کنفرانس اسلامی آلمان؛ مجمعی برای گفت‌وگو میان دولت فدرال و مسلمانان

وزیر کشور آلمان خواستار گسترش ارتباط دولت آلمان با مسلمانان است. او به تازگی در گفت‌وگو با انجمن‌های اسلامی، اعلام کرد که می‌خواهد از کنفرانس اسلامی آلمان به عنوان مجمع مرکزی برای گفت‌وگو میان دولت فدرال و مسلمانان آلمان استفاده کند.

وزیر کشور آلمان خواستار گسترش ارتباط دولت آلمان با مسلمانان است. او به تازگی در گفت‌وگو با انجمن‌های اسلامی، اعلام کرد که می‌خواهد از کنفرانس اسلامی آلمان به عنوان مجمع مرکزی برای گفت‌وگو میان دولت فدرال و مسلمانان آلمان استفاده کند.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال معتقد است که گفت‌وگوهای میان دولت فدرال و مسلمانان باید ادامه یابد. از نگاه او، برگزاری کنفرانس اسلامی آلمان بهترین راه ارتباط مسئولان دولت فدرال با مسلمانان است. وزیر کشور همچنین معتقد است که این رویداد می‌تواند به انسجام اجتماعی و همکاری گروه‌های مختلف اسلامی کمک کند، اما باید تغییراتی در آن ایجاد شود.

کنفرانس اسلامی آلمان به ابتکار ولفگانگ شویبله، وزیر کشور وقت آلمان در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد. شویبله در سخنرانی خود به مناسبت اولین کنفرانس اسلامی آلمان گفت: «اسلام بخشی از آلمان و اروپا است و مسلمانان بخشی از زمان حال و آینده ما هستند.». از آن زمان تاکنون، این کنفرانس به عنوان پلت‌فرم گفت‌وگوی میان اعضای دولت مرکزی و نمایندگان اسلام در آلمان عمل کرده است. هدف از این کنفرانس، ایجاد یکپارچگی مذهبی، سیاسی و اجتماعی میان ۵.۵ میلیون مسلمان است. به گفته وزیر کشور کنونی آلمان، برنامه‌ریزی برای مرحله جدید کنفرانس اسلامی در حال انجام است.

فایزر در این باره گفت:« کنفرانس اسلامی کمک کرد تا اهمیت حضور مسلمانان در جامعه امروز ما بیشتر مشخص شود و به همین‌ دلیل، شاهد پذیرش بیشتر مسلمانان در حوزه‌های مختلف هستیم. در این راستا، می‌توان به ورود درس معارف اسلامی به مدارس دولتی، تأسیس رشته الهیات اسلامی در دانشگاه‌های دولتی، مشارکت مسلمانان در امور خیریه و یا در بحث‌های اجتماعی اشاره کرد.

او در عین حال خاطرنشان کرد که بسیاری از مسلمانان در آلمان، اسلام‌هراسی را تجربه می‌کنند: «اسلام‌هراسی می‌تواند از دو جهت برای مسلمانان آلمان، ناراحت‌کننده باشد. یعنی آن‌ها هم به عنوان پیروان دین اسلام، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و هم اغلب به دلیل پیشینه مهاجرت، تحت قضاوت و پیش‌داوری هستند. به همین دلیل من معتقدم که کنفرانس اسلامی آلمان، سیگنال بسیار واضحی برای همه کسانی می‌فرستد که نمی‌خواهند واقعیت موجود جامعه ما را بپذیرند. این کنفرانس به تمام شهروندان در آلمان یادآوری می‌کند که مسلمانان و مذهب آن‌ها، به جامعه ما تعلق دارند. به اعتقاد من دولت باید به نگرانی‌های موجود دو طرف نیز رسیدگی کند و پیش‌داوری‌ها را از میان بردارد.»

به گفته فایرز، در دور جدید کنفراس اسلامی آلمان، موضوعاتی مانند “ارتقای انسجام اجتماعی”، “جلوگیری از دشمنی” و “ساختارهای سازماندهی‌شده توسط مسلمانان” به صورت دقیق‌تر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

منبع: سایت اسلام

لینک گزارش:

https://islam.de/33940

کد خبر 12317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =