عبدالقدیر خان، ، محسن ملت و دانشمند هسته ای پاکستان که به عنوان "پدر بمب اتمی" این کشور نیز معروف است، امروز در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

دکتر عبدالقدیر خان به دلیل مشکلات ریوی به بیمارستان منتقل شد، اما نتوانست بهبود یابد و درگذشت.

نماز جنازه دانشمند هسته ای پاکستان در فیصل مسجد اسلام آباد ساعت ۱۵:۳۰ با حضور تعداد زیادی از مردم از جمله وزیران فدرال و فرماندهی ارشد نظامی پاکستان اقامه شد.

به مناسبت درگذشت محسن ملت و پدر بمب اتمی پاکستان رهبران سیاسی، دینی و نظامی پاکستان ازجمله؛ دکتر عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، عمران خان، نخست وزیرپاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده کل ارتش پاکستان، سناتور رضا ربانی، رئیس سابق سنا، شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان، سناتور سراج الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان، علامه سید ساجد علی نقوی، رهبر شیعیان پاکستان، علامه راجا ناصرعباس جعفری، دبیرکل حزب وحدت مسلمین پاکستان و سایر رهبران نسبت به درگذشت جان گداز دکتر عبدالقادر خان، ملقب به محسن ملت و پدر بمب اتمی پاکستان غم و اندوه عمیق خود را ابراز کردند و طی پیام هایی به خانواده آن مرحوم و به ملت پاکستان تسلیت گفتند.

آن ها به دکتر عبدالقدیر خان ادای احترام کردند و گفتند: درگذشت محسن ملت و پدر بمب اتمی پاکستان کمتر از یک فاجعه ملی نیست.

آن ها افزودند: قائد اعظم محمد علی جناح پاکستان را ساخت، ولی دکتر قدیرخان پاکستان را امن کرد و اکنون کشور و ملت پاکستان محسن و پدر خود را از دست داده است.

بر اساس گزارش بی بی سی اردو، وزارت کشور پاکستان طی بیانیه ای اعلام کرد: به مناسبت درگذشت محسن ملت و پدر بمب اتمی پاکستان پرچم ملی پاکستان نیمه افراشته خواهد ماند.

علامه سید مرید حسین نقوی، معاون رئیس نهاد حوزوی "وفاق مدارس شیعه پاکستان"، ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت دکتر عبدالقدیر خان، دانشمند برجسته هسته ای پاکستان، گفت: مرحوم محسن ملت پاکستان است و پاکستان به دلیل سخت کوشی ایشان به قدرتی هسته ای تبدیل شده است.

وی گفت: دکتر عبدالقادر با تقویت امنیت و دفاع ملی کشور را برای مقابله با تجاوزات خارجی تقویت کرد و در تقویت دفاع ملی نقش کلیدی و ایده آلی را ایفا کرد. https://wifaqtimes.com/۲۳۳۸۴/

نگاهی به زندگی دکتر عبدالقادر خان:

دکتر عبدالقدیر خان در سال ۱۹۳۶ میلادی در منطقه بوپال هند متولد شد و پس از استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷میلادی به همراه خانواده اش به پاکستان مهاجرت کرد.

دکتر عبدالقدیر خان در سال ۱۹۶۷ میلادی مدرک مهندسی خود را از دانشگاهی از هلند دریافت کرد و دکترای خود را در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاهی در بلژیک دریافت کرد و بعداً به آزمایشگاه تحقیقاتی دینامیک فیزیکی در آمستردام پیوست. در ماه می ۱۹۹۸ میلادی، پاکستان بمب اتمی را تحت نظارت دکتر عبدالقدیر خان با موفقیت آزمایش کرد.

دکتر عبدالقدیر خان، دانشمند هسته ای پاکستان، نخستین پاکستانی است که ۳ جایزه ریاست جمهوری دریافت کرد.

کد خبر 11064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =