ساختمان آکادمی (دانشگاه هنر) در دهه ۵۰ قرن ۱۹ ساخته شده است و یکی از بناهای تاریخی و نمونه بارزی از میراث فرهنگی گرجستان است. ویژگی بارز این بنا ترکیب معماری اروپایی و شرقی آن و جاذبه اصلی آن " اتاق آیینه ها" می باشد که توسط استادان هنرمند ایرانی/قاجاری به سبک هنر دوره قاجار ساخته شده است. و سالن آینه ایی با دکور های خاص فضای داخلی کاخ های شرقی تزئین شده اند.

تاریخچه:

ساختمان آکادمی (دانشگاه هنر) در دهه ۵۰ قرن ۱۹ ساخته شده است و یکی از بناهای تاریخی و نمونه بارزی از میراث فرهنگی گرجستان است. ویژگی بارز این بنا ترکیب معماری اروپایی و شرقی آن و جاذبه اصلی آن " اتاق آیینه ها" می باشد که توسط استادان هنرمند ایرانی/قاجاری به سبک هنر دوره قاجار ساخته شده است. و سالن آینه ایی با دکور های خاص فضای داخلی کاخ های شرقی تزئین شده اند.

دوره پیش از تأسیس:

پیش از تأسیس، آکادمی هنر تفلیس زندگی فعالی داشت. در سال ۱۸۷۴، "انجمن هنر" اولین مدرسه هنری ابتدایی را در گرجستان-تفلیس تأسیس کرد. در سال ۱۹۰۱ مدرسه متوسطه نقاشی و مجسمه سازی در تفلیس زیر نظر مدرسه هنر امپراتوری سنت پترزبورگ افتتاح شد. قبل از سال ۱۹۲۱، مدارس هنر خصوصی در تفلیس و سایر شهرهای گرجستان وجود داشت. در پایان سال ۱۹۲۱، به اصطلاح کارگاه های هنری عالی، و در اوایل سال ۱۹۲۲ موز تویدزه یک استودیوی مردمی را تأسیس کرد.

جامعه گرجستان به خوبی می دانست که همه اینها برای بهبود آموزش هنر در گرجستان کافی نیست و باید یک موسسه آموزشی عالی هنری تأسیس شود که در آن جوانان مستعد به تحصیل ادامه دهند. انجمن هنرمندان گرجستان که توسط دیمیتری شواردنادزه در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد، فعالانه در این امر شرکت داشت. این فعالیت سرانجام در سال ۱۹۲۲ نتیجه داد.

در ۸ مارس ۱۹۲۲، با تصمیم کمیساریای آموزش مردمی، آکادمی هنر گرجستان (که در ابتدا نیز نامیده می شد) تأسیس شد - اولین مدرسه عالی هنر در گرجستان و کل قفقاز، و یکی از سه آکادمی (لنینگراد، آکادمی های ریگا و تفلیس) در اتحاد جماهیر شوروی. در متن کمیساریای خلق آمده است: این آکادمی بر اساس اصول طبیعت زنده بنا شده است تا مطالعه همه رشته های پلاستیکی در گرجستان را تسهیل کند.

در مرحله اول چهار دانشکده نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک و معماری تأسیس شد. بعداً در سال ۱۹۲۵ یک کارگاه سرامیک بر اساس مدرسه سرامیک آکادمی افتتاح شد و قبلاً در پاییز سال ۱۹۲۷ یک بخش سرامیک در دانشکده مجسمه سازی تأسیس شد.

از ۲۲ آوریل ۱۹۲۲، آکادمی توسط شورایی از اساتید با اعضای زیر اداره می شد: گیگو گاباشویلی، ایاکوب نیکولادزه، اوگنی لانسره، موز تویدزه، ایوزب چارلمان، اقیشه تاتوسیان، هنریخ هرینفسکی، آناتولی کالگین، نیکولوز سووروف. در ۱۴ مه ۱۹۲۲، در جلسه شورای اساتید آکادمی، اولین رئیس آکادمی انتخاب شد - موسس مدرسه هنر گرجستان، پروفسور گیورگی چوبیناشویلی بود.

از سال ۱۹۳۰، آکادمی هنر دستخوش اصلاحات شد. در سال ۱۹۳۱ مؤسسه تعطیل شد.  در عوض، دانشکده هنرهای زیبا در مؤسسه آموزشی تفلیس تأسیس شد که فاقد پایگاه مناسب و معلمان مناسب بود. دانشکده معماری به موسسه ساخت و ساز پیوست. در ۱ فوریه ۱۹۳۳، آکادمی هنر بازسازی شد و از آن زمان به آکادمی دولتی هنر تفلیس تغییر نام داد.

دانشکده های نقاشی، گرافیک، مجسمه سازی، سرامیک، و دانشکده معماری - تنها در سال ۱۹۳۷ بازسازی شدند. پس از مرمت، داویت کاکابادزه رئیس بخش نقاشی، ایاکوب نیکولادزه رئیس بخش مجسمه سازی، موز تویدزه رئیس بخش نقاشی، الکساندر پیتسکلاوری رئیس بخش سرامیک و شالوا امیراناشویلی بودند. رئیس گروه تاریخ هنر گئورگی سسیاشویلی، آپولون کوتاتلادزه، لادو گریگولیا، سیمون ناداره ایشویلی، کورنلی سانادزه، سیلووان کاکابادزه، کنستانتین مرابیشویلی و دیگران پیش از این در میان معلمان آکادمی ظاهر شده اند. نمایشگاه های آثار دانشجویی از سال ۱۹۳۳ هر ساله برگزار می شود.

دپارتمان نقاشی در سال ۱۹۴۳ به ریاست سرگو کوبولادزه تأسیس شد. در سال ۱۹۴۷، به ابتکار دیوید کاکابادزه، یک کارگاه تئاتر به سرپرستی خود این هنرمند تأسیس شد (بعداً این کارگردانی توسط هنرمند مشهور تئاتر گرجستان پارنائوز لاپیاشویلی هدایت شد). آزادی خلاق در اواخر دهه ۱۹۴۰ و اوایل دهه ۱۹۵۰ به شدت محدود شد. هنرمند داویت کاکابادزه از آکادمی اخراج شد. نسل جدیدی از هنرمندان معلم در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ به آکادمی آمدند. همکاری با هنرمندان با استعداد باعث ارتقاء سطح و اقتدار مدرسه شد. به منظور نوسازی تجدید آموزش در اتحاد جماهیر شوروی، تهدید بسته شدن آکادمی هنر در اواخر دهه ۱۹۵۰ ایجاد شد. رئیس وقت آکادمی (۱۹۵۹-۱۹۷۲)، پروفسور Apolon Kutateladze، فعالانه در تلاش برای نجات آکادمی بود.

در این دوره به توسعه هنرهای کاربردی توجه شد. در سال ۱۹۵۹ بخش‌های تزیینات هنری پارچه، مدل‌سازی هنری پوشاک، مصنوعات چوبی و فلزی و هنرهای صنعتی تأسیس شد. در سال ۱۹۶۱، یک بخش برای دکوراسیون محصولات پلاستیکی افتتاح شد. در سال ۱۹۶۱ دانشکده هنرهای تزیینی و کاربردی بر اساس تمامی رشته های هنرهای تجسمی تأسیس شد. بخش مرمت در سال ۱۹۶۶ افتتاح شد و در سال ۲۰۰۴ به دانشکده تبدیل شد. در سال ۱۹۶۷ با تلاش فراوان پروفسور لوان رچئولیشویلی و با حمایت واختانگ بریدزه و دیگران، دانشکده تاریخ و تئوری هنر تأسیس شد که اولین شماره آن در سال ۱۹۷۲ منتشر شد. در سال ۲۰۰۵، دانشکده مرمت با دانشکده تاریخ و تئوری هنر ادغام شد. دانشکده هنرهای رسانه ای در همان سال تاسیس شد. در ژانویه ۲۰۰۶ به موسسه عکاسی پیوست. 

امروزه آکادمی هنرهای زیبا دارای پنج دانشکده شامل: هنرهای زیبا، معماری، مرمت / تاریخ و تئوری هنر، طراحی و هنرهای رسانه ای و همچنین دو موسسه علمی تحقیقاتی است.این آکادمی در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ دانشجو دارد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و... تحصیل می کنند.

ماموریت آکادمی دولتی هنر تفلیس:

ایجاد ارزش های جهانی در جامعه، تحقیقات هنری خلاق در زمینه هنرهای زیبا، طراحی، هنر رسانه، معماری، مرمت/حفاظت و تاریخ و تئوری هنر.ارزش‌های فرهنگستان هنر مبتنی بر اصول آزادی خلاقانه و آکادمیک است و هدف آن حفظ، تولید و توسعه سنت‌های فرهنگی ملی برای تضمین رفاه عمومی و ادغام آبرومندانه در عرصه بین‌المللی است.

موزه:

در سال ۱۹۲۸ به رهبری الکساندر دودوچاوا، رئیس آکادمی هنر، منتقد هنری مشهور، صندوقی برای بهترین آثار دانشجویان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی آکادمی تأسیس شد. مجموعه با نقاشی های استادان آکادمی هنرو دیگر هنرمندان برجسته متعلق به آنها غنی شد. اینها آثار رشته‌های مختلف هنری در طول زمان (فلزکاری، نمد، مهر زنی، میناکاری و غیره)، آثار هنر تزئینی هستند.

 در دهه ۱۹۹۰، موزه‌ای در طبقه دوم ساختمان تاریخی فرهنگستان هنر در تالارهایی با تزئینات هنری متاخر ایرانی (معروف به «تالارهای آیینه‌ای») تأسیس شد. این موزه در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ اثر از هنرمندان رشته های مختلف هنری را حفظ نموده است.

کتابخانه:

 کتابخانه آکادمی دولتی هنر تفلیس در سال ۱۹۲۴ ، دو سال پس از افتتاح آکادمی هنر گرجستان (تفلیس فعلی) تأسیس شد . بنیانگذار آن اولین رئیس آکادمی، منتقد هنری مشهور گیورگی چوبیناشویلی بود. کاخ جامعه زیبای قفقازی که در آن زمان در کاخ قرار داشت، خانه طاق‌ها و شاخ و برگ‌های باشکوهی است که در اینجا حفظ شده‌اند. بعدها، انتشاراتی از کتابخانه های شخصی گیگو گاباشویلی، معلم آکادمی، و پروفسور هنریک هرینفسکی، سرکوب شده در سال ۱۹۳۷ ، به آن اضافه شد . برخی از کتاب ها با امضاها و نمایشگاه های هنری هرینفسکی، النه آخلدیانی و هنرمندان دیگر تزئین شده اند.

کتابخانه بارها مکان خود را تغییر داد، در سالن اجتماعات و آینه، در دفتر رئیس فعلی قرار داشت. اکنون در طبقه اول یک ساختمان جدید قرار دارد .امروزه در کتابخانه آکادمی بیش از ۳۵ هزار آلبوم منحصر به فرد از کشورهای مختلف جهان، نقاشی دوران، جهت‌ها، رشته‌های مختلف هنرهای زیبا و کاربردی، طراحی، معماری و همچنین ادبیات داستانی و مرجع ویژه به زبان‌های مختلف نگهداری می‌شود. (گرجی، انگلیسی، فرانسوی) علاوه بر کتاب، اسناد مختلف آلمانی، روسی، چینی، فارسی و... در کتابخانه نگهداری می شود.

پروژه های آموزشی جالب، نمایشگاه-مسابقه، سخنرانی و نشست با نویسندگان همراه با سازمان های خارجی و داخلی انجام می شود.این کتابخانه به سازمان ها، افراد، هنرمندان، پژوهشگران از گرجستان و خارج از کشور، رسانه های الکترونیکی و چاپی، بازیابی اطلاعات و رسانه های تصویری، مشاوره کمک می کند.این کتابخانه علاوه بر دانشجویان و کارکنان آکادمی مورد استفاده دانشجویان سایر موسسات آموزش عالی، کلیه علاقمندان می باشد.

گالری:

 پس از بازسازی ساختمان تاریخی آکادمی دولتی هنر تفلیس ، چندین فضای نمایشگاهی ایجاد شد. در سال ۱۹۸۱، ساختمان ۱۹ خیابان شاردن، آزمایشگاه دپارتمان نساجی را در خود جای داد که در آنجا کارهای دوره ملیله، فرش و قالیچه را به پایان رساند. به دلیل انباشته شدن تعداد زیادی از آثار، به ابتکار گیوی کندرلی و تاماز نوتسوبیدزه و با حمایت بانک جهانی، ساختمان در سال ۲۰۰۱ بازسازی شد. یک طبقه دیگر به مجموعه اختصاص داده شد و موزه ملیله دایر شد.یک فضای نمایشگاهی کوچک در طبقه اول موزه گوبلین وجود دارد که گالری در آن قرار دارد. تمرکز اصلی گالری رسانه های مدرن است. از این فضا برای پروژه های مفهومی اکشن نیز استفاده می شود.

مراکز تحقیقاتی:

۱-موسسه ارتباطات تصویری و هنرهای رسانه ای 

اهداف و جهت‌های اصلی:

الف) حمایت از تعریف فعالیت‌های خلاقانه، علمی-پژوهشی دانشکده هنرهای رسانه‌ای.  ب) انجام تحقیقات با محوریت دانش و کیفیت نوین دانشکده هنرهای رسانه ای و ارتقای یکپارچگی با فرآیند آموزشی. ج) مشارکت در برنامه ریزی خط مشی علمی دانشکده هنرهای رسانه ای. د) هماهنگی فعالیت های مراکز خلاق و پژوهشی دانشکده هنرهای رسانه ای. ه) تعیین شرایط کمک هزینه سالانه برای کمک هزینه تحقیقاتی اعلام شده توسط مرکز تحقیقات علمی رسانه های دیجیتال و مدل سازی هندسی دانشکده هنرهای رسانه ای آکادمی TSM، سازماندهی مراحل انتخاب، شناسایی و نظارت بر پروژه برنده. و) همکاری نهادی با سازمان‌های بین‌المللی، محلی، منطقه‌ای و سازمان‌های تجاری و غیرتجاری دولتی و غیردولتی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در زمینه‌های علمی، خلاقانه، فرهنگی و اطلاعاتی. برقراری ارتباط با دانشگاه های خارجی و بخش بازرگانی از طریق خدمات مربوطه دانشگاه به منظور عمومیت بخشیدن به نتایج تحقیق. ز) اجرای برنامه های مختلف و تحریک تحرک (کارآموزی، آموزش، برنامه های مبادله، کمک هزینه تحصیلی، بورسیه تحصیلی، تحقیقات علمی مشترک، دعوت از متخصصان برجسته برای سخنرانی- سمینارها، برگزاری سمینارهای بین المللی، کنفرانس ها، سمینارهای بین المللی برای توسعه آموزشی و دانشگاهی بین المللی. پژوهشگران آکادمی TSM) حمایت از مشارکت کارکنان دانشگاه در کنفرانس ها و غیره) .ح) تسهیل در برگزاری کنگره های بین المللی، کنفرانس ها، سمینارها، سمپوزیوم ها و نمایشگاه ها در گرجستان و خارج از کشور.ط) مشارکت در فرآیند آموزشی، حمایت از هدایت علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری.

۲-واحد تحقیقاتی مستقل مرمت، تاریخ هنر و تئوری    

اهداف وفعالیت‌های مرکز:

الف)روش‌های تشخیصی پژوهشی بین‌رشته‌ای هنر.ب)تحقیق ،آزمایش مواد حفاظتی. ج) بررسی تجارب بین‌المللی آموزش در زمینه‌های حفاظت از میراث فرهنگی و حفاظت / مرمت و ارائه فرآیند آموزشی بر اساس پژوهش.د) تحقیق روش شناسی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و حفاظت / مرمت و معرفی آخرین تجربیات بین المللی.هـ) تأمین منابع نظری و فنی مورد نیاز برای فرآیند تحقیق و تدریس.و) اجرای کارهای عملی مورد نیاز برای فرآیند تحقیق و آموزش.ز) اجرای طرح‌ها در زمینه حفاظت و حفاظت / مرمت میراث فرهنگی.ح) ترویج زمینه های حفاظت از میراث فرهنگی و حفاظت / مرمت از طریق برگزاری نمایشگاه ها، سمپوزیوم ها، همایش ها، کنگره های علمی. با انتشارات پلی گرافی و الکترونیکی.ط) ترجمه و نشر ادبیات .ی) همکاری نهادی با سازمان‌های بین‌المللی، محلی، منطقه‌ای و سازمان‌های تجاری و غیرتجاری دولتی و غیردولتی و نمایندگی‌های دیپلماتیک در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اطلاعاتی.ک) برقراری ارتباط با دانشگاه های خارجی و بخش بازرگانی از طریق خدمات مربوطه دانشگاه به منظور عمومیت بخشیدن به نتایج پژوهش.ل) اجرای برنامه های مختلف برای توسعه بین المللی آموزشی و آکادمیک پژوهشگران آکادمی .(کارآموزی، آموزش، برنامه های تبادل، کمک هزینه ها، بورسیه تحصیلی، تحقیقات علمی مشترک، دعوت از متخصصان برجسته برای برگزاری سخنرانی، سمینار، کنفرانس، کنفرانس، سازمان ها، حمایت از مشارکت کارکنان دانشگاه و غیره).

دانشکده ها:

دانشکده:هنرهای تجسمی

رشته ها: نقاشی ، گرافیک، مجسمه سازی

برنامه های درسی و روش شناسی توسعه دانشکده هنرهای تجسمی، اساس فرآیندها و دستاوردهای بصری-فرهنگی مدرن گرجستان است.کارگاه های دانشکده و مسیرهای موجود در آن هم جریان های سنتی و هم مدرن هنرهای زیبای مدرن را منعکس می کند. آموزش در چند جهت انجام می شود. ابتدا دانشجویان به مبانی عمومی هنرهای زیبا تسلط پیدا می کنند و سپس با توجه به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، گرایش های علایق آنها با توجه به تخصص های ارائه شده توسط دانشکده تعیین می شود.این دانشکده تئاتر و فیلم-تلویزیون-نقاشی تخصصی دارد .

دانشکده: مرمت ،حفاظت، تاریخ هنر

 رشته ها: تاریخ و تئوری هنر، مرمت، حفاظت

هدف این دانشکده مطالعه و آموزش هنر و فرهنگ گرجستان است. تحقیقات بین رشته ای، انسجام و همزمانی فرآیند تحقیق و تدریس، که دلالت بر انباشت پتانسیل تحقیقاتی قابل توجه در دانشکده و تدریس از طریق مشارکت دانشجویان در برنامه های تحقیقاتی دارد. همچنین در زمینه مرمت، دانشکده در نظر دارد کار حفاظت از میراث فرهنگی را مطابق با استانداردهای روز دنیا به دانشجویان آموزش دهد.

دانشکده: طراحی

 رشته ها: سفال هنری، شیشه، طراحی پارچه، طراحی مد، طراحی صنعتی، پردازش هنری چوب و طراحی مبلمان، زیورآلات و پلاستیک های تزئینی فلزی

در سال ۱۹۵۹، در زمان سلطنت آپولون کوتاتلادزه، دپارتمان‌های رشته‌های مختلف هنرهای کاربردی تأسیس شد که در سال ۱۹۶۱ به همراه گروه سرامیک موجود، دانشکده هنرهای تزئینی-کاربردی را تأسیس کردند.مبتکران افتتاحیه دانشکده عبارت بودند از: رئیس آکادمی هنر، آپولون کوتاتلادزه و هنرمند و معلم داویت سیتسیشویلی.اولویت دانشکده طراحی، توسعه هویت و علایق دانشجویان در زمینه طراحی، بر اساس تحقیقات سنتی و مدرن و ترویج فعالیت های عملی مبتنی بر پژوهش است.در حال حاضر، دانشکده طراحی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش عالی تدریس می کند.

دانشکده :هنرهای رسانه ای

رشته ها: رسانه دیجیتال، گرافیک، عکاسی

درمارس ۲۰۰۵، دانشکده هنرهای کامپیوتری، گرافیک و ارتباطات بصری در آکادمی افتتاح شد. موسسه عکاسی و رسانه های جدید قفقاز در مارس ۲۰۰۶ در دانشکده ادغام شد و بعداً به دانشکده هنرهای رسانه ای تغییر نام داد.در سال ۲۰۰۷، یک استودیوی انیمیشن سازی جدید ایجاد شد که در آن دانش آموزان در تکنیک های مختلف ساخت یک فیلم انیمیشن مهارت آموزی می کنند. برخی از فیلم ها نیز جوایز و دیپلم جشنواره های بین المللی دانشجویی را دریافت کرده اند.

دانشکده: معماری

 رشته ها:طراحی داخلی، طراحی محیطی ،معماری شهری

دانشکده معماری در سال ۱۹۲۲ تأسیس و در ابتدا توسط معماران و دانشمندان مشهوری همچون: الف. کالگین، اچ. هرینفسکی، ن. سورف، جی. مچاوریانی، جی. کردیانی، جی. مخادزه، وی. بریدزه تشکیل شده بود. فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشکده پیشرفت های چشمگیری در عرصه بین المللی داشته اند.مطابق با استانداردهای بین المللی یونسکو ،دانشکده معماری آکادمی هنر یک سیستم سه سطحی تدریس - کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را معرفی می کند. بر این اساس برنامه هایی بر اساس استانداردهای آموزشی دولتی در زمینه های معماری عمران، شهرسازی، معماری منظر، معماری شهری، طراحی معماری رنگ و نور، طراحی داخلی و طراحی محیطی  در این دانشکده تدوین شده است.

https://art.edu.ge/acgeo

      

کد خبر 11424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =