کرونا و تاثیر آن بر کارگران خارجی ژاپن

عواقب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا صدمات و آسیب های جدی به اشتغال و زندگی روزمره کارگران خارجی در ژاپن زده است، با وجود اینکه تعداد آنها در سال ۲۰۲۰ به بالاترین رکورد یعنی ۱.۷۲ میلیون نفر رسیده است.

کارگران خارجی که به دلیل رکود اقتصادی شغل خود را از دست داده اند، از آنجا که از حمایت کافی برخوردار نشده اند، از نظر اقتصادی درگیر مشکلاتی هستند و کارشناسان کار از دولت خواستار کمک بیشتر هستند.

گفته می‌شود در پی همه گیری شیوع کرونا، کارگران خارجی بیشتر در معرض اخراج و کم شدن حقوق خود نسبت به ژاپنی ها قرار گرفته اند و شانس آنها برای یافتن شغل جدید هم خیلی اندک است.

هوجو هیروکا رئیس اتحادیه کارگری مستقر در استانMie  که کلاس های ژاپنی زبان را برای خارجی ها برگزار می کند و به کسانی که می خواهند گواهینامه رانندگی بگیرند وام می دهد گفت: اگر چه دولت می گوید که به دنبال همزیستی مردم (ژاپنی ها) و خارجی ها است، اما حمایت محدودی از افراد تازه وارد ارائه می شود.

کنفدراسیون اتحادیه های صنفی ژاپن که Rengo نام دارد و بزرگترین سازمان کارگری کشور نیز گفته می شود، اولین رویداد خود را برای مشاوره با کارگران غیر ژاپنی در ژانویه 2021 در مواردی مانند مشکلات مربوط به قرارداد، حقوق و سایر شرایط کار برگزار کرد.

یکی از شرکت کنندگان در این برنامه یک فیلیپینی بود که ۱۴ سال به عنوان کارمند عادی کار کرده است که به گفته Rengo ، این کارگر از برخورد نابرابر با خارجی ها و ترس از اخراج شکایت داشت.

هاروهیسا یامانکی یک مقام ارشدRengo ، خواستار حمایت فوری از کارگران غیر ژاپنی شد که در حال حاضر در "موقعیت ضعیف" قرار دارند و بسیاری از آنها " شرایط دشواری" را سپری می نمایند.

دولت ژاپن در سال‌های اخیر تلاش کرده است که جذب کارگران خارجی را بیشتر کند چرا که سومین اقتصاد بزرگ جهان با کمبود نیروی کار ناشی از کاهش میزان زاد و ولد و پیر شدن جمعیت روبرو است.

تعداد کارگران خارجی در ژاپن از اکتبر ۲۰۲۰ به بالاترین رکورد یعنی 1،724،328 رسید و نسبت به سال گذشته 4.0 درصد افزایش داشته است.

بیشتر کارگران خارجی دارای اقامت دائم هستند یا همسران آنها ژاپنی ها بودند که در مجموع 546،469 نفر را در برمی گیرد و بزرگترین گروه بعدی کارآموزان فنی هستند که تعداد آنها 4.8 درصد افزایش یافت و به 402.356 نفر رسید و کسانی که تحت وضعیت ویزای جدید ایجاد شده در سال ۲۰۱۹ برای جذب بیشتر کارگران یقه آبی در صنایع کار می کنند هم 7262 نفر بوده است.

کد خبر 3880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =