اولین نمایشگاه آموزشهای اسلامی در کشورهای آلمانی زبان با حضور ۵۰ مرکز و سازمان آلمانی که در حوزه آموزش اسلامی فعالیت دارند، در ماه دسامبر ۲۰۱۹ برگزار شد.

اولین نمایشگاه آموزشهای اسلامی در کشورهای آلمانی زبان با حضور ۵۰ مرکز و سازمان آلمانی که در حوزه آموزش اسلامی فعالیت دارند، در ماه دسامبر ۲۰۱۹ برگزار شد. شهر کلن آلمان، میزبان اولین نمایشگاه آموزش اسلامی بود.

انجمن آزاد مسلمانان آلمان که جمعیتی متشکل از فعالان مسلمان اهل سنت می باشد، برگزاری این نمایشگاه یک ‌روزه را برنامه ریزی و آن را اجرا کرد.

هدف از برگزاری نمایشگاه:

"انجمن مسلمانان آلمان" هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ را اینچنین اعلام کرده است:

· معرفی سازمان‌ها، بنیادها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های آلمانی که به نوعی در حوزه آموزش اسلامی فعالیت دارند.

· ایجاد فرصتی برای ارائه پروژه های آموزشی، ابتکارات و نوآوری های فرهنگی و تبادل آن با سایر فعالان این بخش.

· آشنایی بیشتر با جامعه بزرگ و متنوع مسلمانان اروپا، برای استفاده بهتر از فرصت ها و پتانسیل هایی که در تنوع جوامع اسلامی نهفته است.

همچنین برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها اظهار کرده اند که قصد دارند تا جوانان مسلمان و غیرمسلمان را با مراکز آموزشی اسلامی آشنا کنند.

اسماعیل گونیجا از مبتکران برپایی نمایشگاه آموزش اسلامی می گوید ما می خواستیم چارچوبی را ارائه دهیم که سازمان ها، موسسات، دانشگاه ها، انجمن ها و غیره که به هر شکلی آموزش های اسلامی را ارائه می دهند بتوانند مدل و برنامه خود را ارائه دهند.  این بدان معناست که این تنوع و پروژه های مختلف قابل مشاهده است.  بسیاری از بزرگسالان به دنبال آن هستند که آموزش اسلامی را به به روش ها و شیوه هایی که از گذشته مدنظرشان بوده ارائه دهند، اما باید بدانیم که برخی از آن شیوه ها با نیاز امروز جامعه انطباق ندارد. ما می خواهیم بستری ایجاد کنیم که فعالان جامعه اسلامی بتوانند توان و قابلیتهای خود را ارائه دهند.

چرا نمایشگاه آموزش اسلامی؟   

برگزار کنندگان نمایشگاه آموزش اسلامی موارد ذیل را به عنوان علل و انگیزه هایی که آنان را به سمت ایده شکل گیری چنین نمایشگاهی پیش برده و نهایتا اجرای آن را ممکن ساخت، اشاره می کنند:

  • نیاز به آموزش عالی اسلامی با کیفیت بالا
  •  ایجاد و اطمینان از کیفیت در معارف اسلامی.
  • ابزارهای مدرن و مؤثر در معارف اسلامی.
  • ایجاد و استفاده از استانداردها و اصطلاحات صحیح
  • ترویج رویکردهای مختلف تحصیلی اسلامی
  • کار پایدار و متعادل در برابر افراط و تفریط
  • ضرورت برخورداری نوجوانان و جوانان از دانش تخصصی لازم و در کنار آن بهره مندی از  تجربه عملی کافی

برنامه ها:

در نخستین دوره نمایشگاه آموزش اسلامی، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های جالب توجهی در حوزه آموزش اسلامی برگزار شد. در این سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی به جایگاه روان‌شناسی در آموزش اسلامی، بورسیه‌های زنان و توسعه کیفیت و استانداردهای آموزش اسلامی پرداخته شد.

علاوه بر مباحث کلاسیک آموزش اسلامی، زمینه هایی مانند روابط عمومی در زمینه آموزش ، استراتژی های یادگیری و ... نیز پرداخته شد. در نخستین نمایشگاه، چندین سخنرانی و کارگاه آموزشی توسط گروه های مختلف ارئه شد.  

آقای گونیجا در این ارتباط می گوید: ما سعی می کنیم در حوزه های جامعه اسلامی - در طیف گسترده ای از نیازها و عرصه ها به خصوص در حوزه آموزش، رویکرد حرفه ای سازی را ارتقاء دهیم.

  اسماعیل گونیجا در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع اصلی نمایشگاه به "آموزش" اختصاص داده شده است گفت: دلایل مختلفی وجود داشت.  البته امر مهم آموزش، یک وظیفه شرعی است، با این حال کاملاً واضح است که در اینجا نیاز به آموزش خیلی جدی است.  بنابراین هر کس که در برپایی نمایشگاه آموزش نقشی داشته است حتما ارتباطی با آموزشهای اسلامی دارد. 

شرکت کنندگان:

براساس آمارهایی که مسئولان برگزاری نمایشگاه ارائه کرده‌اند، بیش از ۶۰۰ نفر از علاقمندان به معارف و الهیات اسلامی در نخستین نمایشگاه آموزش اسلامی حضور داشتند.

اسماعیل گونیجا با ابراز رضایت از برگزاری نمایشگاه می گوید: ما هیجان زده هستیم که پروژه ما با نمایشگاه آموزش و پرورش چنین موفقیت بزرگی داشته است. بیش از ۶۰۰ شرکت کننده داشتیم.  توانستیم بیش از ۵۰ غرفه دار را برای ارائه برنامه های آموزشی خود جذب کنیم.

گونیجا در باره اینکه آیا آموزش مد نظر آنها فقط مباحث صرفاً مذهبی را در برمی گیرد یا جنبه های دیگر آموزش نیز مد نظر بوده است؛ گفت: موسسات و دانشگاه هایی هست که آموزشهای کلاسیک اسلامی ارائه می دهند. اما علاوه بر آموزشهای اسلامی، ما فعالان و مربیان مختلفی داریم که تخصصشان منطبق با نیاز جوانان و جامعه است مانند تناسب اندام، سلامتی، پیشرفت شخصی، مدیریت زمان و غیره. آنها این آموزشها را طوری  ارائه می دهند که برای یک مسلمان قابل درک باشد.  او تاکید می کند که ما در خلال نمایشگاه هم نیاز به آموزش های اسلامی را بیشتر درک کردیم.

حضور پر رنگ زنان

نکته جالب این که تعداد زنان شرکت‌کننده در نمایشگاه آموزش اسلامی، بیش از مردان بوده است. حمزه وردمان، مدیر این نمایشگاه درباره حضور زنان در نمایشگاه گفت: «دو سوم شرکت‌کنندگان در نمایشگاه آموزش اسلامی، زنان بودند. این امر نشان می‌دهد که زنان در حوزه آموزش و توسعه آموزشی، انگیزه زیادی دارند.

تامین هزینه ها

برگزار کنندگان نمایشگاه اظهار می دارند کلیه هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه از طریق، پرداخت حق مشارکت توسط غرفه‌داران و کمک‌های مالی تامین شده است. همچنین تاکید دارند که نمایشگاه آموزشهای اسلامی مستقل است و از  همه افراد متعهد به کارهای آموزشی حرفه ای استقبال می کند.

برنامه ریزی نمایشگاه دوم

دومین نمایشگاه آموزش اسلامی در فضای آلمانی‌زبان نیز قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

کد خبر 617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =