دیدگاه های صاحبنظران ایرانی و صرب در سمینار "سیاست امپریالیستی آمریکا در قرن 20 و 21  در بلگراد و حمایت از فلسطین

سمینار بررسی"سیاست امپریالیستی آمریکا در قرن 20 و 21 " از سوی انجمن صربی - روسی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان روز جمعه سوم نوامبر برابر 12 آبان 1402در خانه روزنامه نگاران بلگراد press centar برگزار شد.در این سمینار رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، دکترمحسن الویری عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم (ع) و سردبیر “فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام” بصورت آنلاین، زوران چیریاکویچ ، روزنامه‌نگار و جورجه آنیچیچ سرهنگ بازنشسته، معاون لشکر 3 از پدافند هوایی یوگسلاوی و نویسنده خاطرات جنگ سخنرانی کردند و ابعاد مختلف سیاست های سلطه جویانه آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در این سمینارسخنرانان با توجه به موضوع فلسطین و حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه اقدامات این رژیم را راستای سیاست استکبار جهانی آمریکا توصیف کردند

سمینار بررسی"سیاست امپریالیستی آمریکا در قرن 20 و 21 " از سوی انجمن صربی - روسی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان روز جمعه سوم نوامبر برابر 12 آبان 1402در خانه روزنامه نگاران بلگراد press centar برگزار شد.در این سمینار رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، دکترمحسن الویری عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم (ع) و سردبیر “فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام” بصورت آنلاین، زوران چیریاکویچ ، روزنامه‌نگار و جورجه آنیچیچ سرهنگ بازنشسته، معاون لشکر 3 از پدافند هوایی یوگسلاوی و نویسنده خاطرات جنگ سخنرانی کردند و ابعاد مختلف سیاست های سلطه جویانه آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در این سمینارسخنرانان با توجه به موضوع فلسطین و حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه اقدامات این رژیم را راستای سیاست استکبار جهانی آمریکا توصیف کردند.حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان در سخنان خود با اشاره به همزمانی این سمینار با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1980 توسط دانشجویان انقلابی گفت: با این اقدام انقلاب ما وارد مرحله جدیدی شد اسناد بدست آمده نقش و سیاست های سلطه جویانه آمریکا را در ایران و منطقه تا حدود زیادی روشن کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان با اشاره به تاریخچه امپراطوری ها و زوال آنها گفت: در دوره معاصر بعد از جنگ های جهانی اول و دوم امپراطوری هایی مانند عثمانی، اتریش- مجارستان، روسیه و بریتانیا از بین رفتند و قدرت هایی چون آمریکا و شوروی شکل گرفتند. آمریکا بزعم خود رهبری جهان آزاد را بدست گرفت و با شعار حقوق بشر، دموکراسی، صلح و امنیت جهانی به خود اجازه داد تا در کشورهای دیگر دخالت کند تا آنجا که حتی به بمب اتمی، تجاوز نظامی، کودتا و... متوسل شد. وی کودتای آمریکایی سال 1953 علیه دولت ملی ایران و کودتای سال 1973 علیه دولت آلنده را نمونه هایی از بیش از 70 کودتا در گوشه و کنار جهان ذکر کرد .سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود در این دخالت ها و تجاوزات امپریالیستی تفاوتی نمی کند که دموکرات ها و یا جمهوری خواهان در قدرت باشند این سیاست توسعه طلبی ایالات متحده است.

حسن پور تحریم و حمله نظامی را از ابزارهای استکبار آمریکا برای دخالت و توسعه طلبی عنوان کرد و گفت: حمله نظامی به عراق، لیبی، یوگسلاوی دخالت آشکار آمریکا در مناطق مختلف جهان را نشان می دهد اما امروز جهان در آستانه یک تحول بزرگ است و سیاست برتری جویی آمریکا رو به زوال است. جهان امروز شاهدشکل گیری قدرت های جدید جهانی و منطقه ای است . وی با شاره به اینکه ایران امروز یک قدرت تعیین کننده منطقه ای است اظهار داشت ایران اقتدار و حاکمیت آمریکا و جهان تک قطبی را با انقلاب اسلامی به چالش کشید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ادامه داد در نتیجه این تحولات، جهان چندقطبی در حال شکل گیری است و چندجانبه گرایی از طریق ظهور قدرت های جدید و سازمان های بین المللی مانند شانگهای و بریکس تقویت شده است.حسن پور موضوع فلسطین را به عنوان مهمترین مسئله جهانی مورد تاکید قرارداد و گفت هشتادسال است که این پرونده باز است و هیچ اراده سیاسی برای رفع آن وجود نداشت و کسی بدنبال حل ریشه ای این مسئله نبود لذا حمله حماس به قول دبیرکل سازمان ملل در خلاء رخ نداده است ونباید فقط به آن توجه شود بلکه این حمله نتیجه دهه ها فشار و تجاوز و توسعه طلبی است. وی نتیجه گرفت چشم انداز آینده نشان دهنده زوال قدرت آمریکاست و این کشور دیگر نمی تواند براحتی در امورداخلی کشورها دخالت کند.دکترمحسن الویری عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم (ع) که بصورت برخط در این سمینار شرکت داشت. با تشکر از انجمن صربی ـ روسی و رایزنی فرهنگی با اشاره به چهارم نوامبر 1979م. (سیزدهم آبان 1358 ش.) و جایگاه آن در مبارزات ضد امریکایی مردم ایران در قرن بیستم و امتداد آن در قرن بیست و یکم گفت:

این رویداد سرنوشت‌ساز در سال‌روز دو حادثه دیگر صورت گرفت که آن دو هم در پیوند با جنایات آمریکاست، نخستین رویداد، تبعید امام خمینی در چهارم نوامبر 1964 م. (13 آبان 1343 ش.) از سوی رژیم پهلوی به دلیل اعتراض به لایحه مصونیت‌ قضایی مستشاران‌ امریکایی (کاپیتولاسیون) بود؛ و رویداد دیگر هم به شهادت رسیدن جمعی از دانش‌آموزان معترض به سیاستهای شاه و امریکا به دست عوامل رژیم پهلوی در چهارم نوامبر 1978 م. (13 آبان 1357 ش.).

ایشان اظهار داشت در چهارم نوامبر 1979 م. (13 آبان 1358 ش.) و در سال‌روز دو رویدادی که ذکر شد، جمعی از دانشجویان انقلابی ایران به دلیل سه دهه ستم‌ورزی و جنایات امریکا نسبت به مردم ایران و بر اساس آگاهی‌هایی که از اقدامات امریکا علیه ایران پس از پیروزی انقلاب داشتند وارد سفارت امریکا شدند. بررسی اسناد و دیگر شواهد به دست آمده در سفارت‌ آمریکا، به روشنی نشان داد که سفارت امریکا به معنای واقعی کلمه یک مرکز جاسوسی بزرگ و گسترده بوده است و بر همین اساس کلمه "لانه جاسوسی" برای اشاره به سفارت امریکا در ایران در کشور ما متداول شد و اگر امروزه کلمه "لانه جاسوسی" در جایی به کار رود ذهن همه متوجه سفارت امریکا می‌شود.

دکتر الویری افزود این روز بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی رسما "روز ملی مبارزه با استکبار جهانی" نام گرفت و به همین مناسبت همه ساله مراسمی در این روز در ایران بر پا می‌شود. رهبر معظم انقلاب ما آیت‌الله خامنه‌ای نیز که بی‌تردید بزرگ‌ترین رهبر امریکاستیز در جهان است همواره با شور و اشتیاق بر پویا و پرنشاط برگزار شدن مراسم این روز تأکید داشته و دارند.

وی گفت: به ازای بهای بسیار سنگینی که مردم عزیزمان برای این مبارزه پرداخته‎‌اند، ناتوانی و شکست‌پذیری امریکا در برابر اعتماد به نفس و اراده آهنین مردم را به اثبات رسانده‌اند جنایات دولت امریکای جهان‌خوار که امام خمینی به درستی و زیبایی آن را شیطان بزرگ نامید، علیه مردم ما هیچگاه به نقطه پایان نرسیده و همچنان در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی ادامه دارد.ایشان یادآور شد فرهیختگان و دانشمندان و دانشگاهیان ما در این مدت کوشیده‌اند که ارتباط علمی خود را با نهادهای علمی امریکایی قطع نکنند، زیرا انقلاب ما که جوهره فرهنگی دارد در پی قطع ارتباط با جهان از جمله نهادهای علمی و فرهنگی امریکایی نیست ولی هیچ گاه خود را راضی نمی‌بیند که از جرم و جنایات دولت امریکا چشم بپوشد و در برابر آن نخروشد.

زوران چیریاکوویچ روزنامه نگار صرب نیز در سخنان خود گفت:در این روزهای سخت غزه، ایران تنها سرزمینی است که نه تنها در مقابل مسئله فلسطین بلکه بطور کل در صحنه جهانی مثالی از نوعی ایده آل در مبارزه با امپریالیسم آمریکا است.شیوه امروز امپریالیسم بسیار متفاوت از دوران استعمار و کلنیزه سازی است. پس از جنگ سرد یوگسلاوی یک آزمایشگاه برای امپریالیسم آمریکا و نشانگر شیوه و نوع فعالیت آنها و همچنین به نمایش گذاشتن نوع کنترل جهان توسط آنها پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی از میدان بود. در ابتدای دهه 90 یوگسلاوی را با گروهی از کلیشه های منفی احاطه و تاریخ را برای ما تمام شده تصور می کردند و اعلام فرارسیدن هژمونی غرب با تصاویری از بهشت موعود کردند. جبهه گیری غرب در برابر صربستان یک نوع نگاه نژادپرستانه بود و گونه ای نمایش غیر انسان سازی برای صرب ها در شیکاگو و دیگر نقاط آمریکا ایجاد کرده بودند و تصویری منفی در رسانه های جهانی و لیبرال ازجمله سی ان ان ارائه می شد و از عناوینی همچون قصاب های بالکان، قصاب های بوسنی و غیره استفاده می شد.

قبلا عادت بر این بود که از ماشین صنایع نظامی آمریکا صحبت کنیم که حال بعنوان یک مجتمع لیبرال نجات غریق معرفی می شود که جبهه گیری های آن در مورد مسئل ایران به وضوح نمایان است. می بینیم که نجات غریقی غرب چگونه انتخاب می کند اینکه با چه مصالحی، چه کسی را نجات دهد!

اندیشمندان غربی برای توجیه اعمال خود در هر درگیری  که ایجاد می کنند چه در غزه، عراق و یا افغانستان به تجزیه تحلیل این موضوع می پردازند که یهودیان چه کسانی هستند یا نئوناسیست ها چه کسانی هستند و در مورد ایران نیز این چنین است، البته بر ما آشکار است که ایران تنها یک قدرت منطقه ای نیست بلکه عامل کلیدی محور مقاومت است. اکثر رسانه های غربی، رسانه های در دست یهود هستند که خود را در هر گونه درگیری آشنا با وقایع می دانند. در وقایع یوگسلاوی دهه نود هیچ ناسیست و یا یهودی در کار نبود اما داستانی را به موازت اتفاقات آن زمان ساختند. در حال حاضر نیز بحث فلسطین است و اینکه در آنجا یهودی یک یهود است و فلسطینی یک فلسطینی. در مسئله فلسطین بحث در مورد حماس نیست. بلکه سخن از حرکت مقاومت ملتی است که بیش از 7 دهه تحمل ترور و ظلم و ستم انعکاس نشان می دهد و آنچه در 7 اکتبر به وقوع پیوست و کشتاری که انجام شد، مسلما گناه نیروهای حماس  نبود چرا که آنها تنها با غاصبان مقابله کردند و در اینجا پاسخگو تنها اسرائیل باید باشد، این آنها هستند که غاصب هستند و زمین های غصبی را در اختیار افراد غیر نظامی قرار دادند و بدین ترتیب برای خودشان سپر بلا از انسانها ایجاد کرده اند. آنها سعی می کنند مردم فلسطین، نیروها و کشورهای حامی آنها همچون حزب الله و جمهوری اسلای ایران را ناسیست معرفی کنند. البته می بینیم که بسیاری از یهودیان با این حرکت اسرائیل مخالفت می کنند.

 جورجه آنیچیچ سرهنگ بازنشسته، معاون لشکر 3 پدافند هوایی یوگسلاوی، سرنگون کننده هواپیمای F117 رادار گریز آمریکا در سال 1999و نویسنده خاطرات جنگ نیز در سخنانش گفت:تمام آنچه که امپریالیست آمریکا و ناتو انجام می دهند ارتباط مستقیم دارد با رسیدن به اهداف سیاسی مرتبط با اهداف اقتصادی و به بردگی گرفتن دیگر کشورها و ملت ها،در قرن بیست و یکم شاهد این بودیم که کشوری کشور دیگر را با توسل به قدرت خود فتح می کرد اما اکنون در قرن بیست و یکم متوسل به جنگ های نیابتی می شوند بدین صورت که یک کشور ابر قدرت با کمک هم پیمانان خود در یک جنگ نیابتی شرکت می کند. همچون جنگ اوکراین و حمله به صربستان از راه دور توسط هم پیمانان ناتو، آنهم در پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری ناتو  (1949 میلادی) که برای ادامه حیات خود در سال 1999 نیاز به ارائه دلیل و برهان داشت و حمله به صربستان یکی از ملزومات آن بود. در این جنگ بسیاری از قسمت های یوگسلاوی از هم پاشید و در تقسیمات ایجاد شده بخشهایی از صربستان نیز در کشورهای دیگر تقسیم شد. این خشونت و تجاوز چیزیست که باید در خاطره ها ماندگار شود. ما خیلی جاها صحبت از بخشش می کنیم اما گفتن این حرف آسان است. از کسی که در جنگ خسارت دیده هیچگاه نمی توان انتظار فراموشی و بخشش داشت.

در ابتدای حمله به صربستان، همه کشورهایی که در این حمله شرکت داشتند، قیافه حق به جانب گرفتند اکنون، آن را خشونت و پرخاشگری در برابر صربستان می دانند. غرب و ناتو نوعی متدلوژی دارند که در بسیاری جاها مورد استفاده قر ار می دهند همچنان که دیدیم، پس از یوگسلاوی نوبت عراق بود و افغانستان و سوریه . کشور ما هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ نظامی مورد اشغال متجاوزین واقع شده است.غرب با ارائه فرهنگ منفی خود و سیاست های تحمیلی اش در حال ویران کردن فرهنگ، سیاست، هوش، استعداد و همه چیز ما است. هر کشوری که در مقابل آنها بایستد او را تروریست معرفی می کنند همانطور که مردم صرب را اینگونه معرفی کردند. غرب با اقدامات اصطلاحا انسان دوستانه در حال نابودی انسانیت است.

فیلم کامل این سمینار در کانال یوتیوب خانه روزنامه نگاران بلگراد قابل مشاهده است

https://youtu.be/1kjvX6E_dxM

کد خبر 17288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =