اگرچه فعالیت های فرهنگی فرانسه در یونان قدمتی دیرینه دارد اما آموزش زبان فرانسه و شکل گیری انستیتو فرانسه در یونان به سال ۱۹۰۷ میلادی باز می گردد. این مرکز که در میان نخبگان یونانی از آن به عنوان پایگاه روشنفکران و یا جزیره آزاد اندیشی یاد می شود نقش مهمی در روند های فکری و فرهنگی معاصر یونان ایفا کرده است. در سال ۱۹۲۵ اکتاو مرلی­یر[۱] در سن ۲۸ سالگی مدیریت این موسسه را بر عهده می گیرد.

اگرچه فعالیت های فرهنگی فرانسه در یونان قدمتی دیرینه دارد اما آموزش زبان فرانسه و شکل گیری انستیتو فرانسه در یونان به سال ۱۹۰۷ میلادی باز می گردد. این مرکز که در میان نخبگان یونانی از آن به عنوان پایگاه روشنفکران و یا جزیره آزاد اندیشی یاد می شود نقش مهمی در روند های فکری و فرهنگی معاصر یونان ایفا کرده است. در سال ۱۹۲۵ اکتاو مرلی­یر[۱] در سن ۲۸ سالگی مدیریت این موسسه را بر عهده می گیرد. وی در رشته ادبیات و فلسفه دانشگاه سوربون تحصیل کرده و دارای همسری یونانی بوده است و به واسطه وی نقش موثری در آموزش زبان یونانی در فرانسه ایفا می­کند. نامبرده با مشارکت همسر خود که در رشته موسیقی تحصیل کرده بود در سال ۱۹۳۰ مرکزی تحت عنوان موسیقی مردم­شناسی تاسیس می­کند که البته بعدها این مرکز به مرکز مطالعات آسیای صغیر تبدیل می­شود. موسسه فرهنگی و آموزشی فرانسه در یونان تا پیش از جنگ جهانی دوم با ۳۷ شعبه بیش از ۱۳۰۰ زبان آموز داشته است. در سال ۱۹۴۵ و در میانه جنگ های داخلی زبان آموزان این موسسه به ۳۶۰۰۰ نفر رسید، در این زمان موسسه مذکور با موافقت دولت فرانسه به حدود ۲۰۰ نفر از جوانان، نخبگان، هنرمندان و محققین واجد شرایط بورسیه تحصیلی اهداء نمود. این اقدام که از آن به عنوان حرکتی تاریخی در بحبوحه جنگ یاد می شود منجر به پدیدار شدن چهره هایی از جمله پانوس جلپیس در حوزه معماری، کورنلییوس کاستوریادیس، کستاس پاپایوآنو، میمیکا کراناکیس در حوزه فلسفه، مانوس زاکاریاس در حوزه سینما، مموس ماکریس در حوزه مجسمه سازی و نقاشی، دیکوس ویزادیوس در حوزه موسیقی، ماچی خاجیلازارو در حوزه شعر و ادبیات و بسیاری دیگر از چهره های نام آشنای یونانی شد.

آقای مرلی­یر در سال ۱۹۴۹ در زیر زمین انستیتو فرانسه چاپخانه ای راه اندازی می کند که علاوه بر کتب مربوط به آن موسسه کتاب های شخصیت ها و نخبگان فرهنگی یونان را منتشر می کند. در زمانی که به دلایل شرایط اقتصادی امکان چاپ کتاب برای شخصیت های یونانی نظیر کازانجاکیس، پاپادیامانتیس، پالما، والااوریتیس، دیماراس و ... فراهم نبود کتاب های ایشان توسط انستیتو فرانسه و در برخی موارد به صورت دو زبانه منتشر شد. در مجموع در آن دوران ۱۲۰ عنوان کتاب چاپ شد، اما امروزه کتابخانه این موسسه حاوی ۶۵۰۰۰ عنوان کتاب است و روند چاپ کتاب تا به امروز ادامه دارد. در دهه ۵۰ موسسه فرهنگی و آموزشی فرانسه فعالیت خود را از طریق مشارکت با مراکز فرهنگی یونانی گسترش داده و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی را علاوه بر آموزش زبان در دستور کار قرار می دهد. مرلی­یر طی سال های فعالیت خود در یونان مدال نخل طلا از دولت یونان، مدال برنز آکادمی یونان را دریافت می کند و در سال ۲۰۰۶ و در سن ۹۳ سالگی در آتن فوت کرده و در همانجا دفن می­شود. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰۰۰ دانش آموز در موسسه فرانسه در آتن، تسالونیک، پاترا، لاریسا و دیگر شهرها به یادگیری زبان و فرهنگ فرانسه مشغولند.

فعالیت های موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه در یونان

۱- دیداری و شنیداری

- همکاری در زمینه سینما و رسانه های دیداری و شنیداری : ترویج خلاقیت و دانش فرانسوی در حوزه سینما، بازی های رایانه ای ، موسیقی، واقعیت مجازی از جمله سیاست های این موسسه است. موسسه فرانسه یونان با مهمترین جشنواره های این سرزمین تعامل دارد و هر ساله جشنواره فیلم فرانسه را در یونان برگزار می­کند، این جشنواره رویدادی با دامنه ملی است که در سال ۲۰۱۹ بیستمین سالگرد خود را جشن گرفت.

- حمایت از تنوع فرهنگی با ترویج مدل اقتصادی و قانونگذاری فرانسه در امور دیداری و شنیداری. انستیتوی فرانسه یونان با اقدامات و برنامه های متنوع اعم از همایش ها، دوره ها و کارگاه های آموزشی تلاش می کند تا گفتگوی بین بازیگران یونانی و فرانسوی در این زمینه را تسهیل کند و از این طریق پلی بین نهادهای خصوصی و دولتی در سطح کشور یونان ایجاد نماید.

- ترویج موسیقی مستقل فرانسه یا MIF

انستیتوی فرانسه یونان فعالیت جدیدی را در زمینه موسیقی در طول سال ارائه می دهد. این اقدام به این شکل است که هر ماه، یک لیست پخش (Play List) منتخب از آثار خلاقانه این عرصه که توسط شرکت های مستقل تولید شده باشند را برای مخاطبان ارائه می نماید. انتخاب آثار برای لیست های پخش توسط کاستاس اندرو انجام شده  و هر لیست پخش انواع مختلف موسیقی را پوشش می دهد تا شنونده بتواند در مورد نسخه های مورد علاقه خود تحقیق کند. بر این اساس قرار است که هر لیست پخش در طول سال  ۲۰۲۱ و در اولین جمعه هر ماه، در دسترس علاقه­مندان قرار گیرد.

۲- کتاب

- همکاری برای ترجمه کتاب (از فرانسوی به یونانی و بالعکس) و پروژه های تصویرگری

موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه در یونان برنامه ای برای پشتیبانی از ترجمه کتب در یونان دارد. در این راستا برنامه ای تحت عنوان "ژاکلین دو روملی" را اجرا می کند که  ترجمه  کتاب از  فرانسوی به یونان و از یونانی به فرانسه را عهده دار است. این برنامه از سال ۲۰۱۱ میلادی رسماً کار خود را آغاز و نسبت به صدور مجوز های لازم اقدام می نماید. بر اساس این برنامه هر ناشر یونانی می تواند برای ترجمه یک اثر درخواست خود را به موسسه فرانسه در یونان ارسال نماید. کتاب های درسی مشمول این حمایت نشده و حداقل شمارگان مورد تایید ۱۰۰۰ نسخه است. علاوه بر این، موسسه فرهنگی فرانسه در یونان به معرفی نویسندگان و حمایت از گفتگوهای فرهنگی در یونان می پردازد. این موسسه با همکاری ناشران و کتابفروشی های یونانی و به منظور معرفی آثار ترجمه شده از فرانسوی به یونانی از نویسندگان برای شرکت در رویدادهای مهم ادبی مانند نمایشگاه بین المللی کتاب تسالونیکی دعوت به عمل می آورد. همچنین با برگزاری نشست های معرفی کتاب در کتابفروشی های مختلف این کشور برای پیشبرد و معرفی کتب ترجمه شده، برنامه های خاصی دارد و با ناشران و کتابفروشی های یونانی همکاری می کند. موسسه فرهنگی- آموزشی فرانسه در یونان از روش های گوناگون و با انتخاب اشکال مختلف آثار ادبی و فرهنگی برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر تلاش می کند.

- حمایت از دریافت حق رایت (مالکیت معنوی)

انستیتوی فرانسه در یونان برای خرید حق رایت و دریافت مجوز چاپ و ترجمه و ارائه به بازار یونان برنامه حمایت از خرید حق رایت را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس این برنامه، طی ۲۵ سال گذشته، از انتشار بیش از ۲۰۰۰۰ عنوان نویسندگان فرانسوی و یا فرانسوی زبان در ۷۵ کشور با پرداخت بخشی و یا تمام حق رایت اثر حمایت کرده است. در این راستا همه انواع نشریات، به جز انتشارات کتب درسی مدارس و دانشگاهای یونانی پذیرفته می شوند.

۳- آفرینش هنری :

آفرینش هنری و ترویج میراث فرهنگی:

سفارت فرانسه از طریق بخش همکاری های فرهنگی موسسه فرانسه یونان از توسعه همکاری ها در زمینه های ذیل پشتیبانی می کند:

۱- هنرهای تجسمی (عکاسی ، هنرهای دیجیتال ، هنرهای تزئینی ، معماری ، هنرهای کاربردی)

۲ -هنرهای نمایشی (حرکات موزون ، تئاتر ، موسیقی کلاسیک و معاصر ، سیرک)

۳ – ترویج و ارایه میراث ملموس و نا ملموس

اولویت های بخش فرهنگی موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه در یونان بدین شرح است :

- حمایت از خلاقیت های هنری و اشکال ابتکاری آفرینش هنری، موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه ارائه آثار خلاقانه در زمینه هنرهای نو و نوظهور تأکید ویژه دارد. تنوع و ماهیت چند وجهی آثار هنری و همچنین تمرکز زدایی یکی دیگر از اولویت های این موسسه است .

- حمایت از جشنواره ها و موسسات هنری: بخش همکاری های فرهنگی موسسه فرانسه تمام تلاش خود برای حضور هنرمندان فرانسوی در رویدادهای گسترده در سراسر کشور یونان را بکار می گیرد.

- تقویت شبکه های حرفه ای(تخصصی): این بخش با هدف کشف و تبادل دانش، ایده ها و فرهنگ های جدید، برگزاری جلسات و تبادل نظر بین متخصصان و هنرمندان را در سطح اروپا تشویق می نماید.

- اقامت هنری در شهر بین المللی هنر Cité Internationale des Arts

- اقامت در پاریس

این برنامه برای حمایت از هنرمندان خارجی است که تمایل دارند یک پروژه تحقیقاتی و خلاقانه که توسط یک یا چند شریک فرهنگی پشتیبانی می شود را برای مدت سه یا شش ماه در پاریس توسعه دهند.

- اقامت در یونان یا اقامتی در چهارراه میراث فرهنگی (سنت و نوآوری) در محلی به نام Auberge de France واقع در جزیره رودس

 موسسه فرانسه در یونان با استفاده از ظرفیت ها و توانایی خود، به اسکان تعدادی از هنرمندان حوزه سرامیک در ابعاد مدرن و سنتی  در جزیره رودس یونان مبادرت می نماید. در سال ۲۰۲۰ میلادی خانم " ناتالیا کمپیون"، "الی اونارا سالتو مانکی"، و" کرون تیون تیلیو" به مدت دو ماه از این حمایت برخوردار شدند و تمام امکانات لازم برای تحقیقاتشان در مدت تعیین شده از طرف این موسسه، فراهم شد.

در چارچوب این برنامه، موسسه فرانسه با فراهم آوردن امکان اقامت هنرمندان حوزه سرامیک ، فرصتی را برای توسعه فعالیت ها در این زمینه پدید می آورد و از آنان نیز می خواهد که در مورد آثار و دستاوردهای محلی در حوزه سرامیک مطالعه کنند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار این موسسه آموزشی و فرهنگی قرار دهند.

هنرمندان در زمان اقامت خود در جزیره رودس یونان واقع در جنوب و شرقی یونان، در نزدیکی دانشکده هنری های زیبا واقع در نزدیکی کاخ بزرگ و قدیمی سلطنتی اسکان داده می شوند و می توانند دو بار در هفته از دروس اساتید یونانی در حوزه هنر سرامیک بهره مند شوند.

هدف موسسه فرانسه در یونان از این اقدام ضمن دریافت اطلاعات از تولیدات هنری محلی و آشنایی با سنت محلی  در این حوزه، ارائه فرصت به دیگر هنرمندان برای تحقیق و کسب دستاوردهای فرهنگی و هنری در این خصوص است. فراخوان برنامه اقامت در جزیره رودس یونان، در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، برای حضور در برنامه فصل پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی  اعلام شده است.

- نشست های هنری با هدف اقتصاد فرهنگ (تجاری)

بخش همکاری های فرهنگی موسسه فرانسه در یونان گروه های کاری یا شبکه های غیر رسمی را برای همکاری در رویدادهای مهم در زمینه های هنر و بوم شناسی، آفرینش هنری و شهر سبز ایجاد کرده است که یکی از این برنامه ها آزمایشگاه اروپایی دلفی است.

-آزمایشگاه اروپایی دلفی شبکه ای از فرهنگ های اروپایی

در ۱۲ و ۱۳ اکتبر ۲۰۱۸ ، مجمع آزمایشگاهی اروپایی دلفی ، مخاطبان متنوعی را برای انجام یک برنامه مشترک متشکل از ۱۲ سخنرانی و ۸ کارگاه در فضای نمادین مرکز فرهنگی اروپایی دلفی واقع در شمال غرب یونان دعوت کرد. این برنامه دو روزه  باعث احیای ایده اصلی و اولیه  این مکان شد،  این محل در اواخر دهه ۱۹۵۰ با هدف گسترش ایده آل ها و ارزش های فرهنگی شکل گرفت. موضوعات اصلی این گردهمایی  همان مواردی بود که محل دلفی در سال ۱۹۵۰  برای پیشبرد آنها تشکیل شده بود. این همایش با همکاری وزارت فرهنگ و ورزش یونان، شرکت هنری "ارتی فارنی" و موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه در یونان به منظور ارایه و معرفی فرهنگ اروپا  از طریق استفاده از تجربیات عملی، برگزار گردید. این جلسات از طریق مجموعه ای از کارگاه ها و برنامه های رادیویی اینترنتی (پادکست) ضمن تبادل نظر سازنده با سخنرانان اروپایی، زمینه های ایجاد تولیدات هنری با در نظر گرفتن شیوه های زندگی هنری معاصر، مدل های اقتصادی و پویایی محلی را فراهم می نماید.

آزمایشگاه اروپایی دلفی علاقه یونان و جامعه جهانی برای استفاده از ابزار مشترک در تولیدات هنری و استفاده از شبکه های مجازی را نشان داد. کارگاه ­هایی که برای بررسی راهکارهای عملی تشکیل شده بود ، بر استفاده از فن آوری های جدید با حمایت مالی و حقوق معنوی از طرف اتحادیه اروپا ، تاکید کرد و مورد حمایت همه قرار گرفت.

یکی دیگر از اهداف این دست از برنامه ها توسعه همکاری های آتی فیمابین شبکه های مهم  همکاری فرهنگی پیشرو اروپا است. در این برنامه موسسات فرهنگی نظیر سکوی نوآورانه موسیقی و سمعی و بصری(شاپه) SHAPE، شبکه بین المللی هنرهای نمایشی معاصر( آی ت م)   IETM ، شبکه مراکز فرهنگی چند بعدی مستقل هالس، گروه های همکاری "فرهنگ نوظهور اروپا" و "ما اروپایی هستیم" و شبکه تخصصی تیترواسکوپ Teatroskop  که تلاش های خوبی در راستای نشان دادن ضرورت جامعه چند فرهنگی و ایجاد نشاط در جوامع چند فرهنگی بالکان انجام داده است نیز دعوت شده بودند.

- شبکه های تخصصی

· شبکه موسسات ملی فرهنگ اتحادیه اروپا یا  EUNIC

این شبکه در دهم ژوئن سال ۲۰۰۸ با هدف تقویت همکاری در پروژه های مشترک، بهبود و ارتقاء تنوع فرهنگی و تفاهم بین جوامع اروپایی و تقویت گفتگو و همکاری بین المللی در داخل و خارج از اروپا تاسیس شد. این شبکه در سپتامبر هر سال برنامه هفته فرهنگ های اروپا را برگزار می کند. اعضای فعلی این شبکه سفارت اتریش در آتن، بریتیش کانسل در یونان، انستیتوی فرانسه یونان، بنیاد فرهنگی یونان، انستیتو گوته در آتن، موسسه سروانتس در آتن، انستیتوی دانمارک در آتن، انستیتوی فرهنگی ایتالیا، سفارت هلند در آتن، انستیتوی سوئد در آتن، خانه قبرس، سفارت جمهوری چک در آتن، وزارت امور خارجه یونان، سفارت جمهوری اسلوونی در آتن، سفارت رومانی در آتن، سفارت ایرلند در آتن و سفارت نروژ در آتن بوده و ریاست آن در حال حاضر ر عهده وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در یونان است.

· شبکه TEATROSKOP

بخش همکاری های فرهنگی موسسه فرانسه یونان عضو فعال شبکه Teatroskop است، برنامه ای که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و توسط موسسه فرانسه در پاریس، وزارت فرهنگ فرانسه و وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه برای تقویت مبادلات بین فرانسه و جنوب و شرق اروپا در زمینه هنرهای نمایشی در مدرن ترین و جسورانه ترین اشکال آنها اجرا شد. این برنامه از طریق توسعه شبکه های حرفه ای به  انتشار و تبادل آثار، برگزاری جلسات تجاری و همکاری بین بازیگران بین فرهنگی می پردازد. این برنامه همه هنرهای نمایشی اعم از تئاتر، حرکات موزون، سیرک ، نمایش عروسکی، نمایش های خیابانی و ... را شامل می شود. شبکه مذکور به منظور تقویت تنوع فرهنگی و تحمل پذیری کشور های آلبانی ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان ، کرواسی ، یونان ، مجارستان، کوزوو ، مقدونیه شمالی، صربستان ، اسلوونی و ترکیه را پوشش داده و به جنوب شرقی اروپا نزدیک می شود.

۴- آموزش های حرفه ای

- آموزش معلمان زبان فرانسه یونانی

۲۵۰۰ معلم یونانی، زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم به بیش از ۲۵۷۰۰۰ دانش آموز آموزش می دهند. زبان فرانسه در رقابت شکننده با زبان آلمانی به عنوان اولین زبان دوم محسوب می شود. لذا، موسسه فرانسه یونان با همکاری وزارت آموزش، تحقیق و ادیان یونان برنامه آموزشی ویژه ای را برای معلمان تدارک دیده است. به همین منظور توافق نامه ای در دسامبر ۲۰۱۷ با انستیتوی سیاست آموزشی (IEP) امضا شد و این توافق نامه در سال ۲۰۲۰ تمدید شد. ۱۰۰۳ دوره آموزشی از ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۲۰ انجام شده است و در طول سال ۲۰۲۰ موسسه فرانسه یونان به تعهد خود عمل کرده است. این پروژه آموزشی ۳ سال به طول خواهد انجامید و در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

- راه اندازی شبکه حرفه ای IFprofs یونان به آدرس gr.ifprofs.org

IFprof یک شبکه اجتماعی به زبان فرانسوی برای معلمان و همه متخصصان آموزش فرانسه است، بستری برای تبادل نظر و ارائه محتوای آموزشی که شرکت در آن آزاد و کاملاً رایگان است. تا به امروز حدود ۳۵۰۰۰ معلم یا متخصص زبان فرانسوی از ۹۹ کشور در این شبکه حضور دارند. آنها از طریق این شبکه به اطلاعات مربوط به کشور خود دسترسی پیدا کرده و آنچه که در سراسر جامعه جهانی اتفاق می افتد را دنبال می کنند.

اعضای این شبکه همچنین می توانند محتوای مناسب آموزشی پیدا کنند، با همکاران تعامل داشته و تجربیات حرفه ای خود را به اشتراک بگذارند. در این شبکه حدود ۱۰۰۰۰ منبع به صورت آنلاین در دسترس است.

۵- تحصیلات عالیه

موسسه فرانسه در یونان همه ساله در دو مقطع زمانی برنامه دانشگاههای فرانسه  را به منظور جلب دانشجویان یونان برای سفر و تحصیل  در فرانسه را در محل های این موسسه در شهر آتن، تسالونیک، پاتراس و لاریسا برگزار می نماید. فرانسه چهارمین کشوری است که بیشترین دانشجویان خارجی را دارا است و بر فراهم کردن تسهیلات برای دانش آموزان علاقه مندان به تحصیل در فرانسه، توسط دولت و مراکز علمی  این کشور تاکید می­نماید.

تبادلات علمی بین یونان و فرانسه طیف گسترده ای از موضوعات را شامل می شود که در قالب ۷۰۰ قرارداد و   توافق نامه ساختار یافته اند. توافق نامه هایی که چگونگی این مشارکت ها را شکل می دهند و چهارچوب آنها را تنظیم می کنند. عمده آنها مربوط به برنامه های آموزشی و پژوهشی مشترک مانند تبادلات دانشجویی در قالب اراسموس و یا تبادل اساتید در زمینه های مختلف است. چشم انداز یک اقتصاد نوآورانه و سازگار با فن آوری های نوین دقیقاً یکی از زمینه های مورد علاقه فرانسه و یونان در سال های اخیر است که با پیوند دادن آن به سیاست های تحقیق، آموزش و نوآوری به طور قابل توجهی به پویایی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی و پایداری جوامع ما کمک می کند. انستیتوی فرانسه یونان این مبادلات را که از عوامل مهم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هستند تشویق و تسهیل می کند و نسبت به اعطای  بورسیه های تحصیلات تکمیلی سطح ۲ و بورسیه های اقامت علمی سطح بالا برای محققان جوان یونانی اقدام می نماید. به عنوان نمونه، در سال تحصیلی جاری ۲۰۲۰-۲۰۲۱، سفارت فرانسه در یونان و موسسه فرانسه یونان ۱۴ دانشجوی یونانی را از میان ۸۴ فرد نامزد واجد شرایط دریافت بورسیه به فرانسه اعزام می کند. این ۱۴ دانشجو بواسطه بورسیه تحصیلی دولت فرانسه و با حمایت مالی وزارت اروپا و امور خارجه و وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری فرانسه در مقاطع کارشناسی ارشد شرکت خواهند کرد. این دانشجویان از مزایای بورسیه های تحصیلی فرانسه برخوردار می شوند. آنها از هزینه های ثبت نام در موسسات آموزشی عمومی معاف بوده و ماهیانه ۷۰۰ یورو دریافت می کنند. علاوه بر این، حمایت لازم برای اخذ خوابگاه دانشجویی صورت پذیرفته و مبلغ ۲۴۶ یورو برای درمانی تکمیلی پرداخت می شود. این افراد قرار است در دانشگاههای معتبر یا Grandes Écoles ، در رشته های مختلف مانند تاریخ ، روانشناسی ، حقوق ، تجارت ، ورزش ، بهداشت ، زیست شناسی مولکولی ، فیزیک ، ریاضیات،  روباتیک و ... ثبت نام کنند.

۶- آموزش زبان فرانسه

همانطور که در مقدمه بحث اشاره شد موسسه فرهنگی آموزشی فرانسه در یونان با هدف آموزش زبان فرانسه برنامه های متنوعی برای آموزش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و همچنین برنامه های تخصصی برای مشاغل خاص و یا دوره های دانش افزایی برای معلمان و فرانسه زبانان را در دستور کار دارد که برنامه کلی آن در سایت igf.gr در دسترس است. با این حال برخی برنامه های جنبی و فرهنگی در کنار آموزش های رسمی برگزار می­شود که در زیر به سه نمونه از آن اشاره می کنیم.

- مسابقه فرانکوفون

همه ساله، سفارت فرانسه در یونان و انستیتوی فرانسه یونان "مسابقه ملی زبان فرانسه" را برای دانش آموزان فرانسوی زبان مدارس ابتدایی سراسر یونان برگزار می کند. مدارس و به ویژه معلمان به دلیل اینکه این مسابقه  انگیزه و علاقه دانش آموزان به فرهنگ های فرانسوی زبان و زبان فرانسه را افزایش می دهد اهمیت زیادی برای این مسابقه قائل هستند. در سال ۲۰۱۸ ، بیش از ۳۲۰۰ دانش آموز در این مسابقه شرکت کردند و در سال ۲۰۱۹ مشارکت ها از ۴۶۰۰ شرکت فراتر رفت. این مسابقه در سال ۲۰۱۹ "گنجینه شگفتی های فرانسه" نام داشت. طی این مسابقه دانش آموزان کتابخانه ایده آل خود را متشکل از کتابچه های شعر مصور، مجموعه نقاشی ها با یادداشت هایی به زبان فرانسه و کتابچه هایی دست نویس ایجاد کردند و سفری واقعی به زبان فرانسوی داشتند. با ایجاد آثار جمعی (در هر کلاس) با توجه به مضامین مربوط به سطح زبان آنها (از A۱ تا C۲) ، دانش آموزان از طریق خلاقیت زبانی و هنری خود، برای ارتقا میراث فرهنگی یونان و زبان فرانسوی تلاش کردند. با این حال، این مسابقه در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، اما از اکتبر ۲۰۲۰ موضوع مسابقه Francophone ۲۰۲۱ به معلمان اعلام گردید.

- کارگاه های مسافرتی زبان

کارگاه های مسافرتی زبان اقدامی پویا و اصیل در گسترش زبان فرانسه در مدارس مناطق دور افتاده و بدون دسترسی آسان به موسسه فرانسه در یونان است. در سال ۲۰۱۹ ، با همکاری موسسه فرانسه در شهر تسالونیکی سه وسیله نقلیه فرانسوی زبان از ژانویه تا آوریل در خیابان های یونان شمالی رفت و آمد کردند و از طریق برگزاری کارگاه های سرگرم کننده نسبت به گسترش زبان فرانسه برای دانش آموزان دبستان و مقطع متوسطه اقدام کردند.

از ژانویه تا فوریه سال ۲۰۲۰ ، قبل از بحران ویروس کرونا ، بیش از ۸۰۰ دانش آموز یونان شمالی در این کارگاه ها شرکت کردند.

- بازی های المپیک پاریس ۲۰۲۴

برنامه "نسل ۲۰۰۴ در یونان در راه بازی های المپیک پاریس ۲۰۲۴" با هدف ترویج بازی های المپیک و ارزش های آن و در راستای ترویج زبان ​​فرانسه به عنوان اولین زبان المپیک برگزار می گردد. طی این برنامه در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ ، یک شبکه فعال متشکل از ۱۸۰۰ دانش آموز و دانشجو ، متولد ۲۰۰۴ ، که به زبان های فرانسه و یونانی تسلط دارند نسبت به تامین و انتشار محتوی در شبکه های اجتماعی یونان در خصوص این موضوع اقدام می نمایند. همچنین از دیگر اقدامات اصلی این برنامه، برگزاری نشست دو روزه ورزشی در آتن طی سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ با حضور ورزشکاران یونان و فرانسه که در بازی های المپیک ۲۰۰۴ آتن حضور داشتند.

 ۷- کتابخانه اکتاو مرلی­یر

 این کتابخانه در واقع مرکز اطلاع رسانی برای زبان مدرن فرانسوی است و در طبقه سوم موسسه فرانسه در مرکز شهر آتن واقع شده است. در این کتابخانه ۶۵،۰۰۰ عنوان کتاب،  اشتراک ۵۰ عنوان روزنامه و مجله فرانسوی، ۳۰۰۰ لوح فشرده و۸۰۰۰ عنوان کتاب و مجله  برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. دسترسی به مجموعه کتابخانه های موسسه فرانسه یونان برای عموم رایگان است. لذا افراد می توانند بدون نیاز به ثبت نام، برای خواندن روزنامه، کتاب و حتی داستان برای کودکان خود، به  این محل مراجعه کنند.

همچنین بخشی از این کتابخانه با عنوان کتابخانه دانشجویی به طور ویژه برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری زبان فرانسه طراحی شده و کتاب ها متناسب با سطح دانش آموزان  زبان فرانسه  از A۱ تا B۲  طبقه بندی شده است.

از دیگر امکانات این کتاب خانه اتاق بازی های رایانه ای است. برای ورود به این اتاق ارائه کارت عضویت  IFG لازم است و هر روز برای علاقه­مندان در ساعات کاری کتابخانه باز است.  علاقه­مندان می توانند  به صورت جداگانه  و یا گروهی پای میزهای بازی رایانه ای که به زبان فرانسوی هستند حضور یابند. بیش از ۴۰ بازی برای هر نوع سلیقه از جمله اکشن، ماجراجوی، ورزشی، فرهنگ شهری و استراتژی در اختیار افراد قرار دارد.

برخی از برنامه های ویژه موسسه فرانسه یونان

۱- شب ایده ها

یکی از فعالیت های موسسه فرهنگی فرانسه در یونان برگزاری شب های ایده ها در شهرهای آتن، تسالونیک و جزایر متلینی و ارکلیو(کرت) واقع در شرق این کشور است. در سال جاری موسسه فرانسه هفتمین شب ایده ها را با حضور اندیشمندان، هنرمندان، محققین، خبرنگاران و شهروندانی که مایل هستند ایده های خود را ارایه دهند، برگزار می­کند. این برنامه طی هفت سال گذاشته بطور مرتب برگزار و باعث شده و ایده های بسیار خوب و مفیدی ارائه و مورد بهره برداری قرار گرفته است. حضور و مشارکت افراد در این برنامه آزاد بوده و عموم مردم می توانند در آن شرکت و دیدگاه خود را در مورد نحوه توسعه و بهبود کیفیت تولیدات فرهنگی ارائه نمایند. نشست های این برنامه به طور سالانه و در اواسط ماه ژانویه برگزار شده و در حال حاضر موسسه آموزشی و فرهنگی فرانسه مستقر در یونان  مسئولیت اداره این نشست ها را بر عهده دارد. این نشست ها بر موضوعاتی همچون محیط زیست، روابط انسان با جهان و دیگر موجودات زنده، درختان ودیگر نباتات، تولیدات فرهنگی و ... تاکید دارد و از محققان، نویسندگان و اساتید حوزه مربوطه برای حضور در این نشست ها دعوت به عمل می آید.

 ۲- جشن سالانه روز معلمان زبان فرانسوی

 موسسه فرانسه در یونان هرساله جشن روز معلمان فرانسه را به جهت در یافت بازخورد و بهبود شیوه های آموزشی برگزار می کند. نحوه  آموزش زبان و محتوای فرهنگی، نوآوری های آموزشی و ابزارهای آموزشی در کلاس های آنلاین از جمله موضوعاتی است که در این گردهمایی مطرح می شود. پیشنهادهای ابتکاری مانند نحوه  توسعه کلاس های مجازی و دیگر موضوعات جدید در شهرهای "آتن" ،" پاتراس" و "لاریسا "توسط دست اندرکاران حوزه تدریس زبان فرانسوی جمع آوری و مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت نیاز راهکارهای عملی برای اجرایی کردن پیشنهادات دریافتی ارائه می گردند تا بدین ترتیب پویایی تدریس زبان فرانسوی به دانش آموزان این زبان بطور مرتب افزایش یابد.

 ۳- سازماندهی جام راگبی FrancOvalie

یکی دیگر از فعالیت های موسسه فرانسه در آتن  برگزاری برنامه های ورزشی تحت عناوین ورزشکاران به نام فرانسوی و با موضوع ورزش های سنتی کشور فرانسه در عصر حاضر است. یکی از این برنامه های سازماندهی جام راگبی با نام FrancOvalie است.  بر اساس اعلام موسسه فرانسه یونان در این برنامه در سال ۲۰۱۹ هجده تیم  (۹ تیم پسران / ۹ تیم دختران)  در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ در آتن به رقابت پرداختند و انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ جوان یونانی ۹ تا ۱۲ سال در بازیهای راگبی ۷ نفره در آتن شرکت نمایند.  این برنامه ورزشی تحت نظارت هیات المپیک یونان و با همکاری آکادمی ملی المپیک یونان  (ETHNOA)برگزار می شود.

 ۴- کافه فرهنگ موسسه فرانسه یونان

 کافه ها مکانی سنتی برای تبادل آرا و افکار در باره فرهنگ و خلاقیت های هنری است. هر ساله در فصل بهار و تابستان، سه فضای نمادین انستیتوی فرانسه از جمله سفره خانه، فرصتی را فراهم می آورد تا افراد تجربه بی­نظیری در این خصوص داشته باشند و ایده های خود را ارائه دهند.  یکی از برنامه های این بخش دعوت از هنرمندان برای حضور در این مکان به منظور تبادل دیدگاه های هنری در مکانی بدور از فضای کاری و در محیطی صمیمانه است. هنرمندان می توانند در فضایی دوستانه با هم تبادل نظرکنند و شاید فرصتی برای خلاقیت در ایجاد کارهای هنری خارج از کلیشه های رایج برای آنان فراهم گردد.

  

۵- هفته های فرهنگی اروپا

موسسه فرهنگی – آموزشی و هنری فرانسه هر سال هفته فرهنگ های اروپایی در آتن را برگزار می­کند. این برنامه با همکاری اعضای شبکه EUNIC   برگزار می شود و طی آن بسیاری از رویدادها و اقدامات مشترک با موضوع چند فرهنگی ارائه داده خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ میلادی در چارچوب هفته فرهنگ های اروپایی مسائلی نظیر افزایش آگاهی و تأثیر فعالیت های انسانی بر محیط زیست، تبادل دانش و فرآورده های علمی بین اساتید و جوانان و نوجوانان و حتی  دانش آموزان، تبادل  تجربیات در زمینه روش های  خوب  فراگیری، پایداری در رابطه با مساله حفظ محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، از جمله موضوعات اصلی این هفته فرهنگی اروپا بود.

 موسسه فرانسه در یونان با توجه به شرایط موجود، به علت شیوع ویروس کرونا  برنامه هایی نظیر نمایش ها، نمایشگاه­ها، بازخوانی فعالیت های  ضرورت دفاع از محیط زیست، کارگاه های آموزشی، سمینارهای تخصصی، نمایش دست آورد های هنری هنرمندان خلاق، را به شیوه مجازی و یا با حضور تعداد محدودی از مخاطبان و با رعایت مسایل بهداشتی برگزار کرد. انستیتوهای ملی فرهنگ اتحادیه اروپا   (EUNIC ) شبکه ای اروپایی است که  از موسسات و سازمان های فرهنگی ملی  کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده است و در حال حاضر تعداد ۳۶ عضو از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دارد. شبکه ایونیک(EUNIC  ) آتن در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و متعهد به تقویت همکاری خود در پروژه های مشترک با پشتیبانی شرکای دولتی و خصوصی یونان گردید.

 

۶- ماه فرهنگ های دیجیتال در انستیتو فرانسه یونان

موسسه فرانسه در یونان  با همکاری شبکه فرهنگی بین المللی فرانسه برنامه ای تحت عنوان "نوامبر دیجیتال" را  هر سال به مدت یک ماه  برگزار می نماید. این برنامه به منظور آگاهی از شیوه های نوین ترویج فرهنگ در عرصه دیجیتال طراحی شده و مخاطبان خود را از آخرین دست آورد های صنایع فرهنگی خلاق در حوزه دیجیتال آگاه می سازد. یکی از مهمترین برنامه های نوامبر دیجیتال رونمایی از بازی های جدید رایانه ای به زبان فرانسه به منظور گسترش بازار و افزایش فروش این بازی ها است. فرانسه یکی از ۱۰ کشوری است که بیشترین بازی رایانه ای را خلق می کند. گرچه  این صنعت هنوز به خوبی شناخته نشده است  اما آموزش هایی که در فرانسه در این رابطه ارائه می شود  تا حدود زیادی در جهان شناخته شده  است و اکنون بسیاری از سازندگان فرانسوی در بزرگترین استودیوها در این رابطه مشغول بکارند.  در سال ۲۰۲۰ ، در برنامه نوامبر دیجیتال در یونان، برتری فرانسه در زمینه آموزش حرفه های آینده در حوزه هایی مانند تجارت الکترونیک، ارتباطات و روباتیک در قالب وبینار های تخصصی، کارگاه های آموزشی، سخنرانی ها و نمایشگاه های آن لاین برای عموم مردم و گروه های تخصصی به نمایش گذاشته شد.

 ۷- سینمای شنبه

موسسه فرانسه در یونان از ۱۱ ژانویه تا ۲۸ فوریه هر سال روزهای شنبه فیلم های کلاسیک و همچنین فیلم های کودک و نوجوان سینمای فرانسه را با زیرنویس یونانی اکران می کند. این برنامه در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برای علاقه­مندان به اجرا در آمد. اما در شرایط عادی این برنامه علاوه بر سالن نمایش موسسه فرانسه در شهر آتن در برخی سالن های سینمایی و سالن های نمایش شهرداری ها برگزار می گردند.

۹- ماه فرانکوفون ۲۰۲۱ : ویژه معلمان

ماه مارس ماه زبان فرانسه است. به همین مناسبت موسسه فرانسه در آتن، تسالونیک، پاترا، لاریسا با همراهی انجمن معلمان زبان فرانسه و سفارت خانه کشور های فرانسوی زبان مانند کانادا، بلژیک، مراکش، کنگو و... مجموعه نشست های فرهنگی، هنری و آموزشی را ویژه مدرسان زبان فرانسه تدارک دیدند که به دلیل شرایط کنونی اغلب آن ها به صورت مجازی برگزار شد. نشست هایی با موضوع زبان فرانسوی در جهان، دستاورد های آموزشی، کارگاه آموزشی تعمیق فرهنگ فرانکوفونی، اصطلاحات و کلمات فراملی و مسابقه در دنیای فرانکوفونی قدم بزنید از جمله برنامه های این رویداد است.

۱۰- برگزاری اولین نمایشگاه مطالعه آن لاین

در ۱۳ فوریه ۲۰۲۱ ، اولین نمایشگاه اینترنتی مطالعه درباره فرانسه توسط موسسه فرانسه در یونان برگزار شد.

این برنامه برای آگاهی متقاضایان تحصیل در فرانسه بود که همه ساله به صورت حضوری انجام می شد اما امسال به شیوه ای مجازی برگزار گرید. طی این برنامه متقاضیان تحصیل در فرانسه این فرصت را داشتند که از طریق ویدئو کنفرانس با نمایندگان ۵۹ موسسه آموزش عالی فرانسه صحبت کنند و در وبینارهای موضوعی برگزار شده شرکت نمایند. همچنین شرکت کنندگان برای اولین بار در سال جاری این فرصت را داشتند تا با جزئیات در مورد برنامه های درسی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد بحث و اطلاعات لازم را کسب نمایند. در این برنامه بیش از ۷۰۰ نفر حضور فعال داشتند و بیش از ۹۰۰ داوطلب از طریق بستر ویژه دیجیتال در این نمایشگاه شرکت کردند که همه وبینارها به یونانی و فرانسوی در کانال یوتیوب IFG در دسترس است.

 

[۱] - Octave Merlier

کد خبر 4223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =