سوگند رئیس جمهور منتخب آنورا کومارا دیسانایامکه

آنورا کومارا دیسانایاکه، رهبر ۵۵ ساله قدرت ملی مردم سریلانکا رسما به عنوان نهمین رئیس‌جمهور اجرایی سریلانکا انتخاب شد

آنورا کومارا دیسانایاکه، رهبر ۵۵ ساله قدرت ملی مردم سریلانکا رسما به عنوان نهمین رئیس‌جمهور اجرایی سریلانکا انتخاب شد و این نشان‌دهنده آغاز عصر جدیدی است که امیدی را برای کاهش سختی‌های پیش روی مردم پس از بحران اقتصادی بی‌سابقه سال ۲۰۲۲ به ارمغان می‌آورد.

در طول مبارزات انتخاباتی، دیسانایاک مواضع سختی در قبال فساد اتخاذ کرد و قول داد که تحولات سیاسی گسترده ای را تحت حکومت خود به وجود آورد.همانطور که توسط شمارش رسمی کمیسیون انتخابات گزارش شده است، دیسانایاک با اختلاف تقریباً ۱۰ درصدی بر نزدیکترین رقیب خود، ساجیت پرماداسا، پیروز شد. منابع NPP گفتند که وی قرار است امروز به عنوان نهمین رئیس اجرایی کشور در برابر رئیس دادگستری سوگند یاد کند.

آنورا در مجموع ۵،۷۴۰،۱۷۹ رای، که شامل ۱۰۵،۲۶۴ رای ترجیحی بود، دریافت کرد، در حالی که ساجیث پریماداسا از ساماگی جانا بالاوگایا، ۴،۵۳۰،۹۰۲ رای، از جمله ۱۶۷،۸۶۷ رای در طول شمارش دوم، کسب کرد.

برای اولین بار در تاریخ انتخابات کشورسریلانکا، انتخابات ریاست جمهوری دیروز در حالی به دور دوم شمارش آرا رفت که هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد.رئیس کمیسیون انتخابات، R.M.A.L.Rathnayake، با اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ گفت که این کمیسیون هیچ شکایتی در مورد فعالیت های غیرقانونی یا مانع تراشی در مراکز رای گیری در سراسر کشور دریافت نکرده است.

سوگند رئیس جمهور منتخب آنورا کومارا دیسانایامکه

Rathnayake گفت که کمیسیون شروع به شمارش اولویت های دوم و سوم کرد زیرا Dissanayake و Premadasa موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده اند. براساس برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، کسب اکثریت ۵۰ درصدی لازم است. اگر هیچ‌کدام از نامزدها به این میزان نرسد، همه نامزدها به‌جز دو نفر اول حذف می‌شوند و آرا ترجیحی دوم نامزدهای حذف‌شده مجدداً  شمارش می شود. این  فرایند ادامه می یابد تا اینکه یکی از دو نامزد اصلی بیش از ۵۰ درصد آراء را بدست آورد.

"نامزدهای ریاست جمهوری به غیر از رهبر NPP آنورا کومارا دیسانایاکه و رهبر SJB ساجیث پرماداسا از رقابت حذف شده اند و کمیسیون شروع به شمارش اولویت های اول و دوم آنها کرده است. "بر اساس نتایج رسمی، آنورا کومارا دیسانایاکه ۵۶۳۴۹۱۵ رای و رقیب اصلی او ساجیت پرماداسا ۴۳۶۳۰۳۵ رای در اولین شمارش به دست آورد.

«در دور اول، آنورا کومارا دیسانایاکه، رهبر NPP با ۴۲.۳۱ درصد در صدر قرار گرفت. در رتبه دوم، رهبر SJB، ساجیث پرماداسا قرار گرفت که ۳۲.۷۶ درصد را کسب کرد.رانیل ویکرمسینگه، رهبر UNP، که به عنوان یک نامزد مستقل با حمایت نمایندگان مخالف پارلمان سریلانکا پودوجانا پرامونا نامزد شد، با کسب ۲,۲۹۹,۷۶۷ رای به مقام سوم رسید.

با این حال، پس از اعلام برنده انتخابات سرنوشت ساز توسط رئیس انتخابات، صدای ترقه های جشن در شهر و حومه شنیده نشد. هیچ نشانی از بسیج گسترده نیروهای امنیتی وجود نداشت و کل روند انتخابات مسالمت آمیز و عاری از حوادث بزرگ بود.

منبع:     https://www.dailynews.lk/۲۰۲۴/۰۹/۲۳/admin-catagories/breaking-news/۶۳۵۵۳۰/president-elect-anura-takes-oaths-today/

کد خبر 21168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =