آقای " محمد نزال " نایب  رئیس جنبش اسلامی حماس در خارج از سرزمین های اشغالی ازجزئیات روابط این جنبش با کشور عربستان سعودی پرده برداشت .

آقای " محمد نزال " نایب  رئیس جنبش اسلامی حماس در خارج از سرزمین های اشغالی ازجزئیات روابط این جنبش با کشور عربستان سعودی پرده برداشت .

 اولین بار رهبری این جنبش با پادشاه عربستان سلمان بن عبد العزیز و محمد بن سلمان  ولیعهد در سال ۲۰۱۵ م ملاقات کرد . این ملاقات بعد از دستگیری" ماهر صلاح " رئیس این جنبش در خارج اتفاق افتاد و سر انجام منجر به ازادی وی شد .

مسئولین این جنبش در سال های ۱۹۹۰م و ۱۹۹۲ ملاقات هایی با پادشاه و رئیس سازمان امنیت عربستان داشت که این ملاقات ها به افتتاح دفتر حماس به ریاست " محمد الخضری " در این کشور منجر شد . و پس از ان عربستان میان حماس و کویت (پس از حمله عراق به کویت و حمایت فلسطینیان از این حمله ) میانجیگری کرد

و در سال ۱۹۹۸م " شیخ احمد یاسین " رهبر و موسس جنبش اسلامی حماس به عربستان سفر کرد . وی در این سفر چند ماه در عربستان ماندگار شد و عربستان ۱۵ میلیون ریال عربستان ( تقریبا ۴میلیون و یکصد هزار دلار ) به حماس کمک کرد. همچنین عربستان به حماس اجازه داد تا در ماه مبارک رمضان از کمک های مردمی  مردم عربستان و حاجیان کشورهای دیگر استفاده کند .

روابط دو طرف پس از برگزاری کنفرانس گفتگوی بین گروه های فلسطینی فتح و حماس در سال ۲۰۰۷م در مکه ، و به دلیل شکست این کنفرانس ، به سردی گرایید ، اما روابط دوطرف همچنان تا سال ۲۰۱۴م ادامه یافت . اما در این سال با دستگیری " ماهر صلاح " رهبر حماس در خارج که به صورت عادی در عربستان اقامت داشت ، نشانه های جدایی آشکار شد

حماس درماه مبارک رمضان ۲۰۱۵م هیئتی به ریاست " خالد مشعل "  رئیس سابق دفتر سیاسی ان ، تشکیل داد و این هیئت به مکه رفت و با سلمان عبد العزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولی عهد عربستان ملاقات کرد . و بعد از دیدار ویژه با " محمد بن سلمان " ولی عهد ، " ماهر صلاح " ازاد شد و قرار شد روابط بین حماس و عربستان شکل جدیدی پیدا کند . اما بنابر فشارهای امریکایی و صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی ( مانند مصر ) این روابط خوب که نشد هیچ، بدتر هم شد و به دستگیری " محمد الخضری " یکی از رهبران حماس  اولین نماینده این جنبش در عربستان و " دکتر هانی "  فرزندش منجر شد

ملاحظات و اظهار نظر کارشناسی :

۱.       در سال ۲۰۱۵ملاقاتی بین مسئولین حماس با سرتیپ " خالد الحمدان " رئیس سازمان امنیت عربستان برگزار شد ، و پس از ان تعداد ۶۰ نفر از کادر های حماس که در عربستان اقامت داشتند ، دستگیر شدند و این دستگیری روابط دو طرف را بدتر و پیچیده تر کرد .

۲.      در ماه مارس گذشته محاکمه ۶۲ فلسطینی مقیم در این کشور را آغاز شد که برخی از انها دارای گذرنامه اردنی هستند .

۳.      بنابر گفته خانواده الخضری ، دکتر محمد الخضری۸۲ ساله به مدت ۱۰  سال بیماری سرطان و  دکتر هانی الخضری ۴۸ ساله بیماری کم خونی دارند .

۴.      ایستگاه مدیترانه ای حقوق بشر که مقر ان در ژنو می باشد ، به تاریخ ۶ سبتامبر ۲۰۱۹م اعلام کرد که کشور عربستان ۶۰ فلسطینی منجمله الخضری و فرزندش را زندانی و مخفی کرده است .

۵.      سازمان عفو بین الملل نیز طی نامه ای به پادشاه عربستان ، آزادی دکتر الخضری را درخواست نمود . 

۶.       در ۲۷ مارس گذشته انصار الله یمن نیز به رهبران عربستان سعودی پیشنهاد داد در مقابل آزادی اسرای سعودی در یمن ، دکتر الخضری و فرزندش و سایر فلسطینیان زندانی در عربستان را آزاد کنند .

۷.    یکی از احزاب و گروه های اسلامی که قبلا به صورت آزادانه در عربستان فعالیت می کرد، گروه اسلامی جماعت "اخوان المسلمین" بود که در چارچوب سیاست کلی و جهانی جماعت عمل می کرد و با اخوان المسلمین مصر و ترکیه هماهنگی داشت و گردهمایی عمومی آنها در استانبول ترکیه بود . و بسیاری از صاحب نظرانِ گروه های اسلامی می گفتند تنها گروه اسلامی که می تواند حاکمیت خاندان آل سعود را به خطر اندازد همین اخوان المسلمین می باشد، چون هم اهل سنت سلفی هستند و هم از نظر رعایت ظواهر اسلامی با روحیات اسلامگرایان عربستان همخوانی دارند، اما چون سیاست اخوانیها اطاعت کامل از ولی امر بود لذا چندان نگرانی از سوی حکام سابق سعودی وجود نداشت، اما پس از اینکه وضعیت اخوان المسلمین در مصر دچار دگرگونی شد و به عنوان گروه برانداز حکومت قلمداد شد و رهبران آن دستگیر و برخی اعدام شدند و عده زیادی از هواداران و اعضای این گروه در تظاهرات و در اعتراضات توسط حکام نظامی جدید مصر (السی سی) قتل عام شدند و پس از اینکه روابط عربستان با ترکیه تیره شد، این گروه در عربستان نیز دچار مشکلات فراوانی شد و شخصیت های دینی عربستانی دیگر نمی توانستند مانند گذشته برای این گروه پول جمع آوری کنند و یا از مواضع آنها دفاع کنند و به تبع همین مسئله، جنبش اسلامی حماس که از نظر حکام جدید عربستان وابسته با اخوان المسسلمین هستند، با دولت و حاکمان عربستان دچار مشکلاتی شد و به بهانه های واهی عده ای از رهبران حماس در این کشور دستگیر شدند .  

به نقل از کانال تلویزیونی الشرق و خبرگزاری قدس برس

http://www.manar.com/page-۴۳۵۷۸-ar.html  - - ۲۳/۴/۲۰۲۰م

https://www.palinfo.com/news/۲۰۲۰/۴/۱۵ -  مرکز اطلاع رسانی فلسطین -


کد خبر 4013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =