میکیس تئودوراکیس برجسته ترین آهنگ ساز یونانی صبح روز ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ در سن ۹۶ سالگی در منزلش در آتن فوت کرد – پس از انتشار خبر فوت این موسیقدان، آهنگساز و مبارز بی رقیب، دفتر نخست وزیری سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در گذشت آقای میکیس نئودوراکیس آهنگساز مطرح یونانی

میکیس تئودوراکیس برجسته ترین آهنگ ساز یونانی صبح روز ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ در سن ۹۶ سالگی در منزلش در آتن فوت کرد – پس از انتشار خبر فوت این موسیقدان، آهنگساز و مبارز بی رقیب، دفتر نخست وزیری سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

این آهنگساز و خواننده یونانی به سبب موسیقی های انقلابی که در دوران حکومت سرهنگ ها در یونان سرود و سبب روحیه بخشی به ملت برای مبارزه با دیکتاتوری سابق در این کشور شده بود، در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه از احترام ویژه ای برخوردار است، اشعار و سروده هایی که با روح و جان ملت یونان در آمیخه شده اند. یکی از اشعار محبوب وی برای یونان موسیقی یک پرستو است که دعوتی عمومی برای حضور و ایستادگی مردم در تظاهرات علیه حکومت دیکتاتوری در آن زمان است. از این رو او را نماد این حرکت های مردمی بین سال های ۱۹۶۷ الی ۱۹۷۴ می دانند.

وی در طول زندگی هنری اش بیش از ۱۰۰۰ ترانه سرود، ارکستر سمفونی های زیادی را رهبری نمود. همچنین در حوزه موسیقی مجلسی، کانتات، اوراتوریو و اپرا فعالیت داشت. آهنگسازی آثار سینمایی و تئاتری زیادی را  برعهده داشت که برخی از این آثار مانند زوربای یونانی جاودانه شدند. تئودوراکیس سازنده بهترین قطعه موسیقی یونانی بود که برای فیلم زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساخته شد. نوای این آهنگ بی کلام با گذشت ۵۷ سال هنوز از سراسر جهان به گوش می‌رسد. او همچنین ترانه سرا و شاعر بود و دهها کتاب از وی به جا مانده است.

میکیس نئودوراکیس که از اعضای آکادمی آتن نیز بوده است، طی دوران عمر خود موفق به دریافت جوایز مختلف داخلی و خارجی مانند جایزه صلح لنین و بفتا  شده و نامزد دریافت جوایز متعدد هنری مانند گرامی، نوبل صلح بوده است.

زندگی او به دلیل مبارزاتش در دوران جوانی با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود و سال ها در زندان و تبعید بخ سر برده است. او در سال ۱۹۲۵ در جزیره کیو متولد شد و به دلیل شغل پدرش در شهر های و جزایر مختلفی زندگی کرده است. زمانی که در شهر تریپولی ساکن بود، با تصرف یونان توسط نیروهای محور همزمان بود. در این شهر بود که اولین بار در کلاس های موسیقی شرکت و در سن ۱۷ سالگی اولین گروه کر را در کلیسای مرکزی همان شهر رهبری کرد. سپس برای تحصیل در رشته حقوق به آتن سفر می کند و آنجا با سازمان جوانان هلنیک متحد که علیه اشغال مبارزه می کردند آشنا شد و وارد این گروه شد. وی پس از دستگیری مدتی را در تبعید و زندان به سر برده و در دوران تبعیدش اشعار زیادی را به رشته تحریر در آورده است. در سال ۱۹۵۴ و پس از دریافت بورسیه به پاریس سفر کرد و پس از بازگشت به سبب استعدادش در موسیقی و آهنگسازی با بزرگان عصر خود همکاری کرد و همین امر سبب شد که شهرت جهانی یابد. شعاری که وی بارها و بارها بر آن تاکید داشت و همیشه به جوانان گوش زد می کرد: کاری های که به ظاهر نشدنی است را انجام دهید، بر نتوانستن پیروز شوید.

او در تمام عمر خود به لحاظ ایدئولوژیک کمونیستی وفادار به ارزشهای این حزب بود. در سال ۲۰۲۰ طی ارسال نامه ای رسمی برای دیمیتریس کوچوباس رئیس حزب کمونیست یونان نوشت: وقتی به گذشته ام نگاه می­کنم می بینم که مهمترین و حساس ترین سال های عمرم را زیر پرچم کمونیسم گذراندم، به همین دلیل می­خواهم این دنیا را با عنوان کمونیست ترک کنم.

با این حال، به جهت مبارزات وی علیه حکومت سرهنگ ها و تلاش او برای اتحاد و یکپارچگی، تمام احزاب و جریان های اصلی یونان نسبت به خبر درگذشت وی واکنش نشان دادند. برای مثال، نخست وزیر یونان کریاکو میچوتاکیس از حزب راست گرای دموکراسی نوین پس از اعلام سه روز عزای عمومی در حساب توییتری و مجازی خود اینچنین نوشت: میکیس تئودوراکیس به ابدیت پیوست. صدای او خاموش شد و همراه با صدای او، هلنیسم نیز خاموش شد. در بخش دیگری از پیام نخست وزیر یونان اینچنین آمده است: همانطور که می دانید سال های زیادی او را می شناختم و بارها با او دیدار کردم. آخرین دیدارم با وی چندی پیش بود. توصیه های او همواره برای من باارزش بود بخصوص توصیه ها و ارشاداتی که مربوط به اتحاد ملی بود.

الکسیس چیپراس رئیس حزب سیریزا، حزب چپ گرا و دومین حزب قدرتمند در یونان هم طی پیامی اینچنین به درگذشت وی واکنش نشان داد: میکیس به قلوب ما نور اعطا نمود. با آثار و مسیر زندگی اش راه دموکراسی و جمهوریت را به ما نشان داد. آهنگساز فراموش نشدنی، مبارز، کمونیست، کنشگر سیاسی، با کارها، مبارزاتش و زندگی اش به آزادی، هنر، فرهنگ و مشارکت معنای تازه ای بخشید.

معاون وزیر فرهنگ آقای نیکولا یاترومانولاکی نیز طی پیامی در صفحات رسمی این وزارت خانه نسبت به این حادثه اینگونه واکنش نشان داد: چندی پیش در قصر موسیقی آتن نمایشگاهی با عنوان کهکشان من توسط میکیس نیئودوراکیس بازگشایی شد و تمامی آثار وی به نمایش در آمد. نمایشگاهی که واقعا آدمی با دیدنش به عمق و عظمت کارهای این موسیقی دان پی می برد. همچنین عظمت تاثیری که بر زندگی اجتماعی، هنری و سیاسی در دهه های اخیر بر کشور ما داشت. در ادامه این پیام آمده است: این شخصیت فقط یک آهنگساز با استعداد نبود بلکه شخصیتی بود که سبب اتحاد ملی و یکصدایی برای مبارزه برای آزادی و عدالت شده بود.

لازم به ذکر است در خصوص محل دفن میکیس نئودورکیس هنوز تصمیمی گرفته نشده. خود او قبل از فوتش اعلام کرده بود که دوست دارد در جزیره کرت دفن شود ولی دخترش می خواهد که او در شهر کورینتوس دفن شود. مراسم رسمی بزرگداشت این موسیقیدان یونانی در محل کلیسای مرکزی آتن روز پنجشنبه نهم سپتامبر برگزار خواهد شد ولی قبل از این مراسم جسد وی به مدت سه روز در محل این کلیسا برای آخرین وداع از روز سه شنبه تا پنجشنبه به روی مردم باز خواهد بود.

در گذشت آقای میکیس نئودوراکیس آهنگساز مطرح یونانیدر گذشت آقای میکیس نئودوراکیس آهنگساز مطرح یونانی

در گذشت آقای میکیس نئودوراکیس آهنگساز مطرح یونانی

کد خبر 8752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =