ترور سردار سلیمانی نقض جدی حاکمیت عراق

ترور فرمانده سپاه قدس ایران، سردار حاج قاسم سلیمانی، باعث شده تا تنش موجود بین آمریکا و ایران در منطقه تشدید شود.

دکتر مصطفی میتا[۱] ، محقق، سرپرست بخش آفریقای Media Review Network

دهه دوم قرن بیست و یکم با تشدید جدی تنش ها میان آمریکا و ایران و تحریکات بعدی آغاز شده است که به معنای اقدامات جنگی آشکار است. ترور حاج قاسم سلیمانی بلافاصله پس از حملات هوایی آمریکا در ۳۰ دسامبر، به اردوگاه های متعلق به کتائب حزب الله که مورد حمایت ایران است، منجر به حمله معترضین عصبانی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شد که یادآور تسخیر سفارت آمریکا در تهران، در آبان سال ۱۳۵۸ بود. خشونت اقدامات انجام شده و پیامدهای بالقوه آن، اکنون به مرحله حساسی رسیده است.

احمد الاسدی، سخنگوی واحد جنبش مردمی عراق، آمریکا و صهیونیست‌ها را مقصر این وحشیگری‌ها دانست. او با اشاره شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندیس و چهار نفر دیگر از اعضای گروه، اظهار داشت که در این حمله بی محابا، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده است.

مراسم بزرگداشت سرلشکر قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندیس در بغداد برگزار شد. ده ها هزار نفر از عزاداران پیش از بازگرداندن پیکر او به ایران، بر سر او نماز خواندند. قبل از خاکسپاری در زادگاهش، پیکر او به بسیاری از مناطق ایران منتقل می شود.

ایالات متحده، همراه با متحدان خود در منطقه، در حال گام برداشتن در راه خطرناکی برای تلاش برای تحریک ایران به انتقام گیری و پاسخ های شدیدتر است. ایالات متحده با حمله و سوءقصد به رهبر نیروهای قدس و مسلماً مهمترین مقام ایرانی بعد از رهبر و شخصیتهای ارشد جنبشهای مقاومت، اقدام خطرناکی انجام داد. این مبارزان راه مقاومت باعث ایجاد تعادل در برابر تروریسم مورد حمایت ایالات متحده در منطقه می‌شدند. این اقدام وحشیانه مصداق بارز از چاله درآمدن و در چاه افتادن است.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو از نظر سیاسی و حقوقی به ستوه آمده و تحت فشار قرار گرفته اند. آنها ناامید و درمانده، با هدفی مشترک با هم متحد شدند، تا با تشویش اذهان رسانه ها و حقوقدان های کشورهای خود، مشکلات و مسائل داخلی خود را کمرنگ جلوه دهند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، ترور افرادی را که در مرحله اول، باعث شکست داعش در عراق و سوریه شدند را محکوم کرد. وی گفت که ترور در خاک عراق به منزله نقض جدی حاکمیت این کشور است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روسای دو طرف را به "خویشتن داری حداکثری" فراخوانده و از آنها خواست تا از ایجاد تنش خودداری کنند، چون جهان توانایی جنگ دیگری در خاورمیانه را ندارد. میشل باشلت، رئیس حقوق بشر سازمان ملل، ترور را به عنوان نقض جدی قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر، محکوم کرده است. هنوز در خود ایالات متحده آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که برخی از جمهوری خواهان از ترور حمایت می کنند، اکثر دموکرات ها آن را محکوم کرده اند. نانسی پلوسی احتمال نقض قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را مطرح کرده است. او گفت که کاخ سفید دلیلی موجهی را برای اقدامات خود به کنگره ارائه نکرده است. به گفته او، طبق قانون، لازم است کنگره اجازه چنین نوع عملیاتی را بدهد. این مسئله می تواند یکی دیگر از دلایل موجه برای استیضاح ترامپ باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ترور سردار سلیمانی را، به عنوان نقض جدی قوانین بین المللی، محکوم کرد. می توان تصور کرد که اگر این اتفاق برعکس افتاده بود، و ژنرالی آمریکایی ترور می‌شد، چه اتفاقی می افتاد؛ قطعاً آمریکا وارد جنگ می‌شد. در همین حال، سفارت آمریکا در عراق، از ترس اقدام تلافی‌جویانه ایران، از همه شهروندان آمریکایی خواسته است که بلافاصله این کشور را ترک کنند.

ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن تنها یکی در این جهان هستند که به خود اجازه می دهند تا رهبران ملی سایر کشورها را به قتل رسانند. رهبرانی از کشورهای آمریکای جنوبی، عراق، ایران و لیبی کشته شده اند، بدون اینکه کسی در این باره کاری انجام دهد و قاتلان آنها را مجازات کند. این قانون جنگل است. دنیا باید در مقابل این مسئله بیدار شود و بگوید دیگر کافی است، قتل و آدم کشی باید به پایان برسد. من از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا می خواهم تا با یکدیگر یک صدا شده و این نوع رفتار را محکوم کند، چون ممکن است روزی برای هر یک از آنها اتفاق افتد. معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، مانند سگ در سِرت کشته شد و بدن او و پسرش از پنجره یک قصابی نمایش داده شد و مردم را تشویق می‌کردند تا کنار جنازه او عکس یادگاری بگیرند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، با جمله معروف معروف "ما آمدیم، دیدیم، او مُرد"، به دیگر کشورها در سراسر اقیانوس اطلس تبریک می گفت. این خصوصیت سران ایالات متحده/ صهیونیست است که ذره ای دلسوزی در وجود آنها وجود ندارد.

سردار حاج قاسم سلیمانی تمام عمر با ظلم، آپارتاید و استعمار مبارزه کرد. او تروریست نبود، بلکه مبارز راه آزادی بود. او به این دلیل مورد نفرت محور شرارت صهیونیستی/آمریکایی بود که برای به دست آوردن حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود و زندگی صلح‌آمیز توآم با احترام در کنار خواهران و برادران یهودی خود جنگید. اما قدرت‌های استکباری در اسرائیل و ایالات متحده اجازه نمی دهند که چنین اتفاقی بیفتد. آنها برنامه دیگری برای جهان دارند وآن برتری آنها بر هر نژاد دیگر در این جهان است. آنها به خدایی نژادپرست، قبیله گرا و فرقه گرا خدمت می کنند که فقط یک گروه از مردم را برای تحت سلطه قرار دادن همه افراد دیگر در این جهان انتخاب کرده است. چنین خدایی همان چیزی است که افرادی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی از خدمت به آن خودداری کردند.

واکنش قابل توجه دولت عراق درخواست خروج فوری تمام نیروهای خارجی از خاک این کشور بوده است. مقتدی الصدر، روحانی ملی‌گرا تمایل خود را برای همکاری با همه نیروهای مقاومت در برابر مهاجمان خارجی ابراز داشته است. یکی ازعناصر مهم مقاومت مسلحانه تأثیر همه جانبه آیت الله سید علی سیستانی است.

مهمتر از این، پاسخ اجتناب ناپذیر، و البته به شدت محتاطانه و محاسبه شده تهران در مقابل آخرین اقدام تجاوزکارانه توسط این سلطه گر عنان گسیخته خواهد بود، که تلاش می کند از انزوای سیاسی خود در منطقه جلوگیری کند.

لازم است تا همه مردم صلح دوست جهان قاطعانه این اقدام جنگ طلبانه دونالد ترامپ را محکوم کرده و به او اعلام کنند که جهانی آزاد و دموکراتیک دوباره تحت استعمار و ایدئولوژی برتری‌طلبی سفیدپوستان قرار نخواهد گرفت.

https://mediareviewnet.com/۲۰۲۰/۰۱/assassination-of-general-soleimani-a-serious-violation-of-iraqi-sovereignty/

[۱] Dr. Mustafa Mheta

کد خبر 4354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =