افشاگری در مورد حملات عید پاک ۲۰۱۹

شانی آبیسکارا، مدیر سابق بخش تحقیقات جنایی (CID)، افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای درباره حملات عید پاک ۲۰۱۹ و تحقیقات مرتبط با آن ارائه داده است.

انفجارات عید پاک در سال ۲۰۱۹ ازجمله موضوعات حل نشده در سریلانکاست که هر از گاهی از سوی رسانه ها، شخصیت های سیاسی، دینی و امنیتی مورد اشاره قرار می گیرد و پیرامون علل و عوامل ان بحث می شود.

شانی آبیسکارا، مدیر سابق بخش تحقیقات جنایی (CID)، افشاگری‌های تکان‌دهنده‌ای درباره حملات عید پاک ۲۰۱۹ و تحقیقات مرتبط با آن ارائه داده است. او در مراسم رونمایی از کتابی که توسط خبرنگار سوناندا دشاپریا نوشته شده بود، توضیح داد که چگونه نهاد اطلاعاتی به طور مشکوکی تحقیقات CID را در مراحل حساس به بیراهه کشاند و نگرانی‌های جدی درباره ارتباطات مالی احتمالی بین نهادهای اطلاعاتی و عاملان حملات مطرح کرد.

بنابه این خبر، آبیسکارا مدعی شد که این حملات که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بیش از ۲۵۰ نفر را به کشتن داد، بخشی از یک توطئه پیچیده بوده و نه یک حادثه منفرد. او به دو مورد مهم اشاره کرد که در آن اطلاعات نظامی سرنخ‌های نادرستی در جریان تحقیق ارائه داده بودند.

اولین مورد، مربوط به بمب‌گذاری انتحاری در دِهیولا بود. آبیسکارا اظهار داشت که این بمب‌گذار با اطلاعات نظامی ارتباطاتی داشته که بعداً پنهان شده بود.در دومین مورد، آبیسکارا به قتل‌های واوناتیوو در سال ۲۰۱۸، پیش از حملات عید پاک اشاره کرد و توضیح داد که اطلاعات نظامی به اشتباه این قتل‌ها را به گروه ببرهای آزادی‌خواه تامیل (LTTE) نسبت داده و حتی یک لباس نظامی را برای تأیید روایت خود در صحنه حادثه قرار داده بودند. تنها پس از دستگیری یک مظنون توسط CID در ۲۵ آوریل و یافتن سلاح‌های مرتبط با قتل‌ها، مشخص شد که گروه زهران هاشم، عامل اصلی حملات عید پاک، در این قتل‌ها دست داشته است.

آبیسکارا همچنین ادعا کرد که یکی از مقامات عالی‌رتبه اطلاعات نظامی  نزد کمیسیون ریاست جمهوری که در حال تحقیق درباره حملات عید پاک بود، شهادت داد که یکی از سازمان‌های اطلاعاتی سریلانکا پیش از حملات، به گروه مسئول  پول پرداخت نمود.

آبیسکارا تأکید کرد که این روابط مالی باید به دقت مورد تحقیق قرار گیرد.او گفت: «در چهار مورد، رئیس اطلاعات نظامی اصرار داشت که قتل‌های واوناتیوو توسط LTTE انجام شده است.» این ادعاها سوالاتی را درباره انگیزه واقعی این اقدامات گمراه‌کننده مطرح می‌کند.آبیسکارا همچنین ضمن طرح این سوال که چرا هم CID و هم رئیس‌جمهور سابق، مایتریپالا سیریسنا، درباره جزئیات کلیدی تحقیقات اطلاعات گمراه کننده دریافت کرده بودند، از دولت راجاپاکسا به دلیل کارشکنی در این تحقیقات پس از رسیدن گوتابایا راجاپاکسا به قدرت انتقاد کرد.او ادعا کرد: «حتی قبل از اینکه او (گوتابایا) نخست‌وزیری منصوب کند، مرا از تحقیق برکنار کرد.»

آبیسکارا ابراز امیدواری کرد که دولت جدید به رهبری NPP (حزب ملی خلق) تحقیق کامل درباره این ادعاها را در الویت برنامه های خود قرار دهد. او گفت: با وجود اینکه پیش از این در صحنه سیاست حضور نداشتم  همچنان به شفافیت و پاسخگویی متعهد خواهم ماند و به همین دلیل از NPP حمایت کردم». 

منبع:   https://www.newswire.lk/۲۰۲۴/۰۹/۲۶/shani-abeysekara-reveals-disturbing-details-on-easter-attack-investigation/

کد خبر 21216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =