واپ پویا ، اصیل ترین فعالیت مذهبی بودایی

روز پویا ماه کامل واپ به ویژه برای بوداییان سریلانکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به کاتینا چیوارا پوجا، لباس های فصل مرطوب به راهبان بودایی که در فصل بارانی استفاده می کنند ارائه می شود.

طبق آئین بودیسم روزی که ماه کامل می شود را روز پویا می نامند و برای انجام امور عبادی تعطیل است. پویا دی در ماه اکتبر که ماه بارنگی نیز است را واپ می نامند البته این روز در هفتمین ماه از ماه های سینهالی رخ می دهد که معمولان در ماه اکتبر می باشد. این برنامه امسال در ۱۷ اکتبر برگزار شد که در آن جشن و مراسم عبادی ویزه ای برگزار می شود. پایان دوره روزه داری بودایی مصادف با تعطیلات روز پویا ماه کامل واپ است که به یاد موعظه بودا در مورد ابهیدهاما به خدایان در داواتیمسا است[۱] . همچنین مراسم واس که به عنوان فصل واس (باران) شناخته می شود، دوره ای که راهبان در صومعه های خود یا در خانه می مانند در این زمان برگزار می شود. افراد غیر روحانی لباس های کاتینا را به راهبان در روز ماه کامل واپ تقدیم می کنند. این ماه به نام سیوارا ماسایا "ماه لباس ها" یا کاتینا ماسایا نیز شناخته می شود. فصل واس، چار چوب زمانی یا دوره ای است که راهبان بودایی ماه ها در داخل خانه یا صومعه های خود  از ایسالا پویا تا روزه ماه کامل واپ مستقر می شوند.

روز پویا ماه کامل واپ به ویژه برای بوداییان سریلانکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به کاتینا چیوارا پوجا، لباس های فصل مرطوب به راهبان بودایی که در فصل بارانی استفاده می کنند ارائه می شود. برای سریلانکایی ها، این روز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا رویدادهای مهم مختلفی در این روز رخ می دهد.  که عبارتند از : گوتاما بودا دوره واس خود را در بهشت ‌دوسیتا تکمیل کرد. پادشاه دوانامبیاتیسا به امپراتور آشوکا در دمبادیوا، هند نماینده خود را  می فرستد و از  او درخواست می کند که نهال های سری ماها بودی به سریلانکا ارسال شود و انتصاب آریتا چمنر به عنوان ماها ترا (راهب بزرگ) سینهالی و تلاوت وینایا پیتاکا زیر نظر ماهیندا ماها ترا وقایعی بود که در روز ماه کامل واپ اتفاق افتاد.

واپ پویا ، اصیل ترین فعالیت مذهبی بودایی

اقامت در فصل باران توسط راهبان

راهبان بودایی اقامت در فصل بارانی واسانا کالا را در روز پویا ماه کامل واپ تکمیل می کنند. این دوره سه ماهه برای ساواناک بریس یا چهار گروه جامعه بودایی بسیار مهم است.  این زمانی است که راهبان، راهبه‌ها،  پیروان مرد غیر روحانی و پیروان غیر روحانی زن از بسیاری جهات به شایستگی خود می افزایند. بودایی ها یک سری فعالیت های دینی ویژه انجام می دهند که مهم ترین آنها کاتینا سیوارا پوجا است که بودائیان به ماها سانگا لباس های گرم را تقدیم می کنند. کاتینا سیوارا توری از پارچه است که در یک روز تهیه شده و به یک راهب بودایی داده می شود.

کاتینا سیوارا پوجا

زمانی که گوتاما بودا در ساواتری نووارا جتاوانارامایا اقامت داشت، ۳۰ راهب از ایالت باویا به دیدار او آمدند. از آنجایی که فصل بارانی بود، آنها نزد صاحبخانه در ساکتا نووارا ماندند. در پایان دوره سه ماهه واس،  عازم جتاوانارامایا شدند. اما در راه آنها گرفتار باران شدید شدند زیرا فصل بارندگی به پایان نرسیده بود. آنها با لباس خیس به جتاوانارامایا آمدند. پس از احوال پرسی، آنها به بودا گفتند که در باران گرفتار شده اند. بودا به آنها اجازه کادیناسکارانایام یا حق پوشیدن لباس دیگری را داد.

واپ پویا ، اصیل ترین فعالیت مذهبی بودایی

لباس نو

ارائه کاتینا پوجا یا لباس جدید به راهبان بودایی یک رسم دینی دیرینه در تمام کشورهای بودایی تراوادا است. در سریلانکا، مراسم کاتینا پوجا در معابد بودایی در طول دوره از روز پویا ماه کامل واپ تا روز پویا ماه کامل برگزار می شود. به قول بودا، این اصیل ترین فعالیت دینی برای بوداییان است که در آن شایستگی های نامحدودی انباشته می شود.   راهبانی که یک دوره اقامت در فصل بارانی را به پایان رسانده اند، حق دریافت کاتینا سیوارا را دارند.  در صورتی که تعدادی از راهبان که واس یا فصل بارانی را مشاهده می کنند در همان مکان اقامت داشته باشند، فقط یک راهب حق دریافت کاتینا را در آن مکان دارد. با این حال، یک بودائی می تواند هر تعداد لباس را در مکان های مختلف ارائه دهد.

از نظر بودا، تمام اقلام ارائه شده در مراسم کاتینا بینگاما به همان اندازه پل های پربار در مسیر نیبانا هستند. برای دستیابی به بهترین نتایج کاتینا پوجا باید تعدادی از پیش نیازها برآورده شود. اولاً، در وهله اول، هر راهبی که کاتینا سیوارا به او تقدیم می شود، باید اقامت فصل بارانی را به روشی مناسب به پایان رسانده باشد. سیوارا باید عبایی ضخیم برای فصل مرطوب باشد که یک شبانه روز در محل بریده و دوخته شود.

گوتاما بودا با اقامت خود در واسانا یا فصل بارانی برای پیروان خود الگو شد. این اولین اقامت در دوره واس گوتاما بودا پس از روشنگری او در بیشه باراناس ایسیپاتانارامایا در بناریس بود، جایی که او برای اولین بار به راهبانش - پاسواگا ماهانو - موعظه کرد.

اقامت هفتمین فصل واس بودا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوتاما بودا تصمیم گرفت به خدای مادرش که در تاوتیسا یا داواتینسا بود، خدمت کند. ملکه ماهامایا که هفت روز پس از تولد شاهزاده سیدارتا درگذشت، به عنوان یک خدای قدرتمند در دنیای الهی به نام داواتینسا متولد شد. بودا در طول اقامت خود در داواتینسا دستورات دینی به خدایان از جمله خدای مادر داد. او ابهیدرما یا دکترین متعالی را موعظه کرد. با شنیدن ابهیدرما، خدای مادر به سووان که اولین راه از چهار راه یا مرحله منتهی به نیروانا است، رسید.  در هفتمین روز پویا ماه کامل واپ پس از روشنگری بود که بودا از دنیای آسمانی داواتینسا به دنیای انسان ها بازگشت.

بودا با حضور موجودات آسمانی از نردبان سات روآن به دنیای انسان ها فرود آمد و هفت چیز گرانبها یعنی طلا و نقره را حمل کرد. یعنی  مروارید، جواهرات، جواهرات چشم گربه ای، الماس و مرجان، شاد وارنا. مجموعه ای متشکل از پنج رنگ آبی، زرد، زرشکی، سفید، قرمز و رنگی که از درخشش ترکیبی از بدن او بیرون می آمد و هاله ای را در اطراف او تشکیل می داد. هزاران دیو و برهما در دو طرف نردبان برای ادای احترام به روشنایی در هوا ایستادند.

روز پویا ماه کامل واپ نیز در ارتباط با سری ماها بودی قابل توجه است. در یک روز پویا ماه کامل واپ بود که پادشاه دوانامبیاتیسا نماینده خود را نزد امپراتور فرستاد و از او درخواست کرد تا یک نهال سری ماها بودی را به سریلانکا بفرستد. پادشاه این نماینده را به توصیه آراهانت ماهیندا ترا فرستاد. امپراتور دارماسوکا که قبلاً مبلغانی را به کشورهای مختلف از جمله سریلانکا فرستاده بود، در ارسال نهال های سری ماها بودی تردیدی نداشت.

هجده سطح از صنعتگران آراهانت سانگامیتا ترا (راهبه) را همراهی می کردند. آراهانت سانگامیتا ترا به همراه بسیاری از خواهران راهبه دیگر نیز قلعه تامریلیتا را ترک کردند و پس از چند روز در سریلانکا فرود آمدند. سری ماها بودی در روز پویا ماه کامل در ماهامونا اویانا کاشته شد. آراهانت سانگامیتا تری در یک روز  ماه کامل واپ محل تربیت راهبه ها را به نام میحانیساسنا در سریلانکا تاسیس کرد.

شاهزاده ماها آریتا، که توسط ماهیندا ماها ترا بر تخت نشست، اولین سریلانکایی بود که به هدف بودایی آراهانتشیپ دست یافت.  او اجلاس وینایا پیتاکایا را برگزار کرد. شروع این گردهمایی در یک روز پویا ماه کامل واپ بود. شواهد تاریخی دال بر این وجود دارد که پادشاه کیرتی سری راجاسینگه پادشاهی سنکاداگالا سالانه کاتینا سیوارا را به ماها سانگا در روز پویا ماه کامل واپ به ماها سانگا تقدیم کرده بود.

واپ پویا ، اصیل ترین فعالیت مذهبی بودایی

ماه واپ  برای کشاورزان نیز مهم است. این فصل اصلی کاشت است. جشنواره واپ توسط خانواده های سلطنتی حمایت می شد. پادشاه سوتودهانا آن روز شاهزاده سیذارتا بودیساتوا را برای دیدن جشنواره شخم زدن برد. نوزده آموناس با شصت گاوآهن شخم زد. گاوهای نر از بهترین نژاد، گاوآهن های خوش ساخت و یوغ های چوب و طناب هدایت در گاری های اسبی حمل می شدند.

به گزارش ماهاوانسا، پادشاهان سینهالی جشنواره شخم زدن واپ  را به شیوه ای بسیار باشکوه برگزار می کردند. در حال حاضر  مراسم واپ یک جشنواره ملی است که توسط وزرا و اعضای مجلس از جمله رئیس جمهور حمایت می شود. جشنواره های واپ نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح استانی نیز برگزار می شود.  در برخی از جشنواره‌های واپ، فیل‌ها احتمالاً برای کمبود گاوهای نر و گاومیش های قوی استفاده می‌شوند. احتمالاً این می تواند تلاشی برای بزرگتر و قوی تر جلوه دادن جشن ها باشد.

منبع:   https://www.dailymirror.lk/news-features/Significance-of-Vap-Poya-day-Katina-pinkama-The-noblest-Buddhist-religious-activity/۱۳۱-۲۹۳۹۵۴

کد خبر 21509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =