رضایت از زندگی در کلان‌شهرهای آلمان؛ هامبورگ در صدر

نتایج نظرسنجی از میزان رضایت از زندگی ساکنان در 12 کلان‌شهر آلمان نشان داد، مردم هامبورگ شادترین هستند. پس از آن فرانکفورت و مونیخ و در انتها هم شهرهای درسدن و لایپزیگ قرار دارند. ساکنان درسدن با این‌که از درآمد خود ناراضی‌اند، اما از زیبایی و امکانات شهر خود رضایت دارند.

شهروندان در هامبورگ خود را شادترین شهرنشینان در کلان‌شهرهای آلمان می‌دانند. آن‌گونه که در اطلس خوشبختی موسوم به SKL مشاهده می‌شود، مردم هامبورگ در فهرست دوازده کلان‌شهر از نظر رضایت از زندگی با ۷،۱۶ امتیاز از ۱۰ امتیاز پیشتاز هستند.کلان‌شهر فرانکفورت با ۷،۰۷ امتیاز و مونیخ با ۶،۹۰ امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در انتهای جدول رضایت از زندگی، کلان‌شهرهای برمن با ۶،۵۰ امتیاز، درسدن با ۶،۴۹ امتیاز و لایپزیگ با ۶،۴۴ امتیاز قرار گرفتند .بر اساس این نظرسنجی، شاخص خوشبختی شهروندان بیشتر تحت تأثیر رضایت آن‌ها از میزان درآمد و ارزیابی شهر به عنوان یک مکان تجاری است. احساس تعلق شهروندان، کیفیت مدیریت عمومی، احساس امنیت و زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز از عوامل دیگر تعیین کننده در این نظرسنجی بوده اند. سرانه تولید ناخالص داخلی در هامبورگ۶۴ هزار یورو است، در حالی که لایپزیگ با تنها ۳۸هزار یورو در پایین‌ترین سطح در میان این ۱۲ کلان‌شهر قرار دارد. این نظرسنجی در مجموع نظر ۳۰۰۱ نفر در سنین ۱۶ تا ۷۴ سال در شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت، اشتوتگارت، دوسلدورف، لایپزیگ، درسدن، هانوفر، برمن و اسن را از ۳۰ مارس تا آوریل سال جاری جویا شده است. پرسش‌شوندگان می‌توانسته‌اند به هر پرسش بین صفر تا ده امتیاز بدهند. امتیاز بالاتر به معنای رضایت بیشتر بوده است. شهروندان هامبورگ، فرانکفورت و مونیخ از شاخص‌های خوشبختی بالاتر از حد متوسط و سطح بالایی از رضایت، به عنوان مثال از محل کسب‌وکار یا ادارات دولتی، برخوردار بوده‌اند. برلین با ۶،۸۸ امتیاز در رتبه‌بندی رضایت در جایگاه چهارم قرار گرفته که تا حدودی برای خود پرسش‌کنندگان «غافلگیرکننده» بوده است. بر اساس پاسخ‌ها، شهروندان برلینی از زندگی، درآمد و زندگی کاری خود بسیار راضی هستند، اما در مورد امکانات شهر و به‌ویژه خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد، رضایت ندارند.

اگرچه دوسلدورف (مقام ششم) و اشتوتگارت (مقام نهم) ثروتمند هستند، اما میزان رضایت شهروندان آنها در حد متوسط است. علت این امر واکنش ناکافی شهرها به پیامدهای توسعه و رونق است. هر چه شهر ثروتمندتر باشد، اجاره بها بیشتر می شود، نابرابری ثروت بیشتر و ترافیک شلوغ تر می شود. «فرانکفورت آم ماین» با ایجاد زیرساخت، صرفه جویی در فضا و سازگار با محیط زیست برای عابران پیاده، دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی به این امر پاسخ داده است. در مقابل، طبق آمار، دوسلدورف دارای تعداد بالاتر از حد متوسط ​​تصادفات و راهبندان است و شبکه مسیر دوچرخه‌سواری در حد متوسط ​​توسعه یافته است. بنابراین، ساکنان دوسلدورف از زیرساخت های حمل و نقل خود ناراضی هستند، در حالی که مردم فرانکفورت راضی هستند. احساس تعلق یکی دیگر از عوامل مهم در شادی شهر است. زمانی که شهروندان می توانند با خیال راحت و آرام در شهر خود حرکت کنند، در اجتماعات یا در جشنواره های شهری شرکت کنند، بیشتر احساس تعلق می کنند. قوت احساس با هم بودن نیز ارتباط تنگاتنگی با رضایت از وضعیت امنیتی و مدیریت عمومی دارد. شهروندان فرانکفورت (6.43 امتیاز)، کلن (6.17 امتیاز) و هامبورگ (6.04 امتیاز) بهترین احساس با هم بودن را در مقایسه شهری ارزیابی کردند.

ساکنان هامبورگ و فرانکفورت احساس امنیت قوی دارند و همچنین از مدیریت شهری خود بسیار راضی هستند. مردم «کلن» امنیت و مدیریت را نسبتاً منفی ارزیابی می کنند. اگر احساس تعلق ضعیف باشد، رضایت از امنیت و مدیریت نیز معمولاً کم است .هانوفر با ۶،۷۵ امتیاز، دوسلدورف با ۶،۶۹ امتیاز، کلن با ۶،۶۵ امتیاز و اسن با ۶،۶۳ امتیاز در رده‌های میانی قرار دارند. اشتوتگارت با رتبه نهم نسبتا ضعیف و ۶،۵۴ امتیاز جلب توجه می‌کند.دو کلان‌شهر آخر، درسدن و لایپزیگ، جمعیت نسبتا مسن‌تری دارند و ارقام اقتصادی در مقایسه با دیگر شهرها نسبتا ضعیف است. اما برخلاف برلین، مردم درسدن با اینکه از زندگی شخصی رضایت ندارند، اما به زیبایی و امکانات شهر خود می‌بالند.

وضعیت رضایت از زندگی در آلمان در سال 2023

طبق استاندارد یوروبارومتر، حدود 20 درصد از افرادی که در زمستان 2022/2023 در آلمان مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که به طور کلی از زندگی خود بسیار راضی هستند. از سوی دیگر، 12 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که از زندگی خود چندان راضی نیستند. رضایت کلی در سال های اخیر ثابت مانده است.

آمارها حاکی از آن است که به طور کلی، رضایت از زندگی در آلمان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در این نظرسنجی، امتیازات در مقیاسی از 0 (اصلا راضی نیستم) تا 10 (کاملا راضی) تعلق گرفت.

رتبه بندی شهرهای اصلی آلمان طیف گسترده ای از تفاوت ها را نشان می دهد. شهرها دارای نقاط قوت و ضعف فردی گوناگونی هستند. در بیشتر موارد، رضایت از شهر و رضایت از زندگی با هم همبستگی دارند. یک مثال عالی در این مورد هامبورگ است که در آن همه زمینه ها مثبت هستند. یا برعکس در برمن، جایی که رضایت شخصی و مناطق شهری عمدتاً منفی است. اما استثناهایی نیز در این بین وجود دارد: شهرنشینانی هستند که شهر خود را دوست دارند اما از زندگی خود ناراضی هستند (درسدن) و شهرنشینانی که از زندگی خود راضی هستند اما به شهر خود نمره بسیار منفی می دهند (برلین).

شادترین کشورهای جهان

کارشناسان به نمایندگی از سازمان ملل متحد، شادی مردم در سراسر جهان را تحلیل کردند و بر این اساس فنلاند با میانگین ارزش ۷۸۲۱، شادترین کشور جهان در زمان نظرسنجی بود. دانمارک یکی دیگر از کشورهای اسکاندیناوی دوم شد. ایسلند با ۷۵۵۷ امتیاز در رده سوم قرار گرفت. آلمان در سال 2022 در این رتبه بندی حضور نداشت.

منبع: skl-gluecksatlas - statisa

کد خبر 15943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =