۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
وضعیت آموزش دختران در نیجریه

کشور نیجریه در حال حاضر تقریبا 10.5میلیون بازمانده از تحصیل دارد که تقریبا 67 درصد از آن دختر هستند . به عبارت دیگر ،کشور نیجریه نزدیک به 7.1 میلیون دختر بازمانده از تحصیل دارد و 5.5 درصد از کل دختران باز مانده در جهان را به خود اختصاص داده است و این آمار نشان می دهد کشور نیجریه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد .

 صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) که مسئول ارائه کمک‌های بشردوستانه و توسعه به کودکان در سراسر جهان است، با حضور در 192 کشور و منطقه، تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود برای آموزش دختران در سراسر جهان را سرلوحه کار های خود قرار داده است .

یونیسف در مورد چرایی سرمایه گذاری در آموزش دختران، اعلام می دارد که چنین سرمایه گذاری در جوامع، کشورها و کل جهان را متحول می کند . زمانی که دختران آموزش می بینند،کمتر در سنین کودکی تن به کودک ازدواجی از خود نشان می دهند و زندگی سالم و مولدی را نسبت به وضعیت قبل پیدا می کنند و درآمدهای بالاتری کسب می کنند و در تصمیماتی که بیشتر بر آنها تأثیر می گذارد، شرکت می کنند و آینده بهتری را برای خود و خانواده خود رقم می زنند .

به گفته این آژانس، آموزش دختران در مجموع ، اقتصاد کشور ها را تقویت می کند و نابرابری ها را کاهش می دهد و در عین حال به جوامع باثبات تر و تاب آورتر کمک می کند . البته موضوع آموزش دختران ، چیزی فراتر از رفتن به مدرسه است.

 این آژانس تاکید می کند: وقتی در آموزش متوسطه دختران سرمایه‌گذاری می‌شود، درآمدهای ثابت و همیشگی دختران به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد، نرخ رشد ملی نیز افزایش می‌یابد ، نرخ ازدواج در سنین پایین به شدت کاهش می‌یابد ، نرخ مرگ و میر کودکان و نرخ مرگ و میر مادران نیز کاهش می‌یابد. این سازمان همچنین اضافه می کند ، علیرغم شواهدی که نشان می‌دهد آموزش دختران تا چه حدی برای توسعه کشور مهم است، ولی نابرابری‌های جنسیتی در آموزش همچنان ادامه دارد .

بررسی های نشان میدهد در حال حاضر در سراسر جهان129 میلیون دختر باز مانده از تحصیل و مدرسه داریم که 32 میلیون نفر آن در دوره ابتدائی ، 30 میلیون نفر در سنین دوره متوسطه اول و67 میلیون نفر در دوره متوسطه دوم هستند.

کشور نیجریه در حال حاضر تقریبا 10.5میلیون بازمانده از تحصیل دارد که تقریبا 67 درصد از آن دختر هستند . به عبارت دیگر ،کشور نیجریه نزدیک به 7.1 میلیون دختر بازمانده از تحصیل دارد و 5.5 درصد از کل دختران باز مانده در جهان را به خود اختصاص داده است و این آمار نشان می دهد کشور نیجریه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد .

تحصیل-دخنران.png


 تصویر بالا بوضوح وضعیت تحصیل دختران در کشور نیجریه را نشان می دهد که در شمال این کشور و ساکنین 19 ایالت مسلمان نشین شمال، شمال شرق ، شمال غرب و تاحدودی مرکز این کشور وضعیت خوبی ندارند و این در حالی است که در مناطق جنوبی بویژه در جنوب غرب ، این وضعیت تا حدودی بهتر است .   

بررسی ها نشان می دهد که کشورهایی که تحت تأثیر درگیری هستند ، دختران در آنها ، دو برابر بیشتر از پسران متاثر شده و از مدرسه باز می مانند و از سوی دیگر براساس همین مطالعه تنها 49 درصد از کشورها در سطح جهان به آموزش ابتدایی برمبنای برابری جنسیتی ، دست یافته اند و متاسفانه این وضعیت در سطح متوسطه اول به  درصد 42 و در متوسطه دوم 24 درصد رسیده است .  این گزارش اضافه می کند: موانع تحصیل دختران بطور کلی عبارتند از فقر، کودک ازدواجی،خشونت مبتنی بر جنسیت ، شیوه های آموزشی ، فرهنگ ،  سبک زندگی و شکاف های جنسیتی در یادگیری و توسعه مهارت ها بوده است .

به نظر می رسد سرمایه گذاری در آموزش متوسطه دختران یکی از راهبردهای اساسی در این عرصه باشد که جامعه را موظف می کند تلاش ها در این حوزه را در اولویت قرار دهند و ازسوی دیگر این تنها زمانی محقق می شود که از محروم ترین دختران برای ورود و تکمیل آموزش های پیش دبستانی و ابتدایی نیز حمایت شود .

منابع :

کد خبر 17716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =