حفظ زبان آفریقایی به عنوان زبان اصلی آموزش در یونیسا

دادگاه قانون اساسی روز گذشته در مورد حفظ زبان آفریقایی به عنوان زبان اصلی آموزش در یونیسا به نفع سازمان غیردولتی AfriForum رای داد. با این حال، تا ۲۰۲۳ به دانشگاه فرصت داده شد تا بررسی کند که این مسئله چقدر امکان پذیر است. این پرونده در ماه مه در این دادگاه رسیدگی شد و حکم در آن زمان محفوظ ماند.

دیوان عالی تجدیدنظر (SCA) پیشتر در مورد این موضوع  به نفع AfriForum رأی داده بود و سال گذشته اعلام کرده بود که سیاست زبانی یونیسا "به شیوه ای مطابق با قانون اساسی" اتخاذ نشده است. دادگاه قانون اساسی حکم دیوان عالی تجدیدنظر (SCA) را تأیید کرد.

با این حال، دادگاه عالی زمان بیشتری را برای اجرای حکم و ارزیابی یونیسا در مورد حفظ زبان آفریقایی در نظر گرفت.

آلنا بیلی[۱] ، رئیس امور فرهنگی AfriForum، گفت که این دادرسی، که طی مراحل قانونی بیش از پنج سال دنبال شد، برای همه دانشجویان آفریقایی زبان در کشور و همچنین برای آینده زبان آفریقایی به عنوان زبانی با کارکرد بالا بسیار مهم است. این رویداد آغاز فصل جدیدی در توانمندسازی همه کسانی است که در آموزش عالی، از زبان انگلیسی به عنوان زبان اول خود استفاده نمی کنند.

او گفت: "منصفانه است که بگوییم موسسات آموزشی خصوصی آزاد هستند تا به هر زبانی که مایل هستند، خدمات آموزشی خود را ارائه دهند، اما استفاده از آنها به عنوان زبان آموزش در موسسات آموزشی عالی برای بقا و توسعه مستمر یک زبان اهمیت زیادی دارد. "بیلی افزود که وقتی هر زبانی در موسسه ای به تدریج کنار گذاشته می شود، این تصمیم دارای پیامدهای بزرگی است و نمی توان آن را به راحتی پذیرفت.

بیلی گفت که دادگاه قانون اساسی با صدور حکم این نکته را تأیید کرد و از حق دسترسی به آموزش با زبان آفریقایی در موسسات دولتی و خصوصی برای دانش آموزان در همه گروه های درآمدی حمایت نمود. دادگاه قانون اساسی عقیده داشت که تصمیم یونیسا در سال ۲۰۱۶ مبنی بر اتخاذ سیاست جدید زبانی و کنار گذاشتن زبان آفریقایی به عنوان زبان یادگیری و آموزش، مغایر با قانون اساسی بود؛ به همین دلیل، این تصمیم کنار گذاشته شد. با این حال، در این مورد، باید به یونیسا به عنوان یک ارگان دولتی فرصت داده شود که تحقیقات امکان سنجی لازم را انجام داده و سپس در مورد اتخاذ راهکاری عاقلانه تصمیم گیری کرده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کند. بنابراین، دستور لغو این تصمیم تا آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآمد.

منبع:

https://www.iol.co.za/pretoria-news/news/concourt-rules-afrikaans-retained-as-primary-language-of-instruction-at-unisa-b۴۰۳۱۶۲۶-d۴e۶-۴۹e۹-a۱ed-۶۹۴۲۷۸a۳e۲b۱

 

[۱] Alana Bailey

کد خبر 9077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =