اسلام و تشکل های دینی تبلیغی مسلمانان در ونزوئلا

در اواسط قرن بیستم، مسلمانان عرب، کم کم وارد ونزوئلا شدند و به لطف مهارت هایشان سریعا به بازار کار وارد شدند. بیشتر این افراد در کارهایی مانند کارگری، تجارت، طبابت، سیاست ، و .... مشغول شدند.

 پیشینه تاریخی اسلام در ونزوئلا

اسلام چگونه به ونزوئلا رسید ؟

    همانگونه که می دانیم کشف قاره آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی توسط کریستف کلمب صورت گرفت از اینرو می توانیم ادعا کنیم که اسلام در بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله ونزوئلا در قرن پانزدهم میلادی همزمان با ورود استعمارگران اسپانیایی وارد شده است.  اسپانیایی ها در سفرهای خود برای کشف دنیای جدید، در میان خدمه خود مردانی از اندلس و همچنین هزاران برده مسلمان از قاره آفریقا را به همراه خود به ونزوئلا آوردند. اسلام در ونزوئلا در دوران استعمار اسپانیا وارد شد ، اما دیری نپائید که خشونت ، آزار و شکنجه فاتحان علیه مسلمانان ، محاکمات در دوران تفتیش عقاید ، کشتارهای جمعی و اجبار مسلمانان به پذیرش دین مسیحیت منجر به ناپدید شدن مسلمانان در این سرزمین شد .

کشور ونزوئلا در قرن نوزدهم به استقلال دست یافت و در طول قرن بیستم مهاجرت مسلمانان از کشورهای عربی بعلت فقر و جنگ و نابسامانی در خاورمیانه - به ویژه  از کشورهایی مانند لبنان، سوریه و فلسطین - به ونزوئلا آغاز شد. این سفرها هسته اصلی بازگشت اسلام به ونزوئلا بود. در اواسط قرن بیستم، مسلمانان عرب، کم کم وارد ونزوئلا شدند و به لطف مهارت هایشان سریعا به بازار کار وارد شدند  بیشتر این افراد در کارهایی مانند کارگری، تجارت، طبابت، سیاست  ، و .... مشغول شدند.

در آغاز دهه هفتاد، اقلیت های مسلمان در نقاط مختلف قلمرو ملی شکل گرفتند و سپس با تاسیس نمازخانه های کوچک در طول زمان گسترش یافتند. مساجد، مدارس و گورستان های اسلامی نیز در مرحله بعدی در شهرهای محل سکونت مسلمانان ساخته شد. .

هم اکنون مسلمانان در شهرهای متعدد ونزوئلا سکونت دارند، مهمترین آنها شهر کاراکاس، )پایتخت ( جایی است که بیشترین جمعیت مسلمانان ونزوئلا درآن زندگی می کنند. جمعیت مسلمانان در شهرهای دیگر نیز سکنی دارند از جمله شهرهای والنسیا ، پونتو ویخو، بارکسیمتو و جزایر مارگاریتا

در قسمت های مرکزی کشور ۱۵ مرکز اسلامی در ایالت های  : Anzoátegui en el Tigre, Aragua, Bolívar en San Felix, Carabobo, Falcón en Coro y Paranagua, Nueva Esparta, Yaracuy, Vargas y Zulia وجود دارد که  بصورت رسمی ثبت شده اند   .

 مسلمانان و عمدتا اعراب در کشور ونزوئلا دارای قدرت سیاسی و اقتصادی قابل توجهی می باشند. دولت ونزوئلا نیز همواره حامی اعراب و حقوق مردم فلسطین بوده به گونه ای که پس از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه، ونزوئلا سفارت اسرائیل در کاراکاس را تعطیل و روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم اشغالگر قطع کرد. در ۲۰ ژوئیه، ۲۰۰۶ ده ها تن از مردم در Caracas در اعتراض به جنگ در لبنان به سمت سفارت اسرائیل راهپیمایی کردند. بسیاری از آنها  مسلمان بودند، اما برخی از اعضای سازمان های طرفدار دولت  وقت نیز در این راهپیمایی حضور داشتند .

چندین تشکل مردمی حامی فلسطین در ونزوئلا فعال هستند و در شبکه های دولتی ونزوئلا برنامه های متعددی در خصوص آرمان فلسطین و دفاع از حقوق مردم فلسطین پخش می شود.

در خصوص تعداد مسلمانان آمار دقیقی وجود ندارد اما آمار متفاوتی از ۲۰۰ هزار نفر تا ۳ میلیون نفر مسلمان ارایه می شود .مسلمانان عمدتا از نژاد عرب و در موارد اندکی بومیانی اند که به اسلام گرویده اند . تعداد مساجد و مصلاهای ونزوئلا بالغ بر ۵۰ مسجد و مصلا است. این مساجد عمدتا در شهر های بزرگ قرار دارند.بعنوان مثال مسجد شیخ ابراهیم کاراکاس ،  پس از مسجد بوئنوس آیرس، بزرگترین  مسجد در آمریکای لاتین است.

 سایر مساجد و مراکز اسلامی عمده ونزوئلا عبارتند از : حسینیه الهادی کاراکاس ، جامعه اسلامی ونزوئلا ، مرکز امام مهدی در جزیره مارگاریتا ، مرکز اسلامی ونزوئلا، مسجد الروضه شهر ماراکایبو ، مسجد قدس شریف و مرکز اسلامی والنسیا ، مرکز اسلامی Maiquetía در وارگاس ،  مسجد بولیوار و همچنین مسجد شهر پونتوفیخو که در سال ۲۰۰۸ توسط مسلمانان عرب تبار ساخته شد.

در زیر برخی از این مراکز و مساجد را معرفی می کنیم  :

 

مهمترین مراکز اسلامی ونزوئلا:

مرکز اسلامی کاراکاس

این مرکز که وابسته به موسسه فرهنگی هنری شرق در قم است در سال ۱۳۸۸ در شهر کاراکاس تاسیس شده و یکی از دو مرکز شیعی مهم کاراکاس است.  این مرکز با عنوان مرکز تبادلات فرهنگی ایران و آمریکای لاتین و بعنوان یک موسسه فرهنگی بومی به ثبت رسیده و تاکنون فعالیت های مختلفی در زمینه تبلیغ و گسترش اسلام داشته است . روحانی این مرکز ازطلبه های زبان دان موسسه فوق است که از قم اعزام می شود .

برگزاری دوره های آموزشی اسلام شناسی و جذب و اعزام برگزیدگان دوره های فوق برای دوره های تکمیلی به ایران از جمله برنامه های این مرکز است . فعالیت های این مرکز چندسالی در مکانی استیجاری در محله فلوریدای پایتخت بود که در سال ۱۳۹۵ مکان جدیدی در محله پاراییسوی کاراکاس برای این مرکز خریداری شد و هم اکنون تمامی فعالیت های مرکز فوق  به مکان جدید منتقل شده است . اخیرا این مرکز علاوه بر دوره های اسلام شناسی به برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی ، فارسی و عربی وحتی آشپزی ایرانی هم مبادرت ورزیده است که رویکرد جدیدی در جذب مخاطبان بومی محسوب می شود.

این مرکز در دوسال اخیر بدلیل مشکلات مالی فاقد مبلغ ثابت بوده است و این موضوع باعث لطمه به فعالیت های آن شده است و در نتیجه در مواردی گرایش برخی از شیعیان مرکز به مسجد عربستان را بهمراه داشته است .

مرکز اسلامی الهادی کاراکاس

مرکز اسلامی الهادی یا حسینیه الهادی معروف به حسینیه لبنانی ها ، در کاراکاس و در مجاورت کوههای آویلا و تله کابین معروف و دیدنی کاراکاس ، واقع شده است این مرکز دومین و قدیمی ترین مرکز اسلامی شیعی این شهر محسوب می شود .  این مرکز با مساحتی حدود ۸۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده است .فعالیت های جامعه شیعی غیر ایرانی کاراکاس در این حسینیه متمرکز است . رییس هیات مدیره آن حاج قاضی است که از شیعیان لبنانی مقیم ونزوئلاست و فردی بانفوذ در عرصه سیاسی و فعالیت های اقتصادی ونزوئلا محسوب می شود.

فعالیت های این حسینیه بدلیل نداشتن مبلغ ثابت و برخی ملاحظات امنیتی ناشی از موقعیت نامناسب جغرافیایی آن ، دائمی نیست و منحصربه دهه آخر ماه مبارک رمضان ، دهه اول محرم و برخی از اعیاد و وفیات مذهبی در طول سال است . مشکلات مالی و اقتصادی سالهای اخیر و عدم رونق کسب و کار در رکود فعالیت های این مرکز تاثیر مستقیم داشته است . روحانی این مرکز معمولا از لبنان اعزام می شود.

هیات مدیره و شیعیان این مرکز از هواداران حزب ا... لبنان حساب می شوند اما با این علیرغم این گرایش ، تلاش هیات مدیره این مرکز در سالهای اخیر، ارتباط دورادور با سفارت ایران است و چندان تمایلی به رفت و آمد با سفارت ایران ، نشان نمی دهند .تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی و وعده و وعیدهای برخی از شخصیت های اعزامی به منطقه در سال های گذشته و عدم تحقق آن موارد ، منجر به سردی این روابط و عدم تمایل دست اندرکاران به ارتباط با سفارت ایران شده است .

مسجد امام مهدی (عج) در جزیره مارگاریتا

مارگاریتا یکی از زیباترین جزائر توریستی ونزوئلا است و زیرساخت های مناسبی برای جذب توریسم داردو برخلاف بیشتر شهرهای ونزوئلا ، از امنیت خوبی برخوردار است. بیشترهمایشهای مهم بین المللی در این جزیره برگزار می شوند ، بعنوان مثال ، همایش سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد سال گذشته دراین جزیره برگزار شد . بعلت جمعیت قابل توجه اعراب و نفوذ آنان در این جزیره ،اپراتورهای کابلی محلی کانالهای ماهواره ای کشورهای عربی مثل الجزیره و کانال های لبنان مانند ال بی سی شنبه و ART و اخیرا عربستان MBC را پخش می کنند .علاوه بر مسجد، جامعه مشارکت مدنی بیش از ۲۰ سال پیش ایجاد شده است، حدود  ۳۰۰۰ مسلمان، عمدتا از نژاد عرب، در این جزیره زندگی می کنند؛ مسلمانانی که در Margarita ساکن هستند در حال حاضر ، بزرگترین موسسه آموزشی اسلامی در کشور و بزرگترین گورستان اسلامی در سراسر کشور را دارند که به تازگی افتتاح شد. همچنین آنها در حال تاسیس یک مدرسه هستند. مارگاریتا دارای دو مسجد است که یکی متعلق به شیعیان است و دیگری به اهل تسنن . در حال حاضر رکود شدید اقتصادی ونزوئلا و در نتیجه رکود کسب و کار و تجارت ،  فعالیت های این دو مسجد و بویژه مسجد امام مهدی (عج) این شهر را تحت تاثیر قرار داده است بویژه اینکه تاکنون تمامی هزینه های این مرکز توسط تجار و بازرگانان شیعه این منطقه تامین می شد و در وضعیت فعلی بنیه مالی و اقتصادی آنها بشدت تضعیف شده است.

در حال حاضر تعداد زیادی از مسلمانان عرب تبار این جزیره بدلیل وضعیت بد اقتصادی ونزوئلا و ناامنی های زیاد به کشورهای اصلی خود بازگشته اند.

مسجد شیخ ابراهیم کاراکاس

       مسجد ابراهیم بن عبدالعزیز الابراهیم کاراکاس یکی از دومسجد بزرگ منطقه آمریکای لاتین محسوب می شود. مسجد ملک فهد در بوئنوس آیرس آرژانتین از حیث وسعت با این مسجد برابری می کند. ساخت مسجد شیخ ابراهیم کاراکاس در سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز و بمدت ۵ سال ادامه یافت . این مسجد گنجایش ۳۵۰۰ نفر جمعیت را داراست . طبقه همکف این مرکز برای برگزاری نماز برای آقایان و طبقه فوقانی برای نماز و مراسم عبادی خانمها در نظر گرفته شده است.

معمار این مرکز اسلامی ، زهیر فایض از معماران برجسته و مشهوری است که در بنای بسیاری از مساجد مهم ساخته شده توسط عربستان در دیگر کشورها مشارکت داشته است.

مسجد شیخ ابراهیم کاراکاس ، با هدف برگزاری مراسم عبادی مسلمانان وپوشش دادن به نیازهای دینی ومذهبی مسلمانان در ۲۲ آوریل ۱۹۹۳ مورد بهره برداری قرار گرفت. ساخت این مسجد به نیازمسلمانان و درخواستهای مکرر آنان از سفارت خانه های کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران برمی گردد که نهایتا این ایده با سفر کارلوس آندرس پرز رییس جمهور وقت ونزوئلا به عربستان و اهدای یک قطعه زمین به مساحت ۵۰۰۰ متر به بنیاد شیخ ابراهیم از طریق موسسه ملی مسکن ونزوئلا INAVI تحقق پیدا کرد.

باتوجه به اهمیت این مسجد بعنوان یکی از بزرگترین مساجد منطقه آمریکای لاتین، بنیاد شیخ ابراهیم تلاش کرده تا ویژگی ها و شاخصه های معماری اسلامی و عربی را در این بنا بکار گیرد تا این مسجد ضمن داشتن یک نمای زیباو دلنشین ،  از برخی از ویژگی های معماری مدرن غربی نیز بی بهره نباشد. با توجه به اوصاف فوق است که این مرکز به یکی از مراکز اصلی مورد توجه بازدیدکنندگان از این شهر قرار می گیرد.

تارنمای اینترنتی این مسجد بشرح زیر است:

http://www.mezquitadecaracas.com

مهمترین فعالیت های مسجد در طول سال

برگزاری نمازجماعت و نماز جمعه .

برگزاری مناسبتهای اسلامی ازجمله برگزاری مراسم ویژه ماه مبارک رمضان.

برگزاری دوره های آموزشی برای معرفی اسلام به بومیان ونزوئلایی .

برگزاری دوره های آموزشی ویژه مسلمانان و فرزندان آنها.

برگزاری دوره های آموزش قرآن و زبان عربی .

چاپ و توزیع کتاب و جزوه بمنظور اشاعه و ترویج اسلام .

ارایه خدمات پزشکی به مسلمانان .

ارایه خدمات ورزشی به مسلمانان.

بخش های اصلی مسجد عبارتند از:

ü  سالن اصلی نمازخانه برای مردان و زنان با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر (با احتساب سالن اجنماعات زیرزمین ۳۵۰۰ نفر).

ü  مناره ۱۱۳ متری . این مسجد بلندترین  مناره  را در بین مساجد کشورهای منطقه داراست .هلالی فلزی به قطر۱/۲ متر در بخش بالایی مناره نصب شده است . مناره مسجد شیخ ابراهیم بعد از مناره های مسجد حسن دوم در مراکش که ۱۶۵ متر می باشد بزرگترین مناره در جهان  محسوب می شود . (مناره های مسجد الحرام ۹۰ متر می باشد) .

ü  گنبدی به ارتفاع ۲۸ متر که زیر سالن نمازخانه واقع شده و دارای یک هلال فلزی با قطر ۲/۱ متر دربخش بالایی می باشد.

ü  سالن بامساحت ۱۲۰۰ متر مربع در طبقه زیرزمین مسجد برای برگزاری جشن های مذهبی ، همایشها و همچنین برگزاری ورزش های بسکتبال ، تنیس ، فوتسال و والیبال.

ü     بخش اداری .

ü     سالن کتابخانه و مخزن کتاب و آرشیو فیلم.

ü     کتابخانه عمومی با جزوات و کتابهای اسلامی

ü     اتاق سیستم صوتی .

ü     چند کلاس برای برگزاری کلاس های آموزش زبان عربی و معارف دینی .

ü     یک اطاق برای تغسیل و تکفین اموات مسلمین.

ü     دو آپارتمان برای سکونت شیخ مسجد و میهمان.

ü     یک آشپزخانه کاملا مجهز برای طبخ غذا در ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت های اسلامی.

ü     پارکینگ با ظرفیت  پارک ۱۰۰ خودرو.

چگونگی بازدید از مسجد :

غیر مسلمانانی که بخواهند از مسجد کاراکاس را بازدید کنند و در مورد دین اسلام اطلاعات کسب کنند، می توانند با مراجعه به قسمت اداری مسجد بصورت فردی یا گروهی از بخش های مختلف مسجد بازدید واز نحوه نیایش مسلمانان مطلع شوند.

برای بازدید کنندگان خانم غیرمسلمان، کارکنان مسجد یک عبا در اختیارآنهاقرار میدهد ، اما ترجیح می دهند که با لباس های مناسب وارد شوند ، ورود مردان با شورت یا شلوارک ممنوع است.

مرکز اسلامی والنسیا

        والنسیا مرکز ایالت کارابوبو یکی از مهمترین شهرهای ونزوئلا می باشد. دراین شهرمهمترین صنایع ونزوئلا مانند فورد و جنرال موتورز مستقرشده اند .همچنین یکی از مهمترین بنادر صادرات و واردات ونزوئلا به نام پورتو کابیو در این استان قرار دارد . والنسیا از نظر جاذبه های توریستی نیز بسیار غنی می باشد .

این شهر دارای ساکنین مسلمان زیادی است که عمدتا از کشورهای سوریه ؛ لبنان ؛ فلسطین و مصر می باشند . دردهه ۸۰ جامعه مسلمانان فلسطینی این شهر تصمیم به خرید زمین برای بنای مسجد گرفتند . پس از جستجوی زیاد سرانجام باغ بزرگی مملو از درختان انبه برای این منظور خریداری شد و بدین ترتیب ساخت مسجد قدس شریف درسال ۱۹۸۵در آنجا آغاز شد . هم اکنون در کنار مسجد ،برای استراحت و تفریحات سالم خانوادهایی مسلمان کلوپ عربی نیز بعنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها در روزها وشب های آخر هفته ، ساخته شده است  .

لازم به ذکراست که مسلمانان این شهر از نظر مالی در وضعیت بسیار مناسبی به سر می برند و برخی از آنان از صاحبان فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و شرکت هایی همانند داکا (لوازم خانگی)، کاستیو(پارچه) ، ایوو(لوازم الکترونیکی ) ، سیراگون (ساخت کامپیوتر) و .... می باشند .

مسلمانان برای برخورداری فرزندانشان از محیطی سالم و اسلامی ، تصمیم به ساخت مدرسه ای به نام لاس پالماس در جوار مسجد گرفته اند . این مدرسه هم اکنون از سطح ابتدایی تا پایان دبیرستان را پوشش می دهد و در کنار دروس عمومی مدرسه های عادی ونزوئلا ، دروس عربی، دینی و قرآن را نیز به دانش آموزان تعلیم می دهد و در سال جاری حدود ۴۰۰ دانش آموز در سه مقطع فوق دارد.  این مجتمع آموزشی غیر انتفاعی است و از اولیاء به فراخور توان مالی شان ، شهره دریافت می شود.

مسجد دارای یک سالن بزرگ اجتماعات است که مراسم های مربوط به جشن های عقد و عروسی مسلمانان در آن برگزار می شود.شایان ذکر است که به همت جامعه اسلامی والنسیا ، گورستانی نیز برای خاکسپاری اموات مسلمانان خریداری شده است. این مسجد و جامعه اسلامی بسیار فعال بوده و محل رفت و آمد بسیاری از سفرای کشورهای اسلامی وعربی و بویژه سفیر فلسطین می باشد . ارتباط چندانی با سفارت ایران ندراند و هیات مدیره این مسجد به بهانه غیرسیاسی بودن فعالیت های مسجد ، از نزدیک شدن با سفارت ایران ، اجتناب می کنند.

 در حال حاضر فردی بنام شیخ فتیان شرقاوی امام جماعت این مسجد است . نامبرده از برادران اهل تسنن و دانش آموخته دانشگاه الازهر مصر است و در رفتار و منش و بیانات و سخنرانی های ایراد شده در مسجد ،  دید بازتری نسبت به تشیع داشته و در برخی مناسبتها به تمجید از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه شیعی پرداخته است . انصاف و حسن سلوک وی باعث جذب عده زیادی از مسلمانان شهر والنسیا به این مسجد شده است.

مرکز اسلامی بارکسیمتو

          شهر بارکسیمتو   Barquisimeto در منطقه مرکزی غرب ونزوئلا واقع شده و مرکز ایالت لارا می باشد . این شهراز نظر جمعیت چهارمین استان بزرگ کشور است و در سال ۱۵۵۲ توسط  Juan de Villegas درکنار رودخانه Buría، تاسیس شد .این استان بدلیل غروب های زیبایش معروف است . همچنین این شهر از قدیم یکی از مراکز مهم موسیقی سنتی ونزوئلا بوده و بدین خاطر هم بعنوان پایتخت موسیقی سنتی ونزوئلا ، شناخته شده است .

    اما حضور مسلمانان در این منطقه مهم به مهاجرت عده ای از آنان از حوزه خاورمیانه برگردد . اواسط قرن بیستم، مسلمانان در Barquisimeto با مهاجرت از کشورهای سوریه، فلسطین و لبنان  در این شهر سکنی گزیدند. آنها اولین بذر اسلام را در این سرزمین کاشتند ، فرصت های تجاری فراوان و خون گرمی مردم این شهر از جاذبه های اصلی برای استقرار اعراب و مسلمانان در میان آنها بوده است ،  پس از اعراب ، ترک ها ومسلمانان کشور ترینیداد و توباگو و دیگر هم کیشان  به این خطه آمدند و سکنی گزیدند.

بعد از  استقرار مسلمانان و افزایش بنیه اقتصادی آنها ، نیاز به ساخت مسجد بیشتر و بیشتر احساس شد و در نتیجه با کمک و همت مسلمانان این منطقه مسجد بلال حبشی و یک مرکز اسلامی بنا نهاده شد . از دیگر مساجد این شهر مسجد همچنین ذوالفقار است .

استان بولیوار

یکی دیگر از استان هایی که دارای جمعیت قابل توجه مسلمان می باشد ایالت بولیوار است . در شهرهای بولیوار ، پورتوداس و سن فلیکس و سن خوزه چندین مسجد وجود دارد.

در شهر بولیوار یک مسجد کوچک و در پورتوداس سه مسجد یکی مربوط به شیعیان این شهر و دو مسجد متعلق به اهل تسنن وجود دارند  .در شهرک سن خوزه یک مسجد بزرگ و در جوار آن یک مدرسه علوم دینی بنا شده است . اکثر مسلمانان این شهراز کشور ترینیداد و توباگو و گویان انگلیس و کشورهای عربی هستند .البته یک گروه از مسلمانان افریقای جنوبی نیز در این منطقه حضور دارند که به امر تدریس علوم دینی و تبلیغ دین اسلام مشغولند .این گروه از طلاب فارغ التحصیل مدارس علوم دینی ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی می باشند.در این شهر صنایع سنگین ونزوئلا  مانند ذوب آهن ، آلومینیوم ، معادن طلا و ... و  همچنین بزرگ ترین سد تولید برق  آبی کشور قرار دارند .این شهرمحل برخورد دو رودخانه بزرگ  قابل کشتیرانی کشور ؛ رودخانه بزرگ اورینوکو و کارونی می باشد .

ماراکایبو

این شهر در غرب ونزوئلا قرار دارد و مرکز ایالت سولیا Zulia  است ، بعد از کاراکاس پرجمعیت ترین شهر ونزوئلا است .  این شهر دارای دریاچه بسیار بزرگی است که بر روی آن پل معلقی به مسافت ۱۵ کیلومتر ساخته شده است . در این شهر مسجد و مرکز اسلامی " الروضه "  بنا شده است . این مرکز محل تجمع مردم مسلمان برای ادای فرایض دینی و مراسم مذهبی است.

إل تیگره

در شهر  El Tigre در ایالت Anzoátegui  دو مرکز اسلامی وجود دارد. این مراکز از سال ۱۹۸۸ تاسیس و در زمینه های ، مذهبی، فرهنگی و ورزشی فعالیت می کنند . این جامعه اسلامی کوچک شامل حدود ۱۰۰۰ نفر است. مسلمانان این شهر از یکپارچگی خوبی برخوردارند و بصورت منظم برای ادای نمازجماعت و سایر برنامه های مذهبی ،  در مراکز دینی خود جمع می شوند و همانند بقیه مسلمانان ونزوئلایی اکثر عرب تبار و از اهل تسنن هستند .

مساجد دیگری در سایر شهرهای ونزوئلا وجود دارند که فهرست آنها به شرح ذیل می باشد .

 

فهرست و آدرس مراکز اسلامی موجود در ونزوئلا

 

نام مرکز

آدرس

تلفن تماس

 

CENTRO ISLAMICO VENEZOLANO

Calle ۹, Urbanización La Paz, El Paraíso.

CARACAS. Distrito Capital

Tel: ۰۲۱۲ ۴۷۲ ۸۳ ۲۳ / ۴۷۱ ۶۶ ۱۲

Fax: ۰۲۱۲ ۴۷۱ ۶۰ ۷۲

CENTRO ISLAMICO DE MAIQUETIA

 

Luqman Dib

Maiquetia. Edo. Vargas

Tel: ۰۲۱۲ ۳۳۲ ۴۰ ۸۴

CENTRO ISLAMICO DE TIGRE

Av. Intercomunal, Tigre Tigrito

Referencia: Frente a la redoma de La Bandera.

TIGRE. Edo. Anzoátegui

Tel: ۰۲۸۳ ۲۴۱ ۹۳ ۹۴

Fax: ۰۲۸۳ ۲۳۵ ۰۵ ۲۲ / ۲۴۱ ۹۳ ۹۴

 

CENTRO ISLAMICO DE PUNTO FIJO

 

Calle Brasil, entre calle Falcón y Arismendi, Edif. Aruca, Primer Piso.

PUNTO FIJO. Edo. Falcón

 

Tel: ۰۲۶۹ ۲۴۵ ۲۴ ۹۰

 

CENTRO ISLAMICO CULTURAL DE BARQUISIMETO

MEZQUITA BILAL IBIN RABAH

 

Av. ۲۲, entre avenida Venezuela y Carretera ۲۷.

BARQUISIMETO. Edo. Lara

Tel: ۰۲۵۱ ۴۴۷ ۱۱ ۷۲

Fax: ۰۲۵۱ ۴۴۵ ۳۹ ۵۵

 

COMUNIDAD ISLAMICA VENEZOLANA DE PORLAMAR

 

Av. Rómulo Betancourt, Sector Genovés.

PORLAMAR. ISLA MARGARITA

 

Tel: ۰۲۹۵ ۲۶۱ ۷۰ ۲۴

Fax: ۰۲۹۵ ۲۶۳ ۱۹ ۲۵

 

ASOCIACIÓN ISLAMICA DE VALENCIA

MEZQUITA LA SAGRADA JERUSALEM

 

Calle ۹۶, Urbanización Manongo.

Referencia: al lado del Ancianato San José.

VALENCIA. Edo. Carabobo

Tel: ۰۲۴۱ ۸۲۴ ۸۸ ۷۱

Fax: ۰۲۴۱ ۸۲۴ ۸۸ ۷۱

 

                                   CENTRO ISLAMICO DE SAN FELIX

MEZQUITA ADDAWA

 

SAN FELIX. Edo. Bolívar

 

Tel: ۰۲۸۶ ۹۷۴ ۲۵ ۷۹

Fax: ۰۲۸۶ ۹۷۴ ۲۶ ۲۸ / ۹۷۱ ۰۰ ۶۶

 

CENTRO ISLAMICO DE MARACAIBO

 

Av. La Limpia, Edificio Hanafi Center PB.

Referencia: Frente a Makro.

MARACAIBO. Edo. Zulia

 

Tel: ۰۲۶۱ ۷۲۲ ۰۱ ۹۱ / ۷۲۲ ۳۶ ۵۵

Fax: ۰۲۶۱ ۷۵۹ ۴۵ ۴۴ / ۷۲۳ ۰۰ ۰۲

 

CENTRO ISLAMICO DE MONAY

MEZQUITA DE OMAR

 

 

Sector La Beticó, Vía El Estadium.

Referencia: Diagonal al Centro Comercial Atlantis.

MONAY. Edo. Trujillo

Tel: ۰۲۷۲ ۶۵۸ ۹۲ ۴۹

Fax: ۰۲۷۲ ۶۵۸ ۹۰ ۲۶

 

CENTRO ISLAMICO DE SAN FELIPE

MEZQUITA OMAR IBEN AL KHATTAB

 

Callejón Los Higuitos.

Referencia: detrás de la Residencia del Gobernador.

SAN FELIPE. Edo. Yaracuy

 

Tel: ۰۲۵۴ ۲۳۱ ۲۳ ۶۰

Fax: ۰۲۵۴ ۲۳۱ ۲۳ ۶۰

 

CENTRO ISLAMICO DE MARACAY

MEZQUITA PALESTINA

 

Av. Universidad con Calle Unión, al final de la Calle Unión a mano Derecha, Nº ۷۶ o ۷۴.

MARACAY. Edo. Aragua

 

Tel: ۰۲۴۳ ۲۸۳ ۵۵ ۱۵

Fax: ۰۲۴۳ ۲۸۳ ۱۸ ۴۹

 

CENTRO ISLAMICO DE PUERTO LA CRUZ

 

Desconocida

PUERTO LA CRUZ. Edo. Anzoátegui

 

Tel: ۰۲۸۱ ۲۶۸ ۷۰ ۸۳ / ۰۲۸۱ ۲۶۷ ۵۰ ۷۲

Fax: ۰۲۸۱ ۲۶۸ ۵۹ ۸۹

 

CENTRO ISLAMICO DE CORO

 

Av. Independencia, al lado del Colegio de Médicos.

CORO. Edo. Falcón

 

Tel: ۰۲۶۸ ۲۵۲ ۷۲ ۵۷

Fax: ۲۶۸ ۲۵۲ ۷۲ ۵۷

 

 

مشکلاتی که جامعه اسلامی در ونزوئلا با آن مواجه است :

۱)     مشکل نا امنی گسترده درکشور ونزوئلا بلای بزرگی است که بر تمامی فعالیت ها و برنامه های دینی وتبلیغی تأثیر منفی گذاشته و باعث محدود شدن فعالیت های مراکز اسلامی شده است.

۲)     تاثیرپذیری بیشتر مراکز اسلامی از وهابیت و ارتباط با تشکل رابطه العالم الاسلامی که وابسته به عربستان سعودی است.

۳)     عدم همگرایی و تمرکز در فعالیت های دینی و اسلامی مراکز متعدد دینی و اسلامی ونزوئلا (اعم از شیعه و سنی).

۴)      بدتر شدن وضعیت اقتصادی در ونزوئلا، تورم ، رشد بیکاری و افزایش فقر و کمبود مایحتاج  اولیه . این بحران بر وضعیت مسلمانان نیز تأثیر منفی گذاشته و مانع از شرکت آنها در بسیاری از فعالیت های تبلیغی و دینی شده است، زیرا آنها اکثر وقت مردم به یافتن محصولات غذایی و انتظار در صف های طولانی توزیع مواد غذایی ، تلف می شود.

۵)     نسل های اول مسلمانانی که در این کشور اقامت گزیده اند ارتباطات دائمی با مراکز دینی و اسلامی ونزوئلا برقرار نکرده اند و این عدم ارتباط باعث شده تا فرزندانشان،  دین، فرهنگ و حتی زبان عربی را به فراموشی بسپارند. دیده شده است که فرزندان بسیاری از مسلمانان به دلیل عدم نگرانی والدین به ارائه آموزشهای دینی ، از سن پائین و فقدان مدارس اسلامی در گذشته ، به مذهب کاتولیک گرویده اند.

۶)     فقدان فرصت های تحصیلی در کشورهای اسلامی برای مسلمانان بومی ونزوئلایی.  به طوری که جوانان ونزوئلائی که مایل به تحصیل در علوم اسلامی و زبان عربی هستند، بتوانند به پس از طی دوره های آموزشی در کشورهای اسلامی به کشور خود برگردند و با زبان قوم خود به تبلیغ دین اسلام بپردازند.

۷)      اعزام روحانی و واعظانی که زبان اسپانیایی را نمی دانند و با مشکلات مسلمانان ونزوئلا آشنا نیستند ، مانع بزرگی درایجاد ارتباط مستقیم با افراد و کمک به حل مشکلات این تشکل هاست.  

۸)     عدم ارتباط بین مسلمانان عرب تبار و مسلمانان ونزوئلایی یکی از دیگر مشکلات است.

۹)     معلم تخصصی برای تدریس زبان عربی در اکثر مدارس اسلامی وجود ندارد.

۱۰) بدنبال رکود و تورم و مشکلات اقتصادی و ناامنی های زیاد در ونزوئلا در دوسه سال اخیر ،  تعداد قابل توجهی از مسلمانان در سال های اخیر از ونزوئلا به موطن اصلی خود در خاورمیانه مهاجرت کرده اند و این یکی از دلایل دیگر کم رونقی و یا حتی تعطیلی برخی از مراکز اسلامی شده است.

فعالیت گروه اسلامی توسل در ونزوئلا

           حسب برخی از گزارش های واصله اخیرا یک گروه اسلامی بنام ِ" گروه تواصل ونزوئلا "  Tawasul Venezuela دست به اقداماتی تبلیغی در زمینه ترویج اسلام در این کشور زده است . این گروه جزوه ها و کتابهایی در زمینه معرفی و ترویج اسلام را در محافل و مجامع عمومی بین مردم ونزوئلا توزیع می کنند. این منابع بصورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد تا با اسلام آشنا بشوند. یکی از مسایل مورد بحث در این منابع ، موضوع رحمت در اسلام است .

پاسخ به سؤالات و شبهات مردم در باره دین اسلام از دیگر کارهایی است که این گروه دینی تبلیغی انجام می دهند. برخی از روزنامه های ونزوئلا تصاویری از افراد فوق را که در حال تبلیغ بین مردم بوده اند درج کرده اند.

این گروه خود را وابسته به مرکز تواصل ونزوئلا  یا " مرکز العالمی للتواصل الحضاری فنزوئلا "  Centro global de comunicación cultural    می دانند مرکز تواصل ونزوئلا فعالیت های مختلف دیگری نیز همانند بازدید از مدارس محروم ونزوئلا جهت اهدای لوازم و نوشت افزار به کودکان و نوجوانان دانش آموز از جمله کیف مدرسه، اسباب بازی ، دارو و غیره را در برنامه خود دارد . این بازدیدها با هدف تشویق و آشنا نمودن کودکان و نوجوانان  ونزوئلایی با ارزش های اسلامی و نهایتا جذب و دعوت آنها به دین مبین اسلام صورت می گیرد.

حسب بررسی های انجام شده این گروه وابسته به مسجد شیخ ابراهیم در کاراکاس است که مرکز تبلیغ وهابیت در ونزوئلا محسوب می شود و مدیریت آن با کشور عربستان سعودی است . تلاش گروه تواصل بر اینست که خود را یک گروه مستقل دینی تبلیغی بدون وابستگی به کشوری خاص قلمداد کند . در حالی که همه قرائن و شواهد خلاف این موضوع را ثابت می کند و جالب تر اینکه این گروه محل برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی خود را مراکز دینی وابسته به عربستان در ومنزوئلا از جمله مسجد شیخ ابراهیم کاراکاس و مسجد مارگاریتا و دیگر مساجد وابسته به وهابیت معرفی می کند .

آدرس مرکز فوق در اینستاگرام و فیس بوک به قرار زیر است :

https://www.instagram.com/tawasulvenezuela/

https://www.facebook.com/Islam.TawasulVenezuela/photos/a.۱۵۹۴۹۵۵۷۹۷۴۵۹۴۱۵.۱۰۷۳۷۴۱۸۲۵.۱۵۹۴۹۵۴۷۰۰۷۹۲۸۵۸/۱۶۰۱۹۴۶۶۹۰۰۹۳۶۵۹/?type=۱&theater

 

کد خبر 6786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =