آغاز انتخابات پارلمانی لبنان

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان از اهمیت و جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است، چرا که انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر و هیات دولت از اختیارات نمایندگان این کشور است. قرار است انتخابات در داخل کشور۱۵ مه برابر با ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار شود و سرنوشت آینده کشور را رقم بزند.

آغاز انتخابات پالمانی لبنان در خارج کشور

به گزارش وب سایت خبری النهار لبنان در ۶ می ۲۰۲۲ برابر ۱۶ اردیبهشت ماه، انتخابات پارلمانی لبنان در گروه اول شهروندان لبنانی مقیم خارج این کشوراز جمله ایران برگزار شد. به گزارش این وب سایت خبری، وزیر امور خارجه لبنان اعلام کرد که نسبت مشارکت در انتخابات گروه اول به حدود ۶۰ درصد رسیده و مجموعا ۱۸ هزار رأی به صندوق‌های رأی در این کشورها ریخته شده است.است. «عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه لبنان، گفت که نسبت مشارکت به ترتیب در کشورهای سوریه ۸۴ درصد، ایران ۷۴ درصد، قطر ۶۶ درصد، کویت و اردن ۶۰ درصد، بحرین ۶۶ درصد، عربستان ۴۹ درصد، عمان ۶۶ درصد و عراق ۴۸ درصد بوده است.

توضیح:

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان از اهمیت و جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است و سیستم سیاسی و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر و هیات دولت از اختیارات نمایندگان این کشور است. قرار است انتخابات در داخل کشور۱۵ مه برابر با ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار شود و سرنوشت آینده کشور مشخص شود. انتخابات گروه اول روز جمعه برای شهروندان لبنانی مقیم خارج در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت و گروه دوم شهروندان در روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در کشورهایی نظیر فرانسه، امریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، انگلستان، برزیل، ترکیه  که روز تعطیلی آنها یکشنبه هست برگزار خواهد شد.

این دوره از انتخابات شاهد افزایش بی‌سابقه ثبت‌نام رأی‌دهندگان ساکن خارج از کشور بوده است. ۲۲۵ هزار و ۱۱۴ شهروند لبنانی خارج از کشور برای رأی دادن در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۰ درصد آنها ساکن اروپا هستند. در انتخابات ۲۰۱۸ فقط ۹۲ هزار و ۱۸۰ تن برای شرکت در انتخابات خارج از کشور ثبت‌نام کرده بودند که ۵۰.۷۶ درصد آنها در انتخابات شرکت کردند.

بیشترین ثبت‌نام مربوط به فرانسه (۲۸ هزارو ۸۳ نفر) و امریکا (۲۷ هزار و ۹۲۵ نفر) و کانادا (۲۷ هزار و ۴۱۳ نفر) و امارات (۲۵ هزار و ۵۲ نفر) بوده است. در این دوره از انتخابات ۱۰۴۴ نامزد در ۱۰۳ لیست انتخاباتی برای دستیابی به ۱۲۸ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

شایان ذکر است به منظور تضمین شفافیت انتخابات، از قلم‌های الکترونیک برای نوشتن رأی استفاده شده که مستقیما به دفتر مرکزی در وزارت خارجه لبنان در بیروت متصل است و دیگر اینکه گروه رقیب جریان مقاومت به همراه سفارت امریکا و عربستان سعودی در یک هماهنگی بی سابقه در تلاش هستند تا با ترفندهای مختلف از پیروزی حزب الله و جریان مقاومت در پارلمان این کشور جلوگیری بعمل آورند.

کد خبر 11974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =