بحران فلسفی- سیاسی غرب در مواجهه با نسل کشی در غزه

اقدام به قتل عام نتانیاهو در غزه با انتقادات داخلی و بین المللی مواجه شده و بحران فلسفی-سیاسی را در کشورهای غربی به راه انداخته است در این میان «یورگن هابرماس» یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان سیاسی آلمان نیز بیانیه‌ای صادر و طی آن از واکنش نظامی اسرائیل به حمله حماس دفاع و از موج ضد یهودی‌ستیزی در آلمان انتقاد کرد.

در حالی که سیاستمداران در بسیاری از کشورهای اروپایی سرانجام خود را مجبور کردند که از اسرائیل بخواهند متوقف شود، آلمان همچنان قوی‌ترین حامی اسرائیل است. «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان، در پاسخ به انتقادات از اسرائیل، هیچ مشکلی نداشت که بگوید اسرائیل یک کشور دموکراتیک است و کشوری است که به حقوق بشر و قوانین بین المللی احترام می گذارد! صدراعظم آلمان این اظهارات را در حالی بیان کرد که سازمان ملل اسرائیل را به انجام نسل کشی در نوار غزه متهم کرد و هشدار داد که غزه به قبرستان کودکان تبدیل شده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی به اظهارات اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در حمایت اسرائیل واکنش نشان داد و اعلام کرد که این کشور جنایات جنگی انجام می‌دهد.

یکی دیگر از مظاهر تلفات سنگین هولوکاست بر روان آلمانی ها، اظهارات یورگن هابرماس، یکی از اعضای برجسته مکتب فرانکفورت بود، که به سه متفکر آلمانی پیوست تا از حق مشروع(!) اسرائیل برای دفاع از خود حمایت و با توصیف آنچه در غزه اتفاق می افتد به عنوان نسل کشی مخالفت کنند. این که هابرماس بیانیه ای را امضا کرد که در آن اصلاً به اشغالگری اسرائیل اشاره ای نشده است، به طور گسترده به عنوان دفاع از دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو در مقابل دفاع از جامعه یهودی تلقی شد. در واقع، الکس کالینیکوس، یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب سوسیالیست کارگران بریتانیا، استدلال کرد که این اعلامیه نشان دهنده مرگ رسمی نظریه انتقادی است زیرا هابرماس و دیگران اقدام به نسل کشی اسرائیل را رد کردند.

یورگن هابرماس، شاخص‌ترین چهره فلسفی معاصر آلمان روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر در بیانیه ای همراه با دو کارشناس در رشته علوم سیاسی و یک حقوقدان منتشر کرد با اشاره به حمله 7 اکتبر حماس که با نیت محو اسرائیل انجام شدگفت که عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبرد این عملیات باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. در بیانیه آمده است که «با وجود تمام نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیری‌های جاری، نسبت دادن نسل‌کشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می‌کشد. نویسندگان بیانیه سپس تأکید کرده‌اند که عملیات اسرائیل ابدا توجیه‌گر حملات و فضای ضدیهودی، به‌خصوص در آلمان، نیست. آنها نوشته‌اند: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابان‌ها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال آلمان از خود، که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.

«ریکاردو کانالتی»، ستون نویس ایتالیایی، در توضیح این بیانیه گفت که دست کم گرفتن سهم یورگن هابرماس در تفکر معاصر دشوار است.کانالتی در مقاله ای برای رسانه خبری نوشت: «حق وجود اسرائیل، اگرچه منحصراً از جنایات نازی ها نشأت نمی گیرد، اما در درک آن دوره دلیلی برای مشروعیت در نزد غربی ها وجود دارد که نمی توان آن را زیر سؤال برد. در این سال‌ها قضاوت هر چه که باشد، هیچ اروپایی نباید حق وجود دولت یهود را زیر سوال ببرد.این اظهارات فیلسوف آلمانی در حالی است که قتل عام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه با واکنش شدید داخلی و جامعه بین المللی مواجه شده است.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز با انتقادات فزاینده‌ای از سوی جوانان، جامعه سیاه‌پوست و مسلمانان به دلیل سیاست‌های بیش از حد طرفدارانه اش از اسرائیل مواجه است. به نظر می رسد بیشتر و بیشتر مردم بر این باورند که شکست واشنگتن در مهار نخست وزیر اسرائیل بر ادعای رهبری جهانی تأثیر می گذارد، ارزش ها و هنجارهای آن را تضعیف می کند و مهمتر از همه به منافع آمریکا لطمه می زند.

افکار عمومی غرب بین اسرائیل و فلسطین تقسیم شده و بحران فلسفی-سیاسی را تجربه می‌کند. از آنجایی که برخی از کشورهای غربی از پذیرش فروپاشی یا توجه به هشدارهای نهادهای سازمان ملل که نقش مهمی در غزه دارند، خودداری می‌کنند، آلمان خود را در منفی‌ترین معنا متمایز کرده است.خوشبختانه تعدادی از شهروندان وظیفه شناس در لندن، پاریس و دیگر پایتخت های اروپایی هستند که با وجود سکوت شرم آور دولت های خود در برابر این کشتار، تظاهراتی را برای فلسطینیان برگزار کرده اند. این چیزی است که کسی را از اعلام مرگ رسمی غرب باز می دارد.

منبع: Dailysabah - algemeiner

کد خبر 17433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =