تحریم، انزوای محصولات شرکت های اسرائیلی در قزاقستان

در بحبوحه درگیری نظامی در خاورمیانه، مردم در سراسر جهان شرکت هایی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل مرتبط هستند، تحریم کرده اند. قزاقستانی ها هم بی تفاوت ننشستند. برخی از شهروندان شروع به خودداری از محصولات استارباکس، کوکاکولا و سایر شرکت ها کردند و فیلم های تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی فیلمبرداری کردند.

در بحبوحه درگیری نظامی در خاورمیانه، مردم در سراسر جهان شرکت هایی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل مرتبط هستند، تحریم کرده اند. قزاقستانی ها هم بی تفاوت ننشستند. برخی از شهروندان شروع به خودداری از محصولات استارباکس، کوکاکولا و سایر شرکت ها کردند و فیلم های تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی فیلمبرداری کردند.

کاربران قزاقستان در شبکه های اجتماعی TikTok و Instagram، به طور فزاینده ای شروع به ارسال فیلم های تبلیغاتی در حمایت از فلسطین کردند. در این ویدئوها، شهروندان محصولات شرکت هایی را که به نوعی با اسرائیل مرتبط هستند تحریم می کنند. در میان برندهای "تحریم" برندهای بزرگی مانند کوکاکولا، مک دونالد، استارباکس، پروکتر اند گمبل، یونیلور، مارس، کی اف سی و بسیاری دیگر هستند.

در یکی از ویدیوهای منتشرشده، یک قزاق ده ها بطری نوشیدنی گازدار کوکاکولا را بیرون می ریزد. 

 او می گوید: "کوکاکولا یک محصول اسرائیلی است. اما همه ما طوری آنرا می نوشیم که انگار مسلمان نیستیم. آنها برادران مان را می کشند، اما می نشینیم و سکوت می کنیم، انگار این به ما مربوط نیست. جان هر مسلمانی برای ما مهم است. بنابراین، من از همه می‌خواهم که محصولات اسرائیلی و کوکاکولا را کنار بگذارند."

یک هنرمند قزاقستانی ویدیویی ساخته و توضیح می دهد که دیگر از کدام برندهای لوازم آرایشی استفاده نخواهد کرد. از جمله آنها می توان به Estee Lauder، L'Oréal، Clinique و ... اشاره کرد.

https://orda.kz/uploads/posts/2023-11/11.jpghttps://orda.kz/uploads/posts/2023-11/1700226269_22.jpg

منشأ تحریم از کجاست؟

جنبش لغو محصولات اسرائیلی از سال 2005 ایجاد شده است.  بایکوت، انزوا و تحریم (BDS ) نامیده می شود - "بایکوت، انزوا، تحریم". این کمپین به عنوان اعتراضی بدون خشونت علیه سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینی ها و سرزمین های اشغالی آغاز شده است. این جنبش خواستار انواع تحریم ها، تحریم ها و تحریم ها علیه اسرائیل است تا زمانی که این کشور به قوانین بین المللی پایبند باشد و به حقوق فلسطینیان احترام بگذارد.

https://orda.kz/uploads/posts/2023-11/izr.jpghttps://orda.kz/uploads/posts/2023-11/izrl.jpg

فراخوان‌های فعالان در سراسر جهان ساده و واضح است: هرچه محصولات بیشتری از شرکت‌های اسرائیلی خریداری کنید، آنها سود بیشتری به دست می‌آورند. در نتیجه مالیات های آنها برای تامین مالی ارتش می رود.

اینوگرافی زیر  به وضوح توسط مونا چلبی، یک روزنامه نگار بریتانیایی عراقی به تصویر کشیده شده است. 

https://ruroot.orda.kz/uploads/posts/2023-11/mona.jpghttps://ruroot.orda.kz/uploads/posts/2023-11/mona1.jpg

جنبش BDS  وب‌سایت خود را دارد که در آن فهرست مشخصی از شرکت‌های سودآور که در نسل‌کشی فلسطینیان تاثیر دارند، منتشر می‌کند. 

در مجموع، BDS  نه شرکت را "مستحق" به تحریم کامل می داند. در رابطه با تعدادی دیگر، توصیه می کند فشار (گوگل، دیزنی، آمازون) و فروش دارایی‌ها (هیوندای، ولوو، شورون) اعمال شود.

یادآور است که قزاقستان اخیراً  از ایجاد یک کشور فلسطینی در قالب مرزهای 1967 حمایت کرده است. مورات نورتلئو وزیر امور خارجه قزاقستان در سخنرانی خود در اجلاس سران اتحادیه کشورهای عربی (LAS) و سازمان همکاری اسلامی (OIC) این موضعگیری سیاسی را بیان کرد. 

یادآور می‌شویم که قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان گفت که  یک میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به فلسطین اختصاص خواهد داد.

منبع:

https://orda.kz/bojkot-izoljacija-i-sankcii-kak-kazahstancy-otkazyvajutsja-ot-tovarov-kompanij-svjazannyh-s-izrailem-379125/

کد خبر 17589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =