میزبانی افطار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از متحدان مسیحی خود

به گزارش وب سایت خبری الاخبار لبنان و همچنین وب سایت المنار، در تاریخ  ۹ آوریل ۲۰۲۲ برابر ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با متحدان مسیحی خود دیدار و گفتگو کرد. براساس این گزارش دبیرکل حزب الله سفره افطار را میزبان «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان و «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان المَرَده و شماری از رهبران سیاسی ذیربط بوده و در این دیدار «روابط دوجانبه و اوضاع سیاسی لبنان و منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

https://al-akhbar.com/Politics/۳۳۴۸۳۸

https://almanar.com.lb/۹۴۳۹۸۰۶

توضیح:

میزبانی افطار سید حسن نصرالله از متحدان مسیحی خود در یکی از زمان های حساس تاریخ لبنان صورت می گیرد. قرار است انتخابات پارلمانی لبنان در کمتر از یکماه دیگر در این کشور برگزار شود و سرنوشت پست ریاست جمهوری، نخست وزیری و پارلمان این کشور برای حداقل پنج مشخص شود. بدون شک باید گفت:  همه گروههای سیاسی تمامی امکانات خود را بسیج نموده اند تا برنده این رخداد مهم سیاسی و اجتماعی باشند تا بتوانند در حکومت آینده لبنان بیشترین سهم را از آن خود کنند. از سوی دیگر مخالفان جریان مقاومت شامل جریان ۱۴ مارس و جنبش مدنی هم با هماهنگی سفارت امریکا و با بازگشت سراسیمه سفیر عربستان سعودی به لبنان در تلاش هستند تا با اتحادی قوی در مقابل جریان مقاومت، پیروزی را جشن بگیرند. جریان رقیب البته از ماههای گذشته با تلاش زیادی در صدد بحران آفرینی اقتصادی  و تشدید اوضاع بحرانی در لبنان را هم دارد. بحران سوخت، بحران قحطی نان، بحران قطعی برق و انرژی و..... از جمله این مسایل هستند. متاسفانه این جریان با تشدید فعالیت رسانه ای و مجازی خود، جریان مقاومت و حزب الله را منشاء این بحران ها معرفی می کنند و با این جریان سازی، قصد تخریب چهره مردمی حزب الله و کاهش اعتبار عمومی این جریان و کاندیداهای جریان مقاومت را در دستور کار خود دارند. حال در این شرایط حساس و پیچیده دبیرکل حزب الله با برپایی افطاری، میزبان متحدین مسیحی خود برای بررسی وضعیت میدانی جبهه مقابل و جریان مقاومت بوده است. سلیمان فرنجیه و جبران باسیل در صحنه سیاسی لبنان از متحدان اصلی حزب‌الله بشمار می‌ روند. هر دوی این اشخاص نامزد پست ریاست جمهوری بعد از پایان یافتن دوران میشل عون هستند، واختلافات بسیار شدیدشان مانع از آن شد که در سال ۲۰۱۸ و نیز انتخابات پیش روی لبنان که در ۱۵ مه برگزار می شود، ائتلاف کنند.

این اولین دیدار باسیل و فرنجیه بعد از سال‌هاست و چند روز پس از بسته شدن لیست‌های انتخاباتی هم انجام شده است. البته حاضران در این دیدار هیچ توضیحی درباره آنچه در نشست رخ داده نداده اند. اما به نظر      می رسد سید حسن نصرالله از مدتی پیش می‌کوشد که این دو متحد خود را به هم نزدیک کند به خصوص که اختلافات آنها بر سر «مسائل استراتژیک» نیست. با وجود همه اختلافات سیاسی و نزاع‌های انتخاباتی، وجه مشترک این دو جریان مسیحی لبنان اتحادشان با حزب الله است. فرنجیه اخیرا گفته بود که «منافع متحد سرسخت» خود را بر «دشمن راهبردی»اش ترجیح می‌دهد.

در خاتمه باید گفت: لبنان در شرایط تاریخی مهمی قرار دارد و مهم‌ترین مسائلی که لبنان در مرحله پس از انتخابات باید به آن رسیدگی کند، موضوع نهایی کردن مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید و تعیین تکلیف مذاکرات ترسیم مرزهای آبی با اسرائیل و استخراج منابع گازی است. علاوه بر آن جریان مخالف مقاومت و سفارت امریکا هم درصدد اجرایی کردن طرح به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط دولت بعدی لبنان و تسلط بدون منازعه بانک جهانی بر اقتصاد لبنان را دارد.

امید می رود با طرحهای ابتکاری دبیرکل حزب الله و هماهنگی ایجاد شده بین متحدین سیاسی مسیحی،  جریان مقاومت بتواند پیروز انتخابات پارلمانی پیش رو در ۱۵ ماه می ۲۰۲۲ باشد. یقیناً پیروزی جریان مقاومت در این دوره از انتخابات می تواند خواب آشفته دشمنان برای آینده لبنان را نقش بر آب کند.

کد خبر 11790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =