پولنگ لینکا بولا،لین رئیس زن دانشگاه آفریقای جنوبی

شبکه تحول آموزش عالی یکی از نهادهایی است که از انتصاب پروفسور پولنگ لینکا بولا به عنوان معاون جدید دانشگاه آفریقای جنوبی استقبال کرده اس

پولنگ لینکا بولا،لین رئیس زن دانشگاه آفریقای جنوبی شبکه تحول آموزش عالی یکی از نهادهایی است که از انتصاب پروفسور پولنگ لینکا بولا[۱] به عنوان معاون جدید دانشگاه آفریقای جنوبی ([۲]Unisa) استقبال کرده است.

از ماه مه ۲۰۱۸، وی معاون رئیس تغییر نهادها، امور دانشجویی و مشارکت جامعه در دانشگاه فری‌استیت[۳] بوده و در سال جدید، مسئولیت دانشگاه آفریقای جنوبی را به عهده خواهد گرفت.

لینکا بولا پنجمین معاون زن کشور و اولین معاون زن در دانشگاه آفریقای جنوبی می باشد. در ماه فوریه، او جایگزین پروفسور ماندلا ماخانیا[۴] می شود که از سال ۲۰۱۱ زمام امور را به دست داشته است. لینکابولا همراه با با پروفسور ساندیل سونگکا[۵] در لیست نهایی این پست قرار داشت.

قبل از انتقال به دانشگاه فری‌استیت، او مسئول امور دانشجویی دانشگاه ویتس[۶] بود. لینکابولا در دانشگاه آفریقای جنوبی به عنوان دانشیار اخلاق، مسئول امور دانشجویی و در دفتر ماخانیا به عنوان مدیر و مشاور فعالیت کرده است.

در وبیناری که در ماه آگوست، توسط خدمات منابع آموزش عالی، سازمانی که به پیشرفت و توسعه رهبری در بخش آموزش عالی و دانشگاه های آفریقای جنوبی کمک می کند، برگزار شد، مشخص شد که از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۲۰ پست خالی برای معاونین وجود دارد و فقط چهار زن آن سمت ها را به خود اختصاص داده اند. موالو[۷] گفت که از بین ۳۰ پست، ۱۲ زن در سمت های معاون دانشگاه منصوب شده اند.

شبکه تحول آموزش عالی در بیانیه ای اعلام کرد: "ما از انتصاب پروفسور لینکا بولا استقبال می کنیم، که مطابق با قانون تساوی اشتغال مصوب سال ۱۹۹۸ و اهداف برنامه توسعه ملی چشم انداز ۲۰۳۰ است، که بر اساس آن، بخش آموزش عالی باید اطمینان حاصل کند که سیاهپوستان و زنان آفریقای جنوبی ۵۰٪ از کارکنان آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها را تشکیل می دهند."

انتصاب پروفسور لینکا بولا موفقیتی تاریخی در آموزش عالی است، چون در حال حاضر، تنها سه معاون زن و استاد سیاه پوست آفریقای جنوبی کمتر از ۱۷ درصد از کل نیروی کار دانشگاهی را تشکیل می‌دهند. لازم است تا حضور زنان سیاهپوست در فضای دانشگاهی آفریقای جنوبی گسترش یابد.

"ما شورای دانشگاه آفریقای جنوبی، مجلس سنا و مجمع نهادی را تحسین می کنیم و علاوه بر این، همه شوراهای دانشگاه را تشویق می کنیم که از این الگو پیروی کرده و مطابق با سیاست های تحول و قوانین جمهوری آفریقای جنوبی عمل کنند. ما از همه فعالان در بخش آموزش عالی می خواهیم اطمینان حاصل کنند که اهداف برنامه توسعه ملی چشم انداز ۲۰۳۰ محقق می شود."

دانشگاه فری‌استیت در پروفایل لینکابولا در وب سایت خود نوشته است: "او از نژادهای مختلف است (لسوتو و آفریقای جنوبی). او دارای مدرک دکترای اخلاق (الهیات و فلسفه) با تخصص در اخلاق اقتصاد، بوم شناسی و سیاست (اخلاق اجتماعی) از دانشگاه آفریقای جنوبی است.

پایان نامه دکترای او رویکردهای چندرشته ای را به کار گرفت، که از اخلاق، مسائل حقوقی و اقتصادی اقتباس شده بودند. عنوان پایان نامه او این بود: بررسی زیستی و حقوق مالکیت معنوی در زمینه گیاهان آفریقایی و دانش: شکل جدیدی از استعمار از دیدگاه اخلاقی.

در سال ۱۹۹۵، او مدرک کارشناسی ارشد (MTS) را با تخصص اخلاق اجتماعی از کالج سنت اندرو[۸] در دانشگاه ساسکاچوان[۹]، ساسکاتون[۱۰] در کانادا دریافت کرد.

"پایان نامه کارشناسی او تأثیرات اخلاقی موسسات مالی چند جانبه را بر اقتصاد و سیاست های اقتصادی در آفریقا بررسی می کرد. عنوان پایان نامه او این بود: "من به این دلیل هستم که ما هستیم: تامل یک زن آفریقایی در مورد برنامه های تعدیل ساختاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول."

منبع:

 https://www.iol.co.za/news/south-africa/puleng-lenkabula-to-become-unisas-first-female-chancellor-۶۲d۱۲۳۰۳-۷۵fa-۴f۹۶-b۴۷۹-۶f۲۹۳۸۱a۹۴db

  

 

[۱] Puleng LenkaBula

[۲] University of South Africa

[۳] The University of the Free State

[۴] Professor Mandla Makhanya

[۵] Professor Sandile Songca

[۶] Wits University

[۷] Mvalo

[۸] St Andrew’s College

[۹] University of Saskatchewan

[۱۰] Saskatoon

کد خبر 4110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =