محدودیت ظرفیت دانشگاه های سریلانکا در رشته های مختلف، تحصیل در دانشگاه های دیگر کشورها را از جمله اهداف فارغ التحصیلان دبیرستانهای سریلانکا می کند. هر ساله حداکثر یک چهارم داوطلبان ورود به دانشگاه شانس ورود به دانشگاه های این کشور را دارند و الباقی در صورت نیاز و علاقه به ادامه تحصیل ناگزیر از ادامه تحصیل در خارج از کشور می باشند.
سریلانکا به عنوان دومین شریک بزرگ آموزش فراملی برای دانشگاه های مستقر در بریتانیا از مالزی پیشی گرفته است. سریلانکا ۱۰ درصد از کل ثبت نام های تحصیلی بین المللی بریتانیا را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
این نشان میدهد که آموزش فراملی ابزار مهمی برای آموزش عالی در سریلانکا است. این به مسائل دیرینه در بخش آموزش عالی سریلانکا مانند دسترسی، عدم تطابق مهارت ها و کیفیت آموزش عالی در این کشور می پردازد. ۶ نوع مشارکت آموزشی فراملی در سریلانکا وجود دارد. اکثر ثبت نام های آموزشی فراملی بریتانیا از طریق مقررات مشترک بین دانشگاه های بریتانیا و موسسات محلی سریلانکا انجام می شود.
اندرو پاتریک، کمیسر عالی بریتانیا در سریلانکا گفت: با توجه به جمعیت سریلانکا، این رقم فوق العاده ای است.
در طول مدت زمانی که من اینجا بودم، در یک سال، سریلانکا از سومین شریک بزرگ فراملی آموزش به دومین شریک فرا ملی تبدیل شد.
در سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۳، سریلانکا سریعترین کشور در حال رشد در بین ده کشور برتر میزبان آموزش فراملی بریتانیا بود. از ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲-۲۰۲۳، تعداد دانش جویان ثبت نام شده در سریلانکا با ۵۰ درصد افزایش به ۵۳۹۱۵ دانش جو رسید.
پاتریک تاکید کرد که توسعه آموزش فراملی در سریلانکا بدون حمایت زیاد از سوی دولت بریتانیا کاملاً ارگانیک توسعه یافته است. با توجه به پذیرش تنها یک چهارم دانشجویان واجد شرایط در دانشگاه های دولتی سریلانکا، یک مطالعه اخیر توسط شورای بریتانیا نشان داد که مشارکت های آموزشی فراملی به عنوان یک مسیر مهم برای اکثر دانشجویانی که قادر به ادامه تحصیلات عالی نیستند، ظاهر شده است.
فراتر از گسترش دسترسی، ترتیبات آموزشی فراملی شکاف کیفیت را در چارچوب آموزشی سریلانکا پر می کند. با توسعه مشارکت با مؤسسات بریتانیا، آموزش فراملی نه تنها فرصت هایی را برای دانشجویان فراهم می کند، بلکه شکاف های درسی را نیز پر می کند.
مطالعه دیگری نشان می دهد که آموزش فراملی نقش مهمی در تربیت متخصصان ماهر در بازار کار محلی ایفا می کند. به عنوان مثال، در پاکستان، سریلانکا و مالزی، بسیاری از اعضای قوه قضاییه دارای مدرک حقوق از دانشگاه لندن هستند.
طرحهای آموزشی فراملی، زمان انتظار طولانی را که برای پذیرش دانشگاههای دولتی رایج است حذف میکند و به دانشجویان اجازه میدهد بدون تاخیر ثبتنام کنند. این به معضل عقب ماندگی می پردازد که در آن دانشجویان اغلب باید ۱-۲ سال قبل از شروع تحصیل خود صبر کنند. استراتژیهای آموزشی نوآورانه برای آموزش فراملی، تجربه یادگیری را افزایش میدهد و رویکردهای آموزشی سنتی را با روشهای معاصر تقویت میکند.
با این حال، تحقیقات بسیار کمی در حال حاضر در مورد جنبه فراملی آموزش عالی در سریلانکا انجام شده است. در دولت قبل، حرکتی برای رسمی کردن آموزش فراملی از طریق مقررات و نظارت سیستماتیک صورت گرفته است. یک چارچوب قاوانین برای بخش آموزش عالی خصوصی برای حمایت از مؤسسات آموزش عالی خصوصی (خارجی و محلی) از طریق مشوق ها و دستورالعمل ها وجود دارد.
با رقابت پذیری آموزش در خارج از کشور، کمیساریای عالی به فارغ التحصیلان سریلانکا توصیه کرد که برای فرصت های شغلی به جای غرب، روی آسیا تمرکز کنند. دلیل اینکه من این را می گویم این است که مکان هایی که قرار است رشد کنند اروپا، آمریکا، کانادا یا استرالیا نیستند. مرکز توسعه در قرن بیست و یکم شمال تامیل نادو خواهد بود.
نظر شما