۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
هفتاد وپنجمین سالروز «نکبت»

هر ساله در سراسر جهان روز 15 می، سالروز آوارگی و اخراج صدها هزار فلسطینی ها در جریان اولین جنگ خاورمیانه سال 1948 گرامی داشته می شود. 14می ۱۹۴۸ مصادف با ۲۴ اردیبهشت، به عنوان روز «نکبت» شناخته می‌شود. این روز، سالگرد تشکیل اسرائیل و از فردای آن روز اخراج و آوارگی صدها هزار فلسطینی از سرزمین خود است.

امسال پلیس آلمان برای چندمین بار متوالی برگزاری مراسم مربوط به فلسطین را ممنوع کرده است و این امر سازمان دهندگان مراسم را به خشم آورده است. ممنوعیت مربوط به دو تظاهرات این هفته  به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز نکبت» سالروز اخراج فلسطینیان در 15 ماه می از سرزمینشان در برلین بود.این بار هم دلیل پلیس این بود که این خطر وجود دارد که تظاهرات منجر به شعارهای تحریک آمیز و ضدیهودی و بروز خشونت شود.

تظاهرات روز یکشنبه 24 اردیبهشت با شعار «همبستگی با مردم فلسطین» قرار بود از تالار شهر «نوی کلن» به سمت «هرمان پلاتس» با 100 شرکت کننده حرکت کند. دومین تجمع قرار بود در «دروازه براندنبورگ» برگزار شود.

مقامات آلمانی حملات خود را به تمامی فلسطینی ها، اعراب و حامیان آرمان فلسطین در آلمان تشدید و تظاهرات امسال در برلین به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد نکبت را مثل برنامه های قبل ممنوع کردند. حدود 80 هزار فلسطینی در برلین زندگی می کنند. بسیاری از آنها علیرغم اینکه سال ها در آلمان زندگی کرده اند، وضعیت اقامت مطمئنی ندارند و اغلب شرایط کاری ناامن و نامطمئنی دارند و در معرض تبعیض و آزار و اذیت دولت هستند. دولت آلمان همچنین هرگونه اعتراض به جنایات جنگی جاری در سرزمین های اشغالی فلسطین و مشارکت آنها در مبارزه برای آزادی سرزمین شان را جرم می داند.چنین تصمیمات سیاسی داخلی توسط دولت آلمان از حمایت دائمی دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی این کشور از اسرائیل در سطح بین المللی جدایی ناپذیر است. آلمان با حمایت مستعمره صهیونیستی در فلسطین، نه تماشاگر، بلکه یک شرکت کننده قوی در جریان نکبت و جنگ نسل کشی علیه فلسطینیان است.

سال گذشته نیز برپایی تظاهرات «روز نکبت» ممنوع شد. توجیهات برای این ممنوعیت مبتنی بر رویه نژادپرستانه دولتی است. نژادپرستی ضد فلسطینی باعث شده  یک نگرش غیرانسانی و سرد نسبت به اشغال، تبعید و تلاش برای نابودی فلسطینیان روی دهد. در هفته‌های اخیر، پلیس چندین تظاهرات فلسطینی‌ها علیه سیاست‌های اسرائیل را  به بهانه شعارهای ضدیهودی و خشونت ممنوع کرده اند، در توجیه ممنوعیت این بار هم پلیس برلین اعلام کرد که در روز نکبت پتانسیل بالای خشونت های یهود ستیزانه که در گردهمایی های قبلی وجود داشت انتظار می رود و با توجه به این خطرات این گونه اعتراضات ممنوع است.

دو سازمان «انجمن صدای یهودی برای صلح عادلانه در خاورمیانه» و سازمان «فلسطین صحبت می کند» به تازگی شکایتی را علیه ممنوعیت برگزاری رویدادهای خود در 15 می به دادگاه آلمان ارائه کرده اند.  «احمد عابد»، وکیل این دو گروه، که همچنین یکی از اعضای شورای منطقه ای حزب چپ در «نوی کلن» است، می گوید: «این ممنوعیت به شدت بر اساس تعصبات ضد مسلمانان و ضد فلسطینی است. اگر در دادگاه با آن برخورد و متوقف نشود، این خطر وجود دارد که استراتژی ممنوعیت به سایر رویدادهای سیاسی غیرمحبوب گسترش یابد.سال گذشته، صدها افسر پلیس در «نوی کلن» در چنین روزی برای جلوگیری از تظاهرات فلسطینیان مشغول خدمت بودند.

یادبود روز نکبت در سازمان ملل برای اولین بار

ممانعت آلمان از برگزاری مراسم روز نکبت در حالی است که امسال سازمان ملل برای اولین بار در تاریخ ، در روز 15 می 2023 (25 اردیبهشت 1402) مراسم یادبودی برای روز نکبت برگزار کرد.در این مراسم در سطح بالای سیاسی، سران کشورهای عضو سازمان ملل و نیز «محمود عباس»، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، حضور داشتند. «محمود عباس» در سخنرانی خود اظهار کرد، «یاد نکبت» باقی خواهد ماند. این موضوع به مردم ما برای پایان دادن به اشغال انگیزه خواهد داد. اشغال پایان خواهد یافت. حق فلسطین دیر یا زود به کرسی خواهد نشست تا صلح در منطقه ما و جهان حاکم شود . وی همچنین از سازمان ملل خواست تا حقوق مردم فلسطین را احیا کند و 15 می را به عنوان روز جهانی بزرگداشت مصیبت آنها تعیین نماید. وی تاکید کرد «این تراژدی زخمی بر پیکر بشریت است.»«رزمری دی‌کارلو» ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، نیز در سخنانی اظهار کرد: «آوارگی دسته جمعی در سال 1948 برای فلسطینیان در سراسر جهان اهمیت دارد». وی با توجه به چشم‌انداز گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی، خشونت‌های اخیر و نقض حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل، نگرانی عمیق خود را در مورد تضعیف چشم‌انداز آغاز روند صلح در مسیر ایجاد راه حل دو دولتی ابراز نمود.

در طول جنگ فلسطین ۱۹۴۸، حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی فرار کرده یا اخراج شدند و صدها شهر و روستا خالی از سکنه یا تخریب گردید. آواره گان فلسطینی و فرزندانشان چندین میلیون نفر بودند که در مناطقی چون اردن، لبنان ، سوریه ، کرانه باختری و نوار غزه تقسیم شدند. این جابجایی و پراکندگی مردم فلسطین با عنوان النکبة در عربی و به معنی «فاجعه» شناخته شد. به‌طور کلی «روز نکبت»، به روز ۱۵ می گفته می‌شود که بر اساس تقویم میلادی روز قبل آن، روز ایجاد اسرائیل است اما برخی شهروندان عرب در سرزمین های اشغالی روز نکبت را 14 می، همزمان با روز استقلال این رژیم گرامی می‌دارند. در حالی که به دلیل تفاوت تقویم‌های عبری و میلادی، این دو روز تنها هر ۱۹ سال یکبار باهم همزمان می‌شوند.

منبع: taz - samidoun - dppa

کد خبر 15665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =