اصلاحات در قانون اساسی واتیکان

در جریان اصلاحات پاپ "فرانسیس" در تشکیلات کلیسای کاتولیک، قانون اساسی مقر مقدس(واتیکان) با نام لاتین (Praedicate Evangelium) به معنای "موعظه انجیلی" نیز اصلاح گردید.

در جریان اصلاحات پاپ "فرانسیس" در تشکیلات کلیسای کاتولیک، قانون اساسی مقر مقدس(واتیکان) با نام لاتین (Praedicate Evangelium) به معنای "موعظه انجیلی" نیز اصلاح گردید.

این اصلاحات توسط اعضاء شورای منصوب پاپ "فرانسیس"، پس از سال ها بازبینی قانون اساسی پیشین واتیکان انجام یافت، که سال ۱۹۸۸ م. در زمان پاپ "ژان پل دوم" تدوین گردیده بود.

اصلاحیه جدید  قانون اساسی واتیکان، که در تاریخ ۱۹ ماه مارچ سال جاری میلادی(۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰)، مشتمل بر ۲۵۰ بند انتشار یافته بود؛ از روز پنجم ماه ژوئن سال جاری میلادی(۱۵ خردادماه ۱۴۰۱) اجرایی گردید.

در این اصلاحیه که با هدف اصلی نوسازی ساختار اداری واتیکان تهیه شده، شوراها؛ مجامع؛ بخش‌ها؛ دوایر و... تشکیلات واتیکان از نو ساختارمند گردیده و فعالیت های هم رسته، زیر نظر یک دپارتمان هماهنگ می گردد؛ که از میان آن ها مطابق سلسله مراتب، دپارتمان "آموزه‌های مسیح" در بالاترین رتبه قراردارد؛  و مستقیماً زیر نظر شخص پاپ اداره می شود.

 مطابق آن چه در متن اصلاحیه از آن به عنوان روند"تمرکز زدایی سالم" نام برده شده، تمرکز زدایی مدیریتی در تشکیلات مرکزی کلیسای کاتولیک، با واگذاری مناصب اداری بیشتر به اسقف ها و افزایش  واگذاری مسؤلیت  به  کشیشان در سراسر جهان پیش بینی شده است.

اصلاحیه جدید قانون اساسی واتیکان جهت اجرایی نمودن این"تمرکز زدایی سالم"، به طور بی سابقه ای، انتصاب غیر روحانیان و زنان در مناصب ارشد مدیریتی و اداری تشکیلات کلیسای کاتولیک؛ تا سطح معادل وزیر؛ بالاترین مقام اداری در واتیکان را نیز قانونمند ساخته است.

پس از صدور حکم اخیر پاپ "فرانسیس" مبنی بر جواز قرائت کلام خدا و مساعدت به کشیش در اجرای مراسم عشای ربانی توسط زنان و دستور تشکیل یک کمیته تخصصی جهت تحقیق در خصوص امکان انتصاب زنان در مقام شماس[۱]، رضایت برخی زنان مشارک در اجرای امور کلیسایی؛ به ویژه فعالان کلیسایی حقوق زنان تأمین نگردید و این گروه خواستار انتصاب زنان به مقام کشیش بودند و از این منظر، اصلاحیه جدید می تواند ترفندی باشد، که با صدور مجوز  انتصاب غیر روحانیان و زنان در مناصب ارشد مدیریتی و اداری تشکیلات کلیسای کاتولیک؛ مطالبه در خصوص انتصاب زنان به مقام کشیش را موقتا مسکوت نماید.

موافقان و مخالفان پاپ فرانسیس، در اصلاح طلب بودن وی اتفاق نظر دارند؛ رویه ای که علاوه بر تفسیرهای نوین نظری وی، که در مواردی با انتقادات شدید نیز مواجه گردیده؛ در حوزه عمل، با اقدامات قاطع در خصوص برخورد با فساد مالی؛ کودک آزاری و... در تشکیلات کلیسای کاتولیک همراه بوده است؛ اما، به عقیده قریب به اتفاق کارشناسان، "تمرکز زدایی سالم" در  اصلاحیه جدید قانون اساسی واتیکان و قانونمند سازی انتصاب غیر روحانیان و زنان در مناصب ارشد مدیریتی و اداری تشکیلات کلیسای کاتولیک؛ تا سطح معادل وزیر؛ یعنی بالاترین مقام اداری در واتیکان؛ که پیش از این تنها در انحصار اسقف‌ها و کاردینال‌ها بوده؛ دیگر اصلاحات نیست و انقلاب در تشکیلات کلیسای کاتولیک محسوب می گردد؛ حال آن که، این جواز انتصاب، با نظر به مطالبه سابق الذکر در خصوص انتصاب زنان به مقام کشیش، تنها گویای پذیرش اصلاحات بیشتر، برای به تأخیر انداختن مطالبه ای است، که در واقع اجابت آن، انقلاب در تشکیلات کلیسای کاتولیک محسوب می گردد.  

منابع

    https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2022/03/19/0189/00404.html

https://www.vaticannews.va/it/papa/news/2022-06/editoriale-andrea-tornielli-costituzione-praedicate-evangelium.html

https://www.vaticannews.va/it/vaticano/news/2022-05/cardinale-maradiaga-praedicate-evangelium-riforma-curia-romana.html

https://it.wikipedia.org/wiki/Praedicate_evangelium

 

[۱]  شماس مقامی در کلیسای کاتولیک است؛ که کشیش را در اجرای مراسم عروسی؛ غسل تعمید؛ و ختم مساعدت می نماید؛ و مانند مقام کشیشی در کلیسای کاتولیک، در حال حاضر، در انحصار مردان است.

کد خبر 12811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =