تاکید بر تحکیم وحدت و روابط مردم و حکومت، در دیدار امیرخان متقی با علمای شیعه

همزمان با افزایش ناامنی ها درافغانستان و همچنین بروز شایعات درباره جنگ و درگیری در برخی مناطق شمالی، امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در جلسه شورای اجرائی شورای علمای شیعه کشور، به ریاست آیت الله صالحی مدرس، رئیس شورای علماء در محل حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) حضور یافته و با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان دیدار و پیرامون مسائل جاری کشور، مشکلات و راه حل ها گفتگو نمود.

در این جلسه ابتدا آیت الله صالحی، رئیس شورای علمای شیعه، به وزیر امور خارجه، خیر مقدم گفته و تاکید کرد: تعامل، تفاهم، تعاون و همکاری برای مردم شیعه اصل بوده و راه نجات کشور را در آن می دانند. وی افزود: شورای علما مخالف جنگ وخشونت است و تلاش می نماید از خشونت جلوگیری کرده و حفظ فضای صلح آمیز در کشور حاکم شده و امیدواریم امارت اسلامی نیز در عرصه های مختلف توجه بیشتر نماید.

در ادامه آقایان حجج اسلام والمسلمین اکبری، معاون شورای علماء، سیدحسین عالمی بلخی و سید محمد علی جاوید با تاکید بر اینکه امارت اسلامی در زمینه نظامی موفق شده تاکید کردند اما موضوعات دیگری است که با همکاری و همیاری ملت افغانستان قابل حل است.

سپس متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، ضمن اظهار مسرت از اینکه در جمع علمای شیعه حضور پیدا نموده و اقدامات انجام شده، توسط امارت اسلامی در عرصه های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بیان نموده و راجع به سیاست خارجی افغانستان توضیح داد.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان افزود: ما به تدریج با کنترل اوضاع باید به سمتی حرکت کنیم که حکومت فرا گیرتر شود. حضور همگانی، حکومت را قوی تر می سازد، مشکلات را کم و زمینه آبادی کشور را فراهم می کند.

صالح صدر؛ عضو شورای علمای شیعه افغانستان، در مصاحبه با آوا، هدف از این دیدار را استحکام روابط میان حکومت و جامعه تشیع در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.

هرچند به گفته ی وی هنوز وعده ی روشنی، برای سهم گیری شیعیان در ساختار حکومت داده نشده است؛ اما این ملاقات، روزنه ی امیدی برای احقاق حقوق جامعه ی شیعه در کشور و نویدی از تشکیل حکومت همه شمول را به همراه داشته و حاکی از آینده خوبی برای کشور می باشد.

 همچنین عبداللطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد طالبان، در صفحه توییتر خود ضمن ابراز خوش بینی از این دیدار، گفته است که رویکرد تعامل و همکاری جامعه شیعه با حکومت، کماکان ادامه دارد و مردم شیعه و هزاره جنگ را نفی می کنند.

قابل یادآوری است که پیش از این، شورای علمای شیعه به عنوان یکی از نهادهای قابل اعتماد، خواسته های جامعه شیعه را به صورت مکرر با سران طالبان، مطرح کرده بود؛ اما هنوز هیچ پاسخ روشنی در رابطه با این مطالبات دریافت نکرده است.

توضیح: در این که هدف دیدار امیر خان متقی با شورای علمای شیعه چه بوده و چرا در این مقطع صورت گرفته، هرچند جای بحث دارد، ولی تا حدودی روشن است.

متقی به احتمالی، برای جلب حمایت شیعیان برای شرکت در نشستی که قرار است از سوی این گروه در آینده و برای کسب فرآیند مشروعیت داخلی و زمینه سازی برای رسمیت یافتن بین‌المللی طالبان برگزار ‌شود، به دیدار اعضای شورای علمای شیعه رفته است، زیرا در تکمیل این فرایند به حضور و رای شیعیان شدیداً نیاز دارند.

 اما پرسش این است که طالبان برای به دست آوردن حمایت شیعیان افغانستان، تاکنون چه اقداماتی را انجام داده و یا باید انجام دهد، به نظر می‌رسد، طالبان اکنون به این نتیجه رسیده است که در برابر انتظارت خود از جامعه شیعه افغانستان، باید امتیازاتی برای آنان در نظر بگیرد، اما آیا امتیازاتی که به شیعیان داده شده و یا قرار است که داده شود، متناسب با جمعیت، نفوس و نفوذ تاریخی و فرهنگی و میدانی آنان است و یا خواهد بود؟

اما آنچه از این دیدار پیداست، آن است که دیدار امیر خان متقی چیزی شبیه دیدارهای کاندیداها در هنگام مبارزات انتخاباتی است که با گذشتن از انتخابات، همه چیز فراموش می‌شود. چیزی که اکنون وجود دارد، ناشی از حضور بسیار ناچیز شیعیان در ساختار قدرت است. احتمالاً در تمام دولت طالبان، دو شیعه به عنوان معین گماشته شده است که در مقایسه با دولت پیشین، بسیار اندک، ناچیز و کمرنگ است.

اما خواسته ی اصلی شیعیان، در گماشتن چند مامور در کابینه خلاصه نمی‌شود؛ آن‌ها خواستار حضور معنی دار در اجتماع و چارچوب قوانین افغانستان هستند و بزرگترین خواسته‌ شان هم، رسمیت یافتن فقه جعفری در محاکم و روند قضایی است.

از این منظر، طالبان تاکنون هیچ امتیازی به شیعیان نداده و نباید هم توقع داشته باشند که شیعیان صد در صد حامی آن‌ها و دولت شان خواهند بود و یا این حمایت پایدارخواهد بود.

آنچه مسلم است این است که شیعیان خواسته‌های مشخصی دارند و اگر طالبان در این موضوع صادق هستند باید حضور معنادار شیعیان را بپذیرند.[۱]

منبع:خبرگزاری صدای افغان(آوا)

تهیه و تدوین : حمیدرضا شیرزاد کارشناس فرهنگی افغانستان ۱۴۰۱/۲/۲۰

 

[۱] تاریخ انتشار ۱۷ اردیبهشت تاریخ روئیت ۱۸ اردیبهشت https://avapress.com/fa/۲۶۱۳۹۶

کد خبر 12078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =