پس از اینکه ژنرال "عبد الفتاح برهان" رئیس شورای رهبری سودان با "عبد العزیز الحلو" رئیس جنبش مردمی شمال در شهر "جوبا" پایتخت سودان جنوبی به توافق رسیدند، که در بخشی از این توافق بر جدایی دین را از دولت (سیاست) تاکید شده است، شیخ "محمد الامین" نایب رئیس جماعت "انصار السنه المحمدیه" (وهابی های سودان) با تاکید بر این که سخن خدا بالاتر از همه سخن ها خواهد ماند (کلمة الله هی العلیا)، ژنرال "برهان" را تهدید کرد و گفت : هرگز دین از دولت جدا نمی شود حتی اگر سرها از بدنها جدا شود .

پس از اینکه ژنرال "عبد الفتاح برهان" رئیس شورای رهبری سودان با "عبد العزیز الحلو" رئیس جنبش مردمی شمال در شهر "جوبا" پایتخت سودان جنوبی به توافق رسیدند، که در بخشی از این توافق بر جدایی دین را از دولت (سیاست) تاکید شده است، شیخ "محمد الامین" نایب رئیس جماعت "انصار السنه المحمدیه"  (وهابی های سودان) با تاکید بر این که سخن خدا بالاتر از همه سخن ها خواهد ماند (کلمة الله هی العلیا)،  ژنرال "برهان" را تهدید کرد و گفت : هرگز دین از دولت جدا نمی شود حتی اگر سرها از بدنها جدا شود .

وی خطاب به ژنرال برهان گفت: او به جای اینکه به نا امنی در جامعه، گرسنگی و سختیهایی که مردم تحمل می کنند، توجه کند، عزت و عظمتی که خداوند به اسلام داده است را کنار می گذارد و بزدلانه با لائیک ها مذاکره می کند و بر علیه اسلام به توافق می رسد. 

وی این توافق را "اشاعه فحشا" و کوتاه آمدن از تعالیم دین خدا و شعارهای ارتش توصیف، و تاکید کرد که امضای آن وسیله ای برای رسیدن به مصالح بی ارزش و ادعهای دروغین می باشد .

شیخ محمد الامین که در خطبه نماز جمعه مسجد "الفتح" در منطقه الصحافه در شهر "ام درمان" سخنرانی می کرد، گفت : سرود ملی سودان چی شد؟ کجاست این شعار که می گوید ما جند الله هستیم، شرف ارتش کجاست؟ حمایت از دین و ناموس کجاست؟ سپس سخنان خود را با آیه " مَا لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا" (شما را چه شده که از عظمت خداوند نمی‌ترسید؟) به پایان رساند .

ملاحظات :

۱. رهبران این جماعت وهابی در آغاز سال میلادی گذشته از این حکومت جدید در سودان حمایت کرد، همین امر موجب اعتراض برخی از جوانان وهابی سودانی که در این جماعت عضویت داشتند، روبرو شدند، اما اکنون پس از گذشت بیش از یک سال و مشخص شدن مشی لائیکی این حکومت، اعتراض این جماعت به صورت بسیار شدیدی آشکار شد . البته با توجه به داشتن مشی تکفیری در این جماعت و خشم فروخفته جوانان تند رو آن که بیش از یکسال انواع تصمیم های حکومت بر علیه امور دینی را مشاهده کرده اند، احتمالا این تهدید برای حکومت کنونی سودان بسیار گران تمام خواهد شد .

۲. البته رهبران جماعت انصار السنه المحمدیه از همه لحاظ به عربستان وابسته هستند، و بعید است این جماعت بر خلاف نظر عربستان با این حکومت کنونی که مورد حمایت غرب و عربستان و امارات می باشد، وارد عمل شوند . ولی مواردی نیز بوده است که عنان از دست رهبران خارج شده و جوانان کارهای خودسرانه انجام داده اند .

۳. حزب امت سودان نیز با صدور بیانیه ای مواضع ضد دینی دولت کنونی سودان را محکوم و اعلام کرد که حزب همانگونه که تشکیل دولت دینی را قبول ندارد، تشکیل دولت لائک را هم نمی پذیرد. حزب در این بیانیه تاکید نمود که رابطه دین با دولت ، یک مسئله ملی است و نمی توان خارج از چارچوب میهنی در باره ان تصمیم گیری کرد. بهترین مرجعی که می تواند در این باره تصمیم گیری کند، همایش قانون اساسی است.

https://www.sudanakhbar.com/۹۵۲۵۶۲  - https://www.sudanakhbar.com/۹۵۰۳۲۹سایت خبری اخبار سودان به نقل از المشهد السودانی – ۳/۴/۲۰۲۱ (۱۴/۱/۱۴۰۰)

کد خبر 4992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =