مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان

سال‌ها است که هفته آخر ماه ژوئن به عنوان “هفته مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان” نام‌گذاری شده است. همه می‌دانیم که تعصبات علیه مسلمانان در آلمان رو به گسترش است. از این‌رو، مسلمانان هر ساله در این زمان، تلاش می‌کنند تا توجه عمومی را به رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض نسبت به مسلمانان در جامعه آلمان جلب کنند. امسال نیز برنامه‌های مهمی در هفته آخر ژوئن برگزار شد.

سال‌ها است که هفته آخر ماه ژوئن به عنوان “هفته مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان” نام‌گذاری شده است. همه می‌دانیم که تعصبات علیه مسلمانان در آلمان رو به گسترش است. از این‌رو، مسلمانان هر ساله در این زمان، تلاش می‌کنند تا توجه عمومی را به رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض نسبت به مسلمانان در جامعه آلمان جلب کنند. امسال نیز برنامه‌های مهمی در هفته آخر ژوئن برگزار شد.

نژادپرستی علیه مسلمانان، معمولا به خشونت‌های کلامی و فیزیکی ختم می‌شود. پیش‌داوری‌ها علیه اسلام و مسلمانان، باعث افزایش هجمه درباره آنان می‌شود. طبیعی است که وقتی کلیشه‌های زیادی درباره اسلام در ذهن شهروندان آلمان وجود دارد، جامعه علیه آن‌ها موضع می‌گیرد. در چنین شرایطی، راست‌گرایان افراطی در هاناو، مونیخ و هاله جولان می‌دهند. قتل مروه شربینی، قتل‌های سریالی سازمان "زیرزمینی ناسیونال سوسیالیست"، حملات به مساجد در ۱۰ ایالت آلمان و ... نیز از آثار نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در جامعه آلمان است.

از این‌رو، شورای مرکزی مسلمانان آلمان به همراه شماری از نهادهای مدنی وابسته به اتحادیه مقابله با اسلام‌هراسی و خصومت با مسلمانان، مانند سال‌های گذشته، ۲۴ ژوئن تا اول ژوئیه سال جاری را به عنوان هفته مقابله با نژادپرستی نامگذاری کردند. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نژادپرستی علیه مسلمانان یک مشکل ساختاری است و همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از شهروندان مسلمان به دلایل نژادپرستانه امکان پیدا کردن شغل یا مکانی برای زندگی ندارند. همچنین کودکان مسلمان در مدرسه مورد تبعیض قرار می‌گیرند.کمپین امسال، با شعار “ آلمان برای بسیاری است” شهروندان را تشویق ‌کرد تا با تعصبات و کلیشه‌های خود روبرو شوند و به چنین رفتارهایی را زیر سوال برند. این کمپین تلاش کرد تا نشان دهد که نژادپرستی علیه مسلمانان در افکار و اعمال روزمره ما ریشه دارد و یک پدیده قابل توجه است.»

 در ادامه بیانیه‌ آمده است: «هرکسی که می‌خواهد به طور مؤثر با نژادپرستی مبارزه کند، باید خوب ببیند، گوش کند، همبستگی خود را با اعضای کمپین نشان دهد و با گروه‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازد.»

در این بیانیه همچنین از همه کسانی که مایل بودند؛ علیه نژادپرستی حرکتی انجام دهند، دعوت شده بود تا عکسی با هشتگ“ آلمان برای بسیاری است” بگیرند و به اشتراک بگذارند. 

امسال، ریم الابالی-رادوان، وزیر دولت در امور مهاجرت، پناهندگان و ادغام نیز حامی طرح مقابله با نژادپرستی بود. او در یک پیام ویدئویی توضیح داد:« متأسفانه نژادپرستی علیه مسلمانان بخشی از زندگی روزمره در آلمان و تهدیدی برای انسجام کل جامعه ما است. همه ما می‌دانیم که نژادپرستی لزوما با خشونت فیزیکی شروع نمی‌شود. بلکه نژادپرستی در زندگی روزمره، به صورت لفظی شروع می شود!»

در این هفته، برنامه‌های متفاوتی برگزار شد. بخش جوانان و زنان جامعه اسلامی ملی گوروش نیز، کمپین خیابانی بر ضد تبعیض علیه زنان مسلمان را برگزار کرد. این کمپین با شعار "شما می توانید آن را تغییر دهید" ترتیب داده شد. برگزارکنندگان این کمپین نیز در بیانیه ای اعلام کردند: «متأسفانه زنان مسلمان اولین هدف نژادپرستان هستند. برای آنکه آگاهی عمومی نسبت به تبعیض‌های موجود علیه زنان مسلمان افزایش یابد، ما دوباره به خیابان آمده‌ایم.»

هرچند مسلمانان هر سال تلاش می‌کنند تا توجه عمومی را به نژادپرستی و تبعیض در جامعه آلمان جلب کنند، اما دولت فدرال نیز باید توجه بیشتری به جامعه مسلمان نشان دهد. اعضای دولت باید با هر نوع نفرت و تبعیض که در جامعه وجود دارد، مقابله کنند. برای رفع این معضلات باید اقدامات اساسی صورت گیرد. علاوه بر این‌ها، باید در حوزه دیجیتال نیز شرایط بهتری فراهم شود و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی آلمان پایان یابد. 

منبع:سایت اسلامیک

لینک گزارش:

https://www.islamiq.de/2022/06/24/germanyisformany-aktionswoche-gegen-antimuslimischen-rassismus-startet/

کد خبر 13000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =