جریمه پوشیدن لباس­های توهین ­آمیز در چین

اخیرا وب سایت دانشگاه رین مین چین « پیش نویس قانون مجازات اداره امنیت عمومی جمهوری خلق چین را برای نظرسنجی عمومی منتشر­کرد. در میان آنها، موارد 2 و 3 ماده 34 پیش نویس تجدید نظر شده، توجه و بحث گسترده ای را برانگیخته است.

    ماده 34 این پیش نویس تصریح می­کند که هر کس که مرتکب هر یک از اقدامات زیر شود، باید بیشتر از 5 روز یا کمتر از 10 روز بازداشت شود یا بین 1000 تا 3000 یوان جریمه شود. در صورت وخیم تر بودن وضع، باید بیشتر از 10 روز یا کمتر از 15 روز بازداشت و کمتر از 5000 یوان جریمه شود:

(1) پوشیدن لباس یا زدن نمادهایی در مکان های عمومی (یا دیگران را به پوشیدن لباس در مکان های عمومی مجبور کردن) که به روح ملت چین آسیب برساند یا احساسات ملت چین را جریحه ­دار سازد.

 (2) ایجاد، انتشار، تبلیغ، یا پخش اشیاء یا اظهاراتی که به روح ملت چین آسیب برساند یا احساسات ملت چین را جریحه دار سازد.

     لائو دونگ یان (Lao dong yan)، پروفسور حقوق کیفری در دانشگاه تسینگهوا، معتقد است :

 آسیب رساندن به روح و احساسات ملت چین" یک مفهوم مبهم و استفاده از آن به عنوان استاندارد قانونی ­مجازات، مبهم تراست؛ زیرا استانداردهای مجازات مبهم،قدرت اجرا را - که مستعد سوء استفاده از قدرت است -افزایش خواهد داد و فضای جدید پرورش فساد را ایجاد و درگیری بین پلیس و مردم را تشدید می کند. روح ملی و احساسات ملی متعلق به امور فرهنگی و معنوی است و دولت می تواند از آنها دفاع کند، اما نباید از طریق اجبارِقانونی، اجرا شود.

      آقای چین بی (Chen bi)، پروفسور دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین:

 قصد اصلی تجدید نظر ماده ۳۴، همانند جرم ِتوهین و تهمت زدن به قهرمانان و شهدا در قانون کیفری است. مقررات قانونی فوق الذکر روح و احساسات ملت چین را توصیف نمی کند و حفاظت از چنین منافع قانونی از طریق مجازات اقدامات مربوطه آشکار می شود.

     *تاکنون74،792 نفر درنظرسنجی مشارکت داشته اند. آخرین مهلت برای اظهار نظر 30 سپتامبر 2023 است.

سایت اخبار چین   11 / 09 / 2023

https://news.chinaxiaokang.com/shehuipindao/shehui/20230911/1456830.html

کد خبر 16992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =