درختان بائوباب در آفریقای جنوبی

درختان غول پیکر بائوباب عمدتاً در مناطق گرم و نیمه خشک شمال کوهستان رشد می کنند که اقامت در ساوتپانزبرگ را بسیار جذاب می کنند. از نظر بسیاری از مسافران آنها کاملا متمایز از سایر درختان هستند، چون به نظر می رسند که روی زمین به صورت وارونه قرار گرفته و ریشه های آنها به سمت آسمان منشعب شده اند.

طول عمر درختان بائوباب قابل توجه است و نمونه هایی از آنها در لیمپوپو تا ۳۰۰۰ سال قدمت دارند. حتی درختان بائوباب معمولی، که در کنار جاده برای استقبال بازدیدکنندگان از آفریقای جنوبی سر به فلک کشیده اند، حدود ۳۵۰ سال قدمت دارند.

در واقع درخت بائوباب (Adansonia digitata) یکی از درختان آفریقا با طولانی ترین طول عمر است. میانگین سن بائوباب‌های یافت شده در مناطق شمالی لیمپوپو بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال است.

درخت زیبایی که اعتقاد بر این است که ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، را می توان در نزدیکی ساگوله[۱] ، روستایی در شمال شرقی استان مشاهده کرد. به عنوان بزرگترین درخت بائوباب در جهان، محیط تنها آن ۴۳ متر است و ارتفاع آن به بیش از ۲۰ متر می رسد. با وجودی که قدمت رسمی کربن آن را بین ۱ ۲۰۰ تا ۱۷۰۰ سال تخمین زده اند، اما تصور می شود که بسیار قدیمی تر از آن باشد. اما، از آنجا که نمونه ها را فقط می توان از درختان مرده برداشت، تأیید این مسئله کمی چالش برانگیز است.

بائوبابها از جمله مفیدترین گیاهان برای حیوانات و انسانها هستند. میوه این درخت سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فسفر و کربوهیدرات است. و دانه های آنها را می توان آسیاب کرد و برای تغذیه بهتر به وعده ها و اسموتی ها اضافه کرد. این میوه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی است. آنها هضم را بهبود می بخشند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. همچنین تصور می شود که آنها در پیشگیری از آسم و کم خونی موثر هستند.

بائوباب ها با اکوسیستم متمایز خود، سرشار از زندگی هستند، چون سرپناه و مواد غذایی را برای موجودات مختلف فراهم می کند. فیلها برگها را می خورند و پوست آن را هم برای تغذیه و هم استفاده از رطوبت آن جدا می کنند. بابون ها با میوه های این درخت جشن می گیرند، در حالی که پرندگان (و زنبورها) در سوراخ های تنه آن لانه می کنند، چون اکثر این درختان قدیمی در داخل توخالی هستند. برخی از انواع خفاش ها و شب دوست ها[۲] باعث گرده افشانی گلهای آن می شوند که تنها ۲۴ ساعت عمر می کنند و سپس به زمین می افتند تا به غذای گونه های مختلف آنتلوپ[۳] تبدیل شوند.

بنابراین، بائوباب ها بیش از اینکه زیبا و چشمگیر باشند، بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم آفریقای جنوبی هستند.

منبع:

https://www.sa-venues.com/attractionslm/baobabs.php

 

[۱] Sagole

[۲] Bush babies

[۳] Antelope

کد خبر 8646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =