پس از اینکه ائتلاف مناطق وسط سودان با هماهنگی با مسئولین مناطق شرق این کشور تصمیم می گیرد تا راه های مواصلاتی پایتخت را با استان های شرقی قطع کند، با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت خود با روند مذاکرات در شرق سودان(مخالفت با توافقنامه چوبا)، از شورای رهبری این کشور درخواست نمود که به درخواست های ائتلاف مناطق وسط توجه کند.

به نام خدا

پس از اینکه ائتلاف مناطق وسط سودان با هماهنگی با مسئولین مناطق شرق این کشور تصمیم می گیرد تا راه های مواصلاتی پایتخت را با استان های شرقی قطع کند، با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت خود با روند مذاکرات در شرق سودان(مخالفت با توافقنامه چوبا)، از شورای رهبری این کشور درخواست نمود که به درخواست های ائتلاف مناطق وسط توجه کند، این ائتلاف مبارزات منفی خود را برای ساقط کردن دولت انتقالی، با بستن راه  شهر "خارطوم" به  شهر"مدنی"، شهر"سنار" به "مدنی" و خارطوم به استان "نیل الابیض" از روز سه شنبه آغاز و روز ۲۷ /۹/۲۰۲۱ نیز روز تعطیل عمومی در سراسر کشور اعلام کرد. که برخی از تحلیلگران چپگرای سودانی ، این اقدام را کودتایی خزنده بر علیه دولت غیر نظامی انتقالی دکتر "عبد الله حمدوک" می دانند.

در روزنامه انترنتی التغییر ارگان حزب کمونیست سودان یکی از احزاب فعال در ائتلاف "آزادی و تغییر" که ائتلاف حاکم در سودان نیز هست، در مقاله ای که از روزنامه "الدیمقراطی" برگرفته شده، آمده است که این کودتاگران فکر می کنند که مردم نادان هستند، ولی نادان واقعی کسی است که باور کند که این افراد بدون دریافت چراغ سبز از سرلشکر "برهان" (رئیس نظامی شورای رهبری سودان)، راه ها را بستند، و "سید محمد الأمین تِرک" رهبر قبیله "الهندونده" در شرق سودان و رئیس شورای قبایل شرق این کشور که اکنون رهبری این کودتا را به عهده گرفته و خود از باقیمانده های نظام سابق می باشد، که امثال ایشان قبایل شرق سودان را ۳۰ سال رها کرده بودند تا در فقر و بیماری دست و پا بزنند، و ایشان هیچ کاری برای تغییر وضعیت زندگی آنها انجام نداد و هیچ راهی را نبست. همچنین فردی مانند"تِرک" که امکانات بسیار ناچیزی در اختیار دارد، چگونه چنین درخواست بزرگی (انحلال دولت غیر نظامی و سپردن کلیه امور به شورای نظامی در ولایت ها) که این شوراها زیر نظر گروه سه نفره "برهان، حمیدتی و کباشی" (سه عضو نظامی قدرتمند در شورای رهبری سودان)، اداره می شود، مطرح می کند. و به همین دلیل تعدادی از نظامیان بازنشسته مرتب در صفحه رسمی نیروهای مسلح سودان می نویسند که ( امنیت بدون داشتن مصونیّت به وجود نمی آید) و منظور آنها این است که با گرفتن مصونیت، آزادی ها سلب کنند و گردن ها را بزنند و دارایی های کشور را بدزدند، دقیقا همانگونه که سی سال قبل این کار را می کردند، در حالیکه امن ترین کشورهای دنیا، کشورهایی هستند که نیروهای امنتی خود را در چارچوب حقوق بشر مقیّد می کنند مانند کشورهای اسکاندیناوی، همچنین این نظامیان باز نشسته، به خوانندگان القا می کنند که نا امنی، نتیجه مشکلات اقتصادی می باشد. و این در حالست که بیشتر بودجه سودان به دست نظامیان است، و همچنان طلای این کشور با هواپیما و بدون مراقبت و از طریق دو فرودگاه پورتسودان و لاذقیه(سوریه) و با هواپیماهای روسی به خارج از کشور منتقل می شود (منظور قاچاق طلا زیر نظر سرلشکر "محمد حمدان دلقو" معروف به "حمیدتی" نایب رئیس شورای رهبری سودان)، لذا با این شرایط، اصلاح وضعیت اقتصادی توسط دولت غیر نظامی انتقالی امکان ندارد.

به نظر تحلیلگران چپگرای سودان که خود بخشی از نیروهای انقلابی هستند، این دولت انتقالی قابل سرزنش است، زیرا ناتوان است و با تردید عمل می کند، اما کودتاگران بحران ها را ریشه دارتر می کنند و خود آنها تلاش می کنند تا ملت را گرسنگی بدهند، تا ملت در برابر خواسته های آنها سر فرود آورد. همین کودتاگران هستند که اصلاحات امنیتی و نظامی را قبول ندارند، زیرا که آنها نمی خواهند ریشه نظام قبلی بخشکانند، بلکه می خواهند که وارث آن شوند. کودتاگران بنابر مثل مردمی که می گوید" عایرة وادوها سوط " (خودش ناتوان است و یک شلاق هم به او زدند)، تلاش می کنند تا فشار بر این دولت انتقالی ناتوان بیاورند، تا آن را ساقط کنند و قدرت را به دست گیرند.

در آخرین اخبار رسیده از خبرگزاری های مختلف مانند خبرگزاری "الراکوبه نیوز"، امروز کودتایی در سودان روی داده است و ارتش از مردم درخواست نموده تا در برابر کودتاگران ایستادگی کنند، که به نظر نمی رسد با وجود مشکلات امنیتی، اقتصادی، دینی و فرهنگی که انقلابیون سودان در این یکسال و نیم به وجود آورده اند، مردم نقش مهمی ایفا کنند.

https://www.altaghyeer.info/ar/۲۰۲۱/۰۹/۲۰/ -روزنامه اینترنتی التغییر به نقل از روزنامه (الدیمقراطی)- دوشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱م (۲۹/۶/۱۴۰۰)

https://alintibaha.net/onlin e/۸۸۹۰۱/  - روزنامه اینترنتی الانتباهه سودان -  ۱۹/۹/۲۰۲۱م

https://alintibaha.net/online/۸۸۸۹۹/ روزنامه اینترنتی الانتباهه سودان -  ۱۹/۹/۲۰۲۱م

 https://alintibaha.net/online/۸۸۸۷۵/ - روزنامه اینترنتی الانتباهه سودان -  ۱۹/۹/۲۰۲۱م

https://www.democratsudan.com/ - ۲۰/۹/۲۰۲۱م – روزنامه اینترنتی الدیمقراطی سودان

کد خبر 8953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =