گزارش ویژه از قتل مردی به گمان آتش زدن قرآن کریم در ایالت پنجاب

در تازه ‌ترین مورد از خشونت‌ های مربوط به اتهام کفرگویی، گروهی از مردم خشمگین، مردی را به گمان آتش زدن صفحاتی از قرآن کریم در ایالت پنجاب پاکستان به قتل رساندند. پلیس از بازداشت دست کم ۸۰ نفر در این رابطه خبر داد.

براساس گزارش مطبوعات پاکستان، جمعیتی خشمگین مرد معلول ذهنی را روز شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ در روستایی در نزدیکی خانیوال در ایالت پنجاب به قتل رساندند. پس از اعلام شکایت از وی به اتهام اهانت به قرآن کریم، وی در بازداشت پلیس به سر می برد تا این که به دست جمعیت خشمگین افتاد.

مراسم تشیع جنازه و خاکسپاری این مرد چهل ساله روز یکشنبه ۲۴ بهمن برگزار شد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: با این پرونده با شدت و کاملا قانونی برخورد خواهد شد. وی خواستار گزارش کاملی از این حادثه شد. وی همچنین گفت: دولت نهضت انصاف پاکستان به هیچ عنوان افرادی را که خودشان دست به اجرای قانون می ‌زنند را تحمل نخواهد کرد.

اظهارات برادر رانا مشتاق که توسط گروهی از مردم خشمگین به قتل رسید

اظهارات رانا ذوالفقار، برادر رانا مشتاق که توسط گروهی از مردم خشمگین در روستایی در نزدیکی خانیوال در ایالت پنجاب به قتل رسید، توسط مطبوعات پاکستان منتشر شد. رانا ذوالفقار در گفتگو با شبکه تلویزیون خصوصی "جیو نیوز" گفت: رانا مشتاق از  ۱۶ سال قبل دچار مریضی فلج ذهنی بود و در شهر مولتان تحت معالجه پزشکی قرار داشت. رانا ذوالفقار در ادامه گفت: از عمران خان، نخست وزیر پاکستان و عثمان بزدار، سر وزیر ایالت پنجاب درخواست کردیم تا عدالت را اجرا کنند، زیرا یک قتل ناعادلانه در این ایالت رخ داده است. https://dailypakistan.com.pk/۱۴-Feb-۲۰۲۲/۱۴۰۳۲۱۶

واکنش شدید علامه طاهر اشرفی، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان و رئیس شورای علمای پاکستان.

علامه طاهر محمود اشرفی، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان و رئیس شورای علمای پاکستان، گفت: هر چقدر فاجعه روستای "تلمبه" را محکوم کنیم، کم است. وی گفت: این روند که مردم خودشان شاکی و خودشان قاضی باشند به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و باید این روند ریشه کن شود. مسلمانانی که یک معلول ذهنی را با سنگ کشتند، به پیامبر اکرم (ص) چه پاسخی خواهند داد؟ عمران خان، نخست وزیر دستور داد که مسئولین این حادثه به شدت مجازات شوند. علامه طاهر محمود اشرفی پس از دیدار با اعضای کمیته صلح در شهر خانیوال، در کنفرانس مطبوعاتی به همراه سلمان خان، معاون بخشدار خانیوال و سید ندیم عباس، رئیس پلیس منطقه خانیوال (DPO) حاضر شد و گفت: هر کس انسان بی گناهی را کشت، گویی کل بشریت را کشته است.کسانی که بی گناهان را می کشند، از ما نیستند. فاجعه روستای "تلمبه" نشانه ای از بربریت، ظلم و وحشیگری است و بروز چنین حوادثی باعث تقویت دشمنان کشور و اسلام می شوند. رانا مشتاق که توسط گروهی از مردم خشمگین به قتل رسید، معلول ذهنی بود. دست اندرکاران این فاجعه با دشمنی با اسلام، قرآن و پاکستان چهره دین اسلام را مخدوش کرده اند. عاشق واقعی پیامبر اکرم (ص) آن کسی است که به دستور آن حضرت (ص) عمل کند. چگونه می توان به کسی حق داد که یک معلول ذهنی را با پرتاب سنگ بکشد؟ جهان امروز انگشت انتقاد به سوی دین و کشورمان نشانه گرفته است. در سایر کشورهای اسلامی از این دست اتفاقات نمی افتد، چرا فقط در پاکستان این اتفاقات می افتد؟ همه ما باید متحد شده و توطئه دشمنان خود را نقش بر آب کنیم. وی گفت: پس از حادثه تلخ شب گذشته در روستای "تلمبه"، نخست وزیر و سر وزیر پنجاب اوضاع را زیر نظر و تحت کنترل دارند. پلیس علیه بیش از ۳۰۰ نفر پرونده تشکیل داد و تاکنون ۶۲ متهم دستگیر شدند. مسئولین این حادثه به دست عدالت سپرده خواهند شد. کاری که مردم خشمگین انجام دادند، غیر قابل قبول و شایسته عفو و تحمل نیست. علامه طاهر اشرفی گفت: پاکستان بر اساس قانون اساسی و قانون کشور عمل می کند لذا اگر کسی مرتکب جرم شد، دادگاه ها و قانون وجود دارد. این فرهنگ نوظهورکه مردم خود شاکی، خود قاضی و خود جلاد باشند در هیچ کشوری قابل قبول نیست.

رئیس جمعیت اهل حدیث پاکستان فاجعه روستای "تلمبه" را محکوم و خواستار عدالت شد.

سناتور پروفسور ساجد میر، رئیس جمعیت مرکزی اهل حدیث پاکستان، قتل مرد معلولی به گمان سوزاندن صفحات قرآن کریم، توسط مردم خشمگین در روستای "تلمبه" را محکوم کرد و گفت: این قبیل حوادث به طور دائم در ایالت پنجاب در حال وقوع است و زیاد شده و متأسفانه، دولت شکست خورده، ناتوانی خود را نشان دهد. سناتور ساجد میر گفت: اتهام توهین به مقدسات به همان اندازه جرم است که خود توهین به مقدسات جرم است.

وی گفت: اتهام توهین به مقدسات موضوع حساسی است و اثبات آن به عهده متهم است. اتهامات ناموجه به هر کسی برای اهداف خود به اندازه خود اهانت به مقدسات، گناه بزرگی محسوب می شود، زیرا با طرح چنین ادعایی جان هر فردی به خطر می افتد و باعث ایجاد هرج و مرج در جامعه می شود. وی افزود: نه تنها قانون توهین به مقدسات، بلکه متهم کردن هر جرمی به هر کسی و مربوط به هر قانونی باشد، بدون هیچ مدرک و اتهام واهی، گناهی بزرگ است. در چند سال اخیر موضوع توهین به مقدسات نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته است. این اقدام بسیار ناشایست است، زیرا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: این انسان دروغگو است که بدون تحقیق مطالبی را نقل قول می کند. ما به عنوان مسلمان نباید در مورد هیچ فردی بدون تحقیق صحبت کنیم. پروفسور ساجد میر در ادامه گفت: این وظیفه دولت است که با رعایت قانون اساسی و قانون کشور، کسانی را که به افراد بی گناه اتهام می زنند را مجازات کند تا هیچ کس نتواند یک فرد بی گناه را متهم کند و جان وی را بگیرد. توهین به مقدسات و اتهام توهین به مقدسات جرم سنگینی است، اگر کسی مرتکب آن شود، باید طبق قانون مجازات شود.

https://dailypakistan.com.pk/۱۳-Feb-۲۰۲۲/۱۴۰۲۸۴۶

کد خبر 11539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =