روستایی هماهنگ با محیط زیست و جذاب(ECO VILLAGE) برای گردشگران در شمال کلانشهر بمبئی و در فاصله 50 کیلومتری و درمسیر گجرات در دامنه کوه واقع در منطقه پالاگر وجود دارد که با تلاش گروهی از روحانیون آیین هندو

روستایی هماهنگ با محیط زیست و جذاب(ECO VILLAGE)

در بمبئی هند

با هدف تبلیغ و آشنا نمودن گردشگران با آیین هندوئیسم  

روستایی هماهنگ با محیط زیست و جذاب(ECO VILLAGE) برای گردشگران در شمال کلانشهر بمبئی و در فاصله 50 کیلومتری و درمسیر گجرات در دامنه کوه واقع در منطقه پالاگر وجود دارد که با تلاش گروهی از روحانیون آیین هندو (سادو) بنا و تاسیس شده است و آن را Eco-Village نامیدند. البته برخی نیز آنرا اسکان نیز می گویند. بازدیدکنندگان و اقامت کنندگان در این روستا بایستی مقررات خاصی را رعایت نمایند و از سویی هیچ ایستگاه قطاری در نزدیکی آن وجود ندارد و بسیاری از افراد محلی ساکن آن منطقه تنها قادر به تکلم به  زبانی مرآتی هستند و زبان دیگری را نیز نمی دانند و نا آگاه می باشند .  در این میان فقط ابزار هایی همچون "مسیر یاب گوگل" و سیستم های موقعیت یاب می تواند کمک شایانی برای بازدید کنندگان بوده باشد . برای رسیدن به این روستا فرد بایستی جاده های باریک و پر پیچ و خمی را طی کند. دور تادور این روستا را حفاظ و دیواره  کشیده شده است و برای ورود به آن بایستی از دروازه بزرگ ورودی آن داخل شد.   

افراد پس از ورود به این روستا ، شگفت زده می شوند چراکه فضای داخلی این روستا با  فضای خانه های روستای همجوار که بیشتر آنها از چینه ها ، کپر و آجرهای قرمز رنگ درست شده به هیچ وجه قابل قیاس نیست. این روستا با مصالح بسیار گرانقیمت و  دیوارهای سیمانی و محکم با سقف های چوبی خاص و معماری زیبا برای بهره برداری بازدید کنندگان و یا اقامت کنندگان ساخته شده است.

روستای اسکان در مساحتی به میزان 100 هکتار واقع شده است  و بخش های مختلفی را دارا می باشد . اما آن چه که بیش از همه افراد جدید الورود را متعجب می کند، اقامت گردشگران خارجی بسیار از کشورهای متعدد جهان هستند که اکثریت آنها از هندوان دیگر کشورها بوده که برای فراگیری و آموزش بیشترآیین هندو ویا برای برداشتن گامهای نخستین در راستای شناخت و آگاهی از آیین هندوئیسم به این روستا آمده اند.

سنگ بنای این روستا به سال 1968 باز می گردد. با تلاش گسترده هندوها این روستا شروع به توسعه کمی در حد بسیار مناسب می کند. هزینه های بالا برای ساخت و ساز همه نشان دهنده عزم گروه هندوهای تندرو و دولت ایالتی و همچنین مرکزی برای توسعه این روستا می باشد. بسیاری از افراد که به این روستا می آیند اکثریت اعلام می دارند که برای فرار از هیاهوی شهر و آرامش به این روستا آمده اند درواقع همگی برای آشنایی با آیین هندوئیسم به این روستا آمده اند. این روستا در سال 2014 به عنوان یک مجموعه ای منحصر به فرد برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی شد. خدمات گسترده باعث گردید  سازمان ملل متحد در سال 2017 لوح تقدیر به دلیل خدمات شایسته و همچنین معرفی پتانسیل های روستا برای جذب گردشگران به مدیریت این روستا که همگی روحانیون هندو هستند اعطا کند.

اقامتگاههای این روستا به سه بخش مجزا با امکاناتی مناسب تقسیم بندی می شوند. که بخشی از آن به گردشگران داخلی ، بخش دیگر به گردشگران خارجی و بخشی نیز به خدمه این روستا اختصاص داده شده است. بر اساس آمارهای موجود در روز های کاری حداکثر200 نفر از این روستا بازدید می کنند و در روزهای پایان هفته این رقم به 500 نفر نیز افزایش می یابد. تمامی اساتید و معلمان این روستا و کارمندان رده بالا همه ازروحانیون هندو هستند که با مراجعه کنندگان با روابط حسنه ای  برخورد می کنند تا بتوانند بر روی آنها اثر گذارند.

در این روستا معبدی سرخ رنگ وجود دارد که حداقل دو روحانی هندو به افراد چگونگی برگزاری نیایش ها را آموزش می دهند. گردشگران در محوطه پیرامون این معبد دایره وار طواف می کنند و پس از یک بار طواف، یک بار به دور خود نیز می گردند و دوباره طواف را آغاز می کنند. این عمل را هشت و برخی تا دوازده مرتبه ادامه می دهند. روحانیون چگونگی این نیایش ها را آموزش می دهند. دور تا دور این معبد زمین های زراعتی کوچک است که با آبی که از باران و همچنین چاه نزدیک محل حفر شده آبیاری و محصولات ارگانیک را تولید می کنند. آمارها نشان می دهد که این روستا توانسته محصولات تولیدی ارگانیک خود را در بسته بندی های خاص علاوه به بازارهای محلی به بازاری های جهانی نیز ارسال کنند.

این روستا دارای مجموعه ای کامل از امکانات اقامتی می باشد. که شامل کلاس یوگا، طب سنتی ، آواز درمانی ، تاتر و صحبت ، صوت درمانی و مرکزی برای رقص هندی و غیره است. در این روستا سه مرکز پزشکی وجود دارد که برای رفاه حال گردشگران خارجی و داخلی پزشکان طب سنتی در آنها مشغول فعالیت هستند. البته در این درمانگاه بخش های مختلفی همچون جکوزی بخار و غیره وجود دارد .در قسمتی از این درمانگاه ها نیز داروخانه طب سنتی است که داروهای سنتی را عرضه می کنند و بسیار طرفدار دارد و بسیاری از محصولات خود را در بازار ارائه می دهد. در این روستا یک بخش مخصوص صدا درمانی است در اتاق ابزار های متفاوت دیده می شودکه بسیار جالب است و یک روحانی هندو نیز وجود دارد که افرادپس از ورود به این اتاق با راهنمایی های ایشان باید کارهای را انجام دهند. افراد روی تختی یا حوله ای که روی زمین است دراز کشیده و به صداهایی که از ابزار آلات بیرون می آید گوش می دهند و یک آرامش و خلسه ای عجیب بر روی افراد ایجاد می شود.         

جالب آنکه این روستا به سیستم تصفیه آب به صورت سنتی نیز مجهز است.  که بسیار جالب است. در قسمت بالای این روستا محلی برای نگهداری دام وجود دارد که به آنها گاو شاله می گویند. این گاوها سفید رنگ هستند وگویا از ادرار آن گاوها برای استفاده عموم بهره می گیرند.

در وسط روستا محلی برای نشستن و خوردن نهار وشام درست شده است. غذای این روستا همگی رژیم سبزیجات است که شامل چند نوع غذا می باشد. در قسمتی از این روستا نیز برای روستائیان محروم غذا تهیه شده است که کیفیت آن به هیچ وجه با کیفیت غذایی که در وسط روستا برای گردشگران خارجی تهیه می شود قابل قیاس نیست اما روزانه دو وعده غذا روستائیان می توانند ازاین محل بطور رایگان اخذ نمایند .

روحانیون در این روستا دارای درجات و پست های متفاوت هستند. در میان آنها یک روحانی هندو آمریکایی اصل به نام Radhanath Swami  وجود دارد که همگان به او احترام می گذارند  و او را همچون یک پیامبری می پرستیدند و در پیش پای او سجده می کردند وی موسس این روستا نیز است. در کنار او روحانی دیگری به نام Gauranga Das نیز مدیریت این روستا را به عهده دارد. همچنین روحانیون دیگری در این روستا در بخش های مختلف مشغول هستند اکثریت آنها سرهای خود را تراشیده و لباس های نارنجی رنگ با تسبیح های مخصوص بر گردن دارند.

بخشی نیز برای استراحت در وسط این روستا تعبیه شده است که در کنار آن نمایشگاه های مختلف از صنایع دستی برگزار می شود به عنوان مثال ظروف سفال را می توان نام برد.  

همانطور که عنوان گردید در این روستا اقامتگاه های متعددی وجود دارد. قسمت های مجزایی برای استراحت گردشگران خارجی می باشد که از اتاق های چوبی درست شده اند وسقف آنها از پرده های راجستانی پوشیده شده است. البته این اقامتگاه نیز برحسب توان دارای مالی گردشگران متفاوت بود. باید گفت که برق روستا نیز از انرژی خورشیدی تامین می شود. در قسمتی از این روستا خانه های مجلل برای افراد عالیرتبه نیز بنا شده است که وزرا ، نمایندگان مجلس وصاحب منصبان در آنجا برای مدتی اقامت و چند روز را در این روستا سپری می کنند. در این روستا گردشگرانی از کشورهای مختلف آمریکا ، انگلستان ، کشورهای اروپایی و روسیه و غیره دیده می شوند که مراسم و نیایش های آیین هندوئیسم را فرا گرفته و پس از آن به کشورهای خود باز می گردند.  

در این روستا سه سالن نیز برای آمفی تاتر، رقص هندی و سرگرمی درست شده است که هر کدام کاربرد خاصی دارند و پذیرای برپایی انواع نمایشگاه می باشد.

هزینه های این روستا کاملا محرمانه است وتاکنون مشخص نیست که درآمد این روستا و فروش محصولات و کمک های مالی چقدر بوده است.

این روستا دارای تارنمایی جهت مشاهده علاقمندان و رزرو اتاق است که افراد می تواند به آدرس https://ecovillage.org.in/ مراجعه کنند و اقامتگاه را برای خود رزرو کنند و از اقامت خود در این روستا با توجه به شرایط بهره ببرند .  

کد خبر 10122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =