چالش‌های دیجیتالی شدن آموزش در نیجریه

آموزش در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های متعددی روبرو است که دیجیتالی شدن می‌تواند راه‌حل‌هایی برای بسیاری از این مشکلات ارائه دهد. در کشورهایی مانند نیجریه که دارای بزرگ‌ترین جمعیت در آفریقا و اقتصادی رو به رشد است،

آموزش در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های متعددی روبرو است که دیجیتالی شدن می‌تواند راه‌حل‌هایی برای بسیاری از این مشکلات ارائه دهد. در کشورهایی مانند نیجریه که دارای بزرگ‌ترین جمعیت در آفریقا و اقتصادی رو به رشد است، اما همچنان با مشکلات گسترده‌ای در حوزه آموزش مواجه است، این تحول دیجیتال به طور فزاینده‌ای می تواند برون رفت مناسب برای این موضوع باشد. در حال حاضر، نیجریه با نرخ باسوادی پایین و بیش از 10 میلیون کودک که از دسترسی به آموزش ابتدایی محروم هستند، نیازمند تحولی اساسی در سیستم آموزشی خود است.

جایگاه نیجریه در بهره مندی از آموزش دیجیتال

براساس گزارش‌های جهانی و نظرسنجی‌های مختلف، نیجریه در بهره‌مندی از آموزش دیجیتال در مقایسه با سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای آفریقایی و جهانی، رتبه پایین‌تری دارد.

گزارش بانک جهانی: (2021) طبق این گزارش، تنها 35 درصد از جمعیت جنوب صحرای آفریقا به اینترنت دسترسی دارند. این میزان در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته که در آن‌ها بیش از 80 درصد از جمعیت به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، قابل توجه است. در این زمینه، نیجریه به‌ویژه در مناطق روستایی و حومه شهری با مشکلات شدیدی روبه‌رو است.

گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور :(ITU) این گزارش نشان می‌دهد که تنها 4.4 درصد از مدارس در آفریقا از فناوری‌های آموزشی آنلاین به‌طور کامل بهره‌برداری می‌کنند. این وضعیت در نیجریه نیز با توجه به مشکلات ساختاری و اقتصادی مشابه است.

کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، کنیا و مصر در زمینه آموزش دیجیتال در موقعیت بهتری قرار دارند و در حال توسعه زیرساخت‌های آموزشی دیجیتال هستند. آفریقای جنوبی، به‌ویژه در زمینه آموزش آنلاین، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

شکاف بزرگ آموزش دیجیتال در نیجریه

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این مسیر، شکاف دیجیتال است؛ به عبارتی، تفاوت‌های عمده‌ای بین کسانی که به فناوری دیجیتال دسترسی دارند و کسانی که از آن محروم‌اند. در بسیاری از مناطق روستایی و حومه شهری، کمبود زیرساخت‌های ابتدایی مانند برق، جاده‌های مناسب و اتصال به اینترنت به شدت محدودکننده است.

فقر چند بعدی

مشکل دیگر، فقر است که توانایی دولت‌ها و خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری در آموزش دیجیتال را به چالش می‌کشد. بسیاری از خانواده‌ها حتی نمی‌توانند هزینه‌های اولیه آموزش رسمی را تأمین کنند، چه برسد به دسترسی به دستگاه‌های دیجیتال مانند رایانه یا تلفن هوشمند. در مناطق شهری نیز هزینه بالای اینترنت و داده‌ها برای بسیاری از خانواده‌ها مانع از بهره‌مندی از آموزش دیجیتال می‌شود.

تفاوت‌های فرهنگی و زبانی

یکی از موانع فرهنگی دیگر در کشورهای در حال توسعه، تنوع زبانی و فرهنگی است. به عنوان مثال، در نیجریه بیش از 500 زبان مختلف صحبت می‌شود و انگلیسی، که زبان رسمی است، در بسیاری از مناطق روستایی قابل درک نیست. این موضوع باعث می‌شود محتوای دیجیتالی که عمدتاً به زبان انگلیسی است، برای بخش بزرگی از دانش‌آموزان غیرقابل دسترس باشد و نیاز به بومی‌سازی محتوا احساس شود.

دسترسی محدود به اینترنت و تکنولوژی

 در بسیاری از مناطق نیجریه، دسترسی به اینترنت پرسرعت و دستگاه‌های دیجیتال محدود است. این موضوع می‌تواند باعث شود که بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان از آموزش‌های آنلاین و دیجیتال محروم بمانند.

کمبود زیرساخت‌ها

برخی مدارس و دانشگاه‌ها زیرساخت‌های مناسب برای دیجیتالی شدن را ندارند. نبود تجهیزات مانند کامپیوتر، تبلت، یا پروژکتورهای مناسب و عدم پوشش شبکه اینترنت در مناطق دورافتاده، از بزرگترین موانع پیش روی تحول دیجیتال در آموزش است.

عدم مهارت‌های دیجیتالی

بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان به دلیل نداشتن آموزش‌های کافی در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال، قادر به بهره‌برداری کامل از فرصت‌های آنلاین نیستند. این مشکل به ویژه در نواحی کم‌درآمد و دورافتاده بیشتر دیده می‌شود.

نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی

خانواده‌ها و جوامع مختلف در نیجریه به لحاظ اقتصادی شرایط متفاوتی دارند، و این مسئله می‌تواند باعث شود که برخی از دانش‌آموزان به ابزارهای دیجیتال دسترسی نداشته باشند یا نتوانند در دوره‌های آموزشی آنلاین شرکت کنند.

چالش‌های امنیتی و حریم خصوصی

 با دیجیتالی شدن آموزش، مشکلاتی از قبیل حفظ حریم خصوصی اطلاعات دانش‌آموزان، امنیت داده‌ها و مقابله با تهدیدات سایبری نیز مطرح می‌شود که نیاز به تدابیر خاصی دارد.

فرهنگ و تغییرات اجتماعی

در برخی از جوامع، فرهنگ سنتی و شیوه‌های آموزشی قدیمی ممکن است مقاومت‌هایی در برابر پذیرش روش‌های دیجیتال ایجاد کند. این مقاومت می‌تواند به کندی پیشرفت دیجیتال در نظام آموزشی منجر شود

نقش مثبت کووید-19 درتحرک بخشی آموزش دیجیتال

شیوع بیماری کووید-19 نیز باعث تسریع پذیرش آموزش دیجیتال در نیجریه و سایر کشورهای در حال توسعه شد. در دوران تعطیلی مدارس، استفاده از پلتفرم‌های یادگیری آنلاین به شدت افزایش یافت و حتی پس از بازگشایی مدارس، بسیاری از مؤسسات همچنان از مدل‌های ترکیبی استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

تحول دیجیتال در آموزش نیجریه می‌تواند گامی اساسی برای مقابله با چالش‌های گسترده‌ای باشد که سیستم آموزشی این کشور با آن‌ها روبه‌رو است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به شکاف دیجیتال، فقر، محدودیت‌های زیرساختی و فرهنگی اشاره کرد که دسترسی به آموزش با کیفیت را برای بخش بزرگی از جمعیت نیجریه سخت می‌سازد. با این حال، دیجیتالی شدن آموزش می‌تواند فرصتی برای کاهش این مشکلات فراهم آورد، به ویژه با استفاده از روش‌های آموزش آنلاین و ترکیبی که پس از شیوع کووید-19 در این کشور گسترش یافته است.

با این وجود، برای بهره‌برداری کامل از این فرصت‌ها، نیاز به رفع موانع عمده‌ای چون کمبود زیرساخت‌ها، دسترسی محدود به اینترنت، و تفاوت‌های فرهنگی و زبانی وجود دارد. همچنین، ارتقای مهارت‌های دیجیتالی معلمان و دانش‌آموزان و توجه به امنیت اطلاعات از جمله مسائل مهمی است که باید در مسیر تحول دیجیتال در نظر گرفته شوند.

منابع:

ü  https://dailytrust.com/the-reality-of-education-and-digitisation-in-developing-countries/

ü  https://disciplines.ng/it-education-challenges/#:~:text=Despite%20progress%2C%20IT%20education%20in,are%20also%20in%20short%20supply.

ü  https://www.researchgate.net/publication/380510328_Digitalization_of_Basic_Education_in_Nigeria_Problems_and_Way_Forward

ü  https://open.library.okstate.edu/adect2021/chapter/digitization-of-education-in-nigeria-a-path-to-technological-advancement/

ü  https://dailytrust.com/the-reality-of-education-and-digitisation-in-developing-countries/#google_vignette

 

کد خبر 22883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =