خانم " رینا باسیست " دیپلمات سابق صهیونیستی و معاون سفیر صهیونیستی در کلمبیا در مقاله ای در سایت خبری " المونیتور " نوشت : نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی تلاش می کند تا برای انضمام زمین هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی ، تاییدات بین المللی بیشتری به دست اورد ، زیرا که وی از موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اجرای این کار کاملا مطمئن است .

خانم " رینا باسیست " دیپلمات سابق صهیونیستی  و معاون سفیر صهیونیستی در کلمبیا که اکنون خبرنگار بخش بین الملل رادیو صهیونیستی است و همکاری با خبرگزاری امریکا و روزنامه " جیروزالیم پوست " هم دارد ، در مقاله ای در سایت خبری " المونیتور "  نوشت : نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی تلاش می کند تا برای انضمام زمین هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی ، تاییدات بین المللی بیشتری به دست اورد ، زیرا که وی از موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اجرای این کار کاملا مطمئن است .

وی در رابطه با انگیزه های نتانیاهو برای اجرای این طرح در این زمان تاکید کرد : نتانیاهو می خواهد حزب ابی را در اجرای این طرح شریک خود کند زیرا که در آینده ، اجرای چنین طرح هایی در کنیست به چالش کشیده خواهد شد تا موافقت کنیست صهیونیستی گرفته شود که در این صورت نمایندگان حزب لیکود و حزب آبی به موافقت با این طرح رأی خواهند داد .

" باسیست " می افزاید که نتانیاهو پس از چند روز از اینکه " مایک پمپئو " وزیر خارجه آمریکا گفت که ( انظمام این زمینها ، یک تصمیم صهیونیستی است و واشنگتن برای رسیدن به دیدگاه مناسب به صورت مرتب با صهیونیستها در حال مشاوره است ) ، بیانیه خود را برای اجرای این طرح اعلام کرد  .

 رهبران فلسطینی و اردنی پیرامون این موضوع ، ارتباطات دیپلماسی گسترده ای را با مسئولین سیاسی کشورهای مختلف برقرار کردند تا از این اقدام صهیونیست ها جلوگیری کنند مثلا " ایمن الصفدی " وزیر خارجه اردن با همتاهای روسی ، آلمانی ، مصری ، ژاپنی ، سوئدی و نروژی مذاکره کرد تا آنها کمک کنند و مانع انضمام منطقه " الاغوار " اردنی و زمین هایی از کرانه باختری توسط صهیونیست ها شوند ، همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا در طول هفته های گذشته انضمام بخشهایی از کرانه باختری به سرزمین صهیونیستی ، به صهیونیست ها هشدار دادند مثلا نیکولای ملادینوف مامور سازمان ملل به غرب آسیا ( خاورمیانه ) اعلام کرده است که این اقدام صهیونیست ها ضربه ویران کننده ای به روند راه حل " ایجاد دو دولت " که مورد حمایت جامعه جهانی است ، وارد خواهد کرد . البته برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که صهیونیست ها با همکاری آمریکا می خواهند ،صرف نظر از همه تلاش های بین المللی ، این کار را انجام بدهند .

سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا نیز اعلام کرد : همانطوریکه قبلا نیز توضیح داده ایم ، ما آماده هستیم تا همه اقدامات صهیونیست ها در رابطه با مناطقی از کرانه باختری را به رسمیت بشناسیم . و این گفته مطابق مواضع اعلام شده وزیر امورخارجه آمریکا نیز می باشد . 

لازم به یاد اوری است که ترامپ در آغاز سال جاری طرح خود را که محتوی انضمام ۳۰% از کرانه باختری و شهرک های صهیونیستی ساخته شده در زمین های این منطقه را به سرزمین اشغالی می باشد را علنی کرد . ( تا کنون ۲۰۰ شهرک صهیونیستی غیر قانونی از نظر جامعه جهانی در سرزمین های اشغالی ساخته شده است )

پس ازاینکه نتانیاهو نخست وزیر صهیونستی اعلام کرد که پروژه اشغال بخش های زیادی از زمین های کرانه باختری را اجریی خواهد کرد ، مسئولین آمریکایی نیز با موافقت با " تشکیل دولت فلسطین غیر مسلح "  ، چراغ سبزی به صهیونیتها دادند .

این موافقت پس از دیدار " بینی گانتس " رقیب نتانیاهو برای احراز نخست وزیری با ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آغاز  سال جاری ، گرفته شده بود ، تا بنابر آن منطقه " الاغوار " و شهرک های صهیونیستی ساخته شده در کرانه باختری به سرزمین های  اشغالی ضمیمه شود .

توضیحات:

۱. یکی از نگرانی های بزرگ فلسطینی های غیور و شرافتمند این است که دولت خود گردان با این پیشنهاد آمریکایی ( انضمام این زمینها در مقابل تشکیل دولت غیر مسلح فلسطینی ) موافقت کنند و به عبارت دیگر ، فلسطینیان در این دام آمریکایی بیافتند و زمینه را برای اشغالگری بیشتر صهیونیست ها آماده تر کنند .

۲. پیشنهاد آمریکایی ( انضمام این زمین ها در مقابل تشکیل دولت غیر مسلح فلسطینی ) یکی ازبخش  های طرح اجرایی امریکایی "معامله قرن" می باشد یعنی موافقت امریکا با تشکیل این دولت غیر مسلح فلسطینی به این شرط است که فلسطینی ها با همه بند های " معامله قرن " موافقت کنند .

۳. برخی ازتحلیلگران فلسطینی می گویند که تشکیل چنین دولتی فلسطینی ( غیر مسلح ) در واقع دادن خودمختاری به فلسطینیان توسط صهیونیست ها ، نه تشکیل دولت مستقل فلسطین می باشد .

۴. آمریکا با این نیرنگ ( موافقت امریکا با تشکیل این دولت غیر مسلح فلسطینی ) تلاش می کند تا قرارداد صلح شاملی بین فلسطینیان و صهیونیست منعقد شود و اگر فلسطینی ها با این پیشنهاد موافقت نکنند ، آنها را به مخالفت با ایجاد صلح و جنگ طلبی در منطقه متهم کند .

۵. اتحادیه عرب دوشنبه گذشته اعلام کرد که مقرر شده است تا وزرای خارجه کشورهای عربی طی کنفرانسی به ریاست کشور پادشاهی عمان (در فضای مجازی) شرکت کنند تا گام های اجرایی برای مقابله با موضوع انضمام زمینهای کرانه باختری به سرزمین های اشغالی مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

۶. محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در کنفرانس کشورهای غیر متعهد ( ویدیو کنفرانس) اعلام کرد : اگر صهیونیستها زمین های کرانه باختری را به سرزمین خود ضمیمه کنند ، آنگاه ما در مقابل تمام قراردادهایی که با انها و آمریکا داشتیم ،  هیچ تعهدی نخواهیم داشت .

۷.  حسام بدران عضو دفترسیاسی جنبش اسلامی حماس در مصاحبه ای با سایت ویژه " حماس "  گفت : این جنبش در برابر انضمام زمین های کرانه باختری به سرزمین های اشغالی به روش های مختلف مقاومت خواهد کرد ، وی افزود : آمریکا با موافقت با این طرح ، چهره واقعی خود را در میانجیگری بین صهیونیست ها و فلسطینیان نشان داد. 

۸. بنابر نوشته روزنامه " گاردین "در جمعه شب گذشته ، ۱۳۰ نماینده مجلس انگلیس طی نامه ای به بوریس جانسون مخالفت خود را با این اقدام صهیونیستی اعلام کردند و پیشنهاد دادند که در صورتیکه صهیونیست ها این طرح را اجرایی کنند ، مجازات های اقتصادی برای آنها در نظر بگیرد زیرا که اجرای این طرح ، به روند مصالحه بین صهیونیست ها و فلسطینیان و تشکیل دو دولت ،  ضربه کشنده وارد خواهد کرد  .

۹. " حازم قاسم " سخنگوی جنبش حماس این اقدام نمایندگان انگلیسی را ارزشمند و ان را نشانه انزوای اشغالگران و حامی انها یعنی امریکا ، خواند .

http://www.manar.com/page-۴۳۶۶۸-ar.html -  سایت خبری المنار فلسطین - ۲/۵/۲۰۲۰م ( ۱۳/۲/۱۳۹۹ )

http://www.wafa.ps/ar_page.aspx?id=k۷MZNfa۸۷۵۴۱۹۵۵۴۱۴۱ak۷MZNf    ۲۷/۴/۲۰۲۰م

https://www.palinfo.com/news/۲۰۲۰/۵/۴  - مرکز اطلاع رسانی فلسطین .

https://palinfo.com/۲۷۵۲۱۳  - مرکز اطلاع رسانی فلسطین .

http://www.manar.com/page-۴۳۶۲۵-ar.html - سایت خبری المنار فلسطین - ۲۹/۴/۲۰۲۰م ( ۹/۲/۱۳۹۹ )

https://www.palinfo.com/news/۲۰۲۰/۵/۳ - مرکز اطلاع رسانی فلسطین .

کد خبر 4163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =