انفجارات عید پاک و طرح حقیقت یابی

کلیسای کاتولیک انتظار دارد که برنامه‌ای که برای افشای حقیقت درباره حملات تروریستی روز عید پاک در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ تهیه کرده‌اند را به دولت ارائه دهد و در آینده نزدیک در این خصوص گفت‌وگوهایی داشته باشد.

اگرچه بیش از پنج سال از انفجارات عید پاک ۲۰۱۹ در سریلانکا می گذرد و هنوز عاملین و آمرین این اقدام رسما مشخص نشده است، اما به نظر می رسد طرح موضوع از سوی روحانیون و سیستم کلیسا در برهه های مختلف به نوعی اقدام در جهت روشن نگهداشتن اسلام هراسی در این کشور است. ارائه طرح حقیقت یابی از سوی کلیسای کاتولیک اقدامی در این راستا می تواند باشد.

کلیسای کاتولیک انتظار دارد که برنامه‌ای که برای افشای حقیقت درباره حملات تروریستی روز عید پاک در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ تهیه کرده‌اند را به دولت ارائه دهد و در آینده نزدیک در این خصوص گفت‌وگوهایی داشته باشد.

پدر، سیریل گامینی فرناندو، سخنگوی رسانه‌ای اسقف اعظم کلمبو، کاردینال مالکوم رانجیت، به روزنامه دیلی مورنینگ گفت که دولت «قدرت ملی خلق» به رهبری رئیس‌جمهور آنورا کومارا دیسانایکه باید روند افشای حقیقت پشت این حملات تروریستی را از نقطه‌ای که تحقیقات ادعایی مربوطه در دولت پیشین گوتابایا راجاپاکسا متوقف شده، دوباره آغاز کند. شمار زیادی افشاگری توسط کمیسیون تحقیق ریاست‌جمهوری (CoI) که حملات تروریستی را بررسی کرد، صورت گرفت، اما هیچ اقدام عملی انجام نشد. اگر دولت کنونی به رهبری دیسانایکه واقعاً می‌خواهد این کار را انجام دهد، باید بر سه جنبه کلیدی تمرکز کند. اول، باید مشخص شود افرادی که بمب را کار گذاشته‌اند و اکنون فوت شده‌اند چه کسانی هستند. دوم، توصیه‌های کمیسیون تحقیق درباره کسانی که در انجام وظایف خود قصور کرده‌اند و اجازه وقوع این حملات را داده‌اند، باید به‌اجرا درآید. سوم، حقیقت کامل پشت حمله باید کشف شود - چه کسی این کار را انجام داد، چرا این کار را کرد و چگونه اجرا شد. این اقدامات بیشتر به‌دنبال مجازات نیست، بلکه بدنبال مشخص شدن حقیقت است. "

فرناندو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگویی بین کلیسا و دولت در این خصوص انجام خواهد شد، گفت: "دولت تازه این کار را آغاز کرده‌ است. امیدواریم که گفت‌وگویی با دولت در مورد چگونگی انجام این کار داشته باشیم. ممکن است دولت برنامه‌ای آماده کرده باشند. ما نیز برنامه‌ای داریم و قصد داریم آن را به دولت ارائه دهیم. سپس، گفت‌وگوهایی بین دولت و ما انجام خواهد شد. "

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹، در روز عید پاک، سه کلیسا (کلیسای سنت سباستین در کاتوواپیتی، کلیسای سنت آنتونی در کوچچیکاده و کلیسای صهیون در باتیکالوآ) و سه هتل لوکس در کلمبو (هتل سینامون گرند کلمبو، هتل کینگزبری کلمبو و هتل شانگری‌لا کلمبو) هدف یک سری بمب‌گذاری‌های انتحاری هماهنگ قرار گرفتند. در آن روز، دو انفجار دیگر نیز در یک خانه در دما تگودا و مسافرخانه تروپیکال این در دهیوالا رخ داد. بیش از ۲۷۰ نفر به جز بمب‌گذاران، کشته شدند و به دلیل این بمب‌گذاری‌ها، صدها نفر زخمی و دچار نقص عضو شدند که برخی بطور دائم نقص عضو شدند.

کلیسا از آن زمان، دولت‌های به رهبری رؤسای‌جمهور پیشین مایتریپالا سیریسنا، راجاپاکسا و رانیل ویکرمسینگه را به عدم انجام تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل در این موضوع و محاکمه نکردن مرتکبان این حملات متهم کرده است.

https://www.themorning.lk/articles/JULFLkj۱QTFJoUlPaThs

کد خبر 21259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =