مرکز یادگیری TK Park بار دیگر با پروژهای نوآورانه به میدان آمده است تا پلی میان کتابخوانی سنتی و سرگرمی مدرن برای نسل جوان بسازد. چهارمین دوره از مسابقه طراحی بازی رومیزی با نام Book on Board Year 4 فرصتی است برای طراحان تایلندی تا کتابهای محبوب و آثار ادبی نویسندگان کشورشان را به بازیهایی جذاب و فکری تبدیل کنند.
هدف پروژه: تبدیل کتابهای تایلندی به بازیهای یادگیریمحور
در این دوره، تمرکز پروژه بر آثار نویسندگان تایلندی است؛ آثاری که در قالب کتاب چاپی یا الکترونیکی در ژانرهای مختلف منتشر شدهاند. طراحان بازی، با الهام از این آثار، وظیفه دارند تا داستانها، شخصیتها و پیامهای اصلی را به مکانیکهای جذاب بازی تبدیل کرده و آنها را در قالب یک جعبه بازی کوچک ارائه دهند.این پروژه نهتنها ابزاری برای تشویق کتابخوانی در میان نسل جدید است، بلکه بخشی از استراتژی ملی برای تبدیل محتوای فرهنگی بومی به قدرت نرم (Soft Power) در عرصه جهانی بهشمار میآید.
نوآوری در مسیر یادگیری و بازی
به گفته آقای نیوات تونگسری، مدیر ارشد دانش در TK Park، بازیهای رومیزی تنها وسیلهای برای سرگرمی نیستند، بلکه ابزارهایی مؤثر در مسیر یادگیری هستند. شرکت در این رقابت، فرصتی است برای توسعه مهارتهایی همچون:
- تفکر انتقادی
- کار گروهی و ارتباط مؤثر
- حل مسئله و مدیریت زمان
- خلاقیت و روایت داستان
TK Park با ارائه کارگاههای تخصصی، جلسات مشاوره با طراحان باتجربه، و همچنین فرصت نمایش عمومی بازیها، یک بستر حرفهای برای رشد طراحان بازی فراهم کرده است.
زمانبندی پروژه Book on Board 4
- ۱۹ مه – ۲۰ ژوئن ۲۰۲۵: ثبتنام برای شرکت در رقابت طراحی بازی
- ۲۲ ژوئن ۲۰۲۵: اعلام ۱۰ تیم برگزیده مرحله نهایی
- ۲۸ ژوئن – ۱۷ اوت ۲۰۲۵: برگزاری کارگاههای آموزشی، تست بازیها و مشاوره تخصصی
- اواسط اوت ۲۰۲۵: معرفی تیمهای برنده و نمایش رسمی آثار در مرکز TK Park
رویدادهای اطلاعرسانی و کارگاهها در سراسر تایلند
برای گسترش مشارکت در سطح ملی، مجموعهای از رویدادهای «رودشو» (Roadshow) در شهرهای مختلف مانند چیانگمای، خنکن، پوکت و بانکوک برگزار خواهد شد. این رویدادها شامل معرفی مسابقه، برگزاری ورکشاپ طراحی بازی و پرسش و پاسخ با طراحان باتجربه خواهد بود.
ویژگیهای برجسته Book on Board 4
- همکاری مستقیم با نویسندگان تایلندی برای تبدیل آثارشان به بازی
- ایجاد بستر یادگیری و کار عملی برای طراحان تازهکار و حرفهای
- تقویت هویت فرهنگی و توسعه قدرت نرم از طریق تولید بازی
- نمایش و انتشار نسخههای نهایی در TK Park برای عموم
پروژه Book on Board نمونهای موفق از نوآوری فرهنگی-آموزشی است. ترکیب ادبیات با بازی نهتنها نسل جدید را به مطالعه علاقهمند میکند، بلکه به آنها ابزار خلاقیت، همکاری و تفکر میآموزد.با حمایت نهادهایی چون TK Park، کتابخوانی دیگر صرفاً یک فعالیت فردی نیست، بلکه به تجربهای اجتماعی، تعاملی و لذتبخش تبدیل شده است — درست همانطور که بازی باید باشد.
منبع : https://www.prachachat.net/breaking-news/news-1805925
نظر شما