هر ساله به مناسبت سالروز وفات حضرت ابوبکر صدیق، خلیفه اول مسلمانان(اهل سنت)، در روز ۲۲ جمادی الثانی برنامه و مراسمی با شکوه و احترام فراوان از سوی اهل سنت در سراسر پاکستان برگزار می شود

    در آستانه سالگرد درگذشت حضرت ابوبکر، خلیفه اول جامعه اهل سنت جهان در ۲۲ جمادی الثانی، در سراسر پاکستان نیز مراسماتی تحت عناوین مختلف از جمله "سمینار حضرت ابوبکر صدیق"، "سمینار سیدنا صدیق اکبر"، "روز صدیق اکبر و عظمت قرآن"، "کنفرانس خلیفه بلافصل حضرت ابوبکر صدیق" و "راهپیمایی و کنفرانس حضرت ابوبکر صدیق خلیفه بلافصل" توسط گروه ها و نهادهای مختلف اهل سنت از جمله؛ شورای ارتباطات اهل سنت پاکستان، زیارتگاه عیدگاه شریف راولپندی و سایر مدارس دینی و مساجد اهل سنت از اولین روز ماه جمادی الثانی تا آخرین روز این ماه برگزار می شود.

هر ساله به مناسبت سالروز وفات حضرت ابوبکر صدیق، خلیفه اول مسلمانان(اهل سنت)، در روز ۲۲ جمادی الثانی برنامه و مراسمی با شکوه و احترام فراوان از سوی اهل سنت در سراسر پاکستان برگزار می شود. در این راستا نشست ها، همایش ها، سمینارها و مراسم های مختلفی در اکثر شهرهای بزرگ پاکستان نیز منعقد می شود. در این مراسم ها سخنرانان با برجسته ساختن فضائل و اهداف حضرت ابوبکر صدیق، به خلیفه اول ادای احترام می کنند. به همین مناسبت، در ۲۲ جمادی الثانی برنامه های ویژه ای از رادیو، تلویزیون و سایر رسانه ها به مناسبت روز "صدیق اکبر" پخش می شود و روزنامه های سراسری نیز اقدام به انتشار گزارش های ویژه ای می کنند.

در این مراسم ها علمای اهل سنت، شخصیت، زندگی و فعالیت های مذهبی حضرت ابوبکر را بیان نموده و وی را با عناوینی همچون یار غار ثور پیامبراکرم (ص)، افضل البشر پس از انبیاء (ع) و خلیفه بلافصل یاد می کنند. همچنین علمای اهل سنت با بیان احادیث و روایاتی بر گرفته از کتب اهل سنت می کوشند تا  مقام خلافت ایشان را اثبات کنند. اهل سنت قائلند که حضرت ابوبکر یکی از ده صحابی بشارت داده شده به بهشت (اصحاب عشره مبشره) است. در عقاید اهل سنت، ابوبکر پس از انبیاء و رسولان از بهترین انسان ها و از نظر ایمان و زهد بهترین صحابه و محبوب ترین فرد نزد پیامبر اکرم (ص) است. آن ها معتقدند که پس از نام وی لقب صدیق می آید و پیامبر اسلام (ص) بر اساس تأیید و حمایت حضرت ابوبکر به وی این لقب را داده است، همچنین آن ها قایلند هنگامی که پیامبر اسلام محمد مصطفی (ص) اسلام را بر وی عرضه کرد، بدون هیچ تردیدی اسلام را پذیرفت و از این رو وی اولین نفر از مردان بالغ آزاد است که اسلام را پذیرفته است. وی در تمام جنگ ها همراه پیامبر اسلام (ص) بود و نیز هنگامی که حضرت محمد (ص) در بستر بیماری بودند، به ابوبکر دستور دادند که نماز را در مسجد النبی (ص) اقامه کند.

از دیدگاه ایشان پیامبر اسلام (ص) در دوازدهم ربیع الاول سال ۱۱ هجری قمری رحلت فرمودند و در همان روز مسلمانان با ابوبکر برای خلافت بیعت کردند. ابوبکر پس از جلوس بر مسند خلافت، فرمانداران، کارگزاران و قضات را در قلمرو حکومت اسلامی منصوب کرد. به هر سو لشکر اسلام را فرستاد و با کسانی که از بیعت با وی امتناع می کردند جنگ می کرد، تا این که تمام شبه جزیره عربستان را تابع دولت اسلامی کرد. پس از فروکشی فتنه و جدال، حضرت ابوبکر لشکری ​​را برای فتح عراق و شام فرستاد و حتی در زمان خلافت وی بخش بزرگی از عراق و سوریه فتح شد. در ۲۲ جمادی الثانی سال ۱۳ هجری قمری در سن ۶۳ سالگی حضرت ابوبکر از دنیا رفت و حضرت عمر بن خطاب به جای وی خلیفه دوم منصوب شد.

 رئیس اهل سنت و الجماعت: برای حفظ احترام صحابه و اهل بیت (ع) باید قانونگذاری شود.

در منطقه کهنه شهر راولپندی کنفرانسی تحت عنوان "روز زندگانی خاتم ‌المعصومین (ص) و عظمت صحابه" برگزار گردید. علامه غازی (اورنگ زیب فاروقی)، رئیس اهل سنت و الجماعت (گروه سپاه صحابه) طی سخنانی در این کنفرانس گفت: احترام حضرت محمد (ص) و یارانش بخشی از ایمان ما است. وی افزود: پاسداری از عزت و عظمت پیامبر اکرم (ص) و صحابه جزء ایمان هر مسلمانی است.

 مولانا معاویه اعظم طارق، عضو مجلس پنجاب گفت: صحابه اساس دین اسلام هستند و زندگی آن ها چراغ راه امت اسلامی است و دفاع از عظمت و شرافت آن ها جزئی از ایمان ما است. وی از دولت خواست که برای شأن همه مقدسات اسلام و به ویژه صحابه و اهل بیت (ع)، قانونگذاری مؤثری انجام شود تا فرقه گرایی ریشه کن شود. پروفسور صداقت عباسی عضو مجلس ملی پاکستان، فیاض الحسن چوهان، وزیر اطلاع رسانی ایالت پنجاب نیز در این کنفرانس سخنرانی کردند و مطالبات دیرینه اهل سنت و الجماعت که ذکر شد را در بیانیه های خود تکرار کردند. در این کنفرانس علامه مسعود الرحمن عثمانی، معاون مرکزی دبیر کل اهل سنت و الجماعت، مولانا رضوان مکی، مولانا عبدا... عباسی، حافظ نصیر احمد، قاری عبدالکریم و سایر علما نیز سخنرانی کردند.

(منبع: روزنامه جنگ۶ دیماه ۱۴۰۰) https://jang.com.pk/news/۱۰۲۹۵۷۷

توضیح:

گروه اهل سنت والجماعت همان گروه سپاه صحابه پاکستان است که به دلیل ممنوعیت این عنوان با عنوان جدید"اهل سنت والجماعت" فعالیت می کند. این گروه فقط انبیاء (ع) را معصوم می داند و اهل بیت (ع) را معصوم نمی دانند، لذا احتمالا به همین دلیل این کنفرانس را تحت عنوان "خاتم المعصومین" برگزار کردند. همچنین گروه مذکور از مدت های طولانی به دنبال قانون گذاری رسمی برای دفاع و حفظ احترام به صحابه هستند. اورنگ زیب فاروقی بزرگترین مخالف شیعیان در پاکستان است و مدتی قبل در شهر کراچی کنفرانسی برگزار کرده و "اذان" شیعیان را توهین به صحابه قرار داده است، هر چند تعداد کثیری از علمای اهل سنت بریلوی این اقدام وی را محکوم کردند.

 برگزاری کنفرانس اصحاب پیامبر اکرم (ص)  در مسجد منطقه لعل کرتی راولپندی.

علامه پیراظهار بخاری، عالم برجسته دینی (اهل سنت دیوبندی) در کنفرانس اصحاب رسول اکرم (ص) در مسجد محمدی لعل کرتی راولپندی گفت: هر لحظه زندگی اصحاب رسول (ص) در عشق رسول (ص) گذشت، صحابه پیروان راستین پیامبر اکرم (ص) هستند و خداوند برای آن ها در دنیا از بهشت بشارت داد. وی گفت: کسانی که به اصحاب پیامبر اکرم (ص) توهین می کنند، قابل احترام نیستند. اهانت کنندگان باید بدانند که خداوند متعال هرگز به درخواست آن ها اصحاب پیامبر اکرم (ص) را از بهشت ​​خارج نخواهد کرد. باعث تعجب است که مسلمانان به جای اینکه مقام و عظمت اصحاب پیامبر (ص) را بیان کنند، به شخصیت های برجسته اسلام اهانت می کنند. اظهار بخاری گفت: یاران پیامبراکرم (ص) دژهای بصیرت در زمین هستند و هر لحظه از زندگانی ۶۳ ساله پیامبر اکرم (ص) را به تصویر کشیدند. در این کنفرانس سایر علما نیز سخنرانی کردند.

(منبع: روزنامه نوای وقت پاکستان روز شنبه مورخ ۲۵ دیماه ۱۴۰۰)

 پیر نورالحق قادری: حضرت ابوبکر صدیق هر لحظه از زندگی خود را در تبعیت از خدا و پیامبر اکرم (ص) گذراند.

https://jang.com.pk/news/۱۰۳۸۱۷۱

دکتر پیر نورالحق قادری، وزیر امور مذهبی پاکستان گفت: حضرت ابوبکر صدیق تمامی لحظات عمر خود را در اطاعت پیامبر اکرم (ص) سپری کرد. وی گفت: امروز نیز برای نجات از تمام مشکلات امت اسلامی باید از سیره حضرت ابوبکر استفاده کنیم. وی افزود: عیدگاه شریف راولپندی مرکز رشد و هدایت است، این مرکز اطاعت و محبت پیامبر اکرم (ص) و صدیق اکبر را بین مردم ترویج می کند. وی این اظهارات را طی سخنانی در کنفرانس "شأن حضرت سیدنا ابوبکر صدیق" به مناسبت سالروز تولد خواجه پیر محمد عبدالرحمان به عنوان میهمان ویژه در منطقه عیدگاه شریف راولپندی، بیان کرد.

پیر محمد نقیب الرحمان طی سخنانی در این کنفرانس گفت: هر گاه به کسی در جهان جایگاهی داده شد، به دلیل اطاعت و محبت مصطفی (ص) بوده است. حضرت ابوبکر صدیق اولین مردی بود که به رسالت مصطفی (ص) ایمان آورد و با اطاعت و محبت تا آخرین نفس به مقام عشق و راستی نایل آمد.

پیر محمد حسن حسیب الرحمان با بیان اینکه پیروی از پیامبر اکرم (ص) و نور شمعی که توسط حضرت صدیق اکبر بر افروخته شد، روحیه ی ایمان مسلمانان را تداوم می بخشد. پیامبر اکرم (ص) در حین پنهان شدن در "غار ثور" به حضرت ابوبکر صدیق فرمود: غمگین مباش که خداوند با ماست.

 این کنفرانس با حضور دکتر انعام، مدیرکل شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان، دکتر قبله ایاز محمود، رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی، مفتی محمد زبیر، عضو شورای ایدئولوژی اسلامی، سید سعادت علی شاه، سجاده نشین زیارتگاه منطقه "چورا شریف" و سایر علما برگزار شد.

(منبع: روزنامه جنگ ۲۷ دیماه ۱۴۰۰).

 علامه اظهار بخاری: دولت  باید نظام و سبک خلافت خلیفه اول را مطالعه کند.

علامه پیر سید اظهار بخاری، عالم برجسته دینی (اهل سنت دیوبندی) در کنفرانس شأن صدیق اکبر در مسجد محمدی (ص) در منطقه لعل کرتی شهر راولپندی گفت: دولت پاکستان باید دوران خلافت خلیفه اول را برای تأسیس دولت به سبک دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه مطالعه کند. وی گفت: هر لحظه زندگی خلیفه اول در محبت و سیرت پیامبر اکرم (ص) سپری شد. رسالت زندگی صدیق اکبر این بود که صادق الامین (پیامبر) را با تمام وجود دوست بدارد. صدیق اکبر، خلیفه اول و فرمانروای دولت مدینه پس از پیامبر اکرم (ص) همه دارایی خود را برای مصطفی (ص) عرضه کرد، اما ما نظام مصطفی (ص) را حتی بعد از صرف ثروت پاکستان نیز اجرا نمی کنیم. حضرت ابوبکر صدیق تصویر کاملی از اطاعت پیامبرا کرم (ص) بود. اظهار بخاری با بیان اینکه زندگی ابوبکر همزمان با خلافت با مشکلات زیادی مواجه شد، اما وی با احترام و هوش فراوان بر همه امور فائق آمد و زندگی جمعی را در پرتو قرآن و سنت به گونه ای سامان داد که در تاریخ بی سابقه است. وی همچنین در ادامه گفت: در شب هجرت سمی بر اثر گزش مار در بدن ابوبکر صدیق پخش شد، اما با دهان مبارک پیامبر اکرم (ص) آن سم تبدیل به پادزهر شد. به همین ترتیب، ایجاد دولت به سبک دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه، برای از بین بردن سم تروریسم و ​​فحشا که در پاکستان گسترش یافته است، بسیار ضروری است.

(روزنامه نوای وقت ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰)

توضیح: علامه اظهار بخاری، رئیس کمیته صلح و امنیت شهر راولپندی می باشند و در مراسم شیعیان در پاکستان شرکت کرده و همواره نسبت به اهل بیت (ع) اظهار محبت می کند. وی همچنین برای وحدت و همبستگی نیز تاکید می کند.

 اظهارات علامه طاهر اشرفی در "سمینار سیدنا صدیق اکبر".

 علامه طاهر محمود اشرفی، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان و خاورمیانه و رئیس شورای علمای پاکستان گفت: همه توطئه ها برای گسترش هرج و مرج و فساد در کشور را با اتحاد خنثی خواهیم کرد. پیام پاکستان قانون رفتاری و یک سند متفق الیه پس از قانون اساسی پاکستان است، به هر صورت اقدام علیه متخلفان صورت می گیرد، نظام خلافت مبتنی بر عدالت عادلانه است. اگر طبقه ثروتمند شروع به پرداخت زکات کند، آن وقت هیچ فقیری گرسنه به رختخواب نمی رود، همه باید برای دولتی مثل دولت مدینه مبارزه کنند. در نظام خلافت و ملوکیت بین عدالت و پاسخگویی تفاوت وجود دارد، هیأت علمای متحد در سه سال گذشته یک کار تاریخی انجام داده است، نسل جوان باید نفرت را ریشه کن کند تا پیام واقعی اسلام یعنی اعتدال به جهان منتقل شود، نقش مثبت منبر و رسانه ها به تنهایی می تواند در پیشرفت کشور و ملت نقش بسزایی داشته باشد، وی همچنین گفت: نخست وزیر پاکستان دستور قانونی شدن توصیه های شورای ایدئولوژی اسلامی را صادر کرده است، توهین به مقدسات و تکفیر توسط علما و رهبران همه مکاتب اسلامی حرام اعلام شده است، پیروی از پیام پاکستان باعث ارتقاء هماهنگی بین ادیان و مذاهب در این کشور خواهد شد. وی این اظهارات را در "سمینار سیدنا صدیق اکبر" بیان کرد.

در این مراسم سایر علما از جمله مولانا عبد الغفار گفت: توطئه تفرقه افکنی بین مسلمانان از روز اول آغاز شده است، صدیق اکبر ضمن پاسداری از اعتقاد به ختم نبوت (ص) و ارزش های اسلامی دستور صریح داد که مصلحت در مقابل دستورات اسلامی جایی ندارد. وی گفت: در دوران "خلافت صحابه" از اقلیت ها حمایت کامل می شد، اماکن مذهبی اقلیت ها در امنیت بودند، علما و بزرگان دین باید با دولت و نهادهای امنیتی در همه سطوح برای ریشه کنی فتنه و شرارت دشمنان اسلام همکاری کنند. پیام پاکستان کد رفتاری است که توسط همه زعمای کشور امضا شده است و با افرادی که این آیین نامه رفتاری را نقض می کنند به شدت برخورد خواهد شد. پیام پاکستان این است که مذهب خود را رها نکنید و به مذهب دیگران کاری نداشته باشید، با صلح و امنیت زندگی کنید و بگذارید دیگران نیز با صلح و امنیت زندگی کنند.

(منبع: روزنامه پاکستان/ نوای وقت ۳/۴ بهمن۱۴۰۰).

 برگزاری مراسم تحت عنوان "روز صدیق اکبر و عظمت قرآن" در اسلام آباد.

تربیت فرزندان خود در علوم قرآن کریم وظیفه هر مسلمانی است. اگر نسل خود را به علوم قرآن آراسته نکنیم در تربیت کوتاهی می کنیم و اگر علوم قرآن و محبت محمدی (ص) و آل محمد (ع) را به اولادمان منتقل کنیم در دین و آخرت موفق خواهیم بود. این اظهارات را علامه هاشم حقانی در مراسمی تحت عنوان "روز صدیق اکبر و عظمت قرآن" در اسلام آباد بیان کرد. در این مراسم سایر علما سخنرانی کردند.

(منبع: روزنامه نوای وقت ۴بهمن۱۴۰۰). 

انگیزه و دلایل برگزاری مراسم یاد بود صحابه از سوی اهل سنت پاکستان:

اگر تاریخ چند دهه پیش پاکستان را بررسی کنیم، در جامعه اهل سنت پاکستان برگزاری چنین مراسم هایی بسیار کم بوده و در سطوح پایینی برگزار می شده است، اما اکنون پس از فعال شدن گروه های اهل سنت تندرو در پاکستان، این قبیل مراسم در سراسر کشور و در سطح وسیع برگزار می شوند.

در همین زمینه دو استفتاء که در همین خصوص از دو حوزه علمیه مهم اهل سنت صورت گرفته است ارائه می گردد.

با مروری به فتوای صادره از سوی حوزه علمیه بنوری شریف و حوزه علمیه دارالعلوم دیوبند هند، انگیزه و دلایل برگزاری این برنامه ها تا حد زیادی روشن می شود.

بنا به استفتاء حوزه علمیه بنوری کراچی برگزاری این برنامه ها، مقابله با عقاید باطل و به طور تاکتیکی بیان شده است و در استفتاء حوزه علمیه دارالعلوم دیوبند هند نیز به طور تلویحی به راهپیمایی در ایام گرامیداشت صحابه با هدف مقابله با شیعیان صحه گذاشته می شود.

استفتاء حوزه علمیه بنوری کراچی:

براساس استفتای حوزه علمیه بنوری شریف، یکی از مراکز دینی برجسته جامعه اهل سنت پاکستان در کراچی برگزاری ایام خلفای راشدین یا سایر بزرگان از نظر شرعی جایز نیست، این عمل باعث ثواب هم نیست، اما این مرکز برای مقابله با عقاید باطل، برگزاری این مراسم را بطور تاکتیک سیاسی پیشنهاد می کند.

لینک استفتاء:  https://www.shiatiger.com/۲۰۱۶/۰۹/ayaam-e-khulafa.html

استفتاء حوزه علمیه دارالعلوم دیوبند هند:

استفتاء دارالعلوم دیوبند هند، مرکز دینی جامعه اهل سنت دیوبندی:

سؤال شماره ۵۲۶۴۴: ما گروهی در اهل سنت داریم که می خواهد برای حفظ احترام صحابه، لایحه ای را به تصویب برسانند. آن ها مدعی مدافع نظام خلافت هستند و در ایام بزرگداشت خلفای راشدین، راهپیمایی برگزار می کنند. می گویند این راهپیمایی بخشی از دین نیست و فقط آن را برای جلوگیری از برپایی موکب های عزاداری شیعیان برگزار می کنیم. آیا این اقدام آن ها بدعت است؟ آنچه بدون درک دین انجام شود بدعت است؟ یا خیر.

پاسخ شماره ۵۲۶۴۴: آشنایی امت اسلامی با زندگی و سیره ناب صحابه (رضوان ا... علیه) و باطل دانستن نظرات مخالفان اسلام و صحابه به ویژه شیعیان بسیار مهم است، اما برپایی راهپیمایی در ایام رحلت خلفای راشدین ایراد دارد، زیرا هیچ مزیت قابل توجهی برای این اقدام خاص و راهپیمایی وجود ندارد. بدون آن هم می توان به اهداف اسلامی دست یافت. این اقدام همچنین شباهت به اقدام کسانی دارد که در عید میلاد النبی (ص) راهپیمایی برگزار می کنند و جشن می گیرند. اینکه این راهپیمایی را بخشی از دین قرار ندهید، ممکن نیست، زیرا مانع شدن از همه مردم مشکل است. اکنون این راهپیمایی بدعت نیست ولی در آینده بیم زیادی وجود دارد که این اقدام تبدیل به بدعت گردد. اغلب بدعت ها معمولاً با رویکردهای مفید جزئی شروع می شوند و پس از مدتی بدی ها به وضوح جایگزین خوبی ها می شوند، پس جایی برای توجیه نمی ماند. بنابراین باید از روش جدید ذکر شده در سوال پرهیز کرد.

لینک استفتاء دارالعلوم دیوبند: https://darulifta-deoband.com/home/ur/innovations-customs/۵۲۶۴

۴

کد خبر 10816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =