با توجه به مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات فراگیر فلسطینی، به بهانه احتمال پیروزی مجدد "جنبش حماس" در این انتخابات، مانند اتفاقی که در سال ۲۰۰۶م روی داد که در آن سال "جنبش حماس" اکثریت کرسی های مجلس قانون گذاری فلسطین را به دست آورد، دو کشور مصر و آمریکا تلاش می کنند تا دو جنبش فتح و حماس را تشویق و ترغیب کنند تا یک دولت وحدت ملی فلسطینی تشکیل دهند، تا پس از آن فلسطین وارد مرحله سیاسی جدیدی شود.

بسمه تعالی

با توجه به مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات فراگیر فلسطینی، به بهانه احتمال پیروزی مجدد "جنبش حماس" در این انتخابات، مانند اتفاقی که در سال ۲۰۰۶م روی داد که در آن سال "جنبش حماس" اکثریت کرسی های مجلس قانون گذاری فلسطین را به دست آورد، دو کشور مصر و آمریکا تلاش می کنند تا دو جنبش فتح و حماس را تشویق و ترغیب کنند تا یک دولت وحدت ملی فلسطینی تشکیل دهند، تا پس از آن فلسطین وارد مرحله سیاسی جدیدی شود.

 روزنامه صهیونیستی "هآرتس" اعلام کرد که "هادی عمر" معاون وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین، طرحی را به او داد که در آن پیشنهاد شده بود که دولت جدیدی در فلسطین تشکیل شود و افرادی از سوی جنبش حماس نیز در این دولت حضور داشته باشند، که این دولت تکنوکرات جدید، مورد توافق طرفین نیز باشد، به شرطی که این دولت به همه توافقنامه هایی که دولت خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) آن ها را امضا کرده است، متعهد باشد و با رفتارهای خشونت بار را محکوم کند.

هنگامی از این طرح رونمایی شد، که چند روز قبل "عبد الفتاح سیسی" رئیس جمهور مصر با "محمود عباس" تماس تلفنی گرفت و به او تاکید کرد که مصر برای متحد ساختن فلسطینی ها اهمیت فراوانی قائل است، و تلاش خواهد نمود تا دولت خودگردان فلسطین مجددا به غزه بازگردد.

البته این تماس تلفنی با سفر اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس که اخیرا در انتخابات داخلی این جنبش انتخاب شده بودند،به قاهره همزمان بود، و همین امر بیانگر جدی بودن آمریکا و مصر برای تشکیل حکومت جدید در سرزمین فلسطین می باشد.

"عبد اللطیف قانوع" سخنگوی حماس و یکی از رهبران این جنبش به مرکز خبری "عربی پست" گفت : در سفر این هیئت حماسی به مصر، مسئولین مصری طرحی را برای تشکیل دولت جدید فلسطینی به "جنبش حماس" پیشنهاد کردند که در آن درخواست شده بود که "جنبش فتح" نقشی در بازسازی غزه ایفا کند (شرطی که امریکا و اسرائیل برای بازسازی غزه گذاشته اند)، تا پس از آن کمک های مالی کشورهای مختلف به حساب فتح واریز گردد، اما مسئولین جنبش حماس این شرط را نپذیرفتند و آن را باج خواهی غیر قابل قبول قلمداد کردند.

وی افزود که حماس از مسئولین مصری درخواست نمود که از جنبش فتح بخواهند که انتخابات شامل فلسطین (مجلس ملی، مجلس قانون گذاری و ریاست جمهوری) را که با دستور "محمود عباس" رئیس دولت خودگردان لغو شده، برگزار کند، زیرا برگزاری این انتخابات تنها راه نجات رئیس دولت خود گردان فلسطینی است که محبوبیت مردمیش کم شده است، می باشد. البته از سوی دیگر هیچ امیدی به دولت جدید صهیونیستی (بینیت) و دولت جدید آمریکا (بایدن) نیست که دو باره پروژه صلح را فعال کنند. 

"عبد اللطیف قانوع" تاکید کرد که دیدگاه فلسطینی برای از بین بردن تفرقه و جدایی، این است که باید در رابطه با راه و روش های گذشته بازنگری صورت گیرد، یعنی ما موافق تشکیل دولتی هستیم که با غزه تعامل و با محاصره آن مخالفت کند، همچنین به توافقنامه ای که با فتح امضا کردیم عمل شود و دولت خود گردان فلسطین به فلسطینی ها اجازه دهد نمایندگان دلخواه خود را انتخاب کنند. از سوی دیگر ما با هر شرط اسرائیلی و آمریکایی، در رابطه با مشروط کردن موضوع بازسازی غزه با پرونده های سیاسی دیگر مخالف هستیم. مثلا صهیونیست ها بازسازی غزه را با پرونده تبادل اسرا مشروط کرده بود، اما آنها شکست خوردند و ما حقمان را گرفتیم و مواد ساختمانی را برای بازسازی به غزه وارد کردیم و اکنون نیز مشروط کردن تشکیل دولت جدید فلسطینی را با بازسازی غزه را نمی پذیریم، و امکاناتی داریم که اسرائیل را مجبور خواهیم کرد که وضعیت را به قبل جنگ اخیر غزه بازگرداند. 

" مرکز فلسطینی بررسیهای سیاسی و میدانی" در رابطه با محبوبیت حماس و فتح در بین مردم فلسطین، نظرسنجی انجام داد و نتیجه آن عبارتند از : ۴۵ % مردم "حماس" و ۱۹ % "فتح" را مناسب رهبری فلسطینی ها می دانند، و در صورتیکه انتخابات صورت گیرد، "حماس" ۳۷ %  و "فتح" ۳۲ % کرسی های مجلس قانونگذاری را به دست خواهند آورد.

"عبد الله عبد الله" مسئول روابط بین المللی جنبش فتح نیز به مرکز خبری "عربی پست" گفت : "محمود عباس" رئیس دولت خودگردان فلسطین از طریق "هادی عمر" نامه ای به دولت آمریکا و به "عبد الفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر منتقل کرد و در آن برای مشورت کردن با حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی، که بر اساس مشارکت واقعی و نه حکومت تکنوکرات پایه گذاری شود، اعلام آمادگی کرد، "عباس" در این نامه افزود که حماس توافقنامه های صلح را نمی پذیرد و جواب این جنش به پیشنهاد مصری ها امید وار کننده نیست.

همچنین " ابراهیم ابراش" وزیر فرهنگ سابق فلسطین، پیرامون تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی به مرکز خبری "عربی پست" گفت : این درخواست بر اساس نگرانی های آمریکایی ها از به وجود آمدن درگیری های جدید بین فلسطینی ها و اسرائیل ، مطرح شده است، و آمریکایی ها می خواهند این دولت جدید را با مشارکت "حماس" تشکیل دهند تا بد شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی فلسطینی ها را به آنها نسبت دهد.

ملاحظات کارشناسی

۱. دو شرطِ طرح آمریکا و اسرائیل برای تشکیل دولت وحدت ملی (این دولت به همه توافقنامه هایی که دولت خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) آن ها را امضا کرده است، متعهد باشد و با خشونت مبارزه کند) نشان می دهد که این طرح ، پروژه جدیدی نیست بلکه تکرار مطالبی که قبلا از حماس درخواست شده بود.

۲. با توجه به سن بالای "محمود عباس" رئیس دولت خود گردان فلسطین (۸۵ سال)، برخی از تحلیگران فلسطینی معتقدند که آمریکا و غرب می خواهند "سلام فیاض" را که تا حدودی نزد حماس هم مقبولیت دارد، برای تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی مطرح کنند، تا پس کنار رفتن "محمود عباس"، "فیاض" را جانشین او کنند.

http://www.manar.com/index-ar.html - مرکز خبری فلسطینی "المنار" ۱۲/۱۰/۲۰۲۱م (۲۰/۷/۱۴۰۰)

کد خبر 9012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =