چین در سالهای اخیر به اتخاذ اقدامات چندجانبه برای کاهش نرخ تصادفات جادهای ادامه داده و در سال 2024 استراتژی مدیریت جامع خود را تقویت کرده است:
یک: اقدامات اصلی کاهش تصادفات در سال 2024
الف: ارتقای مقررات و سیاست ها
«پیش نویس اصلاح شده قانون ایمنی ترافیک جاده ای» را اجرا کند و مجازات های رانندگی در حالت مستی (محتوای الکل خون ≥ 20 میلی گرم در 100 میلی لیتر غیرقانونی است)، سرعت غیرمجاز (جریمه سرعت غیرمجاز در بزرگراه ها به 2000 یوان افزایش می یابد) و رانندگی در حالت خستگی را تشدید کند.
اقدام "یک کلاه ایمنی و یک کمربند امنی" 2.0 را اجرا کند و سواران و پیکها را مجبور به استفاده از کلاه ایمنی مطابق با استاندارد ملی کند و متخلفان در پرونده اعتباری شرکت ثبت شود.
ب: تعمیق سیستم های حمل و نقل هوشمند
در سراسر کشور 1200 منطقه نمونه حمل و نقل هوشمند ایجاد شده است که با استفاده از هوش مصنوعی، دقت شناسایی رفتارهای غیرقانونی به 92 درصد رسیده و بر نظارت بر سناریوهای پرخطر مانند عدم رعایت حق تقدم عابران پیاده تمرکز دارد.
20 شهر از جمله پکن و شانگهای، "سندباکس* نظارت بر تست رانندگی خودران" را به صورت آزمایشی اجرا کردهاند که تصادفات رانندگی ناشی از خطای انسانی را تا 37 درصد کاهش داده است.
پ: ارتقای کیفیت زیرساخت ها
در مناطق روستایی، 100000 کیلومتر از بخشهای خطرناک جادهای بازسازی شده و امکاناتی مانند گاردریلهای موجی و سرعتگیرها اضافه شده است و میزان تصادفات روستایی در استان های گانسو، یوننان و سایر مناطق نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است.
شهرهای شینژن (Shen zhen) و هانگژو (Hang zhou) "تقاطع پروژکتور هولوگرافی" را به صورت آزمایشی راهاندازی کردند، که از طریق پروژکتور LED زمینی به طور دینامیک سرعت خودرو و اطلاعات عبور عابرین را نمایش می دهد. در این مناطق آزمایشی، کارایی ترافیک 15 درصد افزایش و تصادفات 40 درصد کاهش یافته است.
ت: نوآوری در آموزش و ترویج آن
"کلاس ابری ایمنی ترافیک" که 120 میلیون دانش آموز ابتدایی و متوسطه را پوشش می دهد، از VR برای شبیه سازی سناریوهایی مانند رانندگی در حالت مستی و سرعت غیرمجاز استفاده می کند و میزان قبولی آزمون دانش ایمنی دانش آموزان از 78 درصد به 94 درصد افزایش یافته است.
چهرههای مشهور، تبلیغاتی برای "سفر ایمن" انجام دادند و موضوع در ویبو بیش از 50 میلیارد بار خوانده شد و به افزایش آگاهی عمومی در زمینه ایمنی کمک کرد.
دو: داده ها و روندهای کلیدی برای سال 2023
کنترل کل: در سال 2023تعداد 215,000 تصادف رانندگی در سراسر کشور رخ داد که نسبت به سال قبل 3.2 درصد کاهش یافته است. تعداد مرگ و میر 61,000 نفر بود که نسبت به سال قبل 5.8 درصد کاهش داشت (داده های وزارت امنیت عمومی)
بهبودهای منطقهای: استانهای توسعه یافته اقتصادی مانند گوانگدونگ و جیانگسو از طریق سیستم "مدیریت ترافیک هوشمند" به مدت سه سال متوالی شاهد کاهش میزان تصادفات بودهاند و میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در هر 100 کیلومتر در مناطق روستایی نسبت به سال 2019به میزان 39 درصد کاهش یافته است.
مدیریت نوع خودرو: تعداد کشته شدگان ناشی از دوچرخههای برقی نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است که دلیل اصلی آن میزان حذف وسایل نقلیه غیر استاندارد به بیش از 85 درصد پس از اجرای استاندارد ملی جدید است.
سه: جهت گیری آینده در پیشگیری و کنترل
الف: توانمندسازی فنّاوری. تا سال 2025، پوشش کامل 500 متری رادار موج میلیمتری در بزرگراهها محقق خواهد شد و هشدارهای اولیه در مورد مقاطع مه، یخ و برف داده خواهد شد؛ نصب اجباریEDR (ضبط کنندههای دادههای رویداد) ترویج می شود.
ب: پیوند بیمه. اجرای مکانیزم "اعتبار ایمنی ترافیک + نوسان بیمه"، آزمایش در استان ژه جیانگ نشان می دهد که حق بیمه افرادی که به مدت سه سال متوالی تخلف نداشتهاند، 40 درصد کاهش یافته است.
پ: همکاری بینالمللی. در ابتکار جهانی ایمنی جادههای سازمان ملل متحد شرکت کند، راه حلهای فنی سیستم مدیریت ترافیک هوش مصنوعی را به اشتراک بگذارد و به کاهش نرخ تصادفات در کشورهای مسیر "کمربند و جاده" کمک کند.
چهار: چالش عمیق
الف: در مناطق روستایی هنوز مشکلاتی مانند حمل غیرقانونی افراد با وسایل نقلیه کشاورزی (18 درصد) و رانندگی بدون گواهینامه (23 درصد) وجود دارد و نیاز به تقویت نیروهای اجرایی سیار است.
ب: نسبت تصادفات ناشی از دوچرخه سواری نوجوانان به 12 درصد افزایش یافته است (داده های سال 2023) و نیاز به بهبود فنّاوری حصار الکترونیکی و مسئولیت نظارت والدین وجود دارد.
اثر ترکیبی این اقدامات نتایج خود را نشان داده است، اما با آمار شهرنشینی بیش از 66 درصد و تعداد وسایل نقلیه موتوری به 430 میلیون، چین از طریق یک سیستم حکمرانی سه بعدی "علم و فنّاوری + حاکمیت قانون + آموزش" به سمت چشمانداز سازمان بهداشت جهانی مبنی بر "صفر مرگ و میر ناشی از ترافیک جادهای" به طور پیوسته پیش می رود.
اقدامات برای کاهش تصادفات رانندگی
برای کاهش تصادفات رانندگی می تواند از جنبه های زیر شروع کرد:
الف: رعایت مقررات رانندگی
بدون سرعت غیرمجاز، بدون رانندگی در حالت مستی، بدون نقض مقررات ترافیک، بدون عبور از چراغ قرمز، بدون اضافه بار: اینها ابتدایی ترین قوانین راهنمایی و رانندگی هستند و نقض آنها خطر تصادفات رانندگی را به شدت افزایش می دهد. به عنوان مثال، سرعت غیرمجاز ممکن است باعث شود راننده در مواقع اضطراری نتواند به موقع ترمز کند، در حالی که رانندگی در حالت مستی می تواند به شدت بر قضاوت و سرعت واکنش راننده تأثیر بگذارد.
بر اساس خط مشخص رانندگی کند: از تغییر خط یا عبور بی مورد پرهیز کند و به حفظ رانندگی پایدار در خط کمک کند تا به کاهش تصادفات ناشی از تغییر خط کمک شود.
ب: وسیله نقلیه خود را در شرایط خوب نگه دارد.
به طور منظم وسیله نقلیه را در وضعیت خوب نگه دارد: اطمینان حاصل کند که سیستم ترمز، سیستم فرمان، سیستم روشنایی و سایر اجزای اصلی خودرو در وضعیت مطلوب قرار دارند تا از بروز تصادفات رانندگی ناشی از خرابی خودرو جلوگیری شود.
قبل از سفر وضعیت خودرو را بررسی کند: لاستیکها، ترمزها، چراغها و سایر موارد را بررسی کند تا از ایمنی وسیله نقلیه هنگام حرکت در جاده مطمئن شود.
پ: بهبود مهارتهای رانندگی و آگاهی از ایمنی
تسلط بر قوانین رانندگی: تکنیکهای رانندگی در وضعیت مختلف جاده و آب و هوا را بفهمید، مانند کاهش سرعت و حفظ فاصله در جادههای لغزنده در روزهای بارانی.
خودداری از رانندگی در حالت خستگی: رانندگی طولانی مدت و مداوم به راحتی می تواند به خستگی منجر شود، بنابراین باید زمان استراحت را به طور منطقی برنامه ریزی کند و از ادامه رانندگی در حالت خستگی پرهیز نماید.
توجه خود را حفظ کند: هنگام رانندگی از حواس پرتی مثل برقراری و دریافت تماس تلفنی یا غذا خوردن پرهیز کند، زیرا این رفتارها می توانند حواس راننده را پرت کرده و خطر تصادف را افزایش دهند.
ت: تقویت مدیریت ترافیک و اجرای قانون
افزایش شدت برخورد با تخلفات رانندگی: اداره مدیریت ترافیک عمومی باید به افزایش شدت برخورد با تخلفات رانندگی مانند سرعت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی و عبور از چراغ قرمز ادامه دهد تا اثر بازدارنده مؤثری ایجاد کند.
بهبود زیرساختهای ترافیکی جادهای: مانند افزودن علائم ترافیکی، خط کشیها، و تجهیزات نظارتی و غیره، برای افزایش ظرفیت و ایمنی جادهها.
د: افزایش آگاهی عمومی درباره امنیت حمل و نقل
برگزاری فعالیتهای آموزشی و ترویجی ایمنی ترافیک: از طریق تبلیغات رسانه ای و فعالیتهای اجتماعی، دانش ایمنی ترافیک را گسترش دهد و آگاهی عمومی درباره ایمنی ترافیک را افزایش دهد.
حمایت از سفرهای با آداب و تربیت: عابران پیاده، رانندگان وسایل نقلیه غیر موتوری و موتوری را ترغیب کند که قوانین ترافیک را رعایت کنند و به طور مشترک محیطی متمدن و هماهنگ در ترافیک ایجاد کنند.
به طور خلاصه، کاهش حوادث ترافیکی نیازمند تلاش مشترک تمامی اقشار جامعه است. با اجرای اقداماتی از جمله رعایت قوانین ترافیکی، حفظ وضعیت خوب وسایل نقلیه، ارتقاء مهارتهای رانندگی و آگاهی ایمنی، تقویت مدیریت ترافیک و اجرای قانون و افزایش آگاهی عمومی در مورد ایمنی ترافیکی، می تواند به طور مؤثر وقوع تصادفات ترافیکی را کاهش دهد و امنیت زندگی و دارایی مردم را تامین کند.
اقدامات انجام شده توسط چین در پیشگیری از تصادفات رانندگی
چین اقداماتی جامع و مؤثر را در پیشگیری از تصادفات جادهای اتخاذ کرده است که هدف آن افزایش ایمنی ترافیک جادهای و کاهش نرخ بروز تصادفات است. در زیر برخی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه آورده شده است:
الف: در سطح قوانین و مقررات
تدوین و بهبود مقررات راهنمایی و رانندگی: از طریق تدوین قوانین و مقرراتی مانند «قانون ایمنی ترافیک جاده ای جمهوری خلق چین»، حقوق و تعهدات شرکت کنندگان در ترافیک روشن و رفتار ترافیک جاده ای تنظیم گردید.
اجرای سختگیرانه قانون: افزایش شدت بررسی و مجازات تخلفات ترافیکی مانند سرعت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی، عبور از چراغ قرمز و ... به منظور اطمینان از اجرای مؤثر قوانین ترافیکی.
ب: مدیریت راننده و خودرو
آموزش راننده: تقویت مدیریت و آموزش رانندگان وسایل نقلیه موتوری و افزایش آگاهی از ایمنی ترافیک و مهارتهای رانندگی.
بازرسی ایمنی خودرو: نیاز است که خودروها به طور منظم بازرسی ایمنی انجام دهند تا از عملکرد صحیح ترمزها، فرمان، چراغها و سایر اجزای خودرو اطمینان حاصل شود و از بروز تصادفات های ناشی از خرابی خودرو جلوگیری گردد.
سیستم اسقاط (یا متروک) خودرو: اجرای یک سیستم دقیق اسقاط خودرو، با از بین بردن اجباری وسایل نقلیه ای که به استانداردهای اسقاط رسیدهاند، تا خطرات ایمنی ناشی از حضور خودروهای فرسوده در جادهها را کاهش دهد.
پ: بهبود راهها و تأسیسات
ساخت و نگهداری جاده: افزایش سرمایه گذاری در ساخت جاده، بهبود کیفیت جادهها و همچنین تقویت نگهداری و مدیریت جادهها برای اطمینان از تردد روان.
تکمیل امکانات حمل و نقل: افزودن علائم ترافیکی، خطوط و چراغهای راهنمایی و رانندگی برای افزایش ظرفیت و ایمنی جادهها.
تقویت مدیریت نقاط کلیدی: نظارت و مدیریت بر روی نقاط پرحادثه و زمانهای مستعد حادثه به منظور از بین بردن خطرات تصادف.
ت: تبلیغات و آموزش ایمنی راه
اطلاع رسانی درباره دانش ایمنی ترافیک: از طریق رسانهها، اینترنت و جامعههای مختلف، دانش ایمنی ترافیک را گسترش دهد و آگاهی عمومی درباره ایمنی ترافیک را افزایش دهد.
برگزاری فعالیتهای آموزشی و تبلیغی: به طور منظم فعالیتهای آموزشی ایمنی ترافیک مانند سخنرانیها و نمایشگاهها را برگزار کند تا آگاهی عمومی درباره ایمنی ترافیک افزایش یابد.
د: کاربردهای فنّاوری و نوآوری
سیستم حمل و نقل هوشمند: استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند برای افزایش سطح هوشمندی ترافیک جاده ای مانند مدیریت هوشمند سیگنال های ترافیکی، نظارت بر ترافیک و غیره.
هشدار پیشگیرانه تصادف و واکنش اضطراری: از ابزارهای فنّاوری برای هشدار پیشگیرانه تصادف و واکنش اضطراری استفاده کند تا کارآمدی و دقت در رسیدگی به تصادف را افزایش دهد.
ذ: همکاری بین بخش ها و مشارکت اجتماعی
همکاری بین بخشها: تقویت همکاری نزدیک با بخشهای مرتبط مانند پلیس، حمل و نقل، و مدیریت شهری به منظور افزایش توانایی کنترل ترافیک جاده.
مشارکت اجتماعی: مردم را تشویق کند تا به طور فعال در کارهای ایمنی راهنمایی و رانندگی شرکت کنند، مانند داوطلبانی که در راهنمایی ترافیک شرکت می کنند و تخلفات ترافیکی را گزارش می دهند.
به طور کلی، چین اقدامات متعددی را در پیشگیری از تصادفات رانندگی اتخاذ کرده است که این اقدامات به همراه یک سیستم جامع و مؤثر ایمنی ترافیک را تشکیل می دهند. با تلاش های پیوسته و بهبود، سطح ایمنی ترافیک جادهای چین به طور مستمر افزایش خواهد یافت.
*سندباکس نظارتی، تست جاده رانندگی خودران یک محیط آزمایشی بسته است که توسط دولت یا اتحادیههای صنعتی هدایت میشود و به شرکتها اجازه میدهد تا تأیید فناوری رانندگی خودران را "در یک محدوده محدود، سناریوهای خاص و چارچوب انطباق" انجام دهند و محدودیتهای قانونی سنتی (مانند بدون راننده، تستهای سرعت و غیره) را بشکنند، در حالی که ایمنی عمومی را تضمین میکنند.
نظر شما