتی مانند حفظ هویت فرهنگی کردهای ایزدی، توسعه مکانیسم هایی برای حمایت از زبان کردی در دیاسپورای کرد ساکن اروپا و کشورهای شوروی سابق مورد بحث و بررسی قرار دادند.

حضور اولین استقرارگاه کردها (قبایل کرد-عشایری از قلمرو قارص-ایروان) در گرجستان، در منطقه مِسْخِتی به قرن شانزدهم بر می گردد. اکثر کردها ایزیدی‌های طی سه موج مهاجرت به گرجستان آمدند: اولین موج در حدود سال 1770، موج بعدی در قرن 19 و آخرین موج در اوایل قرن 20 بود. کردها عناصری از فرهنگ و سنت های خود را به سکونتگاه های خود آوردند که در لباس، موسیقی، آلات موسیقی و آهنگ های محلی بیان می شد.

اکثر کردها ایزیدی ها پیروان دین ایزدی (یزیدیسم) هستند. زبان کردی برای چندین سال در دهه 70  قرن بیستم در برخی از مدارس تفلیس تدریس می شد که بعدها به صورت کامل تدریس زبان کردی محدود شد. از سال 2015 تدریس زبان کردی در مدرسه دولتی شماره 79 تفلیس از سر گرفته شد. برنامه خبری رادیویی هفته ای به زبان کردی از طریق سایت رسمی رادیو گرجستان پخش می شود.

همچنین، به صورت دوره ای نشریات و کتاب هایی نیز به این زبان منتشر می شود. در سال 2015 مرکز مذهبی و فرهنگی ایزدی ها در تفلیس افتتاح شد.براساس برخی منابع غیررسمی نزدیک به ۴۰ هزار کُرد در گرجستان زندگی می‌کند که اکثراً دارای آئین ایزدی می‌باشند و بیشتر آنها در شهر تفلیس  زندگی می‌کنند.

منبع: 

https://imedinews.ge/ge/sazogadoeba/349210/tbilisshi-imarteba-saertashoriso-konperentsia-sakheltsodebit-kavkasiis-qurtebi--momavlis-perspeqtiva

کد خبر 20827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =