برگزاری انتخابات سرنوشت ساز پارلمان لبنان

جریان مقاومت توانست در انتخابات دوره بیستم پارلمان با کسب ۶۲ کرسی وضعیت سیاسی خود را تثبیت نماید. در دوره نوزدهم جریان مقاومت ۷۱ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی را بدست آورد. کاهش آماری کرسی های مقاومت به دو دلیل صورت گرفت. اول ریزش آراء جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل بود که به دلیل پول پاشی فراوان سفارت عربستان سعودی در بخش مسیحی نشین و همراه نمودن سمیر جعجع صورت گرفت. و عامل دوم جریان سازی سفارت امریکا و تشکیل جامعه مدنی بود که البته با اعتراضات مدنی در ۲۰۱۹ شکل گرفت و توانست آراء خاکستری بخش سنی نشین و مسیحی نشین را بخود جذب نماید.

برگزاری انتخابات پالمانی لبنان

فرایند بیستمین دوره انتخابات پارلمانی لبنان در تاریخ ۱۵ ماه می ۲۰۲۲ برابر ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۷ صبح (۸:۳۰ به وقت ایران) آغاز و تا ساعت ۱۹ (۲۰:۳۰ به وقت ایران) در سراسر لبنان ادامه یافت. دراین دوره از انتخابات قانونگذاری که هر۴ سال یکبار برگزارمی شود، شهروندان لبنانی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در محل زادگاه و محل صدور شناسنامه خود حضور یافته واز میان ۱۰۳ لیست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی به کاندیدای مورد علاقه خود رای دادند. براساس اعلام وزارت کشور لبنان ۴۱ درصد واجدین شرایط در این دوره از انتخابات پارلمانی شرکت کردند. تعداد واجدین رأی در این دوره از انتخابات لبنان ۳،۹۶۷،۵۰۷ نفر بود که در مقایسه با ۳،۷۴۶،۴۸۳ نفری در سال ۲۰۱۸، تعداد ۲۲۱،۰۲۴ نفر بیشتر شده است. از این میان ۱،۳۶۱،۵۴۶ نفر مسیحی و ۲،۵۸۴،۹۹۳ نفر مسلمان هستند.

ملاحظه کارشناسی:

نتایج این دوره از انتخابات پارلمانی بصورت کلی و در مقایسه با دوره قبل ۲۰۱۸ حکایت از کاهش نسبی مشارکت مردمی به دلیل بحران اقتصادی را دارد. همچنین گرچه جریان ضد مقاومت طی دو سال اخیر با مدیریت سفارت امریکا و عربستان سعودی تلاش مستمری داشتند تا جریان مقاومت را از صحنه سیاسی لبنان حذف و در این راستا در جهت تخریب ائتلاف مقاومت از هیچ اقدامی هم فروگذاری نکردند و لذا در فعالیت های سازماندهی شده رسانه ای خود تمامی مشکلات اقتصادی لبنان از قبیل کاهش ارزش پول ملی، بحران سوخت،ایجاد قحطی و گرسنگی، فساد اداری و انفجار بندر بیروت و...... را به جریان مقاومت و حزب الله منتصب کردند تا شاید بتوانند اقبال مردمی از این جریان را به نفع خود مصادره نمایند. ولی با تدبیر هوشمندانه دبیرکل حزب الله و سایر همپیمانان، جریان مقاومت در این دوره از انتخابات خود را در پارلمان تثبیت کرد.

کد خبر 12288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =