کشتی­ های غرق شده، رازهای جادۀ ابریشم دریایی را برملا می­ کنند

 باستان­ شناسان دو کشتی غرق شده در اعماق دریای چین جنوبی یافته اند که تبادلات بازرگانی و فرهنگی در مسیر جادۀ ابریشم دریایی باستانی را نشان می­دهند. قطعات چینی به دست آمده از یکی از دو کشتی غرق شده در دریای چین جنوبی، امسال به نمایش گذاشته شده است. دیرینگیِ این کشتی ­ها به سلسلۀ مینگ (1368-1644م.) بازمی­گردد. این یافته ­ها روز پنجشنبه در پکن در یک کنفرانس خبری که ادارۀ ملی میراث فرهنگی برگزار کرد، اعلام شد.

 باستان­ شناسان دو کشتی غرق شده در اعماق دریای چین جنوبی یافته اند که تبادلات بازرگانی و فرهنگی در مسیر جادۀ ابریشم دریایی باستانی را نشان می­دهند. قطعات چینی به دست آمده از یکی از دو کشتی غرق شده در دریای چین جنوبی، امسال به نمایش گذاشته شده است. دیرینگیِ این کشتی ­ها به سلسلۀ مینگ (1368-1644م.) بازمی­گردد. این یافته ­ها روز پنجشنبه در پکن در یک کنفرانس خبری که ادارۀ ملی میراث فرهنگی برگزار کرد، اعلام شد.

 آخرین کاوش­های باستان شناسی زیر آب در ماه­های سپتامبر و اکتبر توسط مرکز ملّی باستان­ شناسی دولت، مؤسسۀ علوم و مهندسی اعماق دریا، آکادمی علوم چین و موزۀ چین (هاینان) دریای چین جنوبی صورت گرفت. همراه با کشتی­های غرق شده، سفال، چینی و ظروف آهنی نیز پیدا شده است و تا کنون حدود 600 اثر باستانی به دست آمده است که بیشتر آن­ها در کوره ­های جین دِژِن، استان جیانگشی، یعنی «پایتخت چینی چین»، ساخته شده اند.

 سونگ جیان ژونگ، محقق مرکز ملّی باستان ­شناسی، گفت: «مکان غرق شدن کشتی­ها و آثار فرهنگی در نتیجۀ ردیابی اقیانوس ­شناسی و بررسی­ های زیر آب با بهره گیری از زیردریایی­های سرنشین­دار که امسال 41 بار به زیر آب رفتند، تأیید شده است. در طول این پژوهش ­ها، از شگردهایی همچون عکاسی سه بعدی و اسکن لیزری استفاده شد».

 کشتی غرق شده شمارۀ 1، مربوط به سلطنت امپراتور ژنگده سلسلۀ مینگ (1368-1644)، حدود 37 متر طول و 11 متر عرض دارد و تاکنون 543 اثر از آن کشف شده است. بر اساس مطالعات روی کشتی و محمولۀ آن، باستان­شناسان حدس زدند که این کشتی از بندری در فوجیان یا استان گوانگدونگ حرکت کرده و به سمت مالاکا یا مرکز تجاری دیگری در جنوب شرقی آسیا در حرکت بوده است. کشتی غرق شدۀ شمارۀ 2 مربوط به دوران سلطنت امپراتور هنگجی (1488-1505) است. طول آن 21 متر و عرض آن 8 متر است و در مجموع 36 اثر از جمله کنده ­های فرآوری شده، چینی و سفال بر روی آن کشف شده است.

 مطالعات نشان داد که هر دو کشتی در زمینۀ تجارت دریایی خصوصی فعال بوده اند. در اواسط سلسلۀ مینگ، محدودیت‌هایی در حوزۀ تجارت دریایی اعمال شد و چنین تجارتی در سطح دولت بسیار کاهش یافت. سونگ گفت: «با این حال، تجارت خصوصی در این دوره به رونق خود ادامه داد. کشف دو کشتی غرق شده نشان دهندۀ رونق تجارت دریایی در میانۀ سلسلۀ مینگ است. این­ها به ما کمک می­کند تا جریان­ های دو طرفۀ کشتی­ها در جادۀ ابریشم دریایی باستانی و تمدن دریایی در چین را کشف و درک کنیم».

 جیانگ بو، استاد دانشکدۀ تاریخ و فرهنگ دانشگاه شاندونگ، گفت: «این اکتشافات در سطح جهانی هستند و نشان می­دهند که باستان­شناسی زیر آب چین، به اعماق دریا رسیده است. این یکی از مهم‌ترین برنامه‌های باستان‌شناسی در دریای چین جنوبی و مطالعات بر روی جادۀ ابریشم دریایی است و ترکیبی کامل از باستان‌شناسی زیر آب با فناوری زیردریایی سرنشین‌دار است».

محققان باستان شناسی اکنون در حال جمع بندی تجربیات خود و ایجاد استانداردهایی از نظر مقررات فنی، الزامات و روش­های کاری برای باستان­شناسی اعماق دریا هستند. وانگ گوانگ یائو، محقق موزۀ قصر در پکن، گفت که آخرین یافته‌ها، پرتو تازه ای بر مطالعۀ تاریخچۀ چینی‌سازی چین می‌تاباند. به گزارش سانگ، مطالعۀ بعدی باستان­ شناسی زیر آب دو کشتی غرق شده در ماه ­های مارس و آوریل انجام خواهد شد.

منبع خبر: https://mp.weixin.qq.com/s/aZo_WLmoBqnez_Sij2SKMA

تاریخ نشر: 20/10/2023

کد خبر 17273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =