سخنرانی ژانگ جون (Zhang jun)، نماینده دائمی چین در شورای امنیت در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین

  از 7 اکتبر، تنش های فلسطینی - اسرائیلی مردم جهان را نگران کرده است. در حال حاضر، درگیری مسلحانه همچنان در حال تشدید است، وضعیت در زمین همچنان رو به وخامت است، زندگی بیش از دو میلیون نفر بیگناه در غزه در وضعیت خطرناک قرار گرفته است و تعداد تلفات غیرنظامیان هر لحظه افزایش می یابد. چین از شورای امنیت می خواهد تا در اسرع وقت اقدام جمعی مسئولانه و معنی دار انجام دهد و یک بیاینه مشترک روشن و قدرتمند ارسال کند.

     از 7 اکتبر، تنش های فلسطینی - اسرائیلی مردم جهان را نگران کرده است. در حال حاضر، درگیری مسلحانه همچنان در حال تشدید است، وضعیت در زمین همچنان رو به وخامت است، زندگی بیش از دو میلیون نفر بی گناه در غزه در وضعیت خطرناک قرار گرفته است و تعداد تلفات غیرنظامیان هر لحظه افزایش می یابد. چین از شورای امنیت می خواهد تا در اسرع وقت اقدام جمعی مسئولانه و معنی دار انجام دهد و یک بیاینه مشترک روشن و قدرتمند ارسال کند.

     اول، ترویج آتش بس جامع باید اولویت اصلی باشد. اجرای فوری آتش بس درخواست انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درخواست رهبران تعداد زیادی از کشورهای عربی در اجلاس قاهره، درخواست سازمان بهداشت جهانی، سازمان برنامه جهانی غذا، آژانس امداد و کار برای پناهندگان فلسطینی و دیگران، درخواست آژانس های بشردوستانه که در غزه کار امدادی انجام می دهند و درخواست قوی میلیون ها نفر در غزه و سراسر جهان است.

     در مواجهه با درخواست های جامعه بین المللی، شورای امنیت باید خواستار آتش بس فوری با زبانی روشن و بدون ابهام شود. گفتنی است که اجازه دادن به تشدید جنگ در غزه به دلایل مختلف به پیروزی نظامی کامل برای هر دو طرف ختم نخواهد شد، بلکه ممکن است فاجعه ای باشد که کل منطقه را در بر بگیرد، که ممکن است چشم انداز "برنامه دو کشور" را به طور کامل نابود کند و نفرت و رویارویی بین مردم فلسطین و اسرائیل را ادامه دهد. شورای امنیت باید تمام تلاش خود را برای صلح انجام دهد، نه اینکه به تشدید تنش ها چراغ سبز نشان دهد و غیرنظامیان بیشتری با تهدید به مرگ روبرو شوند.

     دوم، جلوگیری از یک فاجعه انسانی بزرگتر باید در خط مقدم تلاش های فعلی باشد. غزه به مدت 15 روز متوالی به طور کامل بدون برق بوده است و منابع آب و سوخت قطع شده و منابع اساسی امرار معاش مانند غذا و دارو و غیره در حال اتمام است. ما از تلاش های کشورهای منطقه مانند مصر و انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای باز کردن کریدورهای بشردوستانه قدردانی می کنیم، اما تدارکات بشردوستانه که در حال حاضر اجازه ورود به غزه را دارند، بسیار کم است و گذرگاه الرفح به تنهایی نمی تواند اساسا نیازهای بشردوستانه غزه را برآورده کند.

     شورای امنیت باید به صراحت خواستار آن شود که قدرت اشغالگر فورا محاصره کامل غزه را لغو کند، تأمین آب، برق و سوخت را بازگرداند و به مجازات جمعی مردم غزه پایان دهد. ما از اسرائیل می خواهیم شرایط مطلوبی را برای عملیات عادی گذرگاه الرفح ایجاد کند، حملات هوایی در منطقه اطراف آن را متوقف کند و دسترسی آسان به مسیرهای امدادی را تضمین کند. چین از طریق تشکیلات ملی فلسطین و سازمان ملل متحد کمک های بشردوستانه اضطراری ارائه کرده است و به ارائه کمک های مادی مطابق با نیازهای مردم غزه ادامه خواهد داد.

     سوم، آخرین خطوط قوانین بین المللی بشردوستانه (Humanitarian Law) باید حفظ شود. تلفات غیرنظامیان ناشی از دور جدید درگیری فلسطین و اسرائیل وحشت آور است و زندگی و وجدان در مواجهه با حملات مکرر و بی رویه بسیار کم رنگ به نظر می رسد. شورای امنیت باید قاطعانه از حاکمیت قانون بین المللی حمایت کند، به صراحت تمام خشونت ها و حملات علیه غیرنظامیان را محکوم کند و به صراحت با هرگونه نقض قوانین بین المللی مخالفت کند. چین خواستار تلاش های دیپلماتیک برای آزادی بازداشت شدگان در اسرع وقت است. در عین حال، مهم است که توجه داشته باشیم که استفاده بی رویه از زور غیر قابل قبول است، امکانات غیرنظامی مانند بیمارستان ها و مدارس نباید اجازه داده شود که هدف عملیات نظامی قرار گیرند و ایمنی کارکنان سازمان ملل متحد، کارکنان بشردوستانه و پزشکی باید تضمین شود. ما خواستار تحقیقات کامل در مورد حمله به بیمارستان الاهلی در غزه هستیم که منجر به تلفات قابل توجهی از غیرنظامیان شد. ما مخالف مهاجرت اجباری و آوارگی اجباری مردم غزه هستیم و از اسرائیل می خواهیم به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه عمل کند و فورا دستور تخلیه اضطراری در شمال غزه را لغو کند.

     چهارم، چهارم، ما باید از عدالت و عادل حمایت کنیم. علت اصلی مناقشه فلسطین و اسرائیل در این واقعیت نهفته است که سرزمین فلسطین برای مدت طولانی به طور غیرقانونی اشغال شده است، حق مردم فلسطین برای یک کشور مستقل برای مدت طولانی نادیده گرفته شده است و حقوق اساسی مردم فلسطین برای مدت طولانی اساسا تضمین نشده است. راه حل اساسی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل اجرای " برنامه دو کشور" و دستیابی به همزیستی مسالمت آمیز بین فلسطین و اسرائیل است. این زمینه را نمی توان در بحث در مورد مسائل خاص نادیده گرفت و اقدامات انجام شده توسط شورا نباید از مسیر درست منحرف شود. در غیر این صورت هیچ عادل یا عدالتی در جهان وجود نخواهد داشت و تصمیمات شورای امنیت حتی نتیجه معکوس خواهد داشت.

هیئت دائمی در سازمان ملل متحد    24/10/2023

https://www.fmprc.gov.cn/zwbd_673032/wjzs/202310/t20231025_11167828.shtml

کد خبر 17344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =