افزایش ۱۲۴ هزار نفری جمعیت قزاقستان در نیمه نخست ۲۰۲۲

اداره آمار ملی قزاقستان اعلام کرد جمعیت این کشور تا اول ژوئیه سال جاری میلادی به ۱۹ میلیون و ۲۴۶ هزار نفر رسیده و از ابتدای سال ۱۲۴ هزار نفر افزایش یافته است.

جمعیت قزاقستان در ۶ ماه گذشته سال جاری میلادی ۰.۶۵ درصد (۱۲۳.۹ هزار نفر) بیشتر شده است.

بیشتر از همه، در نیمه اول امسال، جمعیت در پایتخت قزاقستان افزایش یافته است. رشد جمعیت در شهر «نورسلطان» ۲.۲۳ درصد، استان «مانگیستائو» ۱.۵۱ درصد، «آلماتی» ۱.۴۳ درصد، «شیمکنت» ۱.۳۳ درصد و استان «آتیرائو» ۰.۸۴ درصد بوده است.

جمعیت شهر نورسلطان تا اول ژوئیه امسال به ۱ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵ نفر، آلماتی – ۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۹ نفر و شهر شیمکنت – ۱ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳ نفر رسیده بود.

در شش ماه اول امسال رشد جمعیت در ۱۲ منطقه از بین ۱۷ منطقه قزاقستان مشاهده شده است. برای اولین بار در دو سال اخیر منطقه «آقموله» در شمار مناطق با جمعیت رو به رشد قرار گرفت. قبلا جمعیت این منطقه رو به کاهش بود.

از جمله مناطق با کاهش جمعیت می‌توان به استان «قزاقستان شمالی» اشاره کرد که جمعیت آن ۰.۵۶ درصد، «قوستانای» - ۰.۲۶ درصد، استان «قزاقستان شرقی» – ۰.۱۸ درصد، «پاولودار» – ۰.۱۷ درصد و استان «قراغندی» ۰.۰۱ در صد، اشاره کرد.

با این حال، در منطقه قزاقستان شمالی کاهش جمعیت به نظر می رسد. یعنی میزان مرگ و میر در این منطقه بیش از نرخ تولد است.

در ۱۳ از ۱۷ منطقه مختلف قزاقستان مهاجرت جمعیت ادامه دارد. رشد جمعیت از حساب مهاجرت تنها در استان‌های مانغیستائو، شیمکنت، آلماتی و شهر نورسلطان ثبت شده است.

به طور کلی، تراز مهاجرت در ماه ژانویه تا ژوئن در قزاقستان باز هم منفی بوده است.

جمعیت شهرنشین این کشور در ماه های ژانویه – ژوئن با رشد ۰.۹۴ درصدی به ۱۱ میلیون ۴۷۹ هزار و ۶ نفر، جمعیتی روستایی با رشد ۰.۲۲ درصدی به ۷ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۷ نفر رسیده است.

سهم جمعیت شهرنشین قزاقستان ۵۹.۷ درصد و سهم روستانشینان این کشور ۴۰.۳ درصد را تشکیل می دهد.

تهیه کننده: مجیدآلیگر

https://www.farsnews.ir/news/14010512000361

کد خبر 13179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =