۸۹ درصد ارامنه مخالف واگذاری آرتساخ به جمهوری آذربایجان هستند

بر اساس نظرسنجی موسسه بین‌المللی گالوپ که ۲۶ لغایت ۲۸ می ۲۰۲۲ انجام شد، ۸۹.۳ درصد از شهروندان ارمنستان گفته‌اند «اگر به جمعیت آرتساخ وضعیت اقلیت ملی در آذربایجان اعطا شود» برای آنها غیرقابل قبول است. تنها ۴.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان آن را قابل قبول دانستند.

بر اساس نظرسنجی موسسه بین‌المللی گالوپ که ۲۶ لغایت ۲۸ می ۲۰۲۲ انجام شد، ۸۹.۳ درصد از شهروندان ارمنستان گفته‌اند «اگر به جمعیت آرتساخ وضعیت اقلیت ملی در آذربایجان اعطا شود» برای آنها غیرقابل قبول است. تنها ۴.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان آن را قابل قبول دانستند.

۵۱ درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به نتایج مذاکرات سه‌جانبه که ۲۲ می در بروکسل با حضور نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و شارل میشل رئیس اتحادیه اروپا برگزار شد، نگرش منفی داشتند.

تنها ۳۴.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند. رهبران ارمنستان و آذربایجان توافق کردند که ارتباطات حمل و نقل بین دو کشور را رفع انسداد کنند و بین آذربایجان و نخجوان یک جاده زمینی که از قلمرو ارمنستان عبور خواهد کرد، بسازند.

۴۸.۱ درصد پاسخ‌دهندگان فکر می‌کنند که ارمنستان می‌تواند از روسیه، ۱۳.۹ درصد از فرانسه ۶.۴ درصد از آمریکا، ۱.۷ درصد از ایران، ۱.۱ درصد از سازمان پیمان امنیت جمعی، ۰.۵ درصد از ناتو،۰.۱ درصد شورای امنیت سازمان ملل سلاح دریافت کند.

طبق نظرسنجی قبلی گالوپ که ۲ تا ۶ آوریل ۲۰۲۲ انجام شد، ۵۷.۲ درصد از پاسخ‌دهندگان فکر نمی‌کنند که «مقامات فعلی ارمنستان قادر به امضای توافقنامه صلح با آذربایجان با شرایط قابل قبول و در راستای منافع جمهوری ارمنستان و قره‌باغ خواهند بود.» ۳۰.۴ درصد فکر می‌کنند که ممکن است.

در پاسخ به این سؤال که چه کسی مقصر تنش در آرتساخ است، ۴۳.۸ درصد گفته‌اند آذربایجان، ۲۷ درصد مقامات ارمنستان، ۱۴.۱ درصد نیروهای حافظ صلح روسیه، ۶.۱ درصد مقامات آرتساخ و ۵ درصد ترکیه.

۴۷.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد نخست‌وزیر پاشینیان را منفی ارزیابی کردند، در حالی که ۳۸.۸ درصد مثبت ارزیابی کردند.

پاسخ‌دهندگان تقریباً به طور مساوی به دو بخش تقسیم شدند، ۴۱.۷ درصد گفته است که پاشینیان باید استعفا دهد و ۳۸۰۷ درصد نباید استعفا دهد.

در پاسخ به این سؤال که اگر انتخابات طی این روزها برگزار شود به کدام حزب رأی می‌دهند، ۲۰.۴ درصد گفته است که از حزب حاکم قرارداد مدنی، ۱۲ درصد از دو حزب مخالف پارلمانی و ۱.۷ درصد گفته است که از ارمنستان شکوفا حمایت خواهند کرد.

با این حال، ۲۸.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به هیچ حزبی رأی نخواهند داد. امتیاز حزب حاکم از ۷۰.۴ درصد زمانی که پاشینیان برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید به شدت کاهش یافته است و از ۵۳.۹ درصد از آرای دریافتی حزب در انتخابات پارلمانی ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ بیشتر کاهش یافته است.

در پاسخ به این سؤال که آنها «وضعیت سیاسی فعلی ارمنستان را چگونه ارزیابی می‌کنند»، ۶۶.۵ درصد (دو سوم) گفته است منفی، ۲۲.۳ درصد مثبت.

در پاسخ به این سؤال که چه نوع راه حلی برای وضعیت سیاسی کشور می‌بینند، ۲۷.۶ درصد پاسخ‌دهندگان نیازی به تغییر نمی‌دانند، ۲۶.۶ درصد پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی جدید، ۲۱.۸ درصد موافق تشکیل دولت انتقالی و ۱۱.۴ خواستار فشار بیشتر بر مخالفان را ضروری دانسته است.

۴۵.۶ درصد مخالف اعتراضات اخیر مخالفان و ۳۲.۵ درصد موافق بودند.

۴۶.۱ درصد موافق برخورد پلیس ارمنستان با معترضان بودند و ۳۷.۲ درصد منتقد بودند. در پاسخ به این سؤال که آیا پاسخ‌دهندگان «موافق برقراری روابط دیپلماتیک و باز کردن مرزها با ترکیه بدون پیش‌شرط هستند»، ۶۸ درصد مخالف و تنها ۲۶.۳ درصد موافق هستند.

ملاحظه کارشناسی:

جامعه ارمنستان بر سر مشکلات داخلی این کشور به شدت دچار دودستگی شده است. حامیان نخست‌وزیر پاشینیان وجود دارند و کسانی هستند که جایگزین او را ترجیح دهند. با این حال، محبوبیت پاشینیان در مقایسه با محبوبیت خارق‌العاده اولیه او در سال ۲۰۱۸، در ارمنستان و به احتمال زیاد در دیاسپورا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در مهم‌ترین مسائل پیش روی ارمنستان در رابطه با آذربایجان و ترکیه، برخورد اکثریت ارامنه نسبت به هرگونه امتیاز برای بهبود روابط با دو همسایه دشمن بسیار منفی هستند.

پاسخگویان به برخی از سؤال‌های فوق شکی باقی نگذاشتند که ادعای مکرر نخست‌وزیر مبنی بر اینکه وی «حکم مردم» را دارد دیگر صحت ندارد. رتبه پاشینیان و حزب او به ویژه پس از شکست کوبنده ارمنستان در جنگ ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حزب او در انتخابات پارلمانی سال گذشته با حدود ۲۵ درصد رأی‌دهندگان ثبت نام شده پیروز شد که درصد کمی از کل جمعیت ارمنستان است.

از آنجایی که چنین نظرسنجی در سراسر دیاسپورا انجام نمی‌شود، هیچ کس رتبه دقیق پاشینیان را در میان ارامنه دیاسپورا نمی‌داند. همه چیز گواه آن است که رتبه او در دیاسپورا مانند ارمنستان به شدت کاهش یافته است. بنابراین، علی‌رغم رتبه بسیار بالای نخست‌وزیر زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، اکنون تعداد پیروان او در ارمنستان و دیاسپورا کاهش یافته است.

منبع: تارنمای پانوراما

https://bit.ly/3u5mG6S

تهیه کننده:

سید جواد طباطبایی راد

کارشناس فرهنگی ارمنستان

کد خبر 13144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =