فراکسیون های پارلمان هامبورگ خواستار تعطیلی مرکز اسلامی شدند

مرکز اسلامی هامبورگ سالهاست که مورد انتقاد قرار گرفته است. اکنون چندین جناح و فراکسیون در پارلمان هامبورگ خواستار تعطیلی این مرکز هستند.

چندین گروه پارلمانی در پارلمان هامبورگ روز چهارشنبه 17 آبان ماه در یک طرح مشترک خواستار تعطیلی سریع مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) شدند که برای چندین دهه تحت نظارت دفتر حفاظت از قانون اساسی بوده است. طبق قانون، ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ تحت مسئولیت وزارت کشور فدرال است. طرح تصویب شده توسط فراکسیون های حزبSPD، سبزها و حزبCDU  و همچنین دو نماینده حزب FDP   ارائه شده که طی آن از سنا خواستند تا با حمایت وزارت فدرال برای تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ تلاش کنند. حزب چپ و حزب AfD نیز خواهان تعطیلی این مرکز هستند. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حمله حماس به اسرائیل حمایت عملی داشته است، وجود ندارد. با این حال، واضح است که بدون سال‌ها حمایت ایران، حماس «نمی‌توانست این حمله را انجام دهد.مرکز اسلامی که مسجد آبی را اداره می کند، از سال 1993 توسط اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی تحت نظارت است. «اندی گروت»، سناتور داخلی هامبورگ (SPD) در یک مناظره گفت: «ما به تازگی نظارت اداره فدرال را دوباره اجرا کردیم . مرکز اسلامی هامبورگ می‌داند که ما در حال استفاده از همه گزینه‌ها برای اقدام علیه آن در هامبورگ هستیم، به همین دلیل است که در شرایط فعلی بسیار آرام است. گفتنی است آلمان مرکز اسلامی هامبورگ را به عنوان یک سازمان افراطی طبقه بندی کرده است و مدعی است این مرکز تحت کنترل کامل تهران است. سال گذشته، مقامات دولتی هامبورگ حکم اخراج «سلیمان موسوی‌فر»، معاون رئیس مرکز اسلامی هامبورگ را به او ابلاغ کردند. مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی آلمان سال ۱۳۳۲ در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد. امروز در کل آلمان حدود ۲۲۰ مرکز اسلامی شیعه وجود دارد. در هامبورگ از میان ۵۹ مرکز اسلامی فعال، چهار مسجد و مرکز شیعی به چشم می‌خورد،ولی در میان همه‌ آنها مراکز اسلامی، مسجد امام علی مقامی ممتاز دارد.

تعهد به حق بقای اسرائیل؛ شرط فعالیت نهادهای اسلامی در آلمان

فراکسیون های پارلمان هامبورگ خواستار تعطیلی مرکز اسلامی شدند

کارستن لینه‌مان، دبیر کل حزب دموکرات مسیحی آلمان اجازه فعالیت نهادهای اسلامی در آلمان را مشروط به تعهد آنها به حق موجودیت اسرائیل دانست. او همچنین از دولت آلمان به علت عدم برخورد با «اسلام سیاسی» در این کشور انتقاد کرد. «کارستن لینه‌مان»، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU) در واکنش به این نکته خواستار برقراری شرایط تعریف شده برای اجازه فعالیت نهادهای اسلامی در این کشور شده است. لینه‌مان به روزنامه آلمانی «نویه اوزنابروکر سایتونگ» گفت: «ما به یک تعهد از سوی همه نهادهای اسلامی نیاز داریم که بر اساس آن، حق موجودیت اسرائیل از سوی آنها به رسمیت شناخته می‌شود و با یهودی‌ستیزی نیز مخالفت شود.» او تصریح کرد:‌ «چنانچه این شرایط برآورده نشوند، نهادهای اسلامی حق نخواهند داشت به فعالیت خود در آلمان ادامه دهند.» دبیرکل حزب CDU دولت فدرال آلمان را نیز به علت عدم برخورد لازم و کافی با اسلام سیاسی مورد انتقاد قرار داد. او در این زمینه تاکید کرد: «مرکز اسلامی در هامبورگ که بازوی ایران است، هنوز تعطیل نشده است. این مرکز توسط اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان به عنوان یک نهاد افراط‌گرا طبقه‌بندی شده است. اداره امنیت داخلی آلمان این مرکز اسلامی را به عنوان یک پایگاه برون‌مرزی حکومت جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده که بابت حمله حماس به اسرائیل تبریک گفته است. لینه‌مان همچنین اشاره کرد که اکثریت گسترده شهروندان مسلمان در آلمان می‌خواهند در صلح و آزادی زندگی کنند اما اسلام سیاسی قصد دارد ساختار لیبرال و دموکراسی را از بین ببرد و آن را به یک خلافت اسلامی تبدیل کند. اگر ما قاطعانه با اسلام سیاسی مبارزه کنیم، این آزادی برای مسلمانان لیبرال و سکولار در آلمان خواهد بود. ما باید به صراحت بگوییم: هرکسی که ارزش‌های ما را به اشتراک بگذارد، صرف‌نظر از ایمانش، بخشی از جامعه ماست. اما هر کس با آنها مبارزه کند کشور اشتباهی را انتخاب کرده است. لینه­مان ادامه داد که به عنوان یک سیاستمدار و شهروند می‌خواهد هر کاری که می‌تواند برای مبارزه با یهودستیزی انجام دهد.

«جم اوزدمیر»، وزیر کشاورزی آلمان نیز در این زمینه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ما اکنون به شیوه جدیدی برای برخورد با انجمن‌های اسلامی نیاز داریم. آنها باید به وضوح به ارزش‌های اساسی در کشور ما و همچنین اجرای آن پشت درهای بسته، پایبند باشند.» پس از حمله حماس، انتقادهایی نیز وجود داشت که انجمن های مسلمان خیلی دیر صحبت کرده اند و به اندازه کافی اقدام حماس را محکوم نکرده اند.

منبع : Islamiq - noz - tagesspiegel

کد خبر 17406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =