سازمان اسلامی نهضت العلماء (NU) بخش دوم

نهضت‌العلماء یکی ازسازمان اسلامی اندونزیایی است که در زمانی بعنوان یک حزب سیاسی دراندونزی بود. نهضت العلماء دارای اعضایی از 40 میلیون (2013) تا بیش از 95 میلیون (2021) است. نتایج بررسی سال 2022 نشان می دهد  که 59.2 درصد از کل جمعیت مسلمان اندونزی ادعا می کنند که نهضت العلمایی هستند. اگر مسلمانان بین 250 تا 260 میلیون تخمین زده شوند، 59.2 درصد آن تقریباً 150 میلیون نفر نهضت العلمایی اند. گفته می شود سازمان نهضت العلماء یک نهاد خیریه است که مدارس شبانه روزی اسلامی (حوزه دینی)، مدارس، کالج ها و بیمارستان ها را مدیریت می کند.

ساختار سازمانی

در ساختار سازمانی نهضت العلماء، سه طبقه بندی وجود دارد که عبارتند از:

1. مستشار: به معنی مشاور است که وظیفه ارائه مشاوره به مسؤولان نهضت العلماء را بر عهده دارد.

2. شورا: بالاترین مسؤولیت را دارا است که وظیفه اش تربیت، کنترل، نظارت و تعیین سیاست های نهضت العلماء است.

3. تنفیذیه یا اجرایی

وظیفه آن اجرای برنامه های کاری و رهبری اداره سازمان و همچنین ارائه گزارش های دوره ای به شورا است.

منبع :

سایت نهضت العلما

اسامی رؤسای شورای سازمان اسلامی نهضت العلماء:

ردیف

نام و نام خانودگی و مدت ریاست

مختصری از زندگی

1

کیایی حاجی محمد هاشم اشعری

image-20231215170203-37.jpeg

مدت ریاست از 1926 تا 1947 میلادی

کیایی حاجی محمد هاشم اشعری (متولد شهر جومبانگ، جاوه شرقی، 14 فوریه 1871 برابر با 24 ذیقعده 12 87 هـ – متوفای جومبانگ 21 جولای 1947 برابر با 7 رمضان 1366 هـ در سن 76 سالگی) یکی از قهرمانان ملی اندونزی است که بنیانگذار نهضت العلما، بزرگترین سازمان اسلامی در اندونزی است. در میان نهضیین (طرفداران نهضت العلماء) و علمای حوزه به او لقب حضرت الشیخ دادند که به معنی معلم بزرگ است. نام پدرش کیایی اشعری است.

هاشم اشعری در سال 1892 میلادی برای تحصیل به مکه رفت. در مکه، ابتدا تحت هدایت شیخ محفوظ، اولین روحانی اندونزیایی که در مکه به تدریس صحیح بخاری می پرداخت. شیخ محفوظ متخصص حدیث بود. هاشم اشعری مستقیماً از شیخ محفوظ اجازه تدریس صحیح بخاری دریافت کرد، جایی که شیخ محفوظ آخرین گیرندگان اسناد حدیث از 23 نسل از دریافت کنندگان آن بود. وی علاوه بر تحصیل حدیث، تصوف را با تعمیق به طریقت های قادریه و نقشبندیه نیز آموخت.

هاشم اشعری همچنین فقه شافعی را تحت سرپرستی شیخ احمد کاتب از مینانگ کابائو (اندونزی) که متخصص نجوم، ریاضیات و جبر نیز بود، مطالعه کرد.

هاشم اشعری در سال 1899 میلادی، هنگام بازگشت از مکه مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) تِبو ایرِنگ (Tebu Ireng) را تأسیس کرد که در قرن بیستم به بزرگترین و مهمترین حوزه در جاوه تبدیل شده است.

وی در سال 1926 یکی از مبتکران تأسیس سازمان نهضت العلماء بود که به معنی بیداری علما است.

آثار

* رسالۀ اهل السنۀ و الجماعۀ: فی حدیث الموتی و اشراط الساعۀ و بیان مفهوم السنۀ و البدعۀ

* النور المبین فی محبۀ سید المرسلین

* ادب العالم والمتعلم فی ما یحتاج الیه المتعلم فی احوال تعلمه و مع تعلیمه

* الطبیان: فی النهی عن مقاطعۀ الارحام و العقاریب والاخوان

* مقدمۀ القانون الاساسی لجمعیۀ نهضت العلماء

* رسالۀ فی تاکید الاخذ بمذهب الائمۀ الاربعۀ

* مواعظ

* اربعین حدیثاً تتعلق بمبادئ جمعیۀ نهضت العلماء

* التنبیهات الواجبات لمن یُصنع المولد بالمنکرات

2

کیایی حاجی عبدالوهاب حسب الله

image-20231215170203-38.jpeg

مدت ریاست از 1947 تا 1971 میلادی

کیایی حاجی عبدالوهاب حسب الله (متولد شهر جومبانگ، 31 مارس 1888 – متوفای 29 دسامبر 1971 میلادی) روحانی بنیانگذار نهضت علما بود. وی یک روحانی با دیدگاه مدرن است. تبلیغ او با تأسیس رسانه جمعی یا روزنامه، یعنی روزنامه عمومی صدای نهضت العلماء (Soeara Nahdlatul Oelama) و اخبار نهضت العلماء (Berita Nahdlatul Ulama)، آغاز شد. او توسط رئیس جمهور جوکو ویدودو در 7 نوامبر 2014 به عنوان قهرمان ملی اندونزی به رسمیت شناخته شد.

او همچنین پیشگام در افتتاح مجمع گفتگو بین علما، چه در نهضت العلماء، محمدیه و چه در سایر سازمان ها است. او یکی از شاگردان حضرت الشیخ کیایی حاجی هاشم اشعری بود. علاوه بر این، کیای وهاب نیز به مکه سفر کرد تا در کنار شیخ محفوظ و شیخ الیمانی تحصیل کند.

کیایی حاجی عبدالوهاب حسب الله از بنیانگذاران نهضت العلماء بود. علاوه بر این، وی همچنین فرمانده لشکر مجاهدین (حزب الله) در برابر مستعمرین ژاپنی بود.

وی در سال 1916 سازمان جوانان اسلامی به نام نهضت الوطن را تأسیس کرد، سپس در سال 1926 رئیس تیم کمیته حجاز شد. عبدالوهاب حسب الله نیز مبانی رهبری در سازمان نهضت العلماء با ایجاد دو مجلس شورا و قوه مجریه (تنفیذیه) به عنوان تلاشی برای اتحاد میان علمای پیر و جوان، به وجود آورد.

کیایی وهاب حسب الله از پیشگامان آزادی اندیشه در میان مسلمانان اندونزی، به ویژه در محیط نهضیه است. وی یک روحانی بزرگ اندونزیایی است. او عالمی است که بر اهمیت آزادی در دین، ​​به ویژه آزادی اندیشه و عقیده تأکید می کرد. به همین دلیل، وی در سال 1914 در سورابایا گروه بحثی را به نام تصویر الافکار تشکیل داد.

3

کیایی حاجی بیصری شنسوری

image-20231215170203-39.jpeg

مدت ریاست از 1971 تا 1980 میلادی

کیایی حاجی بیصری شنسوری (متولد پاتی، جاوه مرکزی، 18 سپتامبر 1886 – متوفای جومبانگ، جاوه شرقی، 25 آوریل 1980 در سن 93 سالگی) از علما و شخصیت های نهضت العلما (NU) بود. او بنیانگذار مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) منبع المعارف در شهر جومبانگ و به دلیل تبحر در زمینه فقه اسلامی مشهور بود.

بیصری شنسوری همچنین در سیاست نیز فعالیت داشت، از جمله عضویت در کمیته ملی اندونزی مرکزی به نمایندگی از حزب سیاسی مجلس شورای مسلمین اندونزی یا مشومی (Masyumi)، عضویت در شورای حزب وحدت و توسعه (PPP)، ریاست شورای نهضت العلماء. وی پدربزرگ عبدالرحمن وحید، چهارمین رئیس جمهور اندونزی بود.

او تحصیلات اولیه خود را در چندین حوزه فرا گرفت. سپس تحصیلات خود را در مکه ادامه داد و نزد تعدادی از علمای برجسته از جمله شیخ محمد باقر، شیخ محمد سعید یمانی، شیخ ابراهیم مدنی، شیخ جمال مالکی، شیخ احمد خطیب پادانگ، شیخ شعیب داغستانی و کیایی محفوظ تحصیل کرد.

پس از بازگشت از مکه، او به مدت دو سال در حوزه تامباک بِراس ، جومبانگ اقامت داشت. سپس در سال 1917 حوزه منبع المعارف را در جومبانگ تأسیس کرد. او اولین عالمی بود که کلاس ویژه ای را برای طلاب دختر در حوزه ای که تاسیس کرده بود، تاسیس کرد.

مشارکت او در تلاشهای توسعه سازمانی نهضت العلماء شامل تأسیس یتیم خانه ها و خدمات بهداشتی بود که او در مکانهای مختلف پیشگام بود.

وی در طول دوران استعمار ژاپن، در دفاع ملی به عنوان رئیس ستاد مرکز علمای جاوه شرقی مشارکت داشت. در دوران استقلال، او همچنین در نهادهای دولتی، از جمله کمیته ملی اندونزی مرکزی، مشارکت داشت. وی همچنین در سال 1956 عضو مجمع تشکیل دهنده اندونزی تا دوره انتخابات سال 1971 بود.

پس از درگذشت عبدالوهاب چسب الله در سال 1972، وی به عنوان رئیس عام شورای نهضت العلماء منصوب شد. او نیز تا سال 1980 به عنوان مجلس نمایندگان انتخاب شد.

4

کیایی حاجی علی معصوم

image-20231215170203-40.jpeg

مدت ریاست از 1980 تا 1984

کیایی حاجی علی معصوم (متولد شهر رِمبانگ، جاوه مزکری، 2 مارس 1915 میلادی – متوفای جوگجاکارتا، 7 دسامبر 1989 میلادی) رئیس شورای نهضت العلماء از 1980 تا 1984 میلادی بود.

وی از دوران کودکی، در مدرسه شبانه روزی پدرش (حوزه الهدایۀ) تحصیل کرد که آن حوزه در آن زمان مرجع طلاب مناطق مختلف شد، به ویژه در تدریس کتاب الفیه ابن مالک و شرح ابن عقیل (نحو، صرف و بلاغه) و کتاب جمع لجوامع.

علی معصوم عاشق مطالعه کتابهای نحو و صرف بود. او برجسته ترین در میان سایر طلاب بود و استعدادهای روحانی بودن خود را نشان داد. این به دلیل عظمت نام پدرش نبود، بلکه به دلیل نبوغ او، پشتکار او در یادگیری، عمق دانش، وسعت بینش، تسلط بر کتاب های زرد (سنتی)، خلاقیت، نوآوری، قدرت شخصیتی، روحیه رهبری و غیره بود.

او علاقه زیادی به مطالعه علم تفسیر قرآن داشت که بعدها او را به مهمترین علمای تفسیر در اندونزی تبدیل کرد. به همین ترتیب در زبان عربی، او به خوبی کتابهای سطح بالای علم نحو مانند کتاب دهلان، آشمونی، الفیه بن مالک و شرح آن مسلط بود، به طوری که بعدها او را به عنوان یک زبان شناس معروف عربی سوق داد. لقب "منجد زنده" برای او تسلط خود را در زمینه عربی و شاخه های آن نشان می دهد. پشتکار و تخصص وی باعث شد که یک روش جدید در یادگیری علم صرف با تالیف کتاب الصرف الواضح ایجاد کرد.

یکی دیگر از علاقه های وی در زمینه علوم، حفظ و مطالعه شدید اشعار و کلمات قصار بود که در سخنرانی، تدریس، دوره های آموزشی و غیره اغلب از دهانش خارج شد.

وی در سال 1938، ازدواج کرد و چند روز پس از عروسی اش، شخصی بلیط رایگان سفر حج را ارائه داد. یک ماه بعد عازم مکه شد و این فرصت عبادت نیز برای طلب علم استفاده شد و پیش چندین علمای بزرگ در مکه رفت و همچنین به مطالعه کتابهای مدرنیستی مانند آثار محمد عبده، محمد رشید رضا، جلال الدین الافغانی و غیره پرداخت.

وی در طول دو سال زندگی در مکه، یعنی دو فصل حج، با مشایخ، طلاب و زائران اندونزیایی در ارتباط بود.

5

کیایی حاجی احمد صدیق

image-20231215170203-41.jpeg

مدت ریاست 1984 تا 1991 میلادی

کیایی حاجی احمد صدیق (متولد شهر جِمبِر، جاوه شرقی، 24 ژانویه 1926 – متوفای 23 ژانویه 1991 در سن 64 سالگی) یک شخصیت نهضت العلماء است که از سال 1984 تا 1991 به عنوان رئیس عام شورای این سازمان اسلامی خدمت کرد.

مادرش در 4 سالگی او و سپس پدرش در 8 سالگی او درگذشتند. پس از گذشت زمان، احمد صدیق برای تحصیل در حوزه تِبو ایرِنگ شهر جومبانگ فرستاده شد. وی به دلیل شخصیت آرامش، مورد احترام دوستانش بود. همچنین در این حوزه با کیایی محیط موزادی دوست شد که بعداً هم بحث او در تدوین اصول استراتژیک، به ویژه در مورد سازمان نهضت العلماء، مانند کتاب خطۀ نهضیۀ، فکرۀ نهضیۀ و غیره شد.

کیایی احمد صدیق، پس از اتمام تحصیل در حوزه تِبو ایرِنگ، جومبانگ در انجمن جوانان مسلمان اندونزی شروع به فعالیت کرد. وی در انتخابات عمومی 1955، به عنوان عضو مجلس نمایندگان منطقه ای در شهر جِمبِر انتخاب شد.

خدمت وی ​​در دولت به عنوان رئیس دفتر امور دینی در شهر سیتوبوندو، جاوه شرقی آغاز شد. در آن زمان، وزارت دین توسط شخصیت های نهضت العلماء کنترل می شد. وزیر دین آن زمان وحید هاشم بود.

حرفه وی در دولت به اوج خود رسید. در مدت کوتاهی، به عنوان رئیس دفتر منطقه ای وزارت دین در جاوه شرقی منصوب شد.

6

دکتر حاجی علی یافی

image-20231215170203-42.jpeg

مدت ریاست (موقت) از 1991 تا 1992 میلادی

دکتر حاجی علی یافی (متولد دونگالا، سولاوسی مرکزی، 1 سپتامبر 1926، 94 سالگی) یک عالم فقه و رئیس اسبق مجلس علمای اندونزی (1990 تا 2000 میلادی) است. او یک شخصیت نهضت العلما است و به عنوان رئیس موقت شورای نهضت العلماء (1991 تا 1992) خدمت کرد. او همچنان سرپرست مدرسه شبانه روزی اسلامی دارالدعوۀ الارشاد، سولاوسی جنوبی است که در سال 1947 تأسیس کرد و همچنین عضو هیئت مشورتی انجمن روشنفکران مسلمان اندونزی (ICMI) فعال است.

علی یافی در فقه تخصص دارد و به عنوان متخصص در این زمینه به طور گسترده شناخته شده است. وی از 1959 تا 1962 به عنوان قاضی در دادگاه دینی اوجونگ پاندانگ، سولاوسی جنوبی سپس بازرسی دادگاه دینی اندونزی شرقی (1962-1965) خدمت می کرد.

او از 1965 تا 1971 رئیس دانشکده اصول الدین دانشگاه اسلامی دولتی اوجونگ پاندانگ بود و در سطح استان در سازمان نهضت العلماء فعالیت می کرد. وی در سال 1971 در سطح ملی فعال شد. در کنگره 1971 نهضت العلماء در سورابایا به عنوان رئیس شورا انتخاب شد و پس از انتخابات، عضو مجلس تا سال 1987 شد.

از آن زمان، علی یافی در مراکز مختلف آموزش عالی اسلامی در جاکارتا تدریس می کرد و به طور فزاینده ای در مجلس علمای اندونزی (MUI) فعالیت می کرد. در کنگره نهضت العلماء در شهر سِمارانگ، جاوه مرکزی1979 و شهر سیتوبوندو، جاوه شرقی 1984، او به عنوان رئیس انتخاب شد و در کنگره جوگجاکارتا 1989 به عنوان نایب رئیس عام انتخاب شد. از آنجا که کیایی احمد صدیق، رئیس شورای نهضت العلماء در سال 1991 درگذشت، علی یافی به عنوان نایب رئیس سپس به منظور انجام وظایف، مسئولیت ها، حقوق و اختیارات خود به عنوان یک رئیس عام موقت عمل کرد.

7

کیایی حاجی الیاس روحیت

image-20231215170203-43.jpeg

مدت ریاست از 1992 تا 1999 میلادی

کیایی حاجی محمد ایلیاس روحیت (متولد تاسیکمالایا، جاوه غربی، 31 ژانویه 1934 – متوافای تاسیکمالایا، 18 دسامبر 2007 در سن 73 سالگی) یک عالم بزرگ نهضت العلماء است و به عنوان رئیس شورای آن سازمان از 1992 تا 1999 خدمت می کرد و جزء پنج روحانی کاریزماتیک از جاوه غربی بود.

الیاس به عنوان عالم دینی که در محافل نهضت العلماء بسیار تأثیرگذار بود، فقط 3 سال آموزش رسمی در مدارس دولتی داشت. اما الیاس کوچک نمی خواست یادگیری را متوقف کند. اشتیاق و پشتکار او در یادگیری همه چیز، او را تشویق به گذراندن دوره های زبان کرد. او همزمان دو زبان عربی و انگلیسی را آموخت. وی سرانجام، با تسلط خوب بر زبان عربی، توانست بر زمینه دینی اسلامی مسلط شود.

وی در 9 سالگی بر کتاب جرومیه (علم نحو) و در 15 سالگی بر کتاب الفیه ابن مالک (علم صرف که در هزار بیت شعر جمع آوری شده است) تسلط داشت. او از سن 15 سالگی، اغلب به عنوان جایگزین پدرش برای تدریس مورد اعتماد بود. هنگامی که پدرش توسط استعمارگران هلندی دستگیر و زندانی شد، این الیاس بود که جایگزین پدرش به عنوان معلم حوزه خود شد.

کیایی حاجی الیاس کار خود را در سازمان نهضت العلماء از سال 1954 با انتخاب به عنوان رئیس شعبه شهر تاسیکمالایا آغاز کرد. در آن زمان او همچنین رئیس انجمن دانش آموزان نهضت العلماء جاوه غربی بود.

در کنگره نهضت العلماء در شهر جوگجاکارتا سال 1989، الیاس به عضویت شورای این سازمان درآمد. در بیست و نهمین کنگره نهضت العلماء سال 1994، الیاس به عنوان رئیس شورای نهضت العلماء، همراه با عبدالرحمن وحید ملقب به گوس دور (Gus Dur) به عنوان رئیس اجرایی این سازمان انتخاب شد.

موفقیت الیاس به انتخاب شدن به عنوان رئیس شورای نهضت العلماء ثبات او را به عنوان یک روحانی و عالم دینی ثابت می کند. و او تا کنون، تنها سوندانی (سوندا تبار) است که تا کنون موقعیت ریاست شورای نهضت العلماء را به خود اختصاص کرده است. زیرا در سازمان نهضت العلماء، موقعیت رئیس عام (رئیس شورا) همیشه توسط جاوه ای پر می شود. و لازم به ذکر است، ریاست عامه فقط یک عنوان نیست. کسانی که انتخاب می شوند، کسانی هستند که کاریزماتیک و واقعاً الگوهای امت هستند.

مبارزات الیاس در نهضت العلماء بسیار زیاد است و مورد تحسین شهروندان نهضت العلماء است. نه تنها شهروندان این سازمان، بلکه کل ملت آن را احساس کردند. زیرا، در جاوه غربی نیز اغلب پیشگام گفتگوی بین ادیان و بین گروه ها بود. او همیشه در امور مسلمانان با محمدیه همکاری می کرد. درباره کثرت دینی، او همیشه با رهبران ادیان در اندونزی همکاری می کرد. با این حال، او بسیار مودب و متواضع بود.

کیایی حاجی الیاس با حاج خانم دِدِه فواده ازدواج کرد. دده فواده خاطرات خود را توصیف کرد که در طول زندگی الیاس هرگز همسرش را سرزنش نکرد و در 50 سال زندگی مشترک، آقای الیاس هرگز بر سر من فریاد نزده و به من نفرین نکرد. آقا ما را دوست داشت، نسبت به ما یا بچه ها صبور و مراقب بود. همیشه به رفتار من احترام می گذاشت .

8

کیایی حاجی محمد احمد سهل محفوظ

image-20231215170203-44.jpeg

مدت ریاست از 1999 تا 2014

کیایی حاجی محمد احمد سهل محفوظ (متولد شهر پاتی، جاوه مرکزی، 17 دسامبر 1937 میلادی – متوفای شهر پاتی، 24 ژانویه 2014 میلادی در سن 76 سالگی) رئیس مجلس علمای اندونزی (MUI) از 2000 تا 2014 میلادی بود و دو دوره به عنوان رئیس شورای نهضت العلماء (NU) از 1999 تا 2014 خدمت کرد.

کیایی سهل به مدت 10 سال مجلس علمای اندونزی (MUI) استان جاوه مرکزی را رهبری کرد سپس از ژوئن 2000 تا سال 2010 رئیس عام مجلس علمای اندونزی شد.

به غیر از آن، کیایی سهل از سال 1963 سرپرست مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) مسلک الهدی بوده. این حوزه در شهر پاتی، جاوه مرکزی توسط پدرش، کیایی حاجی محفوظ سلام در سال 1910 تأسیس شد.

کیایی سهل دکترای افتخاری از دانشگاه اسلامی دولتی شریف هدایت الله جاکارتا در سال 2003 را دریافت کرد.

9

کیایی حاجی احمد مصطفی بیسری

سازمان اسلامی نهضت العلماء (NU) بخش دوم

مدت ریاست از 2014 تا 2015

کیایی حاجی احمد مصطفی بیسری یا بیشتر معروف به گوس موس [Gus Mus] (متولد شهر رِمبانگ، جاوه مرکزی، 10 آگوست 1944 میلادی 76 سالگی) سرپرست مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) روضۀ الطالبین است و رئیس شورای نهضت العلماء 2014 تا 2015 شد.

او همچنین شاعر و ستون نویس است که در محافل ادبی بسیار شناخته شده است. او علاوه بر داشتن چهره فرهنگی، به عنوان شاعر نیز شناخته می شود.

آثار مهم او عبارتند از: مبانی اسلام (ترجمه، 1401 هـ)؛ دایرۀ المعارف اجماع (ترجمه مشترک کیایی حاجی سهل محفوظ، 1987)؛ پشه های قدرتمند و مراقب انسان ها باشید (داستان های کودکان، 1979)؛ کیمیای سعادت (ترجمه جاوه ای)؛ شعر اسماء الحسنی (جاوه ای)؛ گلچین شعر، 1993؛ رباعیات باد و چمن، 1995؛ قهرمان و موش (مجموعه شعر، 1996)؛ روش تصوف غزالی (ترجمه و شرح، 1996)؛ صالح آیینی و صالح اجتماعی، 1995؛ پیامهای اسلامی روزانه، 1997؛ فقه روزانه، 1997؛ هدایای عروس (مجموعه ای از توصیه ها برای عروس و داماد که توسط کیایی و علما نوشته شده است، 1997؛ هدایای عروس (گلچین شعر شاعران، 2002؛ داستان های عروس (مجموعه داستان های کوتاه نوشته شده توسط شخصیت های داستان نویس کوتاه، 2004.

جوایزی را نیز به خود اختصاص داده است که عبارتند از: جایزه برای داستان نویس کوتاه از مالزی، 2005؛ دکترای افتخاری در فرهنگ اسلامی توسط دانشگاه اسلامی دولتی سونان کالیجاگا، جوگجاکارتا؛ جایزه افتخار ستاره فرهنگی توسط رئیس جمهور جوکو ویدودو به نمایندگی از کشور برای تلاش بی وقفه گوس موس در در کاخ ریاست جمهوری، 13 آگوست 2015.

10

پروفسور دکتر کیایی حاجی معروف امین

image-20231215170203-45.jpeg

مدت ریاست از 2015 تا 2018 میلادی

پروفسور دکتر کیایی حاجی معروف امین (متولد تانگِرانگ در زمان اشغال ژاپن، 11 مارس 1943، 78 سالگی) سیاستمدار، روحانی و استاد دانشگاه در اندونزی است که در حال حاضر به عنوان معاون رئیس جمهور اندونزی خدمت می کند. معروف امین در دوران ریاست جمهوری سوسیلو بامبانگ یودویونو، عضو شورای مشورتی ریاست جمهوری بود.

وی لیسانس فلسفه اسلامی را از دانشگاه ابن خلدون، بوگور، جاوه غربی دریافت کرد. مدت کوتاهی پس از فارغ التحصیلی از کالج، معروف وظیفه تبلیغی را در جاکارتا انجام داده است. در آن زمان، سازمان نهضت العلماء هنوز یک حزب سیاسی فعال بود و معروف در انتخابات عمومی 1971 به عنوان عضو مجلس نمایندگان انتخاب شد. شش سال بعد، در 1977، او به عنوان عضو مجلس نمایندگان منطقه ای جاکارتا برای یک دوره (1977-1982) منصوب شد.

در پایان دوران خدمت، معروف به دانشگاه و فعالیت اجتماعی بازگشت. در سال 1989، او به عنوان کاتب عام، یک مقام ارشد در شورای نهضت العلماء منصوب شد. وی بعدها به عنوان یکی از هیئت رئیسه و ناظر بر ریاست اجرایی عبدالرحمن وحید مطرح شد.

به دنبال سقوط سوهارتو در 1998، معروف مشاور حزب بیداری ملی (PKB) و مشاور عبدالرحمن وحید در دوران ریاست جمهوری در اندونزی از 1999 تا 2001 شد.

معروف مجدداً در عرصه سیاست فعال بود و از 1999 تا 2004 نماینده حزب PKB در مجلس نمایندگان بود. معروف در دوره دوم خود در مجلس، رئیس کمیسیون چهار (کشاورزی، مواد غذایی و امور دریایی) و عضو کمیسیون دو (امور دولت و خودمختاری منطقه) و شورای بودجه بود.

هنگامی که وی در سالهای 1999 تا 2004 عضو مجلس بود، ریاست کمیسیون فتوای مجلس علما را بر عهده داشت که مسئول صدور احکام (فتوا) بود. او در سال 2004 به مجلس علمای اندونزی (MUI) بازگشت تا شورای ملی شریعت را رهبری کند (از 2004 تا 2010). او همچنین از سال 2007 تا 2014 به عنوان مشاور رئیس جمهور سوسیلو بامبانگ یودویونو در شورای مشورتی ریاست جمهوری خدمت کرد.

در سال 2015، معروف انتخابات ریاست شورای نهضت العلماء، شورای عالی این سازمان، نامزد شد. وی پس از احمد مسطفی بیسری، سرپرست فعلی حوزه روضۀ الطالبین رِمبانگ، مقام دوم را کسب کرد. در تحول قابل توجهی، بیسری از ریاست کنار کشید و ریاست شورای نهضت العلماء در سی و سومین کنگره به معروف رسید.

چند هفته پس از آن، معروف بعنوان رئیس مجلس علمای اندونزی (MUI) در 27 آگوست 2015 انتخاب شد.

معروف به عنوان رئیس MUI، از مقررات منع پورنوگرافی و از تصمیم منع فعالیت های احمدیه حمایت کرد.

در سال 2012، معروف همچنین توصیه کرد که مسلمانان کریسمس را تبریک نگویند، با استناد به اختلاف نظرهای مربوط به این آن. با این حال، در سال 2018، پس از انتشار یک ویدیو از وی با گفتن کریسمس مبارک، او اظهار داشت که هرگز ممنوعیت صریحی مبنی بر تبریک کریسمس توسط MUI صادر نشده است.

معروف در مورد تروریسم اسلامی اظهار داشت که بمب گذاران انتحاری شهید نیستند و این دوره ای برای روشنفکری است، نه جنگ فیزیکی. در مدت مناظره در انتخابات ریاست جمهوری 2019، وی بر اهمیت ریشه کن کردن رادیکالی در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

11

کیایی حاجی مفتاح الاخیار

image-20231215170203-46.jpeg

مدت ریاست از 2018 تاکنون

کیایی حاجی مفتاح الاخیار (متولد سورابایا، جاوه شرقی، 30 ژوئن 1953، 68 سالگی) یک روحانی است که به عنوان رئیس عام مجلس علمای اندونزی (MUI) برای دوره 2020-2025 خدمت می کند. پیش از این، وی به عنوان رئیس شورای نهضت العلما برای دوره 2018-2020 خدمت کرد. کیایی مفتاح جایگزین معروف امین شد که به طور رسمی از سمت ریاست شورا کناره گیری کرد، زیرا در انتخابات ریاست جمهوری 2019 به عنوان نامزد معاون ریاست جمهوری شرکت می کرد.

کیایی مفتاح در حال حاضر سرپرست مدرسه شبانه روزی اسلامی (حوزه) مفتاح السنۀ، سورابایا، جاوه شرقی است.

کیایی مفتاح در چندین حوزه، از جمله حوزه تامباک بِراس شهر جومبانگ؛ حوزه سیدوگیری شهر پاسوروان، جاوه شرقی؛ حوزه الانوار شهر لاسِم، جاوه مرکزی تحصیل کرد. وی همچنین در مجلس تعلیم سید محمد بن علوی المکی المالکی در شهر مالانگ، جاوه شرقی شرکت کرد، درست زمانی که سید محمد هنوز در اندونزی تدریس می کرد.

کد خبر 17676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =