وزارت فرهنگ و ورزش یونان دومین دور از برنامه‌های همه‌ی یونان یک فرهنگ را از تاریخ ۱۵ جولای تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته است. این برنامه شامل  نمایش تئاتر، حرکات موزون، نمایشگاه‌های هنری، نمایشگاه آثار مرتبط با کودکان و نوجونان، موسیقی، موسیقی محلی، نمایش فیلم و ... است که با حضور ۷۰ تولیدکننده در ۶۵ مکان اعم از سایت های باستانی و موزه ها در ۵۱ شهر و استان این کشور در حال برگزاری است.

طرح همه یونان یک فرهنگ در سال 2021

وزارت فرهنگ و ورزش یونان دومین دور از برنامه‌های همه‌ی یونان یک فرهنگ را از تاریخ ۱۵ جولای تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته است. این برنامه شامل  نمایش تئاتر، حرکات موزون، نمایشگاه‌های هنری، نمایشگاه آثار مرتبط با کودکان و نوجونان، موسیقی، موسیقی محلی، نمایش فیلم و ... است که با حضور ۷۰ تولیدکننده در ۶۵ مکان اعم از سایت های باستانی و موزه ها در ۵۱ شهر و استان این کشور در حال برگزاری است.

وزارت فرهنگ و ورزش یونان از عموم شهروندان دعوت به عمل آورده تا در این جشنواره فرهنگی و هنری که در گوشه کنار این کشور برگزار می گردد، حضور به هم رسانند. این وزارتخانه خاطرنشان کرده است با توجه به برگزاری موفق این برنامه طی سال گذشته و به رغم شیوع ویروس کرونا انتظار می رود با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم واکسینه شده اند، حضور گسترده تری را طی سال جاری شاهد باشیم.

در سال جاری طی دو ماهی که این برنامه اجرا می شود، ۱۴۰ رویداد متنوع فرهنگی در اماکن تاریخی، باستانی و فرهنگی نظیر معابد، قلعه ها، جزایر مقدس، موزه ها و .... برگزار خواهد شد. این برنامه که به منزله پلی میان فرهنگ معاصر یونان با فرهنگ یونان باستان است در چهارچوب قانون ۳۰۲۸-۲۰۰۲ وزارت فرهنگ و ورزش یونان طراحی شده و قرار است همه ساله اجرا گردد.

وزارت فرهنگ و ورزشی یونان طی بیانیه ای اعلام داشته از آنجایی که در نظر است فرهنگ معاصر یونان در راستای فرهنگ یونان باستان برای مخاطبان عرضه گردد، از مکانهای باستانی ویژه برای ارائه تولیدات فرهنگی استفاده خواهد شد. این مکان ها عبارتند از المپیای باستان، سایت باستانی دلفی، منطقه دیلوس، مونمواسیا، پالامیذی و دیگر اماکن باستانی که در نظر است فرهنگ یونان معاصر را به نمایش بگذارند.

همچنین در نظر است از اماکن مذهبی نظیر قلعه بیزانس فناریو که یکی از قلعه های بیزانس مربوط به امپراتوری روم شرقی است و یا اولونیتوس یکی از اماکن مذهبی یونان باستان، اماکن مذهبی تیلسوس، میزاس، مقالوپولیس و .... برای برنامه همه‌ی یونان یک فرهنگ بهره برداری شود با این چشم انداز که مخاطبان ضمن آشنایی با فرهنگ مدرن و معاصر یونان، به مشاهده اماکن تاریخی و مذهبی پرداخته و همزمان با این دو رکن مهم فرهنگی یعنی فرهنگ یونان باستان و فرهنگ یونان معاصر آشنا شوند.

وزارت فرهنگ و ورزش یونان بدین منظور مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار یورو در سال ۲۰۲۱ اختصاص داده است. خانم لیندا مندونی وزیر فرهنگ و ورزش یونان در این باره اعلام کرد: برنامه همه‌ی یونان یک فرهنگ طرح موفقی است که از سال ۲۰۲۰ پس از تلاش های فراوان به مرحله اجرا در آمد. فعالان عرصه هنر و به ویژه هنرمندان با مشکلات عدیده ای پس از شیوع ویروس کرونا مواجه شدند، لذا در این طرح سعی شده است  تا بخشی از خسارات وارده به این قشر جبران گردد. هدف دیگر این طرح نیز آشنایی دیگر شهروندان و گردشگران خارجی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور است. در اکتبر سال گذشته و پس از اجرای موفق این طرح به منظور بازخوردگیری و ارزشیابی، از هنرمندان و دست اندرکاران این عرصه دعوت به عمل آمد و با توجه به نظرات اخذ شده امیدواریم این طرح در سال جاری با موفقیت بیشتری اجرا شود. ‌ در سال جاری این طرح در تمام شهر ها و جزایر یونان به استثناء شهر آتن برگزار خواهد شد و امیدواریم با استقبال مخاطبان مواجه شود.

برخی از برنامه ها مانند تئاترهایی که قرار است در این مکان ها برگزار گردد به شرح ذیل از سوی وزارت فرهنگ و ورزش یونان اعلام شده است:

- تئاتر عشق و روح در قلعه بیزانس مشتمل بر داستان های اسطوره ای با بهره گیری از متون جدید و موسیقی نوین و سنتی با موضوع عشق و روح

- تئاتر دلتنگی در قلعه شهر لمیا، این تئاتر برآمده از کتاب ها و داستان هایی است که در سال ۱۹۲۰ به رشته تحریر درآمده و در مورد افرادی است که تبعید شده و از کشور خود دور مانده اند. این داستان حکایت عشق به وطن و ابراز دلتنگی دورماندگان از میهن خود است.

- تئاتر انسان و شرایط زندگی در قلعه باستانی شهر لاریسا واقع در شمال شرقی یونان، داستان این تئاتر بر اساس متونی است که از قرن ۵ قبل از میلاد به جای مانده و در مورد شیوع بیماریهای هم گیر است. در یونان باستان انسان ها بر این باور بودند که خداوند برای تنبیه انسان به واسطه گناه هایش بیماری های همه گیر را پدید می آورد. این داستان به تلاش انسان برای پیروزی بر این بیماریها و نقش همبستگی اجتماعی و فرهنگ برای رهایی از این مشکلات می پردازد.

- تئاتر جعبه جواهر نوشته خانم پاندوراس در مسجد عثمان واقع در شهر تریکالا در شمال یونان، این تئاتر قصد دارد تا با استفاده از ارتباط افسانه و حقیقت مشکلات جوامع انسانی را به تصویر کشد. مشکلاتی که عمدتاً ناشی از انتخاب های غلط بوده است. این تئاتر سعی دارد تا به مخاطبان خود به ویژه جوانان نشان دهد چگونه میتوانند امید را به زندگی فردی، اجتماعی و انسانی خود بازگردانند.

- تئاتر قلعه کفالونیا، این تئاتر برگرفته از کتاب آقای اسپیرو اسکیاردارسی مشتمل بر داستان های مردمی و افسانه های دوران باستان است. این تئاتر نمایانگر آداب و رسوم سنتی مردم جزیره کفالونیا در قرن ۱۹ است.

- تئاتر در سایه هومر در محل باستانی اسکارکو، این تئاتر نمایانگر تلاش شاعری است که سعی دارد با جلب نظر مردم و با خلق اشعار زیبا با شاعر بزرگ هومر به رقابت بپردازد.

- تئاتر در میان خرابه های آزادگان محاصره شده در منطقه باستانی فلیپون، این تئاتر بر اساس اشعار دیونیسیو سولومو شاعر مطرح یونانی نوشته شده است. از ویژگیهای سولومو آن است که با بهره گیری از کلمات متضاد و با هارمونی که بین آنها ایجاد می کند مفهوم خود را به مخاطب ارائه می دهد. در این تئاتر نیز از این ویژگی مانند آزادگان محاصره شده استفاده شده تا ضرورت آزادی انسان ها را به نمایش بگذارد.

- جشنواره موسیقی سنتهای نور ماه در قلعه مونمواسیا، نام این جشنواره برگرفته است یکی از اشعار یانیس ریچو شاعر یونانی است که از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۹۰ زندگی می کرده و شعر سنتهای نور ماه او در قالب موسیقی باستانی به اجرا در می آید. سنت روشنایی نور ماه هم اکنون نیز در یونان رواج داشته و یونانیان امروزه نیز در شب ۱۵ هر ماه، یعنی شبی که ماه کامل باشد مراسم و جشن های هنری را صرفاً با بهره‌گیری از  نور ماه برگزار می نماید.

- جشنواره سوگ در شهر هراکلیون جزیره کرت، این جشنواره سعی دارد تا آداب و رسوم نواختن موسیقی در مناسبات حزن انگیز، عزاداری ها و سوگواری ها را که از دوران یونان باستان آن به میراث مانده است را در قالب های نوین برای مخاطبان ارائه نماید.

و ده ها رویداد فرهنگی دیگر که در بالا صرفا به تعدادی به عنوان نمونه اشاره شد، در فصل تابستان در شهرها و جزایر مختلف یونان برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود. هدف دولت یونان از برپایی چنین رویدادی یعنی همه یونان یک فرهنگ، ایجاد پلی میان فرهنگ یونان باستان و فرهنگ یونان معاصر است. بدین منظور بسیاری از آثار اشخاص بنام نظیر هومر، سولومو، کازانجاکیس و ... بازنویسی شده و در قالب های معاصر برای مخاطبان عرضه شده است.

لازم به ذکر است فعالان عرصه هنر جهت بهره مندی از حمایت های مالی می بایست طرح پیشنهادی خود را در پرتال معرفی شده توسط وزارت فرهنگ و ورزش یونان (digitalculture.gov.gr) بارگزاری نمایند. این طرح توسط شورای از متخصصان ارزیابی شده و در نهایت تعدادی از آن‌ها برای بهره مندی از حمایت های مالی انتخاب می‌شوند.

کد خبر 8753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =